Gattung Pt 2/3 helling van 2.5%

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Gattung Pt 2/3 helling van 2.5%

Bericht door Folkert van Wijk »

Even nog en vraagje.

Stel dat ik de Fleischmann Gattung Pt 2/3 (707085) en ik hang er 2 of 3 Piko 94343 SBB SBB-CFF Oldtimer-Wagens achter hang,
kan het locje dan nog mijn 2,5% hellingen op komen?



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Gattung Pt 2/3 helling van 2.5%

Bericht door dwarsligger »

Zal er echt om spannen. Bij mij lukt het met 3 2assers nog maar net met 2,5%, maar dan ook echt net, met soms slippende wielen. Het komt heel erg precies aan op hoe goed de wagons rollen, hoe zwaar ze zijn, bocht of recht etc.

Trekkracht is echt waardeloos. Maar hij is mooi. bij mij dus een echt kort treintje, ik heb het gewoon wekend gemaakt door er achter te hangen wat werkt.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Gattung Pt 2/3 helling van 2.5%

Bericht door Frank_N »

:idea: Een alternative mogelijkheid is dit :arrow:

https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... n-schaal-n

Een geheimzinning vorm van dubbeltraktie _o_ (In werkelijkheid deed men dit ook op hellingen maar dan met een zg. opdruk-lok)

Als je het voor elkaar krijgt een van je bagage wagentjes te motoriseren :Thumb , is dat een prima oplossing! 8-)

En H@ns weet raad:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... et-2-assen


Groet van Frank

erwin1z
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Gattung Pt 2/3 helling van 2.5%

Bericht door erwin1z »

Hallo,

Ik heb het lokje rijden met een setje van drie minitrix ( 15808)wagons en een goederenwagon(15359) er achter op een vlakke baan en geen probleem met de trekkracht rijd netjes zijn rondjes.

Erwin


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Gattung Pt 2/3 helling van 2.5%

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Nee, die van mij kwam met 1 drie assige wagon niet eens door een afbuigend wissel met daarachter een tegenboog en dan een helling. Probleem is dat het lokje te weinig gewicht heeft. Je zou alle hoekjes en kieren kunnen volstoppen met kneedbaar lood, te koop in kleine blikjes bij de sportvisserij. Ik was zeer teleurgesteld en dit is ook de algemene klacht over dit lokje. Ik moet de conversie nog uitvoeren met lood, maar heb veel twijfels of de loc met twee of drie wagons wel zal rijden op mijn baan (in aanbouw).


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Gattung Pt 2/3 helling van 2.5%

Bericht door Folkert van Wijk »

Waarschijnlijk zullen we hem ooit wel een keertje kopen, wetende dat de trekkracht tegen gaat vallen.
Dan zien we wel of hij de hellingen kan nemen met één of twee rijtuigjes.
Anders mag hij als rangeer lok zijn stukjes op stations emplacement heen en weer rijden...
... en tussendoor ergens mooi staan te wezen...


Plaats reactie