City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS4

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Michiel »

Persoonlijk heb ik wel bedenkingen bij het aantal engelse wissels in het plan. Het maakt het plan compact, maar ik vermijd ze als het even kan. Ze zorgen voor veel meer problemen dan een gewone wissel. Je hebt veel meer ontspoorkans op een engelse wissel dan een gewone wissel. Het technisch onderhoud ligt ook vele maal hoger. Ik plande met Brussel-Noord ook een matrix van engelsmannen zoals in' t echt in die tijd. Maar ik ben erg blij dat ik van dat plan ben afgestapt, want praktische rijsessies toonden aan dat ALS er een ontsporing of stilstand was, dat zeer dikwijls op een engelsman was.

Maar verder laat ik je gerust. Het is een leuk plan. Als voor jou alles naar wens verloopt en je plezier hebt met deze opstelling, dan is dat voldoende. En ik volg met plezier je werkzaamheden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Michiel schreef: 13 nov 2019 11:33 Persoonlijk heb ik wel bedenkingen bij het aantal engelse wissels in het plan. Het maakt het plan compact, maar ik vermijd ze als het even kan. Ze zorgen voor veel meer problemen dan een gewone wissel. Je hebt veel meer ontspoorkans op een engelse wissel dan een gewone wissel. Het technisch onderhoud ligt ook vele maal hoger. Ik plande met Brussel-Noord ook een matrix van engelsmannen zoals in' t echt in die tijd. Maar ik ben erg blij dat ik van dat plan ben afgestapt, want praktische rijsessies toonden aan dat ALS er een ontsporing of stilstand was, dat zeer dikwijls op een engelsman was.

Maar verder laat ik je gerust. Het is een leuk plan. Als voor jou alles naar wens verloopt en je plezier hebt met deze opstelling, dan is dat voldoende. En ik volg met plezier je werkzaamheden.
Hoi Michiel,

Begrijp wat je bedoelt. en dank je voor feedback ..top...... wat betreft de baan tot nu toe had ik altijd met pico kruiswissels geen problemen...en op deze manier test ik het meteen maximaal daar in mijn kopstation er ongeveer 12 liggen .....dus reden om straks SS3 zeer goed te testen anders wordt het toch opnieuw ontwerpen.

Ga je op de hoogte houden

Gr. Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

Weer ff een updatetje.

Na een vervelende storing en weigerende hp04 .....geloof me kan frusterend zijn :lol: :lol: ...eindelijk de eerste serie wissels actief en ff proefleggen naar de tweede serie wissels en de opstelsporen voor de treinstellen. Treinstellen mogen in principe zich niet in het laagste schaduwstation komen omdat ze zo klein zijn :lol: :lol: :lol: .... De opstelsporen zijn altijd gereserveerd voor 1 treinstel zodat ze altijd tercht kunnen.

ff foto van het proefleggen van een deel van Schduwstation SS3.
Afbeelding

Gr Bjorn


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Hoontje »

Hier wordt flink gewerkt! Gaaf. Test alles goed uit. De Engelse wissels willen storingen geven, maar als je goed test, kan het zomaar gewoon goed (blijven) werken.

Nog ff over dat ijkspoor;
4 meter is wel erg lang. Ziet er wel stoer uit, maar je tijden qua ijken worden wel heel lang bij de lagere snelheden...
Hopelijk gaat dat niet frustreren!

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Hoi hoi,

Weer een kleine update, gisteren het rails gelegd van het voorste deel van SchaduwStation 3 (SS3) en de achterste wissels voor de opstelsporen aangesloten op het spoor....nu ff wat testrijden of de treinen het eerste deel wel fijn vinden en ff finetunen als het nog niet lekker gaat.

Afbeelding

Afbeelding
Voor nu ff wezen testen met Vetron en 6 wagons zowel in trek als duw positie.... zover geen problemen over het eerste deel, morgen ff testen met de wat fijngevoeligere treinstellen van Piko.

@Hoontje, Ja ik probeer momenteel nu ff hard door te pakken nu ik af en toe ff er tijd voor heb...zal komende weken waarschijnlijk nihil worden. En zal idd veel testen worden ....zover nu getest gaat het probleemloos, heb er nu ook voor gekozen om de servo's niet faded om te laten gaan, weet ik zeker dat de kruiswissel omgaat :lol: :lol:

En het ijkspoor geeft me dan weer tijd om schoon te maken als ie langzaam rijdt :D :D :oops: :oops: ga het volgende week ontdekken wordt vervolgd


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door BenQ »

Ik heb een losse lat van 2,4 meter waarbij het ijkstuk 50cm is en dat gaat prima. Aan de lat heb ik een vierpolige stekker(telefoon) zitten.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

:-)

Grappig idee van die 4 polige stekker :-) handig


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door BenQ »

Dat kan bij Dinamo TM-H, je hebt dan de plus, 2 melders, min, en een aansluiting niet gemeld, ook min, totaal 4 draadjes.
De rails is op de lat in 5 stukken verdeeld, 89 cm aanloop, 11 cm melder 1, 40 cm tussenstuk, 11 cm melder 2, 89 cm uitloop.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

Alle wissels van SS3 aangesloten dus tijd om de blokken te testen van de helix en dan gebeurt er eigenlijk wat je niet hoopt.....

