Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Hoontje Creative World

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Thalys »

geertvt schreef: 04 apr 2020 21:19
@ Wesley, ik vind jouw modellen prachtig, ben er erg blij mee en ook de tutorial heeft me geweldig geholpen om beter te schilderen.
Thanks maar ik denk dat je Kevin bedoeld


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door geertvt »

Thalys schreef: 04 apr 2020 21:46
geertvt schreef: 04 apr 2020 21:19
@ Wesley, ik vind jouw modellen prachtig, ben er erg blij mee en ook de tutorial heeft me geweldig geholpen om beter te schilderen.
Thanks maar ik denk dat je Kevin bedoeld
Yep... Lekker verwarrend zo :D


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Thalys »

Alwin,

Dit heeft niet met de gekozen UV lamp te maken, deze hardt puur en alleen je 3D print uit.
Dat het wat gelig uitslaat heeft hier ook niet mee te maken, dat is gewoon een gegeven feit bij de gekozen resin kleur.
Ik weet uit ervaring dat uit jouw printer de Anycubic Photon S gewoon hele goede prints komen, en dat een Elegoo Mars welke ik bezit gewoon gelijk aan de Anycubic is kwa techniek.

Mijn oordeel heb ik ook niet gemaakt op basis van de gelige prints maar op basis van de zwart gespoten trucks in dit draadje. Daar zie je met name rond de laadkleppen/-deuren en achterassen dat er nog resten resin in de details zijn achtergebleven. Deze zijn alleen te verwijderen met een grondige reiniging met Isopropanol Alchol of afhankelijk van het resin soort ook met water. Als je na zo'n reiniging je model onder de UV lamp legt zal dit gewoon een strak model opleveren. Leg je het model onder de UV lamp met nog wat restjes op die plekken ondanks reiniging dan hardt dit gewoon mee uit onder de UV lamp en dan krijg je die puntjes die ik aankaarten.

Dit is overigens niet bedoeld om je af te branden maar als tip om je modellen strakker te krijgen. Dit soort initiatieven steun ik van harte en hoop dat er nog veel meer leuks gaat komen.

Groetjes,

Wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door WilcoV »

Wat ook de oorzaak is, als ik de modellen vergelijk zie ik toch echt een verschil in scherpte van de print en dat komt niet door het opblazen van de foto's. Als dat wel zo is dan zou ik toch andere foto's plaatsen op de site Hoontje.
Als ik de modellen van panzershop naast die van hoontje in vergelijkbare foto's zet zie ik toch echt een aanzienlijk verschil in scherpte van de details.
Dit is geen kritiek want ik kan het helemaal niet. Het is voor mij echter wel een reden om te twijfelen om de qua modellen toch heel interessante modellen van hoontje aan te schaffen.
Daarnaast ben ik dan ook heel benieuwd hoe de modellen van RailNscale bijvoorbeeld bij/voor DMToys worden gemaakt want die zijn nog scherper en de modellen van panzershop zitten daar toch heel dicht tegen aan.
Ik probeer er simpelweg achter te komen waar het verschil hem in zit zodat jullie alleen nog maar mooiere dingen kunnen maken, want nogmaals ik zou het niet kunnen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Panzer-Shop »

Hi,

Ik weet dat je het niet slecht bedoelde ;)

Echter is de bewering dat mijn product slechter is dan Ad zijn modellen op basis van gebruikt materieel dus incorrect, dat wou ik met name aanwijzen. Ik weet dat het niet slecht bedoeld was, maar dat is wel wat er stond.

Als het goed is kan een Photon S wel 0.01 trouwens. Een Photon kan 0.01, dus de S ook zou je zeggen. Volgens mij gebruiken ze allebei dezelfde stepper motor (?).
In dat geval kan je alles vanaf 0.01 in stappen 0.01mm pakken. Geen 0.015, maar 0.01 en 0.02. De motor en de aansturing ervan zijn niet zo goed in microsteppen, dus 0.005 gaat niet werken aangezien sommige layers dan 0.01 en sommige 0.02 worden.

Mocht je graag preciezer willen printen dan adviseer ik de aankoop van een microstep zoals in onderstaand plaatje.

Afbeelding

Alle gekheid op een stokje, de rest van mijn verhaal klopt wel. Een S kan dus als het goed is 0.01mm layers. Bereid je wel voor op gruwelijk lange printtijden. Maar echt gruwelijk lang.

