1e baanontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Yannick001
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2019 14:01

1e baanontwerp

Bericht door Yannick001 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Yannick en ik ben 2 weekjes geleden begonnen met een N-Spoor model baan. Mijn vader had het een en ander op zolder staan dus we konden gelijk van start (mijn vader en ik). Vroeger heb ik wel eens een baan neer gelegd samen met mijn vader, maar kleinschalig. Nu wil ik het serieuzer aanpakken. Voor het baan ontwerp heb ik mij laten inspireren door onderstaande afbeelding (HO). Ik ben gelijk aan de slag gegaan.
Afbeelding

Mijn interesse ligt vooral bij het bouwen van de omgeving. Ik merk alleen dat nu het baan ontwerp 'af' is, en ik op dit forum het een en ander lees, dat de twijfel toe slaat of dit ontwerp zich goed leent voor het maken van een realistische scenery. Ik begrijp nu ook dat er allemaal handige computer programma's zijn om ontwerpen te maken.
Graag ontvang ik van jullie feedback over de opzet van de baan en mijn ideeën. Nu kan ik de boel nog omgooien en een ontwerp op de computer maken.
Even als een toelichting, ik heb nu het volgende in gedachte:
- Analoog
- Tijdperk III/IV
- Oostenrijks achtig landschap met tunnels, heuvels en bergen
- Links van de brug industrie
- Ter hoogte van het station een dorpje met een parkje oid.
- rechts een boerderijtje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Fijne kerst!

Mvg,
Yannick


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: 1e baanontwerp

Bericht door geertvt »

Hoi Yannick, welkom op het forum.
Leuk om zo’n oud ontwerp als voorbeeld te nemen.
Als je zo graag aan de slag gaat met de scenery zou ik dat dan ook lekker gaan doen!
Met dit ontwerp kan dat prima. Ik zie de bergen al voor me. Misschien de brug wat hoger zodat het als het ware tussen twee bergen hangt. In het dal kun je dan mooi aan de slag met industrie, dorp en station. Misschien kun je nog denken aan een enkel bergspoortje met een klein kopstationnetje en een bergpendeltreintje naar het grote station. Foto’s bekijken van Oostenrijkse banen, echte voorbeelden te verzamelen en vergeet ook niet te kijken naar Kreis Um die Kirche op dit forum om mooie realistische bergen na te bootsen.

Voor nu heel veel succes met je baan en nog fijne feestdagen toegewenst.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: 1e baanontwerp

Bericht door spoor65 »

Yannick, welkom op het forum.

En dit is zeker een leuk ontwerp voor een eerste baan,
lekker veel rij lengte, de nodige plekken waar je wat kunt rangeren. en zeker genoeg ruimte om ook wat aan scenery te doen.

Zo te zien heb je wel de nodige Radius 1 bogen er in liggen, probeer de rails ze nauwkeurig mogelijk te leggen, zodat je zo min mogelijk problemen krijgt met grotere locs die niet blij zijn met te kleine bogen.

Zorg daarnaast, dat je de aanloop naar de brug, niet te stijl maakt, 3% stijging (dus 3cm per meter rail), is wel de max, en soms al te veel.

succes met bouwen en ga er van genieten, en vragen staat altijd vrij.

mvg.
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 1e baanontwerp

Bericht door bpieters »

Hoi Yannick,
Dit is een leuk ontwerp waarmee je je kunt uitleven met de scenery.
Je moet denk ik wel de sporen langs de verwarming er wat verder vandaan leggen of afschermen ivm de evt. warmte als de radiator tenminste gebruikt wordt.
Waar gaat dat doodlopende spoor (2e foto aan de rechterkant)voor dienen?
Veel succes met de bouw!
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: 1e baanontwerp

Bericht door Hube »

Hallo Yannick,
Welkom en veel plezier met deze leuke hobby.
Ik vind jouw baanontwerp nogal “hoekig”.
De sporen lopen rechts-links of voor-achter en de bochten zijn 90o-recht-90o.
Ik zou het mooier vinden als er ook een paar hoofdsporen schuin lopen, bijvoorbeeld het spoor dat van achter naar voor loopt over het viaduct.
Verder de 180o bochten vloeiend maken door een recht stuk in het midden te vermijden en samen te stellen met verschillende boogradiussen. Dus een 180o bocht maken met R4-R3-R2-R2-R3-R4, de buitenbocht uiteraard een R maat ruimer. R1 zou ik vermijden.
Maar ja, zelf heb ik het ook niet zo gedaan, ruimte, tijd, budget, interesse, etc., bepalen ieders persoonlijke keuzes en consessies. Jouw baanontwerp, zoals die is, zal voldoende rijplezier geven en als je het werken aan de scenery het leukste vindt dan kun je, je daar in uitleven.
Succes en groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 1e baanontwerp

Bericht door bpieters »

Hoi Yannick,
Nog een tip: de hoek bij de radiator is moeilijk bereikbaar zeker als er landschap en scenery geplaatst is.
Je zou bijvoorbeeld een mangat in de plaat in die hoek kunnen maken zodat je er bij kan bij ontsporingen enz.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: 1e baanontwerp

Bericht door Alro »

bpieters schreef: 26 dec 2019 23:35 Hoi Yannick,
Nog een tip: de hoek bij de radiator is moeilijk bereikbaar zeker als er landschap en scenery geplaatst is.
Je zou bijvoorbeeld een mangat in de plaat in die hoek kunnen maken zodat je er bij kan bij ontsporingen enz.
Groet,
Bert
Inderdaad, gewoon een hoek eruit en de rails daar eerder laten afbuigen.
Dan liggen die sporen gelijk iets verder van de radiator vandaan en kan je die ook nog ontluchten/regelen (tenminste als je dat zou willen).



Onderwerp starter
Yannick001
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2019 14:01

Re: 1e baanontwerp

Bericht door Yannick001 »

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie opbouwende en positieve reacties. Dit geeft vertrouwen om door te gaan!
@Hube : Ik ben het met je eens dat de baan mogelijk wat te hoekig is. Ik ga het ontwerp soort gelijk houden maar kijken of ik de sporen wat meer over dwars kan laten lopen en te werken met wat ruimere bochten. We hebben geen haast om door te gaan naar de volgende stap.

Als ik weer een stap verder ben zal ik mijn aanpassingen delen.

Groetjes Yannick



martjo
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 sep 2016 08:06
Locatie: Terneuzen

Re: 1e baanontwerp

Bericht door martjo »

Hoi Yannick,
heb niet veel verstand van baanplan en de logica ervan, maar dit ziet er leuk uit. Speelmogelijkheden en de mogelijkheid voor scenery. Ik ben benieuwd naar de afmetingen van je tafel. Zie in het h0 ontwerp oa 147, 120 en ik denk 340 cm staan. Hoe verhouden deze zich met jou ontwerp in n?

Fijne jaarwisseling alvast!!

groeten Martin


Plaats reactie