Nieuw plan voor baan 100 x 200

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Rolpom »

Ik vind het beter nu om een nieuw topic te starten.

Na een (te) lange periode van stilte heb ik de draad weer opgepakt en ben wat verder gaan fröbelen met de baan die Wim H mij aangedragen heeft (zie “mijn allereerste idee van een baan”).
Ik heb daar de meegebogen wissels nu uitgehaald omdat die nog wel 's problemen willen opleveren.

Afbeelding

IK blijf het echter een beetje saai vinden. Ik ga trachten duidelijk te maken wat ik zou willen:

Rijden: digitaal maar verder alle handelingen zoals wissel en seinen en noem maar op manueel, handen aan de knoppen, analoog dus.
Elektronica heb ik geen kaas van gegeten, de enige concessie die ik zou willen doen is een keerlus, dat kan ik bevatten en is redelijk rechttoe rechtaan. Verder dus geen automatisering.
Ik zal met max 2 treinstellen tegelijk willen kunnen rijden en max 3 wagons lang zijn en geen stoom.
Ruimte voor een leuke scenery met dorp of stadje.
Iets van hoogte zou leuk zijn maar geen specifiek berglandschap.
Plank waarop e.e.a. gerealiseerd moet worden is 220 x 115 cm.

Als voorbeeld geef ik http://www.modellbahn-traumanlagen.de/modellbahn.htm
dit vind ik een geweldige baan. Maar zou deze te moeilijk voor me zijn?

@Nico en @Wim H
Dank voor jullie reacties en ik heb maar afgezien van die "Duitse droombaan" en hou het bij mijn laatste plan. Daar zit ook een bocht R1 in maar daar komen geen lange wagons te rijden.

Van een langwerpige vierhoekige eettafel maak ik een U vormige tafel (zaag er een stuk uit) met een lange kant van 200 cm en links en rechts 2 korte delen van 100 x +/- 30 cm. Daarop komt multiplex plaat, scharnierend aan de lange kant want ik kan onmogelijk op de knieën om aan de onderkant te werken (nou, kan wel op de knieën maar kom nooit meer overeind ).
De lange kant komt tegen een muur maar het geheel komt op zwenkwielen zodat ik overal bij kan.

De grootte van de baan kan max 100 x 200 cm worden dus zoals voorgesteld gaat het passen. Binnenkort zal ik wat foto’s plaatsen.
Hebben jullie nog op - of aanmerkingen, suggesties of tips dan hoor ik dat heel graag.
Zoals jullie ongetwijfeld hebben opgemerkt is dit alles nogal nieuw voor me en sta open voor alle mogelijke tips.
Mechanisch kan ik aardig uit de voeten maar elektra / elektronica ben ik blanco.

Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Hallo Rolf, ik neem aan dat de 4 sporen aan de achterzijde het schaduwstation vormen. Door de grote afstanden tussen de sporen verlies je veel ruimte voor eventueel scenerie. Dat zou ik een stuk compacter maken omdat je toch alleen met kleine combinaties rijdt. De rails ligt overal strak langs de randen van je tafel, daarom ziet het er zoals je zelf al aangeeft wat saaier uit. Als je het station aan de voorzijde wat schuin legt wordt het al wat speelser. Wat wil je doen met het lange opstelspoor in het midden. Dit zou je mooi kunnen laten stijgen tot boven schaduwstation met een klein stationnetje. Het rangeerspoor zou ik verder naar voren halen zodat het meer bij het station hoort of wordt het een apart industrie terreintje.

Maar waarom heb je afgezien van je droombaantje. Als het je droom is dan moet je het proberen te realiseren anders krijg je er gegarandeerd spijt van.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Hube »

Hoi Rolf,
Ga voor jouw droom modelbaan !!
Ik vind dat ook een mooi baanontwerp
groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Wim H »

Hallo Rolf,
Waarom nu een nieuw draadje? Alles wat er in dit nieuwe bericht staat, staat toch ook in het andere draadje (waar je de afgelopen maanden mee bezig was):
viewtopic.php?f=20&t=13343&start=20#p218679
Mijn commentaar / aanbevelingen zijn dus ook hetzelfde als wat ik daar schreef :lol:

Specifiek wat betreft de droombaan: Ik wil je dat baanplan zeker niet uit je hoofd praten. Alleen vroeg je zelf al of dit misschien niet teveel is.