Daarnaast is de horizontale resolutie 47 Micron (0.047mm) per pixel. Dan komt daar de vraag op of het het wel waard is om te printen op 0.01 als de horizontale resolutie 5x zo laag is. En laten we wel zijn, met 47 micron is het resultaat nog steeds super scherp. Ook is 0.01 niet altijd de juiste keuze met sommige resins, aangezien die heel erg lastig exact te printen zijn op zo een dunne layer dikte.

Anyway, je kan 0.01. Of je 0.01 wilt weet ik niet. Het heeft voor en nadelen.

Ik zie net de reactie van @WilcoV, daarvoor een kleine aanvulling:
Zowel DM als Shapeways gebruiken een printmethode die “Polyjet” heet. Zie het als een normale printerkop zoals in jouw inkjet printer, die resin spuit en kan bewegen over een X en een Y as. Een compleet andere printtechniek. Allebei de genoemde technieken (DLP/Polyjet) gebruiken Resin, daar zijn de overeenkomsten ook wel mee gezegd. Als je zin hebt om heel veel geld uit te geven koop je een Polyjet printer. Dit zie je dan ook terug in de verkoopprijzen. Niet om dit een reclameblok te maken, maar dezelfde modellen bij DM zijn minstens dubbel zo duur als bij mij, met uitschieters waar een SLT-50 bij mij 22,50 is en bij DM 69,99. Naar mijn mening is de kwaliteit/prijsverhouding bij voertuigen dan in het voordeel van DLP, tegenover Polyjet, hoewel Polyjet zonder meer hele strakke prints weet te maken. Erg mooie printtechniek.

Tot zover dit boekwerk.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door WilcoV »

Dat is dus waarom ik reageerde en een beetje verbaasd ben, ik zie nl, maar ook ik kan er overheen lezen, nergens staan dat de Panzershop producten slechter of minder van kwaliteit zijn dan die van Ad. Ik heb zelf de prints van Hoontje juist vergeleken met die van Ad en jou (Panzershop) en zie daar juist een aanzienlijk kwaliteitsverschil tussen. Dus die van Hoontje aan de ene kant en die van Ad (Kirow) en Panzershop aan de andere kant.
Dus waar je vandaan haalt dat ik Panzershop slechter vind dan Ad is mij een raadsel.
Er staat letterlijk:
"maar ik vind persoonlijk de scherpte van het eindresultaat tegen vallen ten opzichte van bijvoorbeeld de Kirow van Ad, maar ook modellen van Panzer-Shop en RailNScale."
Dus ik geef aan het eindresultaat van Hoontje in scherpte tegenvallen ten opzichte van de Kirow van Ad (omdat een andere deelnemer het daar over had) EN die van Panzershop en RailNschale.
Overigens ben ik wel aangenaam verrast over de nieuwe brandweerwagen van Hoontje. De foto's die ik daarvan heb gezien zijn echt van een betere klasse.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Panzer-Shop »

Hi @WilcoV,

Neenee, je begreep me verkeerd. Mijn comment was bedoeld op de tekst van Hoontje. Je hebt dat inderdaad niet gezegd :)

Ik ben het eens trouwens met dat over die brandweerwagen. Die ziet er al een stuk strakker uit, van wat ik op Facebook zag.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door WilcoV »

Zeker en ik denk ook dat de keuze om het onderstel en de opbouw apart te printen een hele goede is, dus Hoontje ga door op deze weg. We zijn trots op je.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Dank heren, de brandweerwagen is anders gefotografeerd en inderdaad in losse stukken geprint. Qua instellingen is niets anders. Maar het voelt en oogt als de goede, in elk geval betere weg... Dus dat gaan we maar eens verder onderzoeken.

Een polyjet printer komt hier vooralsnog niet.. Of Gaston moet langskomen met een hele dikke check voor een nieuw huis, garage, bedrijfsruimte etc. etc. en printer...
Overigens kan ik er niet mee werken met de software die ik gebruik. In Breda zit een bedrijf met zo'n printer waar ik wat heb mogen testen. Laat mij maar met de DLP spelen.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door WilcoV »

Wel Alwin, als je alles in de kwaliteit als de brandweerwagen weet te krijgen, dan is dat zeker een heel mooie prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben er echt van overtuigd dat het in losse delen printen van onderstel en kappen de kwaliteit heeft verhoogd en niet zo een klein beetje ook. Met name aan de onderzijde van je model, zeg maar het onderstel is de kwaliteit met sprongen omhoog gegaan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Ha Wilco,

