nogmaals starten met digitaal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

nogmaals starten met digitaal

Bericht door beagle »

Ik wil het draadje van een ander niet benutten voor mijn probleem; dus start ik hier maar een nieuwe topic.

Na x jaren te staan kw**n op You-tube en nu-en-dan op dit forum, toch maar de knoop doorgehakt. Dit kwam vooral door een filmpje op You-tube over een testbaantje en iTrain. Plaats voor een baantje heb ik nog niet. Maar een plankje van 20 op 150 cm en daar toch wat rails, wissels etc op moet wel kunnen .
Ik wil dus eerst de baan maken en klaar maken voor digitaal ( voeding-centrale-melders) loc's komen later.

Probleem is dat ik een totale nerd ben in deze hobby. Welk systeem van rails moet ik nu hebben? Met een geintegreerd bed, of zonder bed maar dan met een soort onderleg en welke onderleg, lange wissels of korte wissels? wissel met motor of wissels met spoel?

Maar de grote ham vraag is : de centrale die moet gekoppeld worden aan mijn Mac, welke zal werken met iTrain V5.
Ik las al veel over die DR5000 op dit forum doch kwam dan tegen het volgende:

"sluit de DR5000 nog niet aan op de pC! Installeer eerst de software die u wilt gebruiken.
de software kan worden gedownload van de website van Digikeijs op ...."


Daar zie ik staan: Software/firmware V1.5.5. download. Na het downloaden stel ik vast dat dit een *.exe file is. Geschikt voor Win...:-( maar wat doe je dan als je enkel een Mac hebt.
Andere centrale kopen? Welke daarvan kan ik dus besturen met een Mac?


Dus wie wil mij met het een-en-ander wat helpen om eindelijk een start te maken.
- type rails?
- soort centrale?
- soort melders ( die van "Floodland" https://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm vond ik wel wat hebben!
- schakeldecoders?

Eens een paar vragen opgelost zijn wil ik wel een bestelling plaatsen bij de een of andere winkelier = rail, centrale, wissels, melder


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door Sandopie »

Erik,

Volgens mij werkt iTrain ook op een Mac en met een DR5000. Wel even de juiste download binnen halen, want een Win versie loopt echt niet op een Mac.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door beagle »

iTrain werkt met een mac dat weet ik wel

maar het gaat o.a. over die DR5000. die schijnbaar enkel met win werkt. :evil:
dus is de vraag tweeërlei
1) werkt DR5000 ook met mac. :?:
2) indien niet welke andere centrale dan kiezen. :idea:


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door beagle »

antwoord van Digikreiis:
"Om de DR5000 in te stellen heb je het programma nodig en dat is spijtig genoeg enkel beschikbaar onder Windows.
Eenmaal ingesteld heb je die software niet meer nodig en kan je werken met iTrain."
Dus daarmee valt de DR5000 centrale al uit de boot.
wat nu ??


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door FidOo »

VMware met Windows draaien op je Mac. Anders een Z21 (ja die grote Z van Zwart) al weet ik niet of die ook via een Windows programma geconfigureerd moet worden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door u43hvs »

Ik werk ook op een Mac,maar heb een ontzettend oude Windows laptop gebietst om de dr5000 eenmalig in te stellen. Die heb ik verder niet meer nodig gehad.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door Willempie »

De DR5000 links laten liggen. Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Kijk eens naar een Tams Redbox, of een Zwarte Z21. Daar krijg je zeker geen spijt van.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door martindomburg »

Laat je vooral goed voorlichten en ga van je eigen gevoel uit. Laat je niks aansmeren en onthoud dat alle adviezen gebaseerd zijn op meningen en ervaringen, ook die van mij. Wat voor de een werkt wil niet zeggen dat het voor jou ook gaat werken.

Ik heb over dit topic een video staan op mijn YouTube kanaal, gebruik dit samen met andere adviezen om een keuze te maken waar je zelf beter van word.

