Modules of vouwen...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nocki
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2019 11:32

Modules of vouwen...

Bericht door Nocki »

Hallo Allemaal,

Deze maand begonnen met de hobby en een hele tros rails is al binnen. Graag zou ik een baan willen bouwen die verplaatsbaar is in huis. Ik ga verhuizen en daar zal ik geen ruimte hebben voor een vaste baan dus het moet verplaatsbaar zijn.
Ik heb een leuk filmpje gezien wat me een leuk idee gaf:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UxPtKIHaGsY[/youtube]
Maar ik zou ook graag het ovaaltje willen vermijden en met een schaduw station onder de baan willen werken.
Aangezien ik van lange treinen hou zal de baan zo'n 3 meter, misschien wel 3,5 worden.

Ik heb gezocht op internet maar vouwbanen met 2 verdiepingen heb ik nog niet gevonden.
Je loopt er al gauw tegen aan hoe je de bakken tegen elkaar uit lijnt zodat de treinen op de overgang niet ontsporen. Zowel boven als beneden. Dat kan door vouwen met een scharnier maar misschien zijn er nog meer manieren.

Hebben jullie misschien leuke ideeën hierover, of is het toch beter bij vouwen om op 1 niveau te blijven?


Wat wil ik:

Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Modules of vouwen...

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Nocki,
Ik zie 2 uitdaging met vouwen:
1) theoretisch kan je best 2 niveaus doen, maar dan worden het wel zware bakken. Het gewicht is dan al gauw 2.5x dat van een enkoele laag. Gevaar zou kunnen worden dat de scharnieren dat niet lang uithouden. Ook voor jezelf misschien lastig om met dat gewicht de baan telkens op te moeten zetten. Daarnaast word het uitlijnen op de niveaus nog extra uitdagend, maar volgens mij niet onmogelijk.
2) met vouwen word je erg gelimiteerd met je opties voor landschap. Als je een rijder bent geen probleem maar als je interesse zit in scenery dan geven modules meer opties op dat vlak.

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat invullen. Succes met het uitdokteren.

Groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Modules of vouwen...

Bericht door Nico Essers »

Hallo Nocki, dit filmpje had ik ook al eens gezien en is inderdaad een leuke oplossing voor klein behuisden. Het is verder dan ook een kale baan met alleen spoor. Je zult echter jezelf moeten afvragen wat je met je baan wilt bereiken. Je spreekt over een schaduwstation dus ongevouwen kom je al snel op een dikte uit van ca 15 tot 20 cm voor de 2 niveau's wat je wilt toch het schaduwstation goed kunnen bereiken. Dan heb je dus nog geen huisjes en dergelijke op je baan. Gevouwen gezien je beoogde lengte wordt dit al snel onhandelbaar ben ik bang. Vooral omdat de constructie echt stevig uitgevoerd moet worden om de sporen uit te lijnen dmv scharnieren. Ik denk dat modules een betere keus zal zijn. Je komt ze niet voor niets veelvuldig tegen op internet.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Modules of vouwen...

Bericht door maarten »

Buiten de bovengenoemde argumenten, je kun ook een (deels gesloten) frame maken waar je makkelijk 2 modules in kan schuiven om ze veilig op te bergen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Modules of vouwen...

Bericht door Bjor »

