Probleem Hobbytrain 2839

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Stoines

Probleem Hobbytrain 2839

Bericht door Stoines »

Hallo iedereen,

Als ik met mijn locomotief (H2839) rijdt, ontspoord hij telkens in een R1 bocht. Ik gebruik Fleischmann R1 bochten met bedding.
Als mijn locomotief hierover heen rijdt, worden de voorste wielen als het ware omhoog "gelift". De bochten zijn verder goed aangesloten op elkaar.
Ligt het misschien aan de 4 assen die de locomotief heeft en dat het daardoor riskant is om over R1 bochten te rijden?

Met vriendelijke groet,

Stoines

Marksintpancras

Re: Probleem Hobbytrain 2839

Bericht door Marksintpancras »

Beste Stoines,

R1 bochten zijn bochten tbv industriepoor. De meeste modellen hebben minimaal R2 nodig om soepel erdoor te gaan.

Als je Fleischmann met bedding gebruikt en je hebt de ruimte, gebruik R3 en R4 bochten of flexrails om een bocht te maken.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Sandopie

Bericht door Sandopie »

Mark,

Indien onderstaande van toepassing geweest zou zijn, dan had dat in de diverse catalogi dienen te staan. Dat is niet het geval (ik heb dat gecontroleerd).
Marksintpancras schreef: 22 dec 2019 17:18 De meeste modellen hebben minimaal R2 nodig om soepel erdoor te gaan.
Stoines,

Als je de loc andersom op de rails zet gaat het dan ook mis?

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Rinus,

Klopt dat het niet in de catalogus staat. Ik heb zelf de H2835, en verschillende hobbytrain loks die ook gaan wippen bij de uiterste draaistand van de wielen.
Het wormwiel heeft dan te weinig ruimte in het tandwiel van de wielen, waardoor deze hem wringt en optilt.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Stoines

Bericht door Stoines »

Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties.
Rinus: Als ik de loc andersom zet dan ontspoort hij weer.

Als ik zo de reacties lees, komt het eigenlijk op neer dat ik een grotere boogstraal had moeten leggen of dat ik een andere locomotief had moeten kopen. Klopt het dat twee assige locomotief, zoals een E169, in principe niet zou moeten ontsporen?

Met vriendelijke groet,

Stoines

Sandopie

Bericht door Sandopie »

Stoines,

Mark heeft hierboven aangegeven wat het probleem met deze loc is. Veel, blijkbaar dus niet alle, draaistel locs kunnen gewoon door R1. De E169 zou, in principe, niet moeten ontsporen. Het is overigens verstandig, in dien de beschikbare ruimte dit toelaat, R1 bochten te mijden.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Plaats reactie