Vogelsang

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Vogelsang

Bericht door rongoos »

Beste lezers, Gezien de prachtige en zeer professionele banen die je hier in andere draadjes vind, denk ik niet dat de meeste van jullie geïnteresseerd zullen zijn in het project wat ik ga maken. Dus dit draadje is meer voor mezelf om gewoon een beetje van me af te schrijven wat ik allemaal aan het doen ben. Uiteraard sta ik zeer open voor goede tips en trucs.

Nu dus het idee. Ik zeg beter goed gejat als slecht bedacht, heb ik een baan gevonden op een duitse site die bij de gewenste afmeting past.

Afbeelding

dit is het baanplan en zo moet het er dus ongeveer uitgaan zien.


Afbeelding

Uiteraard gaat de uiteindelijke indeling en invulling anders worden. Maar in grote lijnen dus gekozen voor dit ontwerp.

wat heb ik nodig behalve nog heel veel scenery materiaal, in ieder geval 2 bruggen en wat tunnelportaaltjes. dan ga ik eerst de baan leggen en afmaken en pas wanneer de rondjes soepel lopen ga ik dus beginnen met aankleden. Voordeel is dat ik gewoon analoog rijd en niet digitaal want dan kan ik echt de portemonnee gaan trekken. Voor nu is het idee, veel zelf maken en gewoon iedere keer wat erbij. Ik ben in ieder geval enthousiast en sta te popelen om te beginnen.
Laatst gewijzigd door rongoos op 24 jun 2020 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: De eerste stapjes

Bericht door Nico Essers »

Gewoon rustig opbouwen Ron. We zijn allemaal zonder ervaring gestart. Dit is in ieder geval een leuk baantje om alles uit te proberen. Sta je straks versteld van je eigen kunnen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: De eerste stapjes

Bericht door Thrillseeka »

Leuk begin en digitaal hoeft echt niet zoveel meer te kosten. Als je relatief goedkoop digitaal wil is een multimuis en trein met decoder genoeg.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

misschien later nog over naar digitaal, de eerste ban wordt helemaal analoog en is de focus gericht op scenery en een vloeiende baan.
Wie weet als deze klaar is dat we een nieuwe , grotere baan aandurven en de ruimte voor hebben. voor nu is het gewoon een kwestie van alle tips die ik ontvang uitproberen en evalueren. gisteren dus een opsomming gemaakt van wat ik nodig heb om de baan te kunnen leggen en te beginnen.
Eerste stop dus naar de plaatselijke treinwinkel in badhoevedorp. Mooie winkel en heel veel keus. 2 bruggen heb ik nodig en wat tunnelportalen.

Afbeelding


Daarna naar de action voor verf en andere hobby dingen en fijn in de rij staan. Daarna door naar de bouwmarkt voor piepschuim platen om de bergen mee te kunnen maken. En last but not least nog even naar de zweedse winkel voor de kurken placemats. Dus we kunnen aan de slag.
in de avond meteen begonnen aan de eerste brug. Deze moet nog een andere kleur krijgen en geweathered worden zoals dat zo mooi heet. Ik ben heel benieuwd. voordeel is dat je zo'n brug niet zo snel kan verklooien. Maar je kunt wel mooi alles uitproberen wat je gezien hebt.


Afbeelding



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

Thrillseeka schreef: 23 mei 2020 22:38 Leuk begin en digitaal hoeft echt niet zoveel meer te kosten. Als je relatief goedkoop digitaal wil is een multimuis en trein met decoder genoeg.
kun je daarmee op je bestaande normale rails rijden? is het alleen een kwestie van loc en trafo?


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: De eerste stapjes

Bericht door Thrillseeka »

rongoos schreef: 24 mei 2020 09:06
Thrillseeka schreef: 23 mei 2020 22:38 Leuk begin en digitaal hoeft echt niet zoveel meer te kosten. Als je relatief goedkoop digitaal wil is een multimuis en trein met decoder genoeg.
kun je daarmee op je bestaande normale rails rijden? is het alleen een kwestie van loc en trafo?
Je moet natuurlijk niet zowel analoog als digitaal tegelijke tijd stroom op de rails mee zetten maar ja :)

Maar in princiepe als je de digitale centrale, met 2 draadjes op de rails zet, kan je digitaal rijden.
Voordeel dan is dat je alle treinen apart kan besturen en je niet allerlei bloken moet maken en meerdere traffos moet gebruiken om meerdere treinen analoog te laten rijden.

