Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Ed ten Dam »

Nadat er diverse verzoeken kwamen om een set te maken voor de Fleischmann NS 1600 (SNCF BB 1500, 1600, 22200, 7200) deze keer de stap voor stap beschrijving om hem eenvoudig om te bouwen. Naast de 1600 loc heb je een ombouwset nodig. Deze is voor € 19 te krijgen bij www.micromotor.eu
Afbeelding
Neem de kap van het model af (zijkanten iets naar buiten nemen)
Afbeelding
Verwijder de lampen
Afbeelding
Neem met een pincet de clips los die de printplaat op zijn plaats houden.
Afbeelding
En verwijder de 2 messing bussen
Afbeelding
Nu kun je de motor uit het onderstel nemen
Afbeelding
Om er zekr van te zijn dat de wormwielen later op de juiste afstand komen meet ik ze eerst op voordat ik ze ga verwijderen van de originele Fleischmann motor
Afbeelding
Met een wormwieltrekker (Model China een paar euro op Ebay) verwijder ik de wormwielen
Afbeelding
Nu komt het werk aan de onderdelen in de kit.
Afbeelding
Zolang je er nog bij kunt is het eenvoudigste om eerst de draden aan de motor te solderen en vervolgens lijm ik met 2 componenten Epoxy de motor in de behuizing.
Afbeelding
Met loctite lijm ik de asadapters vast aan de assen.
Afbeelding
Gebruik altijd een dun draadje waaraan de lijm zit en doe de lijm in de adapter (en NIET op de as - anders zou je bij het erop drukken de lijm in de motor duwen!)
Afbeelding
Aan beide zijden laat ik een kleine ruimte tussen de as adapters en de motor zodat de lijm niet de motor in kan.De lange adapter zit aan de zijde van de draden.
Afbeelding
Meet nu eerst de lengte van de motor op of hij exact past in de loc
Afbeelding
Lijm vervolgens met loctite de 2 wormwielen op de as-adapters.
Afbeelding
Plaats het geheel nu in het chassis. Als hij goed aangedrukt zit kunnen door de wormwielen de wielen niet meer draaien. Controleer dit.
Afbeelding
Plaats de 2 messing bussen terug
Afbeelding
Knip de 2 motor contactlippen aan de onderzijde van de print weg
Afbeelding
Plaats de printplaat terug en klem met een pincet de 4 clips terug
Afbeelding
Voor de bedrading heb ik een tweetal , mm gaten in de printplaat geboord
Afbeelding
Steek de draden erdoor heen
Afbeelding
En soldeer ze vast (Bruin is de + en zwart de -)
Afbeelding
Plaats de 2 lampen terug
Afbeelding
Kap erop en rijden maar. Vanwege de bovenleidingsschakelaar moet de kap geplaatst worden om te testen.
Afbeelding

Ed


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Ronald2016 »

Mooie handleiding, alleen zie ik me zelf niet de motor en assen lijmen. Vooral de lijm aanschaffen voor een paar keer, is misschien al zonde.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door maarten »

Voor minder dan € 15,- heb je al een flesje Loctite 603. Dat lijkt mij slechts een marginale investering om een oud locje weer nieuw leven in te blazen?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Ronald2016 »

Het is niet alleen loctite wat je nodig hebt. En niet iedereen is even handig. Vooral dat je moet oppassen dat de lijm niet bij de motor komt. Misschien had ik liever gezien dat het al kant en klaar aangeboden werd en dat ik alleen 2 draadjes eraan had hoeven te solderen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door CC72000 »

ik heb ze besteld. Lijkt een beetje op het principe wat de tramwinkel ook biedt. Recent een Köff voorzien van zo'n motortje. Het is een beetje passen en meten bij dat lokje. Voor mijn BB15001 en BB15006 die ik al zo'n 35 jaar geleden heb aangeschaft, en nu op een zijspoor staan, is het een goedkope optie om ze weer nieuw leven in te blazen. Een originele Fleischmann motor kost een paar keer zoveel. Ik zal tzt mijn ervaringen delen.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door maarten »

@Ronald2016 Dat zou inderdaad voor meerdere mensen wellicht wel een goede (makkelijkere) optie zijn. Alleen zal dat het geheel niet goedkoper maken vrees ik.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Hoontje »

Mooi verslag. Heb hier ook een paar van die locs die aandacht behoeven... Heeft iemand een link naar de juiste loctite lijm?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Krab »

Dit is een leuke update om ook eens uit te proberen enkel de lijm is toch wel een probleempje .
Als Ed hem op de juiste plaats vastzet en een euro meer reken ,zullen er meer mensen zijn die het bestellen denk ski .

mvg sjaak.


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Nijboer »

Interessante kit!

Maar zeg ik iets geks als ik zeg dat er hier misschien(?) ook 2 vliegen in 1 klap gevangen hadden kunnen worden?
Omdat de motor zelf eigenlijk klein is, is de behuizing die er omheen komt nogal groot.
Als je die nou eens zo maakt dat die mooi vast zit in het frame, maar aan de zijkant(en?) ruimte overlaat
om er een decoder naast te kunnen plaatsen?

