Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door martindomburg »

Vrienden,

Vandaag heb ik mijn eerste stapjes gezet om mijn scenerybouw een flinke kick omhoog te geven. IK ben gezegend met een vriendengroep met fanatieke proffesionele modelbouwers die me hebben gemotiveerd om niet langer genoegen te nemen met plastic look en feel. Dus om maar eens rustig te beginnen bij deze mijn eerste project: Het verkleuren en verweren van twee bruggen voor Project Schellenbach.

Ik doe dit buiten het draadje van Schellenbach zelf omdat daar momenteel een enorme klus gaande is met de sporen en techniek van het station en depot. Dat werkt alleen maar verwarrend.

Magoe, ik ben langzaam aan begonnen met het inslaan van Humbroll producten, waarom Humbroll? Ik kan er via DTS makkelijk aankomen voor weinig en das zeer prettig. Ook heb ik gekozen voor Acrylic verf vanwege het prettige schoonmaken.

Ik wil op Schellenbach waarin ik echt enorm veel tijd en energie heb gestoken in de complexe technieken en mogelijkheden natuurlijk niet opscheppen met de plastic looks. Maar mensen die me kennen weten dat ik maar techniek verzin om dit voor me uit te schuiven. Plankenkoorts? ja misschien, het is meer de nagst dat ik het verpruts. Maar een wijs man zei ooit....... als je niet start met de reis kom je nooit op je bestemming.

Dus vandaar dit draadje en dan komen we bij de Bridge (sorry kon geen bruggetje verzinnen)

Afbeelding20190911_232757 by Martin Domburg, on Flickr

Dit is de situatie, en dat lijkt natuurlijk nergens op.

Ik heb veel hulp gekregen en best veel goede adviezen en wilde alle technieken wel eens zelf ervaren. Nu was de eerste vraag voordat ik de bruggen in de juiste kleur ga spuiten: Wel of geen primer?

Ik heb "voorlopig" gekozen om de brug in Humbroll 87 matt Staal te spuiten met de airbrush. Omdat je Acryl verf makkelijk ervanaf spoelt met warm water heb ik eerst eens getest of het werkt zonder primer. Dus de bruggen in een sopje dreft ontvet en de airbrush aan de gang gezet:

Nou dat was geen succes:
AfbeeldingIMG-20200113-WA0019 by Martin Domburg, on Flickr

Ook had ik de verf verdund met koelvloeistof (was ook een tip) maar dat leek helemaal nergens meer op. Dus snel de bruggen onder een warme kraan schoon gemaakt en opnieuw ontvet. De verf spoelde gewoon van de bruggen af, dus totaal geen hechting. Terwijl de bruggen lagen te drogen heb ik direct Humbroll Acrylic Thinner besteld, dat lijkt me een veilige keuze.

Afbeelding20200113_213234 by Martin Domburg, on Flickr
De brug weer schoon en plastic fantastic

Toch maar de Primer?
Nou daar heb ik geen spijt van gekregen, een nobrainer. Ik heb Humbroll acrylic Spray Primer 1 gebruikt. Met een paar drukjes op de knop waren de beide bruggen heel mooi gedekt in een laagje licht grijze primer

Afbeelding20200113_225904 by Martin Domburg, on Flickr

Mooi dekkend en egaal een kleine euforie, want nu kan ik dus niet meer terug. De volgende stap is het spuiten van de brugdelen in de staal kleur en dan iets wat ik echt nog nooit gedaan heb: Met poeders, airbrush, dry- en wetwash verweren.......

Nog even niet aan denken want dan heb ik nog de tijd om goede inspiratie op te doen voor lekker verweerde Duitste staalbruggen. Als ik op google ga zoeken zie je zoveel kleuren en maten van roest en vuil en UV-verkleuring.... Ben daar nog niet helemaal over uit.

Maar ik ben al met het eerste been op reis!