Storing in de helix en natuurlijk de onderste plaat :o :o :o :o

Zwaar balen, maar helaas dus Helix deels ontmantelen zodat ik erbij kan en kijken wat er fout is gegaan :ugeek: :ugeek: Meteen maar van het moment gebruik maken om een ander blok te vergroten :-) dus laag voor laag omhoog schuiven zodat genoeg werkruimte ontstaat ....zelfs iets teveel tussenruimte :lol: :lol:

Afbeelding
Bummer moment en 2-3 dagen werk om het weer in orde te krijgen....maar hé hobby hé :lol: :lol: :lol: :D :D :D ;) ;)

Gr. Bjorn


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door enderscw »

Hi,

Dat is altijd balen. Daarom zou ik bij helixen ook altijd na elke laag testen en niet als de hele helix af is.
Scheelt je achteraf zoals nu een hoop extra werk.
(Ik snap dat achteraf lullen altijd makkelijk is) maar ik hoop dat je snel het probleem gevonden hebt en weer verder kan.

Gr,

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

HI Wouter,

Normaliter doe ik dat ook, echter had de eerste 4 melders getest en daarna weer verder gegaan. Probleem zat hem ook in de 4 bezetmeldpunten. Draadbreuk :-( dus opnieuw gesoldeerd en nu weer rapido opbouwen :-)

Gr. Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

Ben blij :D :D :D blij....Gisteravond mijn langverwachte sets ontvangen van mijn huisleverancier ANW modeltreinen in Medemblik :D :D We hebben in de winkel gisteravond in de witte Twindexx de decoders vervangen en getest en ff testgereden met de rode Twindexx (eigen motorwagen) onder het genot van een bak koffie :D :D

Afbeelding
Op de voorgrond de witte Twindexx in combinatie met de Fleisschman 147.5 (prima duwer en trekloc)

Afbeelding
Op de tweede rij de rode Twindexx prachtig in beeld met eigen motorwagon :D :D :D ..

Afbeelding
Mooi de neusjes bij elkaar :D :D

Wou ook nog ff de rijdende Twindexx´s laten zien vooral de Rode Twindex met sound ...mooi beschaafd geluid .... met testen had deze moeite omhoog te komen op de helix 2,1% stijging ....als hij rijdt niets aan de hand maar vanuit stilstand erg moeilijk weg...of dit wordt veroorzaakt doordat de sound aan stond weet ik niet want met opnemen videotje kreeg ik een storing op de IB2 die ik nog niet gevonden heb. (eerst maar ff SS3 afmaken dan weet ik dat alles echt schoon is op de baan :oops: )

Maar modellen zijn makkelijk toegankelijk om poppetjes of te verven aan de binnenkant... Topproduct zover (alleen helix is nog op dit moment minpuntje) ben er blij mee :D

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Hoi, Hoi,

Graag jullie input! ;)

Sta nu op het punt om Schaduwstation 4 (SS4) te gaan bouwen ....maar ben voor mijn gevoel nog niet volledig content met de het baanplan voor SS4. Het is een schaduwstation die feitelijk 3 helixen met elkaar verbindt.

1. Inkomend spoor van beneden (SS2)
2. Uitgaand spoor naar beneden (SS2)
3. Inkomend spoor van boven (Station1)
4. Uitgaand spoor naar boven (Station1)
5. Inkomend spoor van boven (Station 2)
6. UItgaand spoor naar boven (Station 2)

Afbeelding

Graag jullie ideeën of op en aanmerking graag.

Gr. Bjorn


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Nico Essers »

Hoi Bjorn,

Waarom een kopspoor in het midden, ik zou hem verbinden richting 5-6. Je hebt rechts onder een wissel die nergens op aansluit. Als middelpunt van 3 helixen blijft het natuurlijk puzzelen. Toch denk ik dat het je al goed gelukt is.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Hoi Nico,

Die kopspoor is om treinstellen en duw trek treinen de mogelijkheid te geven om van 1 naar 4 te kunnen en van 3 naar 2 ....voor meer gevarieerd treinverkeer ....en die wissel oops die had er nog uit gemoeten :oops:

Ja blijft een puzzel ;)



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Hoiii,

Weer ff een kleine update .....bezig met inregelen van SchaduwStation 3 en daar werd ik wel blij van dus ff gauw filmpje gemaakt....wordt nu volop getest momenteel met alleen treinstellen of trek duw combinaties of losse locs ....daar ze weer moeten keren in SS1 .....gisteravond ruim een uur vrijwel probleemloos gereden, uiteraard nog wat aanpassingen doorgevoerd in Koploper ...maar daarna was ik gewoon ff blij.... de treinstellen rijden netjes naar hun eigen opstelspoor en gaan daarna weer netjes op pad.....moet nog wel de stopplekken nog beter inregelen ....maar verder....ff kijken dus ;) ;)

Afbeelding

Veel kijkplezier wel ff op foto klikken.

