West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

West Arundale

Based somewhere in the Midlands we find this section of mainline passenger railway between London and Birmingham. On the outskirts of the town of Arundale a passenger station is used by London Midland (models confirmed, goes throug to fast lines) and Silverlink (not confirmed, terminates at this station and returns) for local and regional services. During peak times a few Intercity services call along the slow line platform while a faster Pendolino whisks through. The station used to have four platforms but today only three are in mainline use while the forth is used by the local heritage community and can not be accessed from the slow lines. To the west of the station a crossover allows for occasional charters and freight to acces the heritage railway and an industrial site. Several freight operators use the line’s facilities for small repair or to store wagons from the industrial site. Shunting wagons up and down the line is a lucrative business for the community and is done by all sorts of locomotive types although a Western still hasn’t appeared in front of the IZA Cargo Twins.

If we go a bit more to the west we find the slow line joining the main running lines towards Birmingham.


Zo, hopelijk konden jullie dat een beetje volgen, ik had geen zin om mijn schrijfsel te vertalen naar het Nederlands.
Ik ben begonnen met de eerste twee baandelen op de benedenverdieping en heb een dubbele ovaal liggen zodat ik af en toe nog wat kan rijden. Inmiddels heb ik er XPS platen onder gelegd en gaan we langzaam aan richting tafel deel 3.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MaartenOtto op 23 jun 2020 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door Maurits71 »

Leuk project en welkom bij de club

quote : Nederlander werkend op een Britse trein bouwend aan een modelbaan naar Engels voorbeeld.

leg die eens uit :)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Nou, ik heb een NL paspoort, woon in Almere en werk voor NS Int. op een trein van Eurostar International Ltd.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door Hugo »

De volgorde waarin je de foto's hebt geplaatst bracht mij enigszins in verwarring. Maar als ik het goed begrijp koppel je 3 identieke, bijna vierkante, tafels?

Engels (Brits) materiaal heeft mijn interesse. Ik ga je topic dus, zoals ze het op dit form graag zeggen, volgen.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Hoi Hugo, er komen 4 tafels. Totale lengte van de baan is 4,8 meter en 1.22 diep. Hele constructie staat op wielen (wens van mn vrouw) zodat het dakraam nog bereikbaar is voor onderhoud aan de dakgoot en ventilatie. En het is ook om snel toegang te hebben tot de achterkant van de baan


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door Hugo »

Het gedeelte van de staander(s) boven het toekomstige Engelse maaiveld, staan die je straks niet enorm in de weg?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Hugo schreef: 22 mei 2020 10:13 Het gedeelte van de staander(s) boven het toekomstige Engelse maaiveld, staan die je straks niet enorm in de weg?
Die zijn bewust hoger dan het nu zichtbare baanniveau. Er komt namelijk nog een verdieping op. Betekend dus twee klimspiralen... En toen ik het een en ander neerlegde aan spoor schrok ik toch wel een beetje van de ruimte die die krengen innemen. Laat staan twee.... Bijna een derde van de baanlengte zou "verloren" gaan aan klimspiralen.

Daarnaast heeft een klimspiraal nog een ander nadeel... Het duurt bij 6 rondes wel even voor een trein boven is. En zo kwam ik door een ander topic op het forum in de richting van Markenburg... Laat hun klimspiraalmodule nou net ruimte bieden aan 4 sporen... (twee UP en twee Down lijnen) Voordeel hiervan is dat we aan de achterkant van de baan na de helix ruimte hebben voor een klein schaduwstation van 2 tot 3 sporen zodat er een buffer kan ontstaan van treinen die de helix nemen en een trein die boven al klaart staat voor het zichtbare deel van de baan.

Deze module kunnen we natuurlijk koppelen aan de hoofdbaan waardoor we een kleine L vorm krijgen waarbij we ongeveer een meter aan ruimte voor scenery winnen... Tevens bied het de mogelijkheid om iets te bedenken waardoor treinen niet per-se de module in hoeven... Ik heb een trein die namelijk echt zo zwaar is dat die door welke loc dan ook niet omhoog getrokken kan worden...

Ben dus nog even aan het puzzelen hoe ik dit vorm ga geven...


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Afgelopen week weer verder gebouwd... we zitten nu op 3,6 meter lengte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Zo, met dit akelige weer hebben we toch nog wat ritjes naar de bouwmarkt kunnen maken.
Tafel deel 4 is gereed en dat betekent dat we de lengte van 4,83 meter hebben bereikt.
Verder heb ik afgezien van de twee heli en in de baan, maar gaat de firma Markenburg die module leveren. Vier sportive helix heeft ook wel weer wat en geeft meer ruimte voor scenery en de schaduwstations.

De hele boel is doorgemeten en ik ga m’n werk bureau ook een slinger geven. Hiervoor kom een kleiner exemplaar welke laag genoeg is om onder de baan geschoven te worden (op bok wielen met rem). Dit maakt weer ruimte vrij voor een andere feature van de spoorzolder.... Namelijk een interieur set uit een Koploper bestaande uit een 2e klas bank en een 1e klas fauteuil.


Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Gister avond met m’n zwager een “running session” gedaan op de tijdelijke ovaal... Uiteraard op een lekker warme dag met wat biertjes bij de hand... Dus verder in de video gaat er van alles mis.... Ook neemt de boel een extra wending want een baan op wielen heeft ook als voordeel dat je misschien toch twee landen kan doen op een baan.....Enjoy.



Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door Krab »

Mooi om te zien je video van je op de baan rijden ,maar je bank is ook mooi ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door rongoos »

prachtige ruimte heb je, en het frame zit zeer netjes in elkaar. ga zo door. Nog heel wat werk te doen haha.



Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Wie het filmpje heeft gekeken weet nu welke twee landen ik op 1 baan ga doen. Vandaag bij H@Ns dus wat opgehaald... En vergeten dat ik contanten bij mij had en alles gepint... Tja... die nieuwe samenleving... Heb al geen maanden meer afgerekend met flappen dus was ze helemaal vergeten...


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale: Baan naar brits voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Gistermiddag kwam er een pakketje binnen uit de UK en was ik zeer in mijn nopjes.
Tevens komt er een zeer grote aanpassing van de baan... Want iets dat op wielen verplaatst kan worden heeft 2 kanten.....



Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Op zolder is het nu een graadje of 26 en daar gedij ik niet meer op dus de bouw is even opgeschort tot het weer een beetje aangenaam is boven. Wat in de afgelopen weken wel gebeurd is:

- Verkoop van diverse oudere Farish modellen die geen toekomst hebben op het Britse deel. Deels doordat de franchise niet in de regio thuishoort en deels door de leeftijd of technische staat.
- Diverse treinen van Farish open gemaakt voor een technisch overhaul en kijken wat er nodig is om bepaalde zaken rijdend te krijgen na 10 jaar stilstand en vitrine. Meerdere draaistellen onderdelen geplukt om weer wat te kunnen laten rijden. Voor andere modellen zijn hierdoor compleet nieuwe draaistellen nodig.
- flink wezen zoeken naar SBB materieel en vanuit diverse krochten van het internet weten te bemachtigen.

Materieel park van Zwitsers deel:

- Cisalpino set gehaald bij Hans met twee extra rijtuigen
- BLS vectron
- Arnold Re 4/4 BLS voor autoverlad
- Hobbytrain Autoverlad wagens 2 sets voor de twee auto treinen
- BLS GTW 3 bakken (was even flink zoeken, gevonden in België)
- SBB Flirt gevonden in Zwitserland en in pakketpost onderweg
- 6 bakken IC2000
- 5 bakken IC2000
- Lima SBB Domino in pakketpost onderweg.

Verlanglijst:
BLS Re4/4 in nieuwe kleuren met grijs/groen stuur rijtuig voor Autoverlad 1
Stuur rijtuig oude kleur voor Autoverlad 2
Nog wat EW4
Genoeg Re 460
Arnold Cisalpino in SBB en FS
Heel veel goederenwagens


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Oei... Bijna een half jaar verder. Maar ik had ook flink wat examens en het fantastische weer geef ik ook graag de schuld van de minimale vooruitgang.
Inmiddels zijn de onderdelen van de MArkenburg klimspiraal in huis en moet ik alleen nog de tafel maken waar die op komt te staan. Verder is de kogel door de kerk en gaat dit hele feest aangestuurd worden door iTrain. Martin heeft een leuke beginset met iTrain licentie en de DINAMO hardware zodat we rustig aan al prutsend ervaring kunnen opdoen zodra dat spul in huis komt (dat gaat volgend jaar worden).
Verder staat er weer een Pendolino op de rol (Avanti WestCoast) en gaan we toch ook kijken naar de recent aangekondigde DRAX biomassa wagens.

Voor het Zwitserse gedeelte van de baan zijn recent twee BLS 465'ers binnengekomen. De 10 jaar Lotschberg promo (Kato) en omdat we bij Eurostar werkzaam zijn wilde ik ook graag de BLS "Eurotunnel" 465-012 hebben (Fleischmann).

Binnenkort de tijdelijke baan even opbergen en de permanente sporen installeeren en rustig met Dinamo voorzien.... Uiteindelijke de klimspiraal aankoppelen en dan de paradebaan maken....


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door Marksintpancras »

Heb vandaag jouw baanplan mogen aanschouwen. Een heel mooi uitgewerkt baanplan met leuke mogelijkheden 👍😀


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door Nico Essers »

Het ziet er allemaal netjes uit Maarten. En wat is een half jaar. In onze hobby stelt dat niets voor.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door Raymond (UK) »

Je hebt wel aardig de ruimte daar Maarten. Leuk idee zo met twee verschillende landen. Zwitserland is mooi en heeft ook veel mooi materieel. UK ben ik meer in thuis (letterlijk) Ik zit net boven de Midlands in South Yorkshire.