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door WilcoV »

Ziet er toch netjes uit Martin. Wat betreft het verweren? Ga eens fysiek op een brug kijken. Het mooie van bruggen verweren is dat bij 1:1 er nagenoeg nooit bij het verven van bruggen met de verfspuit gewerkt wordt, maar met hele grove kwasten. Door mijn werk rij ik nogal eens over spoorbruggen en dat ziet er allemaal lekker grof geschilderd uit.
Loopgedeelten (voor onderhoud e.d.) zijn vaak opgebouwd uit aluminium roosters of metalen kokers (waar gelijk een deel van de bedrading doorheen loopt. Spannendste bij de weathering is uiteraard de verdeling van kleuren, mede veroorzaakt door rijdende treinen. Rond en langs de rails treedt weer andere verkleuring op dan de buitenzijde. Met name aan de zijde waar het weer er het meeste op staat ( de meeste weersinvloeden plaatsvinden) zal ook weer de meeste aanslag en roestvorming plaatsvinden. Rond de klinknagels zal eveneens roestvorming gaan optreden.
Gezien de detailverschillen zou ik de airbrush alleen gebruiken voor de basiskleuren en eventueel grovere verweringen zoals rond de bodem (loopvlakken materieel). Detaillering zou ik eerder met dry en wetwash of poeders aanbrengen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door e.lotte »

Hoi Martin,

Ziet er al goed uit hoor.

Youtube is je vriend, misschien heb je hier wat aan.

https://www.youtube.com/watch?v=hR1J6iDOoyU

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door Jeroen »

Hey pikkeneus,

Lekker bezig hoor. Inderdaad moet je gewoon wat proberen. Als de plastic-look er al af is ben je al een heel eind. Bijvoorbeeld bij goederenwagons, of de daken van personenrijtuigen.

Ik heb destijds die DU-Beksheim bruggen (Hack) een beetje legergroen gespoten. Ze waren een beetje dezelfde kleur blauw als die Vollmer dingen van jou. De paden naast de rails heb ik roestkleur gegeven, net als de rails. Alle verticale/schuine balken moet je eigenlijk tegen de rijrichting in een roestkleur geven. Als in: de kant die de machinist dus ziet. Net als bij bovenleidingsmasten zie je namelijk dat die kant natuurlijk maximaal wordt blootgesteld aan roest en stof van de trein. Vrij logisch eigenlijk. De andere kant een stuk minder, want die staat immers grotendeels ‘uit de (rij)wind’. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Kijk anders in NL maar naar een bovenleidingsportaal, dan snap je meteen wat ik bedoel. En ja, zo moet jij dus eigenlijk ook je bovenleidingsmasten gaan verweren

Denk je op de brug nog aan contrarails tussen de spoorstaven? Hoort er ook bij!

Ik zal anders wel even een fotootje maken hier thuis.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door martindomburg »

Goede tips mannen, TNXS!!!!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door martindomburg »

Het is weer tijd voor een kleine update, door drukte en wachten op spullen heb ik eventjes niks kunnen doen. Maar vandaag toch eindelijk wat kunnen doen.

De afgelopen tijd heb ik met de resin printer een nieuwe loopplank en brugsteun geprint. Waren leuke oefeningen en het resultaat is wel bevredigend te nomen. Wel spannend was het of ik een geleiderail kon printen voor tussen de sporen. Helaas is N te klein of een railprofiel te printen, althans zover ben ik nog niet. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook wel iets onzinnig vind.

Wat ik nu heb weten te maken vind ik ook perfect:

Afbeelding20200214_115025 by Martin Domburg, on Flickr

Hij zit inmiddels in de primer, binnenkort even roestkleurig schilderen en dan de sporen in de brug verweren zodat de brug erin kan.
In de PLA printer worden momenteel twee brughoofden geprint die ik met albastine wil bekleden om een betonlook te creëren.

Maar terug naar de brug zelf:
Vandaag heb ik de staalkleur aangebracht. Ik ben hier echt onwijs tevreden mee hoe het is geworden!!!

Afbeelding20200214_151019 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200214_151016 by Martin Domburg, on Flickr

ALs het droog is gaat deze in de matte blanke lak zodat ik ze kan gaan verweren. En daar kijk ik aan de ene kant enorm tegenop, aan de andere kant kan ik niet wachten om aan dat avontuur te beginnen.

Ik wil dit met acrylverf en poeders gaan doen. Maar ik heb nog wat moeite met het vinden van inspiratie. De meesten bruggen zijn of heel schoon of compleet verroest:

AfbeeldingmjgdEnC by Martin Domburg, on Flickr

Afbeeldingdepositphotos_32528923-stock-photo-steel-truss-railway-bridge by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding78.571.780 by Martin Domburg, on Flickr

Ik moet nog even de juiste tactiek en plan van aanpak verzinnen om een mooi resultaat te krijgen.

