DAF FF1600 "Paardentrailers"

Hoontje Creative World
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

DAF FF1600 "Paardentrailers"

Bericht door Hoontje »

Hallo allemaal,

Een tussendoortje, na een tip van een mede-forumgenoot en gemotiveerd door een paardenstal die ik aan het bouwen ben, heb ik ook een paardentrailer in ontwerp genomen.

De eerste renderings;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook van deze versie ga ik proberen een 'premium versie' te maken met gescheiden opbouw, cabine en chassis, zoals ook de brandweerwagen heeft. Als het lukt, zelfs met open deuren/laadklep. En natuurlijk gewoon een budgetversie. Dat wilt zeggen, het autootje uit 1 stuk.

Of er ook decals voor komen weet ik nog niet.

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: DAF 2600 Paardentrailers

Bericht door traiNiac »

Hij ziet er leuk uit Alwin, net als je eerdere voertuigen


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: DAF 2600 Paardentrailers

Bericht door maarten »

Leuk idee Alwin! Bedenk ook hoe de paarden in en uit de trailer gaan. Dat is denk ik niet met een hydraulische laadklep maar met een loopplank. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: DAF 2600 Paardentrailers

Bericht door Hoontje »

Er waren meerdere versies/opbouwmogelijkheden. Voor sport en spring paarden zag je bij particulieren de wagens met loopplanken vaak. Zeker bij de beroepsgroep en topruiters. Die konden speciaal gebouwde vrachtwagens betalen.

De fokkers hadden wagens met laadklep, waarbij de klep de loopplank ondersteund. De loopplank zit dan achter de kleppen verborgen. Vaak zag je dit ook bij de door particulieren zelf gebouwde trailers. Voordeel daarvan was dat dergelijke bakwagentjes makkelijk te koop waren en minder duur dan een custom gebouwde trailer. Én waren vaak 'oudere' vrachtwagens waardoor een model in meerdere tijdperken is in te zetten.

Ook werd het weleens gebruikt als combinatie, bijvoorbeeld voor bedrijven die koets en paard meenamen in de trailer. Kortom, vele mogelijkheden. Op Google zijn er mooie variaties te vinden en heel veel fotomateriaal :)

Zoals gesteld in eerder bericht, er komen meerdere versies ;) maar niet allemaal tegelijk.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: DAF 2600 Paardentrailers

Bericht door Hoontje »

Vanmiddag lekker kunnen tekenen. Beide versies nu qua details afgewerkt. Dat wilt zeggen, dat ze als proef geprint kunnen worden.

Afbeelding

De gesloten versie heeft wat meer details, zoals reflectoren op de zijkant en raamstijlen gekregen. Smoelt gelijk wat beter...

Afbeelding

De open versie. Met loopdeur in de bak, loopplank voor paarden en losse laadkleppen.
De laadkleppen laat ik los, dan kun je een eigen configuratie kiezen op de baan.
Geeft wat meer vrijheid bij het maken van een scene op de baan.
De laadklep kan een rijtuig dragen bijvoorbeeld, of andere materialen die je vindt op een boerderij...

Komende week ga ik de proef prints maken en daarna komen ze z.s.m. beschikbaar in de webshop. Prijzen weet ik nog niet.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: DAF FF1600 "Paardentrailers"

Bericht door Hoontje »

Vanmiddag enkele proefprints geplaatst op mijn modelbaan, om eens te kijken of het wat begint te worden. Ben niet ontevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De versie met open loopplank en achterklep. Zoals te zien moet er nog wat aan geschaafd worden. De achterklep golft door een gebrek aan supports bijvoorbeeld.
In de bak staat een NOCH figuurtje, het paard is tevens van NOCH.

Afbeelding

Afbeelding

De gesloten versie is al qua details klaar. Alleen, door de dunne verflaag zie je duidelijk 'layer-lines' dus deze print ik nog eens in een andere hoek, dan wordt de print gladder. Daarna is hij geschikt voor verkoop.

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: DAF FF1600 "Paardentrailers"

Bericht door Hoontje »

Beiden modellen zijn vanaf nu te verkrijgen in de webshop.
Je kunt bij het gesloten model kiezen voor een loopplank aan de bijrijders- of bestuurderszijde.
Let wel, deze modellen vallen in de 'budget'serie en worden als een geheel aangeleverd! Ik krijg ze nog niet lekker ontworpen in losse onderdelen, vandaar.
Daarnaast heb ik andere modellen, zoals de kleine kraan, waar ik nu veel tijd mee kwijt ben. :)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Plaats reactie