Bochten leggen

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Bochten leggen

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Ik ben nu bezig met mijn begin / test baan, ovaal met twee sporen en wat wissels om van baan te wisselen.

Nu ben ik bezig om het spoor vast te zetten, ik loop nu alleen bij de bochten tegenaan dat de binnenste wagon uitsteekt zodat hij de buitenste raakt.
Ik heb het dan aan 1 kant goed (denk ik) maar dan kom ik aan de andere kant niet uit met hard 3,5cm hart naar hart.

Hoe doen jullie dat, meten jullie het uit of maken jullie gebruik van sjablonen of een mal of anders???

Hoeveel mm speling hebben twee wagons tussen elkaar in een bocht, dat moet bijna minimaal zijn.

Alvast bedankt voor de tips.

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Bochten leggen

Bericht door WilcoV »

Tsja, ik gebruik Kato en heb daarbij een dubbelsporig stukje recht spoor dat ik als passtuk gebruik bij het leggen van losse rails. De Kato radius afstanden zijn zodanig dat er nooit raakvlakken van materieel onderling kunnen ontstaan. Maar ik gebruik dan ook ruime radius afstanden. Zodra een radius dusdanig klein is dat dit zou kunnen ontstaan dan komt die radius gewoon niet op mijn baan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Bochten leggen

Bericht door Hube »

e.lotte schreef: 04 dec 2019 10:27 Ik heb het dan aan 1 kant goed (denk ik) maar dan kom ik aan de andere kant niet uit met hard 3,5cm hart naar hart
Erik
Als aan 1 kant 3,5 cm genoeg dan zou dat aan de andere kant ook zo moeten zijn.

De noodzakelijke afstand tussen de rails in de bochten hangt af van de radius die je gebruikt en uiteraard de lengte van jouw wagons. Gebruik je vaste bochten van bv. Minitrix of Fleischmann dan staat de hart op hart afstand wel in de catalogus of op de websites.
Met flexibele rails is het moeilijker. Je moet dan waarschijnlijk de hart op hart afstand in de bochten wat groter nemen dan bij de rechte stukken. Is dan vaak een kwestie van testen.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Bochten leggen

Bericht door spoor65 »

Bekend probleem, denk dat je de boogradius R1 en R2 hebt gebruikt, dat moet heel nauwkeurig gelegd worden bij dubbelspoor in googen. en dan nog heb je de kans, als bepaalde types rijtuigen cq wagons, een grotere uitzwaai hebben dan gemiddeld, dat ze elkaar raken.

Mijn advies, vermijd R1 bogen, gebruik ze op industrie of enkelspoor trajecten.

begin dubbelspoor de bogen met R2.

Welk railsysteem gebruik je?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Bochten leggen

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Ik heb een starters set van fleischmann (Digitale startset "z21start" DB V221 met sneltrein (FL931881)) daar zitten R1 bochten in en heb ik uitgebreid naar dubbel spoor, buiten rails R2.

De wagons die bij de set zitten zijn best wel lang.

In mijn baan ontwerp wat ik in de toekomst wil gaan bouwen komt geen R1 bocht gelukkig in voor ;-)

Ik heb nu in Anyrail de baan gemaakt en uitgeprint op A3 en ga ik er maar onder leggen, eens kijken hoever ik dan kom.

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Bochten leggen

Bericht door TonN »

33.6 mm zou genoeg moeten zijn, ook voor lange rijtuigen. Daar is volgens mij die 33.6 op gebaseerd. Dat is ook het verschil tussen R1 en R2. Dus dit is vreemd.
Dat neemt niet weg dat grotere stralen verstandiger zijn.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Bochten leggen

Bericht door enderscw »

Ik gebruik bij het leggen van mijn bochten altijd een afstandhouder van pech. Het gaat hier dan wel over het leggen van flex rail.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/To ... 63989.html


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Bochten leggen

Bericht door Raymond K »

Ik heb wel een digitale startset van Fleischman aangeschaft voor met name de centrale, Multimaus en rijdend materieel echter voor mijn baan gebruik ik de Roco/Fleischman rails zonder bedding en kan hier beschikken over grotere bochtradiussen. In mijn baanontwerp gebruik ik daar waar niet anders kan radius drie als kleinste radius en daar is de 33,6 mm h.o.h. geen probleem. Overigens moet ik zeggen dat de radius 1 bocht uit de startset wel heel erg krap is waar veel locomotieven geeneens op kunnen rijden.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Bochten leggen

Bericht door epocheales denken »

Hoi Erik, zit er bij jouw set een groene Fleischmann opzetrail? Zo ja, aan het uiteinde zit aan de onderkant een soort mal voor de sporen afstand. Wellicht kun je daar iets mee... :o ;)

Groet, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Bochten leggen

Bericht door e.lotte »

Dag Hans en andere,

Dank je wel voor de tip, de mijn is donkergrijs maar die heeft het ook.


Afbeelding


Afbeelding

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Plaats reactie