Tot die tijd wil ik eerst gaan oefenen. Hiervoor heb ik besloten om dit rijtuig eerst aan te pakken:

Afbeelding20200214_153930 by Martin Domburg, on Flickr

Het voorbeeld:
Afbeeldingimg36 by Martin Domburg, on Flickr

Kortom spannend, heb er al zin in!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door WilcoV »

Foto's laten helaas vaak onvoldoende detail zien. Ik ben in de gezegende positie dat ik heel vaak over dergelijke bruggen heen ga en dan op 1e rang zit.
Schoon, mooi in de lak zitten ze zelfs niet na schilderen. Vaak heel erg grof schilderwerk. Het lijkt wel of er gedacht wordt, hoe dikker de lak des te minder kans op roestvorming.
Als je eens een keer in de gelegenheid bent om naar Nijmegen te gaan, langs de spoorbrug loopt daar een mooie fietsbrug, dan kan je echt dicht bij komen om details een keer te bekijken.
Maar het ziet er al heel goed uit en je geleiderail, voor deze schaal zo heel goed bruikbaar denk ik.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door jeemka »

Martin, mooi dat de plastic look eraf is, ziet er prima uit. Dan kan de brug dus ook voor 'pas geverfd' door gaan. Bedenk even wat bij de rest van je baan past. Ook je treinen zijn niet vervuild meen ik te zien in je filmpjes.
Voor diverse mensen is vervuilen een must, anderen (waaronder ik) vinden het al mooi als de plastic look van de huisjes af is.
Kortom, even bezinnen!


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door martindomburg »

Hier een big update :)

De proef met het rijtuig is helaas mislukt, het ging heel goed, maar als je te snel werkt en vergeet dat je de spuitbus Vernis eerst moet schudden..... Kortom het rijtuig is nu geheel wit........ Snel afscheid van genomen en rap met de brug verder :)

Eerst ben ik wat stijlen gaan proberen op de plekken die je niet zult zien. Voornamelijk met poeders van Anita Decor wat geëxperimenteerd. Kleuren als roest, aardegeel en aardebruin, groen, wit en zwart een kwastje hier en een kwastje daar. Met een wattenstaaf wat verdunnen en uitsmeren met thinner en zo een beetje rond gaan breien.

Letterlijk zonder enige inspiratie en met wat gezond verstand. Ik wilde hem zeker wat smerig hebben, maar een enorm gebrek aan consistentie in voorbeelden gewoon aan de slag gegaan en met dit als resultaat:

Afbeelding20200215_230755 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_230800 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_230810 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_230815 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_230820 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_230830 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_230838 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_230845 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_230945 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_230949 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_231558 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20200215_231601 by Martin Domburg, on Flickr

Ik vind de bruggen voor nu best wel heel erg mooi. Ik wilde nog wat expirimenteren met vochtstrepen maar die techniek beheers ik nog te weinig. Dus voor nu laat ik het nog even zo. Ik denk dat N zich daar ook niet echt toe leent, deze fijne detailering. Al ga ik daar nog wel eens mee aan de slag.

Waar ik wel blij mee ben is de groenaanslag, aan de koppen van de bruggen wil ik straks bossage en bomen plaatsen langs de rotswanden.

Voordat ik de bruggen ga plaatsen moet ik nog wat aan met de brughoofden. Ik heb gekozen voor betonnen brughoofden welke ik alvast met de 3D printer heb geprint. Ik wil dit in de primer zetten en bekleden met albastine en dit in betonkleur spuiten, wat verweren en begroenen.

Man wat is dit enorm verslavend zeg !

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door Hoontje »

Welcome to the darkside... :D Muhahaha


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door WilcoV »

Complimenten Martin, ik meen zelfs te onderscheiden waar bij jou het meeste weer op staat.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door Jeroen »

Mooi gedaan, maat!


Afbeelding
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2193
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door traiNiac »

Prachtig geweatherd Martin. Ga zo door. En die wagons gaan ook wel een keer lukken lijkt me. Ik vind het werk met poeders in N een stuk beter dan met washes. Al combineer ik soms beide methoden (zie mijn draadje).


Gebruikersavatar

e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Schellenbach mini project: Bruggen verweren

Bericht door e.lotte »

Hoi Martin,

Ik ben nog niet zover, maar het is leuk om te lezen hoe en wat je aan het doen bent.
Ziet er erg goed uit hoor !!!

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Plaats reactie