Aansturing peco 55 scissors

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Aansturing peco 55 scissors

Bericht door martindomburg »

Morguh 8-)

Ik heb even de beschrijving van de peco 55 scossors bestudeerd (SLE383F). Nu vroeg ik me af of ik weg kom met een 4-polige relais, volgens mijn beredenering van het diagram wel maar denk check even of hier mensen zijn die er ervaring mee hebben.

hoor het graag :mrgreen:

Rob Fongers

Re: Aansturing peco 55 scissors

Bericht door Rob Fongers »

Ik zie geen diagram :o :o

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Ik zie ook niets :o
Maar die kruising heeft 4 x 2 tongen, welke parallel gekoppeld en geschakeld worden. Dus een relais die 2 schakelingen heeft en dus 2 in, 4 uit. Dus 2 polen met ieder 2 schakelcontacten, dat is iets anders dan 4 polig. :geek:

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Rob Fongers

Het enigste wat je nodig hebt is dit http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=502882 + 4 diodes en dan het schema van mij volgen

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Rob, die zou prima voldoen idd. Alleen moet er niet aan denken dat die ooit de geest geeft, waarom geen relais adviseren die in een voet gestoken kan worden ipv. contacten die gesoldeerd moeten worden :?

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Printje kan even niet, mijn pc is gecrashed en werk nu vanaf mijn laptop. dus even geen scanner anders had ik wel even een plaatje gepost

De tongen schakelen zelf het hartstuk van de wissels. Deze liggen ook geisoleerd van de kruising. De kruising is in 4 hartstukken verdeelt en peco adviseerd een 4-polige omschakelaar. Hiermee bedoelen ze een schakelaar met 4 wisselcontacten. Ik stuur de wissels gescheiden aan, heb dus 4 adressen op mijn decoder. Omdat eze gescheiden zijn van de 4 kruis-hartstukken werken ze als een normale wissel die aan de uiteinden geisoleerd is. Hier hoef ik geen hartstukpolarisatie toe te passen.

Als ik deze 4-polige schakelaar vervang door een 12VDC hulprelais met 4 wisselcontacten ben ik er in mijn beredenering. schakelt hij of van linksonder naar rechtsboven of vice versa. t

Had trouwens niet verwacht dat de wissels de hartstukken zelf voeden, heb daar dus geen polarisatie nodig. Alleen bij kruisingen en engelse wissels :)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

R Fongers schreef:Het enigste wat je nodig hebt is dit http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=502882 + 4 diodes en dan het schema van mij volgen
Hoi Rob,

hierdoor bne ik ook geinspireerd voor de schakeling. Alleen werk ik met 12VDC dus heb ik geen diodes nodig. De relais zijn van OMRON hulprelias met relaisvoet. Kom er op mijn werk makkelijk aan
groetjes

Michiel

Bericht door Michiel »

R Fongers schreef:Het enigste wat je nodig hebt is dit http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=502882 + 4 diodes en dan het schema van mij volgen
Zou het niet veilig zijn om een diode en capaciteit parrallel over de spoel van dat relais te plaatsen? Dit om de tegen-EMK te onderdrukken, en om het signaal af te vlakken en te smoren zodat je geen vreemde feedback krijgt op het digtitale signaal op de sporen. 't Is maar een idee, want ik ben geen elektronica-expert.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rob Fongers

@Marcel
Tja waarom, deze relais hebben zo een grote bedrijfszekerheid dat je het bijna niet voor elkaar krijgt deze te frustreren. Anderzijds kan er een voetje onder en is aan jouw eis voldaan.

Andere mogelijkheid is deze kant en klare schakeling van Conrad De hele reeks kan je zien door de laatste 2 cijfers te veranderen in de range van 07 t/m 33 echter is dit ook zonder voetje. Dit voetje kan bij zelfbouw er wel onder worden gezet want het zijn standaard componenten

@Michiel
Ja ik ben ook niet zo een elektronica man maar op geen van mijn eigen gemaakte schakelingen heb ik dat soort uitvoeringen. Maar Wim kan daar misschien zijn licht over laten schijnen.

@Martin,

Er schuilt een addertje onder het gras. Het wissel wat het relais aanstuurt moet indien deze niet bereden word in de rechte stand worden gezet. Dit moet als éérste als de kruising vanuit de andere rijrichting wordt bereden. Als je dit niet doet heb je volle kortsluiting!!