Klik hier voor het filmpje
Laatst gewijzigd door martindomburg op 16 nov 2020 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door Nico Essers »

iTrain wordt zelfs ontwikkeld op een Mac. Dat werkt dus prima. Virtualisatie zou ik niet doen. Je koopt geen Mac om dan weer Windows te gebruiken :roll: Zelf gebruik ik de Esu ECoS 2 met een Mac Mini 2020 via een cross-over kabel. Werkt probleemloos. Is alleen geen goedkope optie vanwege de uitgebreide mogelijkheden die deze centrale biedt. Ben super tevreden met deze combinatie. Succes met zoeken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door Jeroen »

Probleem is dat ik een totale nerd ben in deze hobby.
Dat is wel een probleem, ja. In deze hobby zijn verder helemaal geen nerds te bekennen! 7(8)7 :roll:


Afbeelding

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door beagle »

nico dank ik ga eens kijken naar die Eso..


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Rehorst
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door Rehorst »

Erik

Ik rij zelf al sinds het op de markt komen met volle tevredenheid met Selectrix, tegenwoordig verkrijgbaar bij Peter-Stearz in Duitsland.
Ik heb 10 jaar lang een grote baan bestuurd met DCC maar mijn voorkeur gaat toch uit naar het bussysteem van Selectrix ivm. de snelheid


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door beagle »

oops :oops:
was verkeerd met mijn "nerds". |:(
Moest feitelijk het omgekeerde zijn ==. absoluut beginneling die van niets iets weet qua spoormodelbouw.

Om terug te komen op mijn. eerste vraag.
Ik zie feitelijk de bomen niet meer in het bos. Rails met bedding, rails zonder bedding, flex rails??
Moet ik nu handgeschakelde wissels kope, ik zie nergens nog spoeltjes eraan ( zoals vroeger in mijn jeugd jaren)?

Voor de vragen en oplossingen over de centrale ben ik al gered door "DTS"


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door BenQ »

Voor het omzetten van wissels worden tegenwoordig vaak servo's gebruikt, je krijgt dan niet zo'n lelijk kastje naast de wissel.
Alleen heb je voor het omzetten een decoder of OC32 nodig.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door beagle »

dus moet ook ook een decoder hebben voor bezetmelding en een decoder voor wissels.

enige suggestie. Ik ga vermoedelijk werken met de zwarte Z21.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door BenQ »

Dit is een servo op een houten steun (DTS), de stalen zijn van PiCommIT maar die bestaat niet meer.
Hier staan ze in een schaduwstation, boven de grond, je kan ze ook onder de baan monteren.
Je kan ze ook zelf maken van een aluminium profiel.
Afbeelding

Principe van onder de baan monteren.
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door FidOo »

Hoi Erik, je geeft al aan dat je met Itrain wilt werken dus ga ik er van uit dat je een geautomatiseerde baan wilt.

Wat heb je dan nodig:
  1. Een Centrale, bij voorkeur DCC en in jouw geval het liefst ook in te stellen via MAC (als dat überhaupt mogelijk is)
  • Bezetmelders, moeten werken met de BUS van de centrale (Loconet / S88)
  • Wisselaansturing, dit kan op meerdere manieren, hier kom ik onder dit lijstje apart op terug.
  • Rails
  • Digitale treinen met decoders die dan ook DCC praten
Nummers 3 en 4 zal ik even wat meer uitleg over geven.
Eigenlijk maakt het railsysteem niet uit,
Je hebt fleischmann met of zonder bedding (oude roco), deze hebben standaard magneetaandrijvingen maar zijn ook om te bouwen naar servo (zie Ben zijn plaatje)
Je hebt minitrix, alleen zonder bedding, en deze hebben ook standaard magneetaandrijvingen maar zijn ook om te bouwen naar servo.
je hebt Peco, (code 55 en code 80=railstaafhoogte), dit is zonder bedding, deze hebben ook magneetaandrijvingen maar worden eigenlijk altijd met Servo's of wisselmotoren (bijvoorbeeld van Cobalt) aangestuurd.
Je hebt Kato, dit is met bedding, hebben wisselmotoren.

