Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Ronald,

De afbeelding op de doos is van het HO model. Dat doen fabrikanten wel vaker. Je kunt het bijvoorbeeld zien aan de (kunststof) regenpijp. Die zit niet in het bouwpoakket en is in N sowieso niet verkrijgbaar. Ik ga het oplossen door te schilderen. Dat had ik eigenlijk ook eerst moeten doen bij de raam- en deurkozijnen.

@ Folkert,

Het is karton van ongeveer 0,5 mm. Afschuinen is volgens mij daarom niet te doen. De wanden bestaan uit dikker karton waarop dun karton met de steenstructuur wordt geplakt. Die is net is groter en daarom kijk je alleen tegen de zijkant van het dunne karton aan.

Op de foto's lijkt het natuurlijk erger dan het is, maar ik ga het toch proberen te schilderen. Die ontbrekende baksteentjes vallen wel op. Inmiddels zitten de ornamenten en lijsten op de muren en het dakspant ook:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,

Dat ziet er toch heel netjes uit hoor! Uiteraard zijn fotos ongenadig, maar dat houd je toch.... Kun je die ontbrekende steentjes niet vervangen door kleine snippers papier? Eerst het papier in de juiste kleur schilderen en dan de steentjes op het juiste formaat er uit snijden en opplakken. Het is wel priegelwerk, maar ja, dan moet je maar in schaal 1 en niet in N gaan bouwen... ;)

Wat betreft de naad tussen de muren; met kunststofmodellen heb je daar ook last van een kier, die dan weer opgevuld moet worden met putty oid. Perfect aansluiten doet het bijna nooit. En ik denk dat je met een likje verf al heel ver komt.

Wat ga je trouwens met dit model doen? Een los diorama bouwen?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Daar zijn de baksteentjes echt te klein voor. Maar met een kwastje verf is-ie al flink opgeknapt. Nu drogen, morgen fotootje plaatsen.

En die overstap naar I, mwah, eerst maar even naar HO :D

Je hebt gelijk over de naden van de plastic kits, maar de putty lost dat op. En aangezien ik al mijn plastic kits schilder, wordt dat best acceptabel.

En ja, het wordt waarschijnlijk een los diorama van ca. 60x35 voor in de boekenkast. Ik weet nog niet wat ik uit ga beelden. Ik heb vier interessante alternatieven van bakstenen Würfel ter nabootsing, maar nog geen railplannen. Drie stations langs de vroeger dubbelsporige hoofdlijn Schweinfurt-Meiningen heb ik in het vizier.
Rentwertshausen is zeer interessant, omdat het op de grens tussen Beieren en Thüringen lag. Het is een Beiers station, maar lag na WOII binnen de DDR. Er takte een nevenlijn af naar Römhild, wat ook een prachtig stationnetje had en bovendien een basaltwerk. Nadeel is echter dat het emplacement van Rentwertshausen best groot was en daarmee minder geschikt voor een diorama.
Rottershausen ligt iets zuidelijker en was kleiner. Ik heb geen railplan gevonden, maar uit oude foto's kan ik opmaken dat het slechts één laad- en losspoor had, naast de doorgaande sporen. Bovendien lag er eenb tunnel in de buurt van het station en takte ook hier een nevenlijn af.

Beide stations zijn dus interessant omdat je er hoofdlijn- en nevenlijnmaterieel kon aantreffen. En natuurlijk rollend materieel van zowel de Beierse als de Pruissische spoorwegen. Leuk voor een diorama.

Nog zuidelijker lag Unsleben, voor zover ik kan nagaan ook met slechts één laad- en losspoor en dus zeer geschikt voor een diorama van beperkte afmetingen. Nadeel is wel dat er nagenoeg geen foto's van zijn. Ik heb een paar stills van een cabineritje op Youtube gevonden, waar het station kort zichtbaar is.