Tis maar een idee....

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Ad_M »

Gewoon uit interesse
Dit is het oude model 1600, dus juich dit soort inventieve zaken meer dan toe, zeker met deze prijzen
Het vernieuwde model heeft een vliegwiel, is hier ook iets voor?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Nijboer »

En zit er ook iets aan te komen voor Roco locjes?
Die hebben vaak slechte motoren, die van Fleischmann zijn meestal wel goed.
Roco heeft al wel vaak standaard een vliegwiel..

Groet,
Collin



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Harri »

Ik houd van makkelijk; waarom niet de wormwieltrekker en een klein busje loctite in het eigen assortiment opnemen?

Zo kun je als leverancier het complete pakket leveren ipv de motor bij Micromotor, de trekker bij ebay, en de loctite bij bv Conrad bestellen.


DB diesels, tijdperk IV

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door tv_man »

Hoe verschilt loctite 603 van andere secondenlijmen? In andere woorden: kunnen de wormwielen en adapters ook gewoon met een andere secondenlijm worden vastgemaakt (en het lijkt me dat het belangrijkste hier is dat het vast zit, als het lokje eenmaal goed rijdt neem ik aan dat hij niet meer los hoeft en wormwielen en adapters zijn ook apart verkrijgbaar mocht dat later nodig zijn.)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Harri »

Het verschil is dat Loctite 603 geen secondenlijm is en specifiek is ontwikkeld voor een cilindrische passing.
De eerste 5-8 minuten zul je de adapters en wormwielen dus nog makkelijk kunnen positioneren, pas na een dik uur heeft hij zijn maximale sterkte bereikt.


DB diesels, tijdperk IV

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door tv_man »

Bedankt Harri voor de uitleg! Gewoon een heel ander beestje dus.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Hube »

Ik lijm de worm en ook de adapters gewoon vast met secondelijm. Dat bevalt prima !!
Weinig lijm met een speld aanbrengen in het gat, niet op de as !!
Voor de zekerheid prik ik de as nog door een stukje papier op te voorkomen dat er toch wat lijm in de motor loopt.
Ook van te voren even oefenen met het op de as schuiven van de worm of de adapter.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Maurits71 »

Hier ook, gewone normale 60 seconden lijm. heb inmiddels 11 sets gedaan van Tramgabriek.nl en alles rijdt als het spreekwoordelijke zonnetje.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door FidOo »

Ik heb hier ook wat mee geëxperimenteerd, gebruikte voor het lijmen Bison Secondenlijm (wat prima spul is) maar heb toch 1 keer gehad dat een messing tandwiel de eerste keer niet lekker bleef plakken op het motor asje.
De 2e keer bleef hij prima zitten.
Ook een Veeraandrijving van arnold kreeg ik uiteindelijk vast op de as-adapters.

Nadeel loctite 603 is best duur voor de enkele keer gebruik. Maar eens kijken of we dat op de zaak hebben hier.

Ik heb zelf verschillende adapters gebruikt van Resin van 1001-digitaal, en daarin ook de motor vastgelijmd met secondenlijm, en dit blijft tot nu toe prima zitten ook.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door tv_man »

Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Wat ik wel fijn vond bij mijn eerste motorupgradeprojectje was een vervangend nylon wormwieltje dat gewoon op de as geklemd zit zonder lijm. Maar de conclusie is dus dat loctite 603 bepaalde voordelen heeft maar gewone bison secondenlijm werkt ook. We knutselen verder... :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door sven-tramfabriek »

Hube schreef: 28 jun 2020 17:02 Weinig lijm met een speld aanbrengen in het gat, niet op de as !!
Ik zou je niet aanraden om secondenlijm in de adapter aan te brengen, omdat je dan de grote kans hebt dat je met de adapter halverwege al vast zit en geen kant meer uit kunt (hoe zou ik dat weten? :lol: ). Beter is het om niet de hele as in te smeren, alleen het laatste stukje. En natuurlijk niet de adapter tot aan de motor door te schuiven, ander druk je de lijm in de motor. Als veiligheid kun je ook een stukje afgescheurd keukenpapier over de motoras drukken, zodat mocht er onverhoopt toch lijm te dicht bij de motor geschoven worden, deze op wordt genomen door het keukenpapier.



Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Ed ten Dam »

Harri schreef: 19 apr 2020 13:32 Ik houd van makkelijk; waarom niet de wormwieltrekker en een klein busje loctite in het eigen assortiment opnemen?

Zo kun je als leverancier het complete pakket leveren ipv de motor bij Micromotor, de trekker bij ebay, en de loctite bij bv Conrad bestellen.
We hebben gekeken naar wormwieltrekkers om die in het assortiment op te nemen. De Chinese wormwieltrekkers (Zoals ze in de filmpjes gebruikt worden) werken prima op de fleischmann, roco en diverse andere modellen. Zodra je echter met Minitrix ombouwen begint wordt het asje gewoon dubbel gevouwen, die lukken wel met de dure Fohrmann wielwieltrekkers (Ze gebruiken gehard stalen asjes). Minitrix en Piko (en sommige Arnolds) hebben hun wormwielen en vliegwielen geperst op de as en dat gaat niet zo goed samen met een goedkope wormwieltrekker.

