Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Ik ben bezig met de brandweerkazerne van Vollmer voor een diorama. Het is niet alleen zelfbouw of scratchbuilding wat de klok slaat. Zeker de Vollmer polystyreen bouwpakketten vind ik prettig om te bouwen. Maar dat is hier geen kwestie van het doosje schudden en klaar is kees. De plastic glans wordt teniet gedaan door alle onderdelen te schilderen terwijl ze nog aan de gietboompjes zitten. Daarna losknippen en de snijvlakken bijwerken met verf.

Als het modelletje vakwerkwanden heeft, volgt een speciale behandeling. Ik heb dat op dit forum al eens eerder in detail laten zien (zie de tweede link in mijn handtekening). De vakken tussen de balken worden opgevuld met gips om een realistisch uiterlijk te krijgen. Het aardige van deze methode is dat het gips met wat bewerkingen net echt lijkt. Voordat de wanden worden gemonteerd, wordt e.e.a. verouderd met washes en krijt en als laatste gaat het imitatie-vensterglas erin. Met dit resultaat:

Afbeelding

Voordat het model verder in elkaar gezet wordt, wordt de grondplaat geweatherd met een wash van verdunde zwarte verf:

Afbeelding

En dan volgen de tussenvloeren om inkijk van de ene naar de andere verdieping te voorkomen. Ik maak geen gebruik van binnenverlichting, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden:

Afbeelding

En ik plaats ook een binnenwandje, om te voorkomen dat je door het gebouwtje heen kunt kijken. Bij grote gebouwen als dit, vind ik dat nogal onrealistisch. Tussenvloeren en binnenwanden zijn gewoon stukjes (wit) karton:

Afbeelding

Volgende stap is het dichten van eventuele naden met wat putty of autoplamuur. In dit geval zat er een storende naad in een van de hoeken van de toren:

Afbeelding

Bij Vollmer kunnen poorten e.d. meestal worden geopend, maar dat levert lelijk grote scharnierpunten op. Die worden ook dichtgemaakt met putty, want deuren hoeven voor mij niet open en dicht te kunnen:

Afbeelding

Tot zover dan maar weer. Volgende stap zijn dak en dakkapellen en het dak weatheren. Maar dat moet allemaal nog gebeuren.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Nico Essers »

Wauw Harry, dat ziet er geweldig uit zo. Ook maar eens naar je link over vakwerkhuizen kijken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Erg mooi Harry! Dat vakwerk ziet er erg goed uit. Ik heb de vakjes van mijn restaurant niet opgevuld met gips, maar alleen de muur geschilderd. Dat is toch minder mooi. Een volgende keer ga ik jouw methode proberen!
Wat betreft die gigantische scharnieren: ik heb een schuur van Vollmer die hetzelfde heeft. Ik moet nog eens uitzoeken hoe ik het kan camoufleren.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Heel erg mooi.
Ik ben ook bezig met gebouwen, maar zo mooi en realistisch als die van jou worden ze niet.
Ik doe er wel verlichting in. Dat vindt mijn vrouw namelijk mooi. Het levert overigens een hoop extra werk op om lichtlekkages te voorkomen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Heren,

Dank voor de complimentjes.

@ Nico,

Ik heb zojuist gezien dat daar nog foto-emmer plaatjes staan. Ik zal ze eens vervangen.

@ Wim,

Vooraf de vakjes een beetje vullen met wat in alles- of plasticlijm gedrenkt zand of zo. Dat geeft een uitstekende hechtlaag voor het gips.

@ Hans,

Ik heb mijn vrouw om die reden een keertje een zelfbouw huisje gegeven (schaal 1:80, zie mijn tweede linkje) waarin ik licht heb aangebracht (lampje en batterijhoudertje erin, schakelaartje aan de achterzijde). Vandaar dat ik weet hoe lastig het is om lichtlekkages te vermijden. En die papieren binnenzijdes met opgedrukte gordijnen vind ik maar niks.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef: 29 feb 2020 06:37 Vooraf de vakjes een beetje vullen met wat in alles- of plasticlijm gedrenkt zand of zo. Dat geeft een uitstekende hechtlaag voor het gips.
Bedankt voor de tip Harry!


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door RieX »

Harry,
vandaag je hele draadje maar eens door gelezen. Wouw ik ben fan. Onwijs mooi en realistisch gebouwd. Kijk uit naar volgende updates.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Rieks,

Dank voor je bezoekje. Het gaat allemaal niet zo hard hier. Maar vandaag wel begonnen met het pimpen van Wiking vrachtwagentjes. Eerst maar een met de Magirus uit de jaren '60. Wiking heeft twee versies uitgebracht in allerlei varianten. De kleine vrachtwagen type 100 D 7 (
hier) en de grotere Saturn TE trekker (hier). Beide types hadden witte grilles, dus dat moest eerst gebeuren. De twee trekkers rechts zijn de Saturn TE met de dubbelcabine.