Gr Bjorn


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door martindomburg »

Netjes kerel!!!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

FF weer een update ....

De keerlus eruit gegooid boven en toch doorgetrokken naar de overkant. Elimineert daar een Helix die bij nader inzien meer een pijnlijk hoofddossier zou worden daar de helix pontificaal boven een wisselstraat zou komen en daardoor vrijwel geen mogelijkheid heb om er fatsoenlijk bij te komen.

Dus nu ff tijdelijk een bypass gemaakt op de plek van SchaduwStation 4 (SS4) middels 2 spoortjes. Reden hiervoor is dat ik nog op spullen zit te wachten om SS4 te bouwen en .....nu wil ook weleens weer gaan rijden anders staat ook alles maar stil.

Intussen SchaduwStation 3(SS3) spoor toegevoegd omdat het vervallen van de keerlus deze mogelijkheid gaf.... nog niet de wissels aangesloten ....wacht nog steeds op servo's :o :o

Toen ik klaar was met alle draden trekken werd ik ff enthousiast van het zichtsbeeld dus ff gauw foto gemaakt om dit te delen met jullie (y)

Afbeelding[/url]

Hier werd ik echt blij van ;D leek bijna wel een kopstation ipv opstelsporen voor de treinstellen in SS3 ;D (niet letten op de rommeltjes nog op de baan nog niet gestofzuigd ::) ::))

Tevens krijg ik weleens de vraag kan ik er wel makkelijk bij omdat ie zo vol tegen de muur staat....nou zoals eerder vermeld de baan kan naar voren gerold worden en er ff onderdoor kruipen en dan heb ik deze werkruimte :D :D (y) (y)

Afbeelding[/url]

Genoeg werkruimte en is hetzelfde als aan de andere kant (y) 1 van de opklapbare boards stond nog open, moest nog ff laatste draad aansluiten ;D

Zover weer ff verslag


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Michiel »

Ziet er imposant uit! Ik hoop dat het allemaal lekker schakelt en rijdt, zonder zorgen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Hi Michiel,

Tot op heden geen klagen ;) ben van de week begonnen met testrijden en nog geen incidenten :-) dus hoop dat het ook zo blijft...van de week ff filmpje maken ;)



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Zo...veel te lang niks gepost.....gebeurd er dan niks?? Nee, volop bezig met alle problemen en foutjes eruit halen.... nu blijkt toch dat er nog een wissel moet vervangen worden...maar mag de pret niet drukken....Langzaam aan komt SchaduwStation 4 aanbod...ligt nu even een bypass want hé er moet ook gereden worden zo nu en dan :) :lol: :lol:

En in het kader fouten maken mag..... :o :-[....en natuurlijk moet je ook zoiets durfen te delen ;) :lol: :lol:

Ik was vergeten de laatst toegevoegde stoomlok ook toe te voegen aan de uitzonderingen :oops: :oops: :oops:

AfbeeldingIMG_0460 by [url=https://www.flickr.com/photos/150610366@N03/]

De stoomlok mocht niet naar de opstelsporen voor treinstellen :oops: :oops: Maar dat moet Koploper wel weten :lol: :lol: Ging ook net goed :oops: :D :D :D

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS3

Bericht door Debvd »

Zo weer een klein updatetje ;)

Intussen ff bezig met proefleggen van de wisselstraten voor SchaduwStation 4 (SS4) Altijd weer ff leuk om te kijken of het overeenkomt met het ontwerp in de baanplan :) :)

Afbeelding
ff Droogleggen ;)

Afbeelding[/url]
Op de plek waar het zou moeten komen, ligt nu tijdelijk een bypass om te kunnen rijden. Rechts gaat weer de helix in ;)

Afbeelding[/url]
En de wisselstraat aan de andere kant....

En wat denk je???? Conform Baanplan ....thx Anyrail ;) ;)

Tot de volgende update,

Groet Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS4

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

Intussen wat wezen experimenteren met een camera voor de trein :oops:

Een kleine proefje .....moet nog wel werken aan de beeldkwaliteit :oops: :oops: Maar wel leuk om het zo te zien vanuit oogpunt machinist ;) :D :D

AfbeeldingIMG_0667

Klikken op het plaatje voor het filmpje ;)

Groetjes Bjorn


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS4

Bericht door Hans »

Hallo Bjorn,

Gaaf, zo'n filmpje.
Indrukwekkende baan trouwens.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS4

Bericht door Nico Essers »

Je baan wordt steeds indrukwekkender Bjorn. Het ziet er echt allemaal super gaaf uit. Zo'n camera wil ik ook nog eens een keer toepassen. Ziet er leuk uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie