Mijn aller eerste idee van een baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

Hallo,
ik ben nieuw hier en ook nieuw in de wereld van de model spoorbaan. Ik zou het leuk vinden om een relatief kleine baan (+/- 1 x 2 m) te hebben waar ik wat ervaring mee op kan doen. Ik vond ergens, weet niet meer precies waar) een baan die mij wel aansprak qua eenvoud. Zelf heb ik daar nog 2 lijntjes bij gefröbeld maar heb geen idee of dit een werkbare baan is. Ik wil voorlopig 2 treinstellen hebben, 1 die rond loopt en 1 om wat te rangeren.
Graag lees ik jullie mening, op- en aanmerkingen want daar hoop ik dan van te leren.
Groet Rolf.

Afbeelding



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door TonN »

TonN schreef: 12 okt 2019 12:47 Eigenlijk zou je eens op moeten schrijven wat je wilt. Met wat voor treinen ga je rijden? Tijdperk? Houd je alles liever gelijkvloers? Hoeveel wissels is leuk?

...

Met breedte 90 cm zou ik trouwens niet de kleinste straal willen gebruiken. Ik heb het gevoel dat je veel meer met je oppervlak kan doen, dan je nu gepland hebt.
Vervang 90 door 100 in jouw geval.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door bpieters »

hoi Rolf,
Als eerste opzet is dit prima.
Wel zou ik in beide sporen boven een inhaalspoor maken.
Een klein schaduwstation dus dat zorgt voor meer mogelijkheden tot afwisseling en voorkomt dat treinen in het station op elkaar moeten wachten voor een ronde.
Verder kun je dit plan in een later stadium aanvullen met industrie of een depot met evt. een draaischijf en lokloodsen.
Hoewel ik geen voorstander ben van gebogen wissels is dat hier wel verdedigbaar.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

@ TonN,

is inderdaad wat makkelijker te beoordelen: het idee is om met max 3 locs te gaan rijden; 1 goederenstel met rangeer loc, 1 goederenstel met diesel/elec. loc en 1 pers. stel met diesel/elec. loc.
Max 3-4 wagons achter loc. Bij voorkeur zou ik voor een NL baan gaan en alles na het stoomtijdperk, heb weinig met dat soort locs. Gelijkvloers? Ja voorlopig wel en aantal wissels: nog geen idee, er komen er sowieso al 4 bij door Bert's idee.
Ik wil in eerste instantie met deze baan gaan leren en me het digitale gebeuren eigen maken alvorens me in moeilijker oplossingen te begeven.
Wat bedoel je precies met "Vervang 90 door 100 in jouw geval"? Breedte van de tafel? Ik zal ook 's kijken hoe ik uitkom met een grotere straal.

@ Bert,

Ik ga inderdaad het plan aanpassen wat betreft de inhaalsporen.

Dank voor jullie opmerkingen en suggesties.
Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Wim H »

Hallo Rolf,
Een leuk begin. Ik zou het niet al te ingewikkeld maken. Eventueel nog uitbreiden met een soort klein schaduwstation aan de achterkant. Met voor elk spoor een inhaalspoor (wat Bert al aangaf).
Rolpom schreef: 12 okt 2019 15:17 ...Zelf heb ik daar nog 2 lijntjes bij gefröbeld maar heb geen idee of dit een werkbare baan is....
OK maar wat wil je dan met die 2 extra sporen? Sporen hebben altijd een funktie. Gewoon een spoor er bij leggen, kost alleen maar geld. Zowel in het groot als in het klein/model...
Wil je bij die sporen ook perrons leggen en er personentreinen laten vertrekken? Of is het juist voor goederenvervoer?
Groet, Wim



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

@ Wim: eerlijk gezegd was ik daar al met een uitbreiding bezig maar liep vast omdat ik dacht daar een keerlus te creëeren en daar snap ik nog niks van dus ben ik daar maar gestopt en had dat weggelaten (zie 1e plan). Ik ga nu eerst 2 schaduwstations aanleggen.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Wim H »

Hallo Rolf,

Dit wordt direct al weer een stuk drukker. Veel kopsporen die niet direct allemaal even logisch zijn aangesloten. Bedenk dat ieder (laad)spoor goed bereikbaar moet zijn. Ten eerste om er te komen, maar ook om weer weg te rijden. De 3 sporen bovenin sluiten direct op de vrije baan aan. Dat kan wel, maar als je er een wagen wil plaatsen, blokkeer je het doorgaande treinverkeer.

Verder schrijf je dat je 2 schaduwstations wilt?! Maar waar wil je die plaatsen? Ik had begrepen dat je geen hoogteverschillen wilt. Of bedoel je 2 extra parallelle sporen om een schaduwstation te maken?

Nu ik enige tijd naar je baanplan kijk, schiet me een soortgelijk plannetje binnen:
Afbeelding

Dit had ik ongeveer een jaar geleden hier op het forum geschetst. Zie in dit draadje:
viewtopic.php?f=20&t=12393&start=10#p199822

Kijk even in de tekst daar voor de beschrijving. Misschien dat het jou ideeen kan geven.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 15 okt 2019 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

Hallo Wim,
dit plan spreekt mij zeer zeker aan, maar dan voorlopig zonder de pendellijn, dat kan altijd nog i.v.m. de scenery waarvan ik nog niet precies weet hoe en wat. Hoewel, ik zou dat ook als stukje rangeren kunnen gebruiken!
Met de 2 schaduwstations bedoelde ik de inhaalsporen bovenin (zoals Bert voorstelt) mijn fout dus.
Hoogteverschillen zitten er helaas bij mij niet in aangezien de tafel aan de lange zijde scharnierend aan de muur wordt bevestigd, dit aangezien ik niet op de knieen kan werken. Ik ben dus ook met breedte van de baan beperkt, ik moet wel bij kunnen!
Ik ga zeer binnenkort dit plan nader uitwerken!
Bedankt weer voor het meedenken!
Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Nico Essers »

Ondanks de scharnierende achterzijde kun je best in de hoogte werken. Je zult het scharnier alleen op het hoogste punt moeten plaatsen. Dit vereist wel solide scharnieren en een sterke onderbouw. Vergelijk het met een grote bak die aan de bovenrand het draaipunt heeft.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

Een soortgelijke constructie had ik ook in gedachte Nico, moet nog wel even uitdokteren hoeveel sta ruimte ik in het kamertje overhoud.
Dank voor het meedenken.



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

Sorry mensen maar dit topic moet even in stand by….



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

Intussen ruim 2 maanden verder en hopelijk wat wijzer geworden wil ik de draad weer oppakken.
Ook heb ik een FLM startsetje met 3 uitbreidingsetjes kune overnemen met Roco 10764 en muliti maus.
Heb een simpel baantje op de eettafel gehad en alles liep als een trein! Wat wissels op MP bijgekocht en toen aan het sleutelen gegaan in Anyrail en Scarm.

In beide programma's loop ik tegen hetzelfde aan namelijk dat ik de baan niet sluitend krijg. Onder de baan (nog steeds op de eettafel) ligt piepschuim en de rails prik ik vast met kopspelden. Met wat zaag en soldeerwerk zijn natuurlijk wel passende stukjes rail te maken maar ik vraag me af of dat de bedoeling is?
En als het om 1 cm gaat, is dat eventueel te forceren of maakt dat het probleem alleen maar erger?
Voordat ik een tafel maak en alles vast maak wil ik dat het goed ligt.
Kan iemand mij uit de droom helpen en vertellen hoe dit eventueel is op te lossen? De foto is de Anyrail oplossing; de buitenste baan is R2.

B.v.d., groet Rolf.



Afbeelding



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

Op- en aanmerkingen of vragen over de baan zijn ook meer dan welkom!
De baan komt op een tafel van 225 x 80 cm.
FLM Piccolo rails met bedding.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door spoor65 »

Rolf,

Tekenprogramma`s geven wel vaker het probleem, dat ze het net niet passend krijgen,
veelal komt het in praktijk gewoon goed uit. zit je toch met een plek, waar het niet past, komt het waarschijnlijk doordat de opbouw van de geometrie niet uit komt, zie b.v. dat je onder in de tekening, 2 boogwissels hebt liggen, daar past alles perfect. bovenkant ligt alleen links een boogwissel, nu ken ik de geometrie van FLM piccolo niet, maar dan zou het goed kunnen dat je, doordat het net even anders uit komt in de standaard maten rails, je daar net even de boel niet pas krijgt, de enige oplossing zou dan idd zijn, railstuk aanpassen, of gebruik maken van een flex rail, maar die moet je ook zelf op maat maken.

maar dat het vaak niet klopt in de tekenprogramma`s, is voor mij de reden geweest, dat ik er tegenwoordig alleen nog maar stations, rangeergebieden e.d. mee teken, als leidraad voor de werkelijk te bouwen baan, hoe alles uiteindelijk sluitend word gemaakt, kom ik tijdens het bouwen wel tegen.

Tenslotte was er in ons grote voorbeeld, ook eerst het landschap en de bebouwing, voordat de rails er door gelegd moesten worden.

mvg, Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door WilcoV »

Wat ben ik blij dat ik dergelijke ontwerpprogramma's niet gebruik en dat Kato passtukjes en een variorails heeft.
Primair zou ik zeggen, waarom zou het een probleem zijn rails zelf passend te maken. Per slot van rekening doen de mensen die met flexrails werken niet anders dan dat. Van belang is toch dat je de baan kan leggen die jij wil hebben?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door matthijskuiper »

Met flex rail gaat dit makkelijk werken.
Meestal maak ik zelf enkel de wisselstraat en bochten in het ontwerp, om daarna ongeveer de lijn voor de flexrail te leggen.



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Wat ik al dacht, zelf aanpassen is de oplossing en daar heb ik totaal geen probleem maar door onervarenheid vroeg ik me af of dit de juiste oplossing is.
Groet Rolf.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door spoor65 »

WilcoV schreef: 14 jan 2020 08:35 Wat ben ik blij dat ik dergelijke ontwerpprogramma's niet gebruik en dat Kato passtukjes en een variorails heeft.
Maar ook fleischmann en Minitrix kent passtukjes en vario rails, daar is Kato echt geen uitzondering,
En iedereen ontwerpt zijn baan zoals hij het graag wil, met of zonder teken programma.

Nog steeds teken ik, veelal, eerst op papier, mijn basis idee.
Vervolgens teken ik de primaire dingen, stationsemplacement en dat soort dingen, in anyrail, leg ze daar op de plekken waar ik ze wil hebben, om van daar uit, de rest in te vullen, gewoon op gevoel.

Voordeel wat ik zie in deze manier, is dat je al vrij snel kunt zien of, wat je bedacht hebt, ook gaat passen op de ruimte.

En het werken met flex rails, gewoon heerlijk werken, geen gedoe met, allemaal kleine stukjes rail, met maar zorgen dat het uiteindelijk past, met vast staande boogradius die voor mij of net te klein zijn of te groot.

De vrijheid met flex geeft gewoon meer mogelijkheden. maar zoals gezegd, ieder heeft gelukkig zijn eigen voorkeuren.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Wim H »

In dit geval zijn de afwijkingen zo klein dat het ook met vaste railstukken prima gaat passen. Je hebt hier geen flexrail voor nodig.
Ook gewone standaardrail heeft een beetje speling dus die kleine overgangen zijn prima op te vangen.

Overigens vermoed ik dat een deel van de afwijkingen veroorzaakt wordt doordat je zelf op meerdere punten begonnen bent met tekenen. Probeer altijd vanaf een bestaand stuk rail verder te leggen. Dan minimaliseer je het aantal probleempunten waar het net niet past.
En lees je even goed in in de geometrie van de fabrieksrail. Vaak hebben de fabrikanten al oplossingen (met passtukjes of railstukken met een afwijkende maat) om de verschillen op te vangen.

Zelf heb ik mijn schaduwstation met Fleischmann Picolo gelegd. Op plekken waar het niet past gaat gewoon de zaag in de rail en dan past het wel. Veel werk is dat niet. Je hebt genoeg aan een fijn ijzerzaagje (handzaag), nagelvijltjes en extra raillasjes.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door WilcoV »

Maar ook fleischmann en Minitrix kent passtukjes en vario rails
De passtukjes dat weet ik. Maar:
Interessant, welke nummers hebben de variorails van Minitrix en Fleischmann? Ik zal er wel overheen kijken maar ik kan ze niet vinden. Als dat zo is dan kan je iedere afwijking in het baanplan namelijk zonder probleem en zonder zaagwerk aanpassen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Wim H »

Minitrix heeft ze in ieder geval: nr 14975
Van Fleischmann wist ik het niet, maar even zoeken op de website geeft nr 9110 (voor Picolo gleis).

Persoonlijk zou ik de rails liever op maat zagen. Ik ken die variorails niet. Is dat ontsporingsgevoelig?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door spoor65 »

En de vario rail van minitrix kun je dan weer prima gebruiken bij flm rail zonder bedding (of de oude roco rails)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

Na een (te) lange periode van stilte heb ik de draad weer opgepakt en ben wat verder gaan fröbelen met de baan die Wim H mij aangedragen heeft:

Afbeelding

IK blijf het echter een beetje saai vinden. Ik ga trachten duidelijk te maken wat ik zou willen:

Rijden: digitaal maar verder alle handelingen zoals wissel en seinen en noem maar op manueel, handen aan de knoppen, analoog dus.
Electronica heb ik geen kaas van gegeten, de enige concessie die ik zou willen doen is een keerlus, dat kan ik bevatten en is redelijk rechttoe rechtaan.
Verder dus geen automatisering.
Ik zal met max 2 treinstellen tegelijk willen kunnen rijden en max 3 wagons lang zijn en geen stoom.
Ruimte voor een leuke scenery met dorp en stad.
Iets van hoogte zou leuk zijn maar geen specifiek berglandschap.
Plank waarop e.e.a. gerealiseerd moet worden is 220 x 100 cm.

Als voorbeeld geef ik http://www.modellbahn-traumanlagen.de/modellbahn.htm
dit vind ik een geweldige baan. Maar zou deze te moeilijk voor me zijn?

Tips en ideeën zijn van harte welkom.
Groeten Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Nico Essers »

Als je dat een geweldige baan vindt dan loont het de moeite om het plan eens verder uit te werken. Er wordt op enkele plekken gebruik gemaakt van R1 bochten. Vele treinstellen hebben minimaal R2 nodig dus daar zul je mee aan de slag moeten gaan om te kijken of je dat kunt inpassen. Je hebt 20 cm meer lengte dan je voorbeeld dus dat moet lukken. Moeilijk is de baan zeker niet en er zijn leuke mogelijkheden qua rijden. Persoonlijk vindt ik het veel rails op zo'n baan maar jij moet het leuk en mooi vinden. Ontwerpen kost in principe niets en tijdens het uitwerken van een bestaande baan worden er vaak zoveel wijzigingen aangebracht waardoor het uiteindelijk toch je eigen baan wordt. Kijk er niet vreemd van op dat je het ontwerp tig keer wijzigt omdat je gaandeweg steeds meer of andere mogelijkheden ontdekt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Wim H »

Hallo Rolf,
Ik sluit me bij Nico aan: als die baan je aanspreekt kun je in ieder geval proberen of hij ook op jouw plaat past. De R1 bogen zou ik ook niet gebruiken, daar ga je spijt van krijgen. Er zijn hier meerdere mensen op het forum die daar slechte ervaringen mee hebben, en zelfs loks hebben moeten verkopen omdat ze niet door de R1 boog rijden...

Het ontwerp dat ik eerder heb aangedragen was trouwens gebaseerd op een opmerking in je openingsbericht:
Rolpom schreef: 12 okt 2019 15:17 ... Ik zou het leuk vinden om een relatief kleine baan (+/- 1 x 2 m) te hebben waar ik wat ervaring mee op kan doen. Ik vond ergens, weet niet meer precies waar) een baan die mij wel aansprak qua eenvoud.
Aangezien je op zoek was naar eenvoud, heb ik geen druk ontwerp gesuggereerd ;) Maar ik kan me voorstellen dat je nu misschien toch iets anders wilt. Geen probleem natuurlijk.

Je schreef net ook dat met max 2 treinen wilt rijden. Maar is zo'n groot station dan niet een beetje overkill? Het gros van de sporen wordt dan nagenoeg niet gebruikt... Nu vermoed ik dat het niet bij die 2 treinen zal blijven, dus ik neem aan dat het in de loop der tijd wel drukker zal worden :)

Succes met ontwerpen/puzzelen!

Groet, Wim


Plaats reactie