Als alternatief kun je nu ook eerst een klein simpel baantje starten. Daar werk je bv 2 jaar aan en doe je flink veel ervaring op met allerlei zaken, als railbouw, electra, scenery, opereren van de spoorweg, enz.
Vervolgens kun je na 2 jaar kijken hoe je verder wilt gaan. Het kan zijn dat je droombaan nog steeds je droombaan is. Dan ga je daar aan beginnen. Maar wie weet heb je andere ideeen/wensen en wil je iets totaal anders.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Rolpom »

IK ben weer aan het twijfelen geslagen over mijn "droombaan" en heb een klein stukje neergelegd met R1 en inderdaad daar is niet door te komen.
Ik heb toen een poging gewaagd om het plan te tekenen waarbij ik de R1 heb vervangen door R2 en waar nodig de R2 door R3.
Mijn plank kan max 220 x 115 zijn en zo te zien gaat dat passen (moet hier en daar wel wat gesjoemeld worden maar dat komt ook door wat onhandige verschuivingen door mij gedaan).
Ik ben nu van plan om deze baan "droog" neer te leggen en te kijken of dat inderdaad uitkomt.

Afbeelding

Groet Rolf.


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door rjvanhouten »

Rolpom schreef: 13 feb 2020 22:49 IK ben weer aan het twijfelen geslagen over mijn "droombaan" [...]
Beste Rolf,

Vergis ik me, of is dit ontwerp gewoon "Der gemogelte Kopfbahnhof"?

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Rolpom »

Hallo Robert Jan,

Dat klopt hoor , het is gewoon dat ontwerp.

Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Hoi Rolf, leuk dat je toch je droombaan probeert te verwezenlijken. Ik zie dat je het ontwerp met Fleischmann Piccolo met ballastbed hebt gemaakt. Daar zit je met een groot verschil tussen R2 = 225,6 mm en R3 = 396,4 mm waardoor je keerlus een vreemde geometrie krijgt. Daarom kun je veel beter met flexrails werken. Ik houd tussen de rails 35 mm als afstand dus dan zou je buitenbocht ca 225 +35 = 260 mm worden. Hoe groter de bocht des te kleiner kan de h.o.h. afstand. Dan zie je ook een nettere geometrie ontstaan en zal je ontwerp makkelijker aan te passen zijn binnen je beschikbaar oppervlak. Wil je geen flex dan heeft Fleischmann N rails zonder ballastbed. Daarvan is R3 = 261,8 mm Deze geometrie sluit veel beter op elkaar aan en is te combineren met Piccolo. De keuze van je rails heeft dus veel invloed op je ontwerp.

Tevens een mooi filmpje over een variant van deze baan.



En met alleen spoor zonder scenerie



Op zijn youtube kanaal staan verschillende filmpjes ook tijdens de bouw. Zeker het bekijken waard. Het is een hele leuke baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Aangezien ik ontwerpen leuk vindt ben ik aan de slag gegaan met het orginele plan.

Afbeelding

Alle R1 bochten zijn vervangen door R2. Daarnaast zijn een aantal bochten van 26,5 cm en vulstukken met Fleischmann flexrails gerealiseerd.
Alle zalmkleurige railstukken zijn flexrails en de overige zijn Piccolo rails.
De grootte van de baan is iets ruimer nl. 110 x 200 cm. Het orginele plan is als achtergrond zichtbaar zodat de verschillen goed te zien zijn.
Let op, de rode rails vormt een keerlus. Als ik goed gepuzzeld heb zouden de magenta sporen de beste plaats voor de 2 keerlusmodules vormen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Wim H »

Netjes gedaan Nico!
En ja, ik denk dat de beste plek voor de keerlusmodules inderdaad die magenta sporen zijn.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Rolpom »

Zo, dat ziet er geweldig uit zeg en gaat precies passen op de plank (die ik een tijd geleden voor iets anders had gekocht) van 220 x 115!
IK heb gisteren ook nog zitten vogelen met Anyrail en wat jij zei de R3 van de Flm rails met bedding vervangen door de R3 n rails zonder bedding (ik heb nou eenmaal alle rails met bedding). Aangezien die n rails toch op plaatsen komen te liggen waar je ze niet ziet vind ik dat geen bezwaar. Met de flexrails kan ik niet over weg. Dan bedoel ik de flexrails zodanig te buigen dat ze een mooie bocht vormen. Ik heb daar dus de N 22223 gebruikt

Afbeelding

Dit vond ik er al beter uit zien maar jouw plan vind ik toch wat strakker! Ook heb je de meegebogen wissel kunnen vervangen door normale wissels, ook al een stuk beter.
Ik ga me morgen 's goed verdiepen in welke flexrails je gebruikt hebt.
Hartstikke bedankt voor je inzet, waardeer ik enorm.

Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Graag gedaan Rolf, de gebogen piccolo wissels van Fleischmann hebben een binnenbocht met radius R1 dus dat wil je niet. Daarom deze vervangen door rechte wissels. Het gebruik van vaste railstukken zoals de N2223 van 26,5 cm is uiteraard prima. Op je baan kun je altijd een beetje spelen met de geometrie, dat lukt in een ontwerp programma veel minder. Mogelijk kun je daarom in de linker bocht toch gewoon R3 en R4 gebruiken waar ik nu flex getekend heb.
In het ontwerp heb ik gebruik gemaakt van de Fleischmann fl9106 flexibele rails van 777 mm. Dit is flexrails met bedding.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Alro »

Ben totaal niet thuis in schaduwstations maar volgens mij is dit bij jou wel te bewerkstelligen door de vier sporen rechts dmv een helix naar een lager niveau leiden. Ik weet natuurlijk niet of dit één van je ambities is maar mogelijk is het wel.
De spoorbaan kan dan ook gelijk weer wat minder diep worden.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door bpieters »

Ben het met Ronald eens.
Vanaf rechts de sporen laten dalen naar een lager niveau en daar de lussen met schaduwstation maken lijkt me beter.
De nu geplande lussen komen erg gekunsteld over en dat komt alleen maar omdat het op 1 niveau moest kennelijk.
Dit maakt ook dat je de stad verhoogd moet maken om eea uit het zicht te halen.
Nadeel is ook dat bijna de helft van het oppervlak afgedekt moet worden.
Maak je een niveau lager kun je dat gebied verder gebruiken voor een betriebswerk met draaischijf,,wat industriesporen of simpelweg voor scenery ipv de min of meer verplichte hoger liggende stad of verhoogd landschap,waardoor je die ruimte niet meer voor de hiervoor genoemde dingen kunt gebruiken.
Voordeel is dat eigenlijk alleen links afgedekt moet worden en rechts niet meer helemaal.

Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Wim H »

Goedenavond allemaal,

Een schaduwstation... Tsja, in een (schijnbaar) groot station als dit verwacht je natuurlijk veel verschillende treinen te zien. Het huidige baanplan heeft echter geen ruimte voor veel treinen. Een stuk of 6 a 7 misschien, waarvan de meeste daarvan dan stil staan. Dan zou een schaduwstation natuurlijk uitkomst bieden.

Aan de andere kant was het idee van Rolf om niet te moeilijk te beginnen. Daarnaast schreef hij dat hij met slechts 2 treinen tegelijk wil rijden. Ik vraag me af of het dan verstandig is om dan een helix en een schaduwstation toe te voegen. Dat kost alleen maar veel extra tijd, geld en ruimte (in de hoogte).

Ik zou proberen het plan van Nico te bouwen en kijken hoe het bevalt. Als je op een gegeven moment meer wilt, kun je altijd nog een nieuwe baan bouwen met een schaduwstation. En met een beetje planning zou je de baan zo kunnen bouwen dat er later een schaduwstation onder past.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Rolpom »

Door omstandigheden en ziek ben ik enige tijd uit de roulatie geweest en had ik de tijd om over jullie voorsteel en ideeën na te denken. Ik zie wel wat jullie bedoelen maar de versie zoals ik van plan ben is het max haalbare voor nu, uitgebreider zie ik nu niet zitten.

Wat ik als mogelijkheid zie voor de toekomst is een uitbreiding links een zijpoot zodat een L-vorm ontstaat; hier kan dan een helix zowel omlaag naar schaduwstation als omhoog om dan op het niveau van de scenery te komen en dat verder uit te breiden. De scenery zal dan elders gerealiseerd gaan worden. Maar dat is toekomst!

Ik ben nu bezig met het "droog" neerleggen van de baan, zoals zo mooi kleurrijk is ontworpen door Nico, om te kijken of alles passend is te krijgen en daar lijkt het wel op. Waar ik mee zit is de keerlus: dat zie ik niet! De rode rail vormt een keerlus en de magenta rails plaats voor de keerlusmodules??
Zou je mij kunnen aangeven waar ik moet isoleren en waar de keerlusmodules te installeren? Ik dacht het te snappen maar blijkbaar toch niet 😯!
Ik heb wat gelezen over de LK100 dat die niet zoo goed beviel, moest veel aan "gesleuteld" worden om alles goed te krijgen! Hebben jullie een advies hieromtrent? Hoe makkelijker te installeren hoe beter 😉!