Ja, ten aanzien van de eerste serie DAF's wel. Echter is het onderstel van de brandweerwagen dan wel weer redelijk detailloos. Geen reservewiel, geen kisten, geen tank... Dat scheelt. En onder een andere hoek geprint + met een fotocamera gefotografeerd. Dus veel verbeteringen in 1. Het loont :) .
Inmiddels bij deze DAF's een andere hoek qua printen geprobeerd, daarbij treedt geen kauwgombaleffect op, maar wel weer verlies van details in het 'zicht' dus nog niet tevreden. Zal de doorontwikkeling hier t.z.t. tonen. Nu ligt even de focus bij de brandweerwagen. Die mag eerst af.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door WilcoV »

En al doende leert men Alwin, ik vind het al een hele prestatie wat je probeert. En je zal zien gaandeweg wordt alles alleen maar mooier.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Ronald2016 »

Ik heb mijn van Gend & Loos DAF van kleur en decals voorzien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Bouwe »

Gaaf Ronald!


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Doolemeister »

Mooi Ronald! Ben benieuwd als deze op de baan staat


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door richard7877 »

gaaf Ronald!

ben benieuwd naar de volgende vrachtauto

groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Heel mooi gedaan Ronald. Erg gaaf. Dankjewel voor het delen!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Na de feedback dat men liever losse cabines zag, en het succes daarmee bij de Brandweerwagens, vanavond begonnen met het 'losmaken' van de cabines bij de Kleine Bakwagens .

Waar ik even bang was dat ik de gehele serie opnieuw moet tekenen, zag ik na flink wat prutsen toch wat mogelijkheden. De Cabine was binnen het uur 'los'. Morgen ga ik verder met de achteropbouw los te maken. Enkele voordelen hiervan:

- makkelijker schilderbaar
- details op het chassis worden beter zichtbaar
- geen 'kauwgombal-effecten' meer

De bedoeling is om alle varianten los te maken. Of dat vlot gaat lukken durf ik niet te zeggen... Morgen een dag vrij van m'n andere werk, dus wie weet... :D

Afbeelding

Hopelijk vinden jullie het iets!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door WilcoV »

Top, ziet er puik uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Dank je Wilco.

Inmiddels is de tekening helemaal af van de bakwagen met en zonder laadklep. Die wordt los erbij geleverd, dan kun je kiezen of je een voertuig met of zonder klep wilt.
De proefprints zijn al een heel eind. Inmiddels is het 'kauwgombal' effect bij alle varianten verleden tijd. Het tweaken van de instellingen én het vele schuiven qua positionering op de build-plate van de printer werpt zijn vruchten af.

Afbeelding

De rendering van het model. De bouwtekening is inmiddels ook opgesteld, als ook de keuzemogelijkheden voor bijpassende decals.

Nu oefenen met het maken van de productfoto's en eind mei komt deze versie dan in de webshop!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door RieX »

Ziet er echt goed uit, bedankt dat je de moeite hebt genomen om ze zo te tekenen.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Geen dank. :) Hopelijk krijg ik de plaatjes beter of in elk geval zo dat het recht doet aan het product.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

De eerste bouwpakket-versie van de Kleine bakwagen wordt v.a. nu beschikbaar op Hoontje.nl

Afbeelding

Samenstelling van het bouwpakket. Dit is de versie zonder laadklep. Uiteraard komt de versie met laadklep ook online!


Afbeelding

De DAF F1600 Kleine bakwagen, hier als bouwpakket samengesteld...

Afbeelding

Even een geverfd exemplaar naast de 'naakte' resin variant...

Afbeelding

Handmonster foto. Als je goed oplet zie je dat de bak beschadigd is. De pasvorm is goed. De delen gaan soepel in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

2x eindproduct foto's. Vanaf nu dus te vinden in de webshop.

De variant mét laadklep (los bijgeleverd) kost €17,11
De variant zonder laadklep kost €16,95

Uiteraard passen de verschillende decal-sets ook op dit bouwpakket.

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Panzer-Shop »

Ziet er goed uit!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine bakwagen (PTT, vG&L, andere firma's)

Bericht door Hoontje »

Dankjewel! (Ik zie nu de supports onderaan de bak op de laatste foto |:( 7(8)7 ) :ugeek:

Die zijn eraf voor ik ze verstuur :mrgreen:


Plaats reactie