Afbeelding

Dat was nogal een priegelwerkje:

Afbeelding

Net zoals het voorzien van de grilles van een zwarte wash. Ook de bumper in halfglanzend zwart geschilderd:

Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door maarten »

Netjes! Alleen had ik eerst de cabine in z'n geheel geverfd, al dan niet in een andere kleur. Met een laagje verf is de plastic-shine er af, staat meteen een stuk mooier. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Maarten,

Daar heb je gelijk in. Ik ga het geheel wel een beetje weatheren, maar de plastic look krijg je daar niet mee weg. Schilderen heeft ook wel nadelen, zoals je hieronder ziet:

Afbeelding

De truck is geverfd met Revell kunstharsverf (2 lagen) maar daarmee raak je wel wat details kwijt. Met acrylverf is dat overigens ook zo in mijn ervaring.
De spiegels (FKS) zitten er al op. Nu nog het Magirus symbool aanstippen en ruitewissers en een nummerbord aanbrengen. Ondertussen ook begonnen met het verfijnen van mijn Mercedes trucks, althans de Neue Generation modellen. Daarvan volgen morgen een paar fotootjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

En we priegelen weer verder. Hieronder ter vergelijking een niet geschilderde Magirus, met andere, beter passende spiegels:

Afbeelding

De brandweerwagens hebben weer andere spiegels en zijn ook voorzien van (verschillende) nummerborden:

Afbeelding

En als laatste een Saturn trekker met een bordje voor internationaal transport. Hieraan ontbreken nog de spiegels:

Afbeelding


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door RieX »

Leuk gedaan Harry, ben gek op dit soort details. Waar komt dat TIR bordje vandaan?


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Rieks,

Dat is van FKS. Zie hier. Ze hebben nog veel meer mooie dingen, zoals de achterlichten op deze Mercedes NG:

Afbeelding

En de voorzijde van deze truck heeft ook nog een ander bordje van FKS:

Afbeelding

Geinspireerd op het grote voorbeeld


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door bob vermeulen »

Harry,

Jeetje hoe krijg je die nummerborden er zo mooi op.
ik heb het ook wel eens geprobeerd maar dat is te klein voor mijn vingers.
ziet er goed uit en is toch een stapje verder....

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Bob,

Dank voor je bezoekje. Goed licht, een leesbril en een goed pincet. De nummerborden zijn stickertjes, de overige zijn decals, die ik met een kwastje of cocktailprikkertje op hun plaats breng.


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door RieX »

Dank je wel Harry. Gauw maar even bezoekje aan fks brengen.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hoontje »

Heel mooi allemaal. Dank voor de tip van FKS. Was hen uit het oog verloren zeg maar.
Heb hier ook enkele auto's liggen die ik wil gaan supperen.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Harry,

Wat knappen de vrachtwagens enorm op met een likje verf en het toevoegen van de kleine details.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens, Alwin en Rieks,

Dank voor jullie bezoekjes. Ik vind het zelf ook enorm opknappen als je wat verder detailleert. Ik gaf al een voorproefje van het superen van de Mercedes Neue Generation trucks. Die stammen uit 1973 en zijn dus net te jong voor tijdperk III. Maar ik vind ze erg fraai, dus heb er een aantal onderhanden genomen. Hierbij nog wat fotootjes.

Eerst de grille zwart geschilderd:
Afbeelding

Spiegels gemonteerd:

Afbeelding

en ruitenwissers:

Afbeelding

Heleboel gepriegel, maar het lastige vind ik nog het schilderen van de logo's. Bij de truck op de onderste foto is dat gedaan met een kwastje, heel weinig verf en het penseel plat op het logo. Vooralsnog het beste resultaat, maar dat is meer geluk dan behendigheid. De rest is bepaald minder geslaagd en dus geen foto waard. Ook de methode met de tandenstoker heb ik geprobeerd, zoasl bij onderstaande Stuttgarter busjes:

Afbeelding

Dat is het dus ook niet echt. Iemand nog tips?



jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door jerrytrein »

Misschien net als kinderen met een aardappel doen
Maar dan met een stukje rubber(gum) of een stevig iets en dan tamponeren


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Alro »

Je bent een echte perfectionist, Harry. Ik neem aan dat het in het echt allemaal wel meevalt. Tja, op deze detailfoto’s kan je alles precies zien maar dan nog vind ik het erg goed gedaan. Petje af!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank Ronald en "Jerrytrein".

Eigenlijk een beetje zoals ze modellen bedrukken, met een siliconen kussentje. Ik ga het proberen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Vandaag een andere methode van bedrukken geprobeerd. Ik heb ergens op dit forum iets gelezen over het aanbrengen van muurreklame d.m.v. een afdruk in spiegelbeeld, die dan in blanke lak wordt gezet en op een muur gepositioneerd. Nachtje laten drogen en vervolgens het papier goed natmaken en voorzichtig eraf wrijven. Hierbij een eerste proeve:

Afbeelding

Op zich wel geslaagd, al moet ik waarschijnlijk wat minder goed papier gebruiken, want het was niet goed te verwijderen. Al met al geeft het wel een aardig beeld van verweerde reklame (uit de jaren '50). Maar je moet niet te dichtbij komen, dan loop je tegen de grenzen van de printer aan (max. 600 dpi). Je ziet bovendien de vezels van het papier nog. En hij zit enigzins scheef:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hoi Harry,
Ik vind hem goed gelukt hoor! En detailfotos laten altijd het kleinste foutje zien. In het echt valt dat niet eens op...
Toevallig las ik vorige week de Eisenbahn Journal van september 2019 (ja, ik lig een beetje achter met lezen... ;)Ik heb een abonnement maar de tijdschriften laat ik nog in NL bezorgen). Daar staat ook een artikel in om muurreclames te maken door ze in spiegelbeeld op papier te printen en dan over te brengen op de modelmuur. Zij gebruikten acrylgel ipv blanke lak, maar de methode is dezelfde.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Alro »

Hé, is dit niet de methode "Vincent"?
Het is wel erg goed gelukt. Mooi hoor!


Plaats reactie