Vierde alternatief is Feuchtwangen, maar daar heb ik nog weinig over kunnen vinden, behalve wat moderne foto's.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef: 09 nov 2019 20:53 En die overstap naar I, mwah, eerst maar even naar HO :D
Hoe staat het inmiddels met Ludwigsruhe? Op het buurforum heb ik sinds vorig jaar geen updates meer gezien. Of ben je naar een ander forum overgestapt?
traiNiac schreef: 09 nov 2019 20:53 En ja, het wordt waarschijnlijk een los diorama van ca. 60x35 voor in de boekenkast.
Ok, dat wordt dus heel klein. Mijn eerste 3 modules op mijn modelbaan zijn 30 x 60 cm. Daar past niet veel op weet ik uit ervaring.
traiNiac schreef: 09 nov 2019 20:53 ........
Vierde alternatief is Feuchtwangen, maar daar heb ik nog weinig over kunnen vinden, behalve wat moderne foto's.
Vijfde optie is prototype freelance, maar ik weet niet of dat jouw stijl is. Ik heb het idee dat jij liever een bestaand station nabouwt. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Hoi Harrie,
Op baan Schwarzstein is het stationnetje ook lasercut van Noch. Begrijp maar al te goed jou frustratie. Een hoop gepriegel om het goed te krijgen en met lijmen heb je 1 kans......
Deze ziet er ook zeer fraai uit en gaat jou ook wel lukken, je moet er even de tijd voor nemen. Verder het draadje gelezen en volg jou prachtige ontwikkelingen. Succes!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Ha Wim,

Jawel hoor, Ludwigsruhe is van vegetatie voorzien, waaronder een moestuin van de Bahnhofsvorsteher van Ludwigruhe. Met zelfbouw composthoop :D

http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... gsruhe/45/

En inderdaad blijf ik liefst zo veel mogelijk bij het grote voorbeeld. Gebrek aan fantasie of creativiteit waarschijnlijk :mrgreen:

@ Bren,

Dank voor je bezoekje. Ik weet niet of ik nog vaker met lasercut karton ga werken. Op zich ziet het er goed uit, maar alles moet in 1x goed zitten. Zojuist het dak gedaan en dan toch een storend naadje gekregen. Niet meer te corrigeren.

Wat me wel bevalt zijn de lasercut ramen en deuren. Dat is waarschijnlijk wel goed te combineren met polystyreen zelfbouw huisjes. Ik heb een stel van die venstertjes en deuren gekocht van Modellbahn Union. Ga ik binnenkort eens mee experimenteren.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,

Bedankt voor de link naar Ludwigsruhe. Helaas heb ik vanuit Rusland geen toegang tot de site van modelspoorwijzer. :( Zal wel vanwege spam zijn... Ik zou graag een fotootje van de composthoop ed zien. PM misschien?
traiNiac schreef: 10 nov 2019 13:39 En inderdaad blijf ik liefst zo veel mogelijk bij het grote voorbeeld. Gebrek aan fantasie of creativiteit waarschijnlijk :mrgreen:
Ja vast! Dat zal het zijn! :lol: :mrgreen:
Je huidige bouwsels zien er inderdaad weinig creatief en hopeloos fantasieloos uit :P ;)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

;) Ha Wim,

Mocht je wel op Stummis Modellbahnforum kunnen, daar staan mijn HO en N bouwsels ook, maar met minder tekst en foto's. Mijn Duits is niet bijster goed ;)

https://www.stummiforum.de/viewtopic.ph ... 2&start=25

En hierbij een fotootje van mijn composthoop in HO:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het dak zit erop en de ontbrekende baksteentjes en de onbewerkte zijkanten van het karton zijn gecamoufleerd met verf:

Afbeelding

Een van de Vallejo kleurtjes kwam nagenoeg overeen, dus nu valt het zelfs op de foto niet meer op. Kwam die kleurenwaaier toch weer goed van pas:

Afbeelding

Volgende stap: regengoten maken, want die ontbreken in de kit. Er zit wel roodkoperdraad in de kit om de deurbeugels te maken, maar dat ziet er niet uit, dus daar ga ik iets anders voor gebruiken. B.v. vertind koperdraad of zo. En er moet nog een overkapping komen. Er zit ook een bijgebouwtje in de kit, maar dat laat ik achterwege.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Het ziet er erg goed uit! Zowel de composthoop als de dobbelsteen.
Je bent wel direct in het diepe gesprongen met deze kit in karton. Maar de resultaten lijken mij prima!

Wat betreft de dakgoten; ik heb voor mijn tunnelportaal drainagepijpjes uit alufolie gemaakt. Misschien dat daarmee ook dakgoten te maken zijn? Ze zullen wel erg fragiel worden denk ik. Maar ook filigraan.
Voor de regenpijpen gebruik ik zelf normaal dik bloemendraad dat ik ooit een keer op een beurs in Bleiswijk heb gekocht. Daar waren ook poppenhuizen te zien, en die tak van modelbouw gebruikt weer andere materialen dan de gemiddelde modelspoorder. Altijd leuk en handig om even "over het hek" te kijken.
Groet, Wim