Ik heb uit een oude eettafel een stuk gezaagd zodat er nu een U-vormige tafel ontstaan is en ik makkelijk bij de hele onderkant van de baan kan als deze omhoog staat en kan solderen.

Ik moet nog wat rails, wissels en 2 kruiswissels aanschaffen maar valt alles bij elkaar nog wel mee.
Wat Bert zegt over het overdekken van een groot gedeelte van de baan is waar en inderdaad best wel jammer maar ik heb veel aan de YouTube filmpjes van Oliver Grösche; in 1 van die filmpjes staan alleen de contouren waar de opbouw op moet komen en wat groen: zo kun je de baan al "spelend" goed testen en lijkt het toch wat 🤣!

Bedankt voor jullie meedenken, adviezen en ideeën, wordt zeer gewaardeerd!
Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Rolf, ik kan me voorstellen dat je het keerlus probleem niet direct ziet. Daarom deze hopenlijk verhelderende schetsen.
Het kan zijn dat je even verder moet inzoomen op de schetsen om de kleuren beter te zien.

Afbeelding

In bovenstaande schets zijn de opstelsporen en zijsporen weg gelaten zodat de baan er minder complex uitziet. Als je dan de polariteit in de rails kleurt (rood positief en blauw negatief) dan zie je dat er bij de pijl (rode rails van onderste tekening) kortsluiting ontstaat. Negatief en positief komen niet overeen.
Nu gaan we in de volgende schets er voor zorgen dat op de plek waar kortsluiting ontstaat de polariteiten wel overeen komen. Deze plek is namelijk niet geschikt om een keerlusmodule in te bouwen vanwege de korte lengte.

Afbeelding

Nu de kortsluiting van de eerste schets verholpen is kun je zien dat er op twee andere punten kortsluiting ontstaat (zie de 2 pijlen in bovenstaande schets). Dit zijn dezelfde plaatsen als eerder aangegeven met de magenta sporen.

Afbeelding

Deze sporen zijn wel lang genoeg om een keerlusmodule in te bouwen en dus ook de plek waar de rails geïsoleerd dient te worden volgens instrukties van de modules. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de xTreme Keerlus omdat deze zonder korsluiting werkt wat veel andere modules wel doen. Ook de keerlus oplossing van Domburg zou een optie kunnen zijn.
Ik hoop dat deze uitleg nu wel duidelijk is voor je Rolf.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 26 feb 2020 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Rolpom »

# Nico,
het is me een stuk duidelijker nu (dit bewijst mij eens te meer hoe visueel ik ben ingesteld). Ik zal me in beide opties goed gaan verdiepen. Wil bv weten of de module op de ringleiding van de wissel en verlichting kan worden aangesloten.

Voordat ik alles wat definitiever aansluit zou ik graag de baan willen testen om eventuele knelpunten op te sporen en te verhelpen.
Zie ik het goed dat als ik die rode rails er tijdelijk tussen uit haal die kortsluiting is opgeheven?

Als de baan in deze samenstelling lekker loopt ga ik 'm weer afbreken (wordt goed gedocumenteerd!) en wordt de ringleiding aangelegd.
OP de bovenkant leg ik dan XPS platen waarop de rails met dubbelzijdig klevend plakband komen te liggen. Met de ballast komt dit nog extra vast te liggen.

Voor nu weer hartstikke bedankt en ik meld me weer met vragen of meldingen van vorderingen.
Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Fijn dat het nu wel duidelijk is. Als je de rode rail weg laat dan heb je inderdaad geen probleem met de polariteiten. Je houd dan gewoon een “ovaal” over met kop en zijsporen. Voor te testen is dit een optie echter in de definitieve versie zou ik hem wel aanbrengen. Het geeft je veel meer rijmogelijkheden.
De rails in de keerlus wordt net zo als de rest gevoed door de centrale. Alleen zit er nu een module tussen die de polariteit aanpast dus aansluiten op de centrale en niet op een aparte voeding.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Wim H »

Wat me eigenlijk nu pas opvalt: het rode verbindingsspoortje kan alleen treinen van het buitenste ovaal naar het binnenste laten rijden (via de keerlus). Maar je komt niet meer terug van binnenste naar buitenste ovaal omdat de keerlus dan niet toegankelijk is.