Magneetaandrijvingen worden aangestuurd door een simpele Puls en kunnen met gewone accessoires-decoders (voorbeeld DR4018) aangestuurd worden.
Servo's worden door servo-decoders aangestuurd, bijvoorbeeld een OC32, DR4024 of servo-switch aangestuurd. Daarnaast geldt voor Peco dat de wissels hartstukpolarisatie nodig hebben. Dit is het kruispunt van de railstaven in het midden van de wissel. Deze moet wisselen van de + naar - of omgekeerd afhankelijk van de stand van de wissel.
Wisselmotoren bestaand in verschillende uitvoeringen, Bijvoorbeeld die van Conrad of Kato waar 12V gelijkstroom heen gaat, hierbij moet de plus en min omgedraaid worden om de wissel om te zetten. (De OC32 kan dit, maar ook de DR4018 met een extra printje per uitgang waarvan ik het type even niet weet). Er zijn ook wisselmotoren zoals Cobalt die al een DCC decoder hebben ingebouwd, en waar je dus alleen je draden van je wissel en een DCC signaal op hoeft aan te bieden. Verder werkt dit mechanisch gezien redelijk gelijk aan een Servo.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door Willempie »

FidOo schreef: 19 nov 2020 11:14
Wisselmotoren bestaand in verschillende uitvoeringen, Bijvoorbeeld die van Conrad of Kato waar 12V gelijkstroom heen gaat, hierbij moet de plus en min omgedraaid worden om de wissel om te zetten. (De OC32 kan dit, maar ook de DR4018 met een extra printje per uitgang waarvan ik het type even niet weet).
Of een decoder die dat rechtstreeks kan zonder extra printjes. Zoals de M-DEC-DC van LDT of de MDD van RoSoft.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door martindomburg »

Willempie schreef: 19 nov 2020 11:36
FidOo schreef: 19 nov 2020 11:14
Wisselmotoren bestaand in verschillende uitvoeringen, Bijvoorbeeld die van Conrad of Kato waar 12V gelijkstroom heen gaat, hierbij moet de plus en min omgedraaid worden om de wissel om te zetten. (De OC32 kan dit, maar ook de DR4018 met een extra printje per uitgang waarvan ik het type even niet weet).
Of een decoder die dat rechtstreeks kan zonder extra printjes. Zoals de M-DEC-DC van LDT of de MDD van RoSoft.

Groetjes.
Of de Uhlenbrock 67810.
Ook een erg fijn apparaat, 4 servo's + 4 puntstukpolarisaties.
Wat leuk trouwens dat je jouw product naar mij hebt vernoemd, MDD zijn mijn initialen. Lief hoor _o_

@Fidoo
Aanvullende print voor de DR4024 is de DR4102

Zover ik me kan bedenken zijn alle centrales windows based met hun software, behalve de EcoS en CS, die gaan via een IP adres in je webrowser.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door beagle »

ok .....

Iedereen bedank voor de hulp..

Met wat ik hier heb gevonden en dank zij de hulp van Martin heb ik mijn sporen materiaal kunnen bestellen. ;)
Nu maar eerst even die baan gaan maken en dan uitkijken naar rollend materiaal.

Er zullen nog wel specifieke vragen komen, doch die plaats ik dan wel in het forum onder gepaste titel.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door Ronaldp »

Mogen we vragen wat je besteld heb?

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door beagle »

vragen wel. :D

in het kort. Z21- peco55 rail systeem - Turnigy-servo, Uhlenbrock servo decoder.

Bij DTSmodelspoor ;)


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door Jeroen »

De servodecoder van Uhlenbrock, ja? Ik heb, weliswaar in 2012 ofzo, bij een baan die dingen gebruikt. Wat een totale faalramp om die dingen in te stellen. Of ze zijn vernieuwd, maar man man.....nooit meer voor mij.

Die ServoSwitch van Rosoft vind ik echt een stuk makkelijker werken. De Digikeijs heb ik ook in m’n handen gehad, maar daar moesten weer extra printjes bij. Geen zin in. Het moet makkelijk en een beetje snel.

Dan ga ik vanaf nu, zoals gewoonlijk en door jullie verwacht, op de bank zitten met een goeie bak Hefeweizen en een zak chips, want dit wordt mooi! _o_ _o_


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door martindomburg »

7(8)7 heb je nog plekje vrij op de bank :twisted: neem ik mijn 3D bril mee :geek:

(De kleine cateraar heeft de koelkast gekaapt, geen bier hier. ...)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: nogmaals starten met digitaal

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Martin,
martindomburg schreef: 19 nov 2020 22:37 (De kleine cateraar heeft de koelkast gekaapt, geen bier hier. ...)
Als ik niet beter wist zou ik bijna medelijden met je krijgen. :D


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Plaats reactie