Fohrmann levert echter alleen rechtstreeks aan eindgebruikers en wil niet samen werken met partners. Veel gereedschappen die ze hebben laten ze in opdracht maken.

Om het probleem met de Minitrix en ook andere wormwielen te omzeilen worden op dit moment de wormwielen en messing vliegwielen in gelijke maat in zeer grote aantallen geproduceerd. In de toekomst zullen veel kits compleet met vliegwiel en messing wormwielen geleverd gaan worden.
Ook alle Fleischmann wormwielen zullen geleverd gaan worden in messing voor een lagere prijs als waarvoor Fleischmann ze zelf levert.

MBT de lijmen....
waar kun je assen en adapters mee lijmen?

Secondelijm - Voordeel snel vast, nadeel soms te snel vast (wat Sven ook uit ervaring aangaf) tevens heeft secondelijm een lage treksterkte. Na verloop van tijd kunnen de assen wederom los gaan door de kracht die erop uitgeoefend wordt en niets is zo irritant om weer een model uit elkaar te halen en opnieuw te assembleren.

Loctite (Verschillende nummers beschikbaar!) - Voordeel dichtende lijm speciaal voor assen/passingen. wordt standaard in de industrie gebruikt. Nadeel hoge prijs en als de passing niet goed is laat hij bij sommige types los. Vandaar dat er verschillende typenummers zijn!

Bison Lock Bond Voordeel Goed prijsgunstig alternatief voor de loctite. nadeel -

Twee componten epoxy - Op diverse Duitse forums wordt dit gebruikt als alternatief voor bovenstaande lijmen (Ook voor de assen/wormen) Voordeel Goedkoop en overal verkrijgbaar. Merk is niet relevant. Nadeel dikkere lijm. Lastig om in de asadapter met een naald te krijgen maar het lukt wel. Dit heb ik getest op 3 modellen en die zitten goed vast.

Ed



Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Ed ten Dam »

Waarom levert Micromotor nog geen kant en klare motor ombouwsets? Enerzijds is het omdat het wormwiel en vliegwiel toch moet worden omgezet van het originele model. Je kunt de adapters dus vooraf geplaatst leveren maar je moet toch de worm en vliegwiel lijmen - dan heeft het dus geen meerwaarde. Het heeft pas meerwaarde als de wormwielen en vliegwielen (zoals boven aangegeven) ook worden meegeleverd.

De prijs zal redelijk toenemen als ze geassembleerd geleverd gaan worden. Omdat het grootste deel van de verkopen over de hele wereld gaan (97% van alle motoren gaan de grens over) en daarnaast wordt de tijd besteed aan het ontwikkelen van nieuwe ombouwsets. (verpakken, 3d printen, bussen op maat maken etc) Om kant en klare motor ombouwsets te leveren zal er keuze gemaakt moeten worden om minder nieuwe sets te ontwikkelen of personeel aan te nemen. Dit zal direct leiden tot een redelijke verhoging van de kosten en dus ook de prijs van alle artikelen!

Het gaan niet om het niet willen, maar het maken van de juiste zakelijke keuzes....
Er is al een rijtje kleinseriefabrikanten die de motoren standaard in hun modellen plaatst. Veel van hun zien echter niets in verkoop van motoren, componenten en ombouwsets omdat hun prioriteit ligt op het fabriceren van modellen en niet dagelijks xxx zendingen te verpakken en te versturen. Dit wordt eenvoudiger met een goed dealernetwerk waar aan gewerkt wordt.



Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Ed ten Dam »

Nijboer schreef: 19 apr 2020 13:25 En zit er ook iets aan te komen voor Roco locjes?
Die hebben vaak slechte motoren, die van Fleischmann zijn meestal wel goed.
Roco heeft al wel vaak standaard een vliegwiel..

Groet,
Collin
Er liggen inmiddels nog ruim 50 N modellen op de plank van verschillende merken en daarnaast zijn er wat bekenden die een reeks aan modellen beschikbaar stelt om ombouwsets te voor te maken. Met wat geluk maakt micromotor 2 sets per week en dan zijn ze direct leverbaar. Er wordt gekeken naar reeksen met identieke motoren. (ofwel 1 set die direct in meerdere loctypes geplaatst kan worden zoals nu de Minitrix houder die in een 40 tal modellen geplaatst kan worden met verschillende as adapter lengtes - dat komt de verkoop ten goede omdat veel klanten direct een reeks aan sets kopen) Ok de 1600 is een goed voorbeeld - er zijn inmiddels (omdat er ook een franse versie is) meer sets naar Frankrijk geleverd dan naar Nederlandse klanten.

Het enige issue is soms tijd..... :lol:



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann NS 1600 motor upgrade

Bericht door Nijboer »

Ik heb nog een Arnold Krokodil liggen, met ook zo'n enorm lawaaierige motor erin. Mocht daar iets voor zijn, graag!

En zouden er al dergelijke motoren zijn die in spoor Z locjes passen?

Groet,
Collin


Plaats reactie