Ik zou nog 2 overloopwissels toevoegen om ook weer terug te kunnen rijden naar het buitenste ovaal. Bv aan de rechterkant van de baan.
Als je wilt, kan ik wel een schetsje maken.

NB ook treinstellen hebben dit probleem. Die kun je wel achteruit laten rijden, maar dat kan niet vanuit het station. Je moet ze op de vrije baan laten stoppen en dan de richting veranderen. Niet echt realistisch.

Groet, Wim

PS je kunt het rode verbindingspoor ook weglaten en dan heb je gewoon een dubbelsporig ovaal, zonder keerlussen. Ook geen probleem denk ik en wel een stuk simpeler.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Die overloopwissels zitten reeds in het plan Wim. Boven de rode rails ligt de dubbele Engelse kruiswissel. Links en rechts hiervan zijn de overloopwissels van de binnen en buiten baan. Door de vorm wordt je regelmatig op het verkeerde been gezet bij deze baan. Ik moest ook weer even nauwkeurig de sporen volgen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,
Die wissels had ik gezien, maar die helpen niet bij het probleem dat ik beschreef.
Als je op de binnenste ring rijdt (tegen de klok in) dan kun je niet meer van richting veranderen omdat de keerlus onbereikbaar is. De overloopwissels die jij noemt, helpen niet in dit geval. Morgenochtend zal ik een schetsje maken. Ik duik nu mijn bed in. :)
Groet, Wim



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door dwarsligger »

Wim volgens mij klopt dat niet, misschien dat je een rondje extra moet, maar volgens mij kom je nergens in een oneindige loop waar je niet meer uit kan komen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Nico Essers »

Wim, je hebt gelijk. Alleen niet tegen de klok in maar met de klok mee kun je niet meer keren. Je kunt je alleen afvragen of dit bij deze baan een probleem zou zijn. Met de klok mee rijden de getrokken treinen dus altijd vooruit het denkbeeldige kopstation uit. Rijdt er een trein tegen de klok in zoals een treinstel dan kan deze via de rode verbinding toch naar de achterzijde geleid worden zodat hij uiteindelijk in dezelfde richting als alle andere treinen het station verlaat. Ik heb het idee dat dit dan ook de gedachte achter het ontwerp is. Dat was me dus echt niet opgevallen.

Als je dit idee wilt los laten dan zou je dit heel simpel kunnen oplossen door rechts van de rode rail ook een dubbele Engelse kruiswissel te plaatsen met een verbinding naar het naastgelegen spoor aan de onderzijde. Op dat punt heb je ook geen probleem met de polariteit en blijven de keerlus modules het zelfde. Zie aangepaste versie hier beneden. Nu kun je dus wel vanuit alle richtingen keren.

Afbeelding

Ik heb vervolgens nog eens de filmpjes aandachtig bekeken maar ook daar is de baan niet aangepast. Wel zie je veel treinstellen rijden waardoor er toch beide richtingen gereden kan worden. Een trein laat hij wel regelmatig als duwtrein fungeren. Verder dus veel variatie op de baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200

Bericht door Wim H »

Goedemorgen Nico en anderen,
Nico Essers schreef: 28 feb 2020 00:17 ... Met de klok mee rijden de getrokken treinen dus altijd vooruit het denkbeeldige kopstation uit. Rijdt er een trein tegen de klok in zoals een treinstel dan kan deze via de rode verbinding toch naar de achterzijde geleid worden zodat hij uiteindelijk in dezelfde richting als alle andere treinen het station verlaat.
Klopt, maar dan moet je wel eerst in het "schaduwdeel" aan de rechterkant stoppen en dan achteruit rijden. Anders kun je het rode verbindingsspoor niet berijden. En het lukt alleen met treinstellen en trek-duwtreinen. Getrokken treinen kunnen sowieso niet omlopen.
Nico Essers schreef: 28 feb 2020 00:17 Als je dit idee wilt los laten dan zou je dit heel simpel kunnen oplossen door rechts van de rode rail ook een dubbele Engelse kruiswissel te plaatsen met een verbinding naar het naastgelegen spoor aan de onderzijde. Op dat punt heb je ook geen probleem met de polariteit en blijven de keerlus modules het zelfde. Zie aangepaste versie hier beneden. Nu kun je dus wel vanuit alle richtingen keren.
Ja, inderdaad. Ik zat te denken om de extra wisselverbinding nog iets verder naar rechts te schuiven, maar met een engels wissel kun je het ook heel elegant oplossen.

Groet, Wim


Plaats reactie