GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

De snelheid ziet er prima uit. Mijn idee met heteluchtballonnen is dat ze stil lijken te hangen maar wanneer je even de andere kant op kijkt zijn ze een stukje verder bewogen. Althans als het niet zo hard waait. Maar op een modelbaan moet de snelheid vaak worden aangepast zodat het er realistischer uitziet, dus vooral de snelheid zo aanpassen zodat het er goed uitziet.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Norman;

dank voor jouw bericht.
het klinkt alleen een beetje tegenstrijdig, je begint met datje het een prima snelheid vind.
dan leg je uit waarom je dat vind en vervolgens zou je willen dat dan toch de snelheid weer moet aanpassen om het er goed uit te laten zien???

wat bedoel je nou????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

Je hebt gelijk Jan, nu ik mijn bericht nalees heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord.

Dus wat ik bedoel is dat zoals het nu is het er prima uit ziet, dus wat mij betreft *hoeft* er niets aan de snelheid te veranderen.

Maar op modelbanen is dikwijls de snelheid van bewegende elementen zoals treinen iets hoger dan dat het strikt op schaal zou moeten zijn, dus als jij vindt dat het er beter en realistischer uitziet wanneer de ballonnen iets sneller bewegen kan de snelheid worden opgevoerd.

En op een filmpje ziet het er anders uit dan in het echt, dus het is allemaal subjectief.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Norman;
dank voor jouw nadere uitleg.

conclusie is dat voor dit moment er verder niets veranderd gaat worden aan de huidige snelheid.

mocht het zo zijn dat nadat scenery en de rest van het plaatje af zijn de realiteit toch zou vragen iets sneller de ballonnen te laten varen is dat alleen een kwestie van een iets groter tandwiel op aandrijving te plaatsen.

bovendien blijft natuurlijk dat voor een ieder de eigen smaak die voorkeur zal hebben.

de toekomst zal het leren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en zo ligt er dan het eerste deel provisorisch als afdekking over schaduwstation.

aan de linkerzijde moet er nog zo,n 30 cm worden verlengd.

dit komt in zijn geheel op 15 cm blokjes te staan en hierop moet dan landschap worden gecreëerd.

ook wordt de voorzijde nog dicht gemaakt zodat schaduwstation compleet afgeschermd en uit het gezichtsveld valt met alleen rechts een ingang en links een uitgang.

Afbeelding

duidelijk wordt wel dat "ballonnen " hoger moeten worden gehangen willen de onderhangende bakjes niet over de grond slepen :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Jan,

Treinen hebben de onhebbelijke gewoonte om te ontsporen op de moeilijkst te bereiken plekken. Kan je er wel bij voor reddings- en bergings-expedities?

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de blokjes waar dit op komt te liggen worden 15 cm.

proefondervindelijk kom ik er onder.

bovendien de plaat blijft los liggen dus in het ergste geval bovenkant demonteren en repareren die hap.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

gisteravond kreeg ik van één van mijn dochters de opmerking dat voor Vaderdag zij eigenlijk een zeppelin had willen bestellen om mijn luchtballonnen project wat op te fleuren. maar ze kon dat niet meer regelen voor Vaderdag en vroeg nu of ik dat alsnog wilde hebben.

heb haar vriendelijk bedankt voor deze geste maar blij dat ze het niet heeft geregeld omdat ik denk dat dat misschien net teveel van het goede zou zijn wat rondgaat en bovendien voor een zeppelin de snelheid dan veel te laag zou zijn.

nee heb haar gezegd dat ze maar iets anders mag bedenken en liefst in overleg omdat ik niet wil dat ze dure zaken voor de kat z,n viool uitgeeft.

maar lief was het wel.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vooruitlopend naar wat er zichtbaar blijft als alles op zijn plaats komt ook denkend wat voor achterwand.

toen kwam ik deze tegen.

uitgeprint en losjes neergezet.

maar ja hoe integreer ik dit in combinatie met de opstijgende ballonnen?

Afbeelding

of toch liever berglandschap zelf maken??


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

tussen de vrije trainingen van Max door heb ik de pootjes onder het dek van de verhoging over het schaduwstation inclusief een afsluiting aan de voorzijde vandaag voor elkaar gekregen.

hier bovenop wordt dan een bergachtige toestand, inclusief de plaat met opstijgende ballonnen, gecreëerd waarboven de luchtballonnen dan hun rondje zullen draaien.

aan de voorzijde van de verhoging ligt dan station Hooggelegen met daar weer aan de voorzijde het tramstation.