Nocki,

Alles is te bouwen, maar een een baan van 3 tot 3,5 m lang met twee verdiepingen die opvouwbaar is zal een fors object worden. Bepalend voor de oplossing is:
a: Hoe groot mag de baan in opgevouwen toestand zijn? Dat is bepalend voor het aantal onderdelen en het type koppeling.
b. Moet hij verrijdbaar zijn en hoeveel mag de opgevouwen baan wegen? Dat is weer bepalend voor het materiaal van frame en ondergrond.
c: In samenhang met a: hoe groot (L x B x H) kan hij dan in uitgevouwen toestand zijn en kun je dan overal goed bij?
d: Wat moet de capaciteit van het schaduwstation zijn en hoeveel ruimte wil je boven de sporen hebben? Mijn ervaring: minder dan 15cm is vragen om moeilijkheden; 20cm zal in veel gevallen net genoeg zijn om ook over de voorste (bezette) sporen heen te reiken en een trein te pakken.
Maar ja: hoe groot zijn jouw handen?
e: Er van uitgaande dat je een schaduwstation onder de baan maakt: Heb je voldoende ruimte voor R2 bogen of ruimer voor een helix? Gebruik NOOIT R1 bogen in een helix, helemaal niet voor stijgend spoor. Minimale doorsnede is 50cm, maar liever meer.
f: Moet de helix ook onder de baan liggen, of kan hij er als een los segment naast of vóór worden geplaatst?
g: Hoe hoog wordt de scenery (gebouwen, bomen, enz.)? Als je een baan maakt zoals in het filmpje uit je eerste post, mag de scenery op de ene helft niet die op de andere helft raken bij het samenvouwen.
Die hoogte bepaalt het punt waarop twee delen d.m.v. scharnieren met elkaar worden verbonden. Hoe lager, hoe beter (dus: eventueel voor het dichtvouwen alle gebouwen verwijderen, lampjes, seinen e.d. neerklapbaar maken, bijv. door ze met magneetjes rechtop te zetten i.p.v. in een gaatje. )

Hier zie je mijn opklapbare H0 baan voor mijn kleinkinderen. Het is een speelbaan en de mannen malen niet om de scenery.
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221779593

De baan is opgebouwd uit een frame van een IKEA lattenbodem van een kinderbed, verstevigd met hoeken van hardhouten multiplex.
De maten zijn ingeklapt: 160 x 60 x 24 cm. (L X B X H) Uitgeklapt: 160 x 120 x 12 cm.
Op het frame ligt een plaat van 9mm hardhouten multiplex. Dat had beter 9mm populieren multiplex kunnen zijn; dat is vele malen lichter.
De twee delen worden met twee stalen scharnieren met elkaar verbonden. Het is belangrijk dat de scharnieren zo dicht mogelijk bij de sporen liggen. De baan is nu ruim twee jaar oud en de plaat "werkt" een beetje, waardoor op de overgang een klein hoogteverschil is ontstaan. Dat zorgt nog niet voor ontsporingen, maar dit is H0. Op een N-baan zal het snel tot problemen leiden. En oplossing kan dan zijn een aluminium hoekprofiel tegen de onderkant van de baan die met stevige bouten tegen elkaar kunnen worden geklemd als de baan is open geklapt.
De scharnieren liggen iets verhoogd, waardoor er (dicht geklapt) een tussenruimte van 4,5cm ontstaat. Als je een grotere tussenruimte wilt, zal de constructie met de scharnieren navenant zwaarder moeten worden uitgevoerd (ze moeten hoger worden geplaatst) en/of worden uitgebreid met een extra scharnier. Rvs scharnieren hebben de voorkeur.
Beide delen zijn voorzien van 6 zwenkwieltjes, waardoor hij door 1 persoon onder het logeerbed kan worden geschoven. De baan kan uitgeklapt op zijn wieltjes blijven staan, of op schragen worden geplaatst. De opgevouwen baan weegt 20 - 25kg en kan alleen door 2 personen worden gedragen, maar als ik de scharnierpennen verwijder kan ieder deel apart door 1 persoon makkelijk worden gedragen.

Als ik voor jouw baan mijn maten aanhoud dan zou hieruit ook een baan van 320 x 60 cm kunnen worden gemaakt als de koppeling aan de kopse kant kanten zit. Wil je ook onder de hele baan een schaduwstation met helix, dan wordt het gewicht ruim verdubbeld.
Hoewel populieren multiplex de baan aanzienlijk lichter zou maken, adviseer ik je vooraf na te gaan hoe zwaar jouw constructie kan worden, zeker als je er trappen mee op of af zou moeten. En alles draagt bij aan het gewicht, ook je scenery!

Op dit forum vind je ook veel voorbeelden van modulebakken. Die zijn een stuk makkelijker te maken, zijn met lichter materiaal goed stevig te maken en bedrijfszeker te koppelen en kunnen losgekoppeld makkelijk worden gestapeld en los, of gestapeld op een rijdend onderstel makkelijke vervoerd. Modulen hebben doorgaans een maat van ca 80 tot 120 cm lang en 60 tot 80 cm diep.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Modules of vouwen...

