Stroom, blokken en wissels

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Stroom, blokken en wissels

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Nu ik het voor elkaar heb om mijn DR4088LN-CS met het spoor te laten communiceren en in iTrain de blokken te plaatsen loop ik nu tegen het volgende aan.

In het advies van sommige forum leden heb ik mijn test baan zo ingedeeld in blokken (Blok 3 en 8 zijn geen blokken, deze zijn bij de wissels betrokken, oude tekening), nu heb ik bij de rode lijntjes de binnenste rail door gezaagd. In de zogenaamde blokken 3 en 8 zitten geen terug melders, dus deze krijgen ook geen stroom dit geld ook voor de rechter paarse wissel.

Wat is jullie advies aan om dit op te lossen, moet ik in blok 3 en 8 wel een terug melder plaatsen of werkt dat met een ringleiding?
En de paarse wissel rechts, moet ik die gaan voeden via een ring leiding?? Zoja, op welke plekken van het wissel zouden jullie dat dan doen.

Wat moet ik doen om in die baanvlakken te kunnen rijden.

Alvast weer bedankt voor jullie hulp !!!

Gr,
Erik

Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Stroom, blokken en wissels

Bericht door Nico Essers »

Alle rails welke niet voorzien is van een melder dient apart gevoed te worden via een diodeschakeling. Je zorgt dus voor een aftakking van je "ring" leiding en plaats daar een diodeschakeling in. Vanaf deze diode worden alle niet gedetecteerde railstukken gevoed. Door de diode krijgen de ongedetecteerde stukken een vergelijkbare spanning als de gedetecteerde stukken. Je sluit deze aan de zelfde zijde aan als de bezetmelders.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Stroom, blokken en wissels

Bericht door TonN »

Ik heb geen ervaring met digitaal rijden, maar even een overweging van een ouderwetse analoge rijder.
In 1 blok mag 1 trein, tenzij uitzondering ....
Stel er staat een lok in blok 7, mag die lok dan een andere trein beletten van blok 3 naar blok 8 te rijden? Volgens mij niet. Dat zou beteken dat die roze wissel van blok 7 beter bij 8 kan. De andere roze wissel bij blok 6.
Ik denk dat met dit uitgangspunt je vraag over waar de terugmelders moeten komen duidelijker wordt. Zo niet, vergeet dan dat ik dit geschreven heb.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Stroom, blokken en wissels

Bericht door e.lotte »

Hoi Nico,

Bedankt voor de uitleg, heb gelijk even gekeken op de web site van Nproject.
Daar staat een goede uitleg over de diodeschakeling, ga ik mee aan de slag.

Even een vraag voor de zekerheid, de wissel rechts tussen twee blokken die kan ik op die schakeling aansluiten.

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Stroom, blokken en wissels

Bericht door Nico Essers »

Ton, goed dat je dit even aanstipt. Ik had er niet op gelet maar de wissels links en rechts van blok 7 horen niet bij het blok en moeten dus een andere kleur krijgen. Wissels horen namelijk nooit bij een blok maar vormen een scheiding tussen de blokken. Een lok in blok 7 zal dan ook de wissels niet blokkeren.

Erik, alle wissels worden via de diode aangesloten (er van uit gaande dat ze van geen melder voorzien zijn).


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Stroom, blokken en wissels

Bericht door TonN »

Nico Essers schreef: 12 jan 2020 19:37 Wissels horen namelijk nooit bij een blok maar vormen een scheiding tussen de blokken.
Ik hanteer een iets andere regel. Vertakkende wissels, gezien vanuit het midden van een blok, horen wel bij een blok. De wissels van blok 3 kunnen prima bij dat blok. Maar een samenvoegende wissel hoort bij het volgende blok.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Stroom, blokken en wissels

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Hier het baanplan met de juiste blokken.


Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Plaats reactie