Afbeelding

al met al begint deze hoek gezamenlijk met de opengebroken weg aardig aangekleed te raken.

dit project ( deze hoek dus ) staat geboekt alszijnde klaar voor mijn 75 ste in september. dus ik heb nog effe.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

kom ik zojuist op hobbykamer en zet de hoofdstroom weer aan van de baan en ga daarna mijn computer opstarten.
eigenlijk een normale routine handeling.

terwijl ik met computer bezig ben ruik ik die typische lucht dat er iets staat te verbranden.

inspectie leert dat onder de afdekking over het schaduwstation deze brandlucht vandaan komt.
nadere inspectie levert me een brandblaar op aan één van de wisselomzetters.

stroom van de wissels afgehaald en met multimeter aan de slag.

alle reedcontacten hebben permanente verbinding en dit zonder dat er magneten in de buurt zijn.
rara hoe kan dit.
verder blijken drie van de zes relais die wissels aansturen ingeschakeld te blijven.

al met al ziet het er naar uit dat ik eerst weer de stroomkring plus het hele schakelgebeuren voor de wissels in het schaduwstation opnieuw mag gaan aansluiten/aanleggen plus wisselomzetters vernieuwen die niet meer meedoen.

dus van verdere opbouw/aankleding boven schaduwstation komt voorlopig niks. balen, balen en nog eens balen.

ga zo maar weer naar Max kijken geeft beduidend minder stress.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Da's balen Jan :evil:. Succes met de hersteloperatie.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

nadere inspectie heeft voor mij wat raadselachtige oorzaken tot uiting gebracht.

ten eerste is voor mij de vraag hoe kan het dat een verbruiker; relais, wisselomzetter die door de mindraad via een reedcontact geschakeld wordt een ingebrande en dus plakkend reedcontact heeft.
met mijn lekenverstand denk ik dat op een mindraad ( massa ) geen stuurstroom staat dus hoe kan die inbranding ( verkleving ) veroorzaken???

ook blijken er spontaan bij de wisselomzetters de eindschakeling niet te werken heb ik ook geen verklaring voor behalve dat het oud spul is dus slijtage zeker een rol kan spelen maar waarom dan nu drie stuks zo spontaan.

misschien hebben de electronikatechneuten onder ons hier voor mij een antwoord/verklaring op?

moet dus een hoop aan schaduwstationschakelingen vernieuwen !!!!

ben weer van de straat en wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Ronaldp »

Kan het ook niet gebeurt zijn door iets wat op de baan ligt?
Want als ik zo naar je baan kijkt.....ligt er van alles op de rails.Dus grote kans op kortsluiting.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Beste Ronald,

Ik weet niet beter dan dat uit/0 betekend dat een apparaat uit staat.
Mijn trafo, s staan allemaal op 0 dus moet ervan uit gaan dat op de rails nergens stroom staat.
De aansturing van die groep wissels hebben een eigen losse trafo dus buiten alles om en daarmee een eigen circuit.
Voor mij betekend dit dat het door jou geopperde geen oorzaak kan zijn.
Dus hoe groot de troep rondom kan daaaar geen invloed op hebben.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hieronder staan twee afbeeldingen van het schaduwstation en de gebruikte schakelingen.

op afbeelding 1 is rechtsboven schema relais.
daarop is te zien dat rechtsonder aansluiting massa is op 1 en linksonder de plus op 2.
2 is doorgelust naar 3 met schakelaar naar 5 met permanente plus.
wanneer reedcontact sluit wordt massa doorverbonden schakelt realis van 5 naar 4 en wissel zal omschakelen.

naar mijn beste kunnen complete schakeling voor één wissel.

het spreekt voor zich dat als er meer wissels tegelijk mee moeten schakelen dat voor die wissels dan het bijbehorende relais doorgelust is/zijn.

Afbeelding

het tweede overzicht is zoals het schaduwstation is opgebouwd met de rijrichting aangegeven middels pijlen met eronder dat wat er in welke volgorde wordt geschakeld.

Afbeelding

zoals jullie kunnen zien wordt er daadwerkelijk geschakeld doormiddel enkel met de massa aansluiting.

vandaar de vraag hoe kan reedcontact dan kleven. massa is stroomloos dus geen vonkvorming mogelijk dus ook niet inbranden of kleven.

ik hoor graag uitleg en eventueel commentaar.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,
Als ik het goed heb teruggelezen, gebruik je een 19v laptop voeding. Schakel je hiermee ook de relais?

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Yep


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Ik probeer even met je mee te denken ...

Inmiddels heb ik van je relais een datablad gevonden en daarin staat dat 15,6volt het maximum is om het relais aan te sturen en dat de spoel een weerstand heeft van 320 ohm (met productie marge van 290 tot350 ohm)
Het relais wordt met je 19volt dus wat overbelast en trekt daarmee ook meer stroom dan normaal (ca 60mA ipv ca 35-40mA bij 12 volt)
Daardoor kan het relais voortijdig overlijden.

Ik weet niet hoeveel stroom je reedcontacten mogen hebben en bij welke spanning de wisselspoelen het ongezellig vinden worden, maar het zou zomaar kunnen dat je alles op de grens hebt zitten.
Zoals jij het hebt, schakel je in principe je wisselspoel parrallel met de relais spoel en mogelijk heeft dat ook nog wat aparte verschijnselen.

Misschien is het een goed idee om te beginnen met een aparte voeding voor het schakelen van de relais (ergens tussen 10 en 15 volt met werken) en de verbinding tussen pennetje 2 en 3 op de relais weg te halen. Dan heb je 2 aparte stroomkringen. De 19volt hou je dan alleen voor de wisselspoelen en de 10-15 volt alleen voor de relais spoelen.

En misschien ook eens testen met een gewone