Bericht door Hube »

Een opvouwbare baan met een schaduwstation heeft volgens mij iets tegenstrijdigs.
Op een schaduwstation wil je veel treinen kunnen stallen en bij een opvouwbare baan moet je steeds de treinen van de baan afhalen als je de baan opvouwt. Zie ook het filmpje. Dus een hoop gedoe als je de baan uitstalt of weer opbergt.

In jouw geval zou je een baan uit 3 gelijke delen van 1m kunnen opbouwen. Een vast, evt verrijdbaar, middendeel en aan beide kanten een scharnierbare plaat die je langs het middendeel naar beneden kunt laten “vallen”. In het middendeel komt dan het schaduwstation met de verbinding naar het bovenste nivo met de baan en evt scenery. Ingeklapt het je dan een tafel van bijvoorbeeld 1x1 meter waar je nog een vaasje op kunt zetten of wat andere huishoudelijke accessoires en uitgeklapt een baan van 3x1 m.
Zoiets?
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Nocki
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2019 11:32

Re: Modules of vouwen...

Bericht door Nocki »

Wow mensen. Een hoop stof tot nadenken. Elke post van jullie heeft een aantal zaken waar ik niet goed over na heb gedacht of wat ik helemaal niet had voorzien. Gisteren 2,5 uur in de auto gezeten en vooraf alle posts gelezen. Ik bleef onderweg er maar mee bezig en vannacht ook. Het is iets te complex om nu met een goed antwoord te komen dus ik ga eens even nadenken. Feit is wel dat wat ik zo graag wilde inderdaad niet haalbaar is qua gewicht en vervoer. Laat staan alle andere uitdagingen. Ik ga er deze week eens heel goed over nadenken.
Heel erg bedankt voor de reality check!


Wat wil ik:

Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Modules of vouwen...

Bericht door FidOo »

Las ik toch gewoon "modules of vrouwen" als titel...

Ik denk dat de meeste al een aardig compleet beeld hebben gegeven. Maar ik zou toch voor modules kiezen. Ik heb zelf nu een baan uit diverse modules en als ik zie wat voor crime dat is om vanaf de zolder 2 draaitrappen naar beneden te sjouwen moet ik er niet aan denken om nog groter en zwaarder te gaan. Mijn grootste module is 130x60x10cm en weegt dieplood. Vergeet niet dat er nog een berg rails en scenery op komt wat het gewicht behoorlijk verzwaard.

Mocht je modules nemen, denk dan goed na over: Welk materiaal gebruik je er voor (zo licht maar ook zo sterk mogelijk, berken multiplex is een aanrader!), hoe zet ik de poten er onder, hoe koppel ik alle electronica onder de baan (speakon connectoren zijn mijn favoriet, en goedkoop via Aliexpress te koop tot wel 8 polig). Maak goede overgangen voor rails!
Maar boven alles werk zeer secuur, hier heb je later alleen maar profijt van.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Modules of vouwen...

Bericht door Alro »

FidOo schreef: 20 jan 2020 10:51 Las ik toch gewoon "modules of vrouwen" als titel...
Hahaha FidOo!
Ik heb geen dyslexie, maar ik las “modules vouwen” zonder de “of”.
Zo zie je maar, goed lezen is ook een vak :lol: maar ik denk dat de boodschap voor Nocki duidelijk was.



Onderwerp starter
Nocki
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2019 11:32

Re: Modules of vouwen...

Bericht door Nocki »

Haha... geweldig. Ook ik heb al van alles erin gelezen en steeds gekeken: "Wat staat er nou"".
De boodschap is overgekomen hoor. Mn denken is volledig veranderd en neem alle gedachten op de schop. Moet er nog wel even uitkomen hoe en wat dan. Maar modules is idd het antwoord en opbergen in een kast is ook een hele goede.
Tot nu toe dus losse gedachten en dat moet weer een goed compleet plan gaan worden. Ik ga nog meet lezen... filmpjes kijken en later kom ik hier weer op terug. Vouwen gaat m inderdaad niet worden (vrouwen ook niet trouwens, 1 is genoeg) :-)


Wat wil ik:

Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Plaats reactie