PS Stummi is gelukkig wel toegankelijk voor mij. Ludwigsruhe ziet er erg netjes uit!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Dank voor je complimenten. Regengoten heb ik nog wel ergens in de rommeldoos. En voor de regenpijpen gebruik ik meestal verenstalen of messing rond, maar bloemendraad kan natuurlijk ook. Tordeer je die eerst zodat ze recht blijven?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het is weer even geleden dat het laatste bouwberichtje is verschenen. Rudersberg schiet bepaald niet op. Maar tussendoor wel mijn oudste loks een onderhoudsbeurt gegeven. Meer dan veertig jaar geleden nieuw gekocht toen de eerste fulltime baan salaris op ging leveren :D

De oudste (Fleischmann 7175) is een Baureihe 50 met cabinetender, waarvan de laddertjes afgebroken waren (links op de foto). En ook een van de laddertjes op de voorste bufferbalk was gesneuveld. De andere Baureihe 50 was nog in geheel ongeschonden staat (rechts). En tenslotte heb ik in Houten ooit een losse tender voor de 7175 aangeschaft (midden). Omdat beide loks computernummers hadden en ik me vooral richt op tijdperk 3, heb ik ze omgenummerd met decals van Kreye. De losse cabinetender heb ik hetzelfde nummer gegeven als de 7177, zodat deze met twee verschillende tenders kan rijden. Hierbij een fotootje van alledrie de tenders, met duidelijk zichtbaar de gerepareerde laddertjes die nog geschilderd moeten worden, de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen:

Afbeelding

En dit zijn dan de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen. Hoewel niet zichtbaar op deze foto's zitten de waarschuwingspijlen natuurlijk ook op de beide zandkasten:

Afbeelding

Afbeelding

Een van de trapjes aan de voorste bufferbalk van de 7175 is ook gerepareerd en moet nog geschilderd worden:

Afbeelding

En finishing touch zijn de messing handgrepen van KH (wiens webshop helaas niet meer beschikbaar is):

Afbeelding

Deze handgrepen zijn wat bijzonder, omdat de meeste loks van de Baureihe 50 handgrepen hadden die over de lampen heen zaten:

Afbeelding

Maar sommigen hadden dezelfde handgrepen als nu op mijn loks zijn gemonteerd:

Afbeelding

Ik heb daarvoor gekozen omdat de lampen op het model veel te dicht op elkaar staan. De bufferbalk aan de voorzijde is daarom niet zo fraai bij deze modellen, maar deze handgrepen zorgen volgens mij wel voor een verbetering:

Afbeelding

Nog wat schilderen en verouderen en dan doen mijn oudjes weer mee. Ze rijden ondanks hun leeftijd nog steeds als een trein :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Inmiddels ben ik eruit welk station nagebootst gaat worden met mijn bayerische Würfel van Noch: doorgangsstation Unsleben langs de hoofdlijn van Erfurt naar Schweinfurt. Deze vanaf 1913 dubbelsporige hoofdlijn past dus zowel in tijdperk 1 als 2 en zelfs in tijdperk 3a. Tot 1950 althans, want in dat jaar werd één spoor verwijderd. Het station heeft geen aftakkende nevenlijn zoals Rentwertshausen en Rottershausen, maar wel een fraaie goederenloods met laad/losspoor. Ideaal dus voor een klein diorama.

Er is zeer weinig over station Unsleben te vinden, laat staan foto's of railplannen. Het stationsgebouw is nu in gebruik als Kneipe en er staat 1 fotootje uit 1991 op Internet. Het station was toen nog als zodanig in gebruik:

http://www.rbd-erfurt.de/Strecken1/Schw ... km45,9.jpg

Nu staat niets de bouw van het volgende diorama meer in de weg, maar zoals gebruikelijk zal het zeeeeer langzaam gaan :oops:


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Michiel »

Heerlijk restauratiewerk van de BR 50 locomotieven en tenders. Knap werk, strak werk! 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door tv_man »

Een ongelooflijk oog voor detail heb je. Zijn de messing handgrepen er ook gewoon met een druppeltje lijm opgeplakt of is er een gaatje voor geboord?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank Michiel en Norman,

Ik vind het ook leuk werk om zulke oude lokjes weer een beetje toonbaar te maken.

@ Norman,

Nee, eerst een gaatje geboord van 0,5 mm. Want anders houdt het niet lang.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Krab »

Toch een leuk werkje dat opknappen van die Loks en ben ook benieuwd naar je volgende diorama .
Heb zelf mijn stoomlocs verkocht waaronder ook een br 50 en een br 44 maar helaas niet passend op mijn baan .
Op een digitale Br 86 is de enige stoomlok ban Duitse origine .
Dus blijf je volgen .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hoi Sjaak,

Dank voor je bezoekje. Geen DDm's alhier, hoewel dat ook heel fraai is om te zien op jouw baan. Een beetje jaloers ben ik wel op zo'n grote vaste baan.