Ik ga dit volgen want ik wil in de toekomst ook eens gaan beginnen met iTrain en automatisch rijden maar heb daar nog geen Goudse kaas van gegeten.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door shoven »

MaartenOtto schreef: 04 dec 2020 13:54 Oei... Bijna een half jaar verder. Maar ik had ook flink wat examens en het fantastische weer geef ik ook graag de schuld van de minimale vooruitgang.
We hebben allemaal onze smoezen. Maar wie zijn wij om over jouw tijdsbesteding te oordelen, het is hobby tenslotte.
Leuk, een Engelse baan. Dat doet mijn hartje altijd sneller kloppen. De combi met Zwitsers is wel apart, ik ben benieuwd. Heb je al ideeën over de invulling van het landschap en de scenery?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door Maurits71 »

Raymond (UK) schreef: 04 dec 2020 21:40 Je hebt wel aardig de ruimte daar Maarten. Leuk idee zo met twee verschillende landen. Zwitserland is mooi en heeft ook veel mooi materieel. UK ben ik meer in thuis (letterlijk) Ik zit net boven de Midlands in South Yorkshire.

Ik ga dit volgen want ik wil in de toekomst ook eens gaan beginnen met iTrain en automatisch rijden maar heb daar nog geen Goudse kaas van gegeten.
2 uurtjes rijden en je weet alles ( hoewel ik een koploper man ben )


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door Raymond (UK) »

Maurits71 schreef: 05 dec 2020 09:30 2 uurtjes rijden en je weet alles ( hoewel ik een koploper man ben )
Ja, moeten we echt een keer doen als het hele COVID gebeuren weg is. Ik dacht dat jij veel verder naar beneden zat.

Mijn oudste zoon (13)kijkt vaak naar jouw video’s op YT. Ventje ziet er zo uit -> :shock:


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

shoven schreef: 04 dec 2020 22:19
MaartenOtto schreef: 04 dec 2020 13:54 Oei... Bijna een half jaar verder. Maar ik had ook flink wat examens en het fantastische weer geef ik ook graag de schuld van de minimale vooruitgang.
We hebben allemaal onze smoezen. Maar wie zijn wij om over jouw tijdsbesteding te oordelen, het is hobby tenslotte.
Leuk, een Engelse baan. Dat doet mijn hartje altijd sneller kloppen. De combi met Zwitsers is wel apart, ik ben benieuwd. Heb je al ideeën over de invulling van het landschap en de scenery?
Het Engelse deel wordt vooral een beetje rouw West Midlands voorstands omgeving. Veel “fly tipping” zooi in de berm van het spoor en een beetje de typische troosteloze aanblik van de omgeving Coventry/Solihull.

Het Zwitserse deel is vlak voor een alpentunnel waarbij vooral de Autoverlad dominant aanwezig zal zijn, dus denk aan een terminal als Kandersteg of Goppenstein.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Je hebt N spoor.... Heb je ook een 2e maat?

Bericht door MaartenOtto »

West Arundale heeft nu Dinamo apparatuur en langzaam aan kopen we af en toe wat benodigde hardware. Afgelopen week een oude DELL optiplex uit 2007 gereanimeerd en aan de baan gehangen, alsmede een 43” TV welke het iTrain gebeuren moet weergeven.

Verder heb ik bij Domburg een bestelling uitgezet voor wat infra, maar dat is momenteel slecht leverbaar.

In een ander onderwerp lijkt mij een kleine beursbaan wel leuk. Er zijn altijd mensen die niet groot behuisd zijn en zich verschuilen achter de grootste lulsmoes “ik heb geen ruimte”. Oké ik ben van mening dat “T gauge” wel erg absurd is, maar Z spoor is de afgelopen jaren best volwassen geworden waarbij Märklin gelukkig niet meer een exclusieve aanbieder is van spoor en trein. Hieronder daarom een opzetje voor een idee dat ik heb voor een baantje van 184x92 centimeter.

Het een en ander met AnyRail uitgeprobeerd. Uiteindelijk op een baanplan gekomen dat niet te minimalistisch is maar ook niet zo extreem wanneer ik begon met sporen leggen.

Dit plan voorziet in een Gedeelte voor rangeren rondom een graan elevator en een teamtrack aan de ene kant, met een stukje straatspoor door een kleine Amerikaanse stad (zoals La Grange) aan de andere kant. ertussenin ligt het onderstgation dat op de baan zichtbaar zal zijn in een beboste omgeving.

Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

Na wat gepriegel met Z schaal om AnyRail uit te proberen ben ik eens aan het tekenen gegaan voor het schaduwstation van West Arundale.
De viersporige helix ga ik denk ik terug brengen naar 2 tot 3 sporen en die dan verdelen in meerdere blokken dan ik eerst voor ogen had. Aangezien de baan in Dinamo/Itrain uitgevoerd gaat worden denk ik dat ik met een goede blokbeveiliging weg kan komen met wat meer blokken in de helix. Aangezien ik geen rekening meer hoef te houden met keerlussen kan ik wat vrijer zijn met de ruimte onder in de baan. Treinstellen kunnen beide kanten op dus wel zo handig voor kopsporen. Dit scheelt ook weer wissels en ruimte in lengte...

Het midden is bewust leeg... Hier kom je slechter bij en daar kunnen dan mooi de TM44 en OC32 kaartel komen voor dit baanniveau

Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Plaats reactie