Ik weet niet wat voor type rails is dat je wil gebruiken maar je zou bijvoorbeeld een start set met multimuis kunnen kopen.
Dan heb je ook gelijk je eerste digitale loc etc..
https://www.n-spoorstore.com/nl/n-spoor ... erenwagens


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: De eerste stapjes

Bericht door Nico Essers »

Mijn advies is eveneens om meteen met digitaal te beginnen. Zodra je met meer dan 1 trein tegenlijk wilt rijden is digitaal in het voordeel. Jouw ontwerp is geschikt om makkelijk 3 a 4 treinen tegelijkertijd aan te sturen. Op vele punten is het dan zelfs eenvoudiger aan te leggen dan analoog met gescheiden stroomkringen, relais enz. De prijs is afhankelijk van je keuzes, een Digikeijs 5000 centrale of een Esu ECoS 2 multi protocol centrale scheelt zo 500 euro in prijs. Het hoeft dus echt niet veel duurder te zijn dan analoog.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

hmm dat valt inderdaad wel mee. Eerst maar eens kijken of ik de analoge baan aan de praat krijg. digitaal gaan is een toekomst droom, eerst maar eens flink expirimenteren met scenery en een analoge baan vloeiend laten rijden. Analoog heb ik hier allemaal liggen, treintje, trafo en rails.

update: de baan staat nu in de schuur, daar is het nu prettig maar in de winter te koud, de motor gaat dan in de zelfbouw garage en de electrische fietsen de schuur in. Dus kortom ruimte in de schuur wordt te krap. de baan ga ik dus zagen en ontwerpen in de schuur en gaat daarna naar de zolder waar de afbouw wordt gedaan


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De eerste stapjes

Bericht door Jeroen »

Hoi Rongoos,

Welkom alhier. Een paar weken terug konden wij een nieuw lid hier verwelkomen, Kevin Nijssen. Zijn draadje heet’Het Begin’ en die is ook direct digitaal begonnen. Ook vanuit niets. Wellicht moet je even in zijn draad rondkijken.

Succes!

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

Echt hele goed bedoelde adviezen allemaal, en die waardeer ik ook enorm. Maar dit wordt echt een analoge baan. gewoon een kleine achtje met wat bruggen en bergen, een dorpje, een industrie stukje, wat water in het midden. Ik heb een klein budget, want dit is een van mijn vele hobbies. Motorrijden en biljarten zijn 2 grote passies van me, en daarnaast heb ik een winkeltje aan huis en webshop in biljart artikelen. Door deze waanzinnige crisis heb ik als KLM loadcontroller ineens veel te veel vrije tijd gekregen. De treinbaan is een hobbie van vroeger. Ik sta me altijd te vergapen aan de prachtige gedetailleerde treinbanen die je wel eens ziet. Bv de baan in de efteling, ik kon daar echt minutenlang naar kijken terwijl mijn vrouw en de kids allang door wilde. Wat ik nu ga zeggen is natuurlijk echt vloeken in de kerk. Ik genoot van de scenery en de combinatie met de treinbaan is geweldig, maar ik denk dat wanneer de baan bv klaar is ik mezelf niet echt rondjes zie rijden met de trein. ik zie een uitdaging in het bouwen en ontwerpen, maar het rijden zie ik mezelf niet zo snel doen. Tja het hoge woord is eruit. En natuurlijk wil ik helemaal niemand hier beledigen die urenlang kan genieten van de rondrijdende treinen. Soms denk ik ook, waar begin ik aan? Wat ga ik straks doen met de baan als ik klaar ben? Maar ja, ik ben nogal een piet ongeduld dus terwijl ik denk dat het nog jaren gaat duren voordat het klaar is, maar wetende dat ik vaak ook veel te snel wil werken. Dus kortom we gaan het wel zien waar ik eindig.

Ik heb nu al het idee dat ik veel te snel ga en dat het er sowieso niet netjes uitziet omdat ik te slappe en goedkope materialen gebruik. Als ik zie hoe de tafels bij de anderen eruit zien. is het bij mij allemaal wat ielig. Maar goed ook dat wordt dan een leercurve. Mezelf kennende wil ik komende week de baan wat rijden betreft klaar hebben. Nogmaals sorry als iemand zich beledigd voelt, want dit was geenzins de bedoeling. Wie weet vind ik het straks zo leuk dat ik er niet achter vandaan te slaan ben haha


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: De eerste stapjes

Bericht door Bjor »

Waarom zouden hier mensen beledigd moet zijn? Het is JOUW baan. Dus klets hier lekker mee, vraag dingen die je wilt weten, snuffel tussen de vele ideeën en vondsten, laat af en toe eens wat van je bouwsels zien (of niet; wat je wilt) en heb vooral veel lol. Het is maar een hobby....... :P :P :P

Veel plezier,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: De eerste stapjes

Bericht door Nico Essers »

Geen probleem Ron. Het zijn vrijblijvende adviezen en jij bepaald wat je ermee doet. Als analoog jouw keuze is en jij hebt er een goed gevoel bij dan is dat prima. Geniet er van. Dat is het belangrijkste.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: De eerste stapjes

Bericht door Thrillseeka »

Wat ze hier boven ook zeggen was puur goed bedoelde adviezen.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: De eerste stapjes

Bericht door traiNiac »

Welkom Ron,

Veel plezier met de bouw van je analoge baan. Je bent bepaald niet de enige die het leuk vind om baan en scenery te ontwerpen en te bouwen.