En stomertjes zijn wel mijn ding. Het volgende project is een BR 96 die voorzien gaat worden van messingkleurige nummers (het zogenaamde Rotguss). Ook ontbreekt een van de afdekplaten van de cylinderkasten dus die gaat vervangen worden.

Mijn dioramabouw ligt stil, want ik heb even geen ruimte op mijn werkbank :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Bij deze nog een fotootje van de BR 96 op segment Steinbach:

Afbeelding

De lok is klaar voor nieuwe transfers. De bestaande alumiumkleuirge opschriften ("Silumin") worden vervangen door messingkleurige opschriften. Waarom? Omdat de Silumin-opschriften pas in 1933 werden toegepast. Bovendien is deze lok hoofdzakelijk ingezet als duwlok bij treinen die getrokken werden door de BR 95. En mijn BR 95 heeft ook messingkleurige opschriften :D

Afbeelding

Zoals al eerder is opgemerkt: je ziet er toch niets van. Maar ja, ieder geniet op eigen wijze van deze hobby. Volgende keer een paar fotootjes van mijn gepimpte BR 50.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hoontje »

Weten dat het zo is, is ook "zien". Ik heb op mijn baan alle huisjes ingericht. Zie je niets van vaak, maar ik weet dat het er is en dat is voldoende.
Ik vind je ombouw en supper werk echt geweldig mooi. Hoop hier ooit ook beter in te worden en vooral ook tijd voor te maken.
Ga zo door en succes met de nieuwste plannen.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Krab »

Hoi Harry ,wat een robuuste lok is die Br 96 ;)
Is die lok van Arnold ?
Hij heeft wel een as niet op de rails staan ,dat was bij Phildie een doodzonde in Railhobby :mrgreen:

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door FidOo »

Die 96er is inderdaad een arnold. Geweldige loks om te zien. Daarnaast in model ook echt beresterk. Plus dat ondanks de leeftijd ze digitaal ook echt schitterend rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hoi Alwin, Sjaak en Joost,

Dank voor jullie bezoekjes. Het is inderdaad een Arnold lok. Dit is de meeste betaalbare versie, want de gekleurde (Beierse) versies worden tegenwoordig tweedehands verkocht voor 150 euri of meer. Da's mij wat te gortig voor dergelijke oudjes. Maar ook in het echt was-ie zeer indrukwekkend; ik meen zelfs de grootste tenderlok ooit gebouwd in Europa. Deze BR 96 (Beiers type-aanduiding Gt 2x 4/4) trok samen met de BR 95 (de Pruissische T20) de zwaarste treinen op grote hellingtrajecten, waaronder de zogenaamde Schiefe Ebene in Beieren. Dat moet een zeer indrukwekkend gezicht zijn geweest.

@ Sjaak,

Goed gezien, was mij niet eens opgevallen ;)

@ Alwin,

Je hebt groot gelijk, als we zelf maar weten welke zo goed als onzichtbare details we maken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De ontbrekende cylinderdeksel op mijn BR 96 (jaren geleden 2e hands gekocht) is ooit vervangen door een lelijk stukje polystyreen. Dat gaat veranderen:

Afbeelding

En ook de beschadigde ladder op de tender links zal worden aangepakt:

Afbeelding

Laat Kuswa nu een ombouwsetje hebben voor de BR 96 met precies die ladders en cylinderdeksels:

Afbeelding

Er zit ook een hekwerk bij voor de kolenkast, maar ik weet nog niet of ik die gebruik. Deze BR 96 had reeds een opgehoogde kolenkast. De decals zijn ook beschikbaar, dus de klus kan beginnen:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Er zou nog een fotootje volgen van de gepimpte oude BR 50. Hierbij dan de 7175 met cabinetender (opnieuw staat 1 wielstel niet op de rails):

Afbeelding

En een fotootje van de Gms 55 die eindelijk klaar is. Zoals eerder te lezen was heeft deze Gms 55 nieuwe treeplanken, sluitseinhouders, handrails en Seilösen.

Afbeelding

Ik moet wel de neiging onderdrukken om de enorme N-koppelingen eraf te halen en te vervangen door imitatie schroefkoppelingen :mrgreen: :mrgreen:


Plaats reactie