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi Rob,

de wissels zijn volledig geissoleerd van de kruising. Hoe bedoel je dan dat er een sluiting kan komen?

Ik heb een paar foto's kunnen nemen van de siccor. Hierop is goed te zien waar de isolaties zitten. De wissels zijn geheel geisoleerd van de vier hartstukken. de hartstukpolarisatie van de wissel gebeurt door de tongen van de wissel.
IMG_0165_modified.jpg
Laatst gewijzigd door martindomburg op 21 aug 2010 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Fongers

Martin,

Waar haal jij de stuurspanning van het relais vandaan?

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Uit de OC32 van Dinamo. Die kan een constante spanning afgeven van 0-50V =

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt met die sluiting. Als de trein van rechtsboven naar linksonder moet en het relais staat nog in de verkeerde stand krijg je inderdaad sluiting. Kan alleen de link naar de wisselongen niet leggen.

je moet natuurlijk wel programeren dat de relais schakelt in de juiste stand.

Rob Fongers

Martin,

Waar komt de stuurspanning vandaan. Uit de OC 32 of elders? En dan bedoel ik voor het relais

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

De stuurspanning komt uit de OC32. Je kan elke uitgangspoort configureren van 0-50V= ik geef de uitgang waarop ik de A1 aansluit de opdracht om 12V= te geven zodra de stand van 0 over gaat naar 1 zolang het nodig is.

Ik heb mijn schakelidee even uitgetekend snel hopelijk is het zo duidelijk.
IMG_0169.JPG
De 4 uiteinden wordne gevoed door op elke uitgang een blok te zetten. zo voed je de wissels. Het relais schakelt vanuit de linker blokken de polarisatie van de hartstukken

Ben benieuwd naar verbeterpuntjes :)

Rob Fongers

Martin,

Ik zie niks fouts dus goed zou ik zeggen.

Mijn uitgangspositie is om een wissel het relais te laten sturen zoals ik ook had beschreven. Dat scheelt in ieder geval een uitgang op de wissel decoder maar ik praat over DCC. Ik weet niet wat de mogelijkheden van Dinamo daarin zijn.

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

In dinamo krijgt elk component een uitgang op de module. Zo kan je met een kaart 32 componenten aansturen. Ik geef in itrain op dat als wissel 1 afbuigt het relais 1 word en als wissel 2 afbuigt het relais 0 word

Rob Fongers

Ok succes man

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Tnxs, zal tzt een bouwverslag plaatsen

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ben aan het tesen geweest en heb een proefopstelling gemaakt. Op de foto kan je zien dat ik de scissor vanaf twee kanten voed met 1 trafo. Op mijn modelbaan worden dat 4 blokken maar voor even heb ik de plus en de min aangesloten op een trafo. Wel opletten dat de bovenste en de onderste rails hetzelfde geploariseert zijn, zoals op het diagram.

Ik heb een Omron hulprelais MY4 12DC gebruikt om de hartstukken te polariseren, deze heb ik gevoed door een externe gestabiliseerde voeding 12VDC
De bijlage IMG_0173_small.jpg is niet meer beschikbaar
Na het aansluiten viel me meteen op dat alles werkte tot ik het relais inschakelde. Toen ontdekte ik een fout in mijn eerste ontwerp waardoor een twee minpolen op het hartstuk stonen geschakeld, nadat ik deze gevonden had heb ik de bedrading aangepast en voila hier het juiste schema: (zoek de verschillen :twisted:)
schakeldiagram_small.jpg
schakeldiagram_small.jpg (39.41 KiB) 3895 keer bekeken
Zoals deze opstelling is loopt alles vlekkenloos. Ik heb diverse locs getest en allen lopen ze perfect over de kruisingen heen :) Ook als ik vergat het relais te schakelen bleek dat de locs hier geen last van hadden. Ze stoppen op de kruising en bleken totaal geen last te hebben van de kortstondige sluiting die optrad, nadat het relais alsnog inschakelde reed de loc rustig verder. Dus er kan wel gesteld worden dat dit een goede en veilige oplossing is om de scissor te schakelen.

ns1200

Bericht door ns1200 »

Dit moet ik straks ook gaan doen. Heb er wel wat hulp bij nodig.
Eerst maar eens de kabels leggen en dan hier op verder kijken.

Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures
Plaats reactie