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

alle adviezen zijn welkom en vormen een onderdeel van het leer proces. Dus nogmaals bedankt voor de adviezen. Ik zal hier toch regelmatig updates plaatsen van mijn mislukkingen en gelukte scenery onderdelen. Om een achtje te kunnen realiseren heb je dus bruggen nodig en om bovenstaand plaatje qua railplan eigen te maken heb ik dus zelfs 2 bruggen nodig. de eerste brug is bijna klaar. En het resultaat valt niet eens tegen. Kan zeker beter maar ik ga deze een mooi plekje geven op de baan.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de portalen worden nu onderhanden genomen.
De baan zal niet echt een tijdperk hebben en een bepaald gebied heb ik niet voor ogen. Dat maakt dat ik met een gerust hart kan expirimenteren.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De eerste stapjes

Bericht door shoven »

Dat valt zeker niet tegen. Die landhoofden zien er leuk uit zo.
Tip (omdat je aangeeft vooral te gaan voor mooie scenery): bij je brug ziet de reling (de brug zelf kan ik niet zo goed zien) er nog wat plastic-achtig uit (en heeft daarmee nog een iets te grote uitstraling van speelgoed). Wat vaak enorm helpt is het eerst te schilderen in de kleur die je hebben wilt, en pas daarna te gaan verouderen. Een airbrush geeft het meest strakke resultaat, maar het kan ook gewoon met een kwastje en (dunne!) verf.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

bedankt voor de tip stephen, ik zit een beetje te rommelen met de verf die ik moet gebruiken. De acrylverf werkt dus niet goed op plastic bouwdozen. Misschien prima geschikt voor de scenery maar niet voor het plastic. Dat heb ik dus alvast geleerd. Ik heb nog een brug die gedaan moet worden, dus even kijken wat voor verf ik daarvoor ga gebruiken.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De eerste stapjes

Bericht door shoven »

Hm, apart. Ik gebruik gewoon Vallejo verf op plastic bouwdozen, geen probleem, zowel met airbrush als kwast. En dat is allemaal waterbasis.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: De eerste stapjes

Bericht door traiNiac »

Ik heb dezelfde ervaring, b.v. bij het schilderen van Preisertjes met Vallejo. Sindsdien zet ik alles eerst in de (Vallejo) primer. Maar er zijn ook lakken op waterbasis die het beter doen, b.v. Revell, Tamiya en Weinert. Maar die laatste twee hebben weer hun eigen verdunners nodig. Wat nog steeds perfect dekt is de enamelverf in de kleine potjes. B.v. Humbrol of Revell. Maar die hebben een lange droogtijd, moeten met terpentine oid verdund worden en de dampen die eraf komen zijn niet erg gezond.



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

shoven schreef: 25 mei 2020 10:49 Hm, apart. Ik gebruik gewoon Vallejo verf op plastic bouwdozen, geen probleem, zowel met airbrush als kwast. En dat is allemaal waterbasis.
dit is acrylverf in een tubetje van de action :D waarschijnlijk prima geschikt voor scenery de schilderen maar wat minder op de plastic bouwdozen. Gewoon blijven proberen, komt wel goed.



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

Ok, afgelopen week weer wat aan mijn baan kunnen prutsen. De rails liggen en de eerste proefrondjes zijn gemaakt. De loc rijd ietwat schokkerig. ik vermoed dat ik meerdere stroompunten moet hebben. Mijn intentie was om een ringleiding te maken, maar ik kreeg de draadjes gewoon niet aan de rails gesoldeerd. Tips zijn meer dan welkom. Alhoewel ik er nu niet veel meer aan kan doen want de rails zijn verlijmd. De baan gaat waarschijnlijk deze week nog naar de zolder. Staat nu in de schuur maar zal daar weg moeten omdat hij daar gewoon in de weg ligt.


Afbeelding

Voorzichtig ook met de eerste bergwand begonnen. Bovenkant weet ik nog niet precies wat ik er mee ga doen.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

aan de buitenkant heb ik openingen gehouden om nog bij de trein te kunnen als deze ontspoort


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: De eerste stapjes

Bericht door Thrillseeka »

Wat voor rails gebruik je?


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: De eerste stapjes

Bericht door bpieters »

Hoi Ron,
Solderen aan merken als minitrix,roco,fleischmann,peco zou eenvoudig moeten kunnen.
Bij Arnold rails moet je speciale tin gebruiken voor edelstaal of solderen aan de raillasjes.
Hier op het forum is er een thread aan gewijd.
Of aansluitklemmen gebruiken kan ook .
Groet
Bert


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: De eerste stapjes

Bericht door traiNiac »

En oude minitrix rails zijn ook niet te solderen.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: De eerste stapjes

Bericht door bpieters »

Dat zouden dan minitrixrails uit de beginjaren moeten zijn vermoed ik.
Ik heb hier minitrix liggen van minimaal 40 jaar oud en heb nooit problemen met solderen gehad.
Ik gebruik deze rails soms nog op plekken buiten het zicht met af en toe aansluitdraden.
De draadjes soldeer ik wel aan de onderzijde van de railstaven.

groet,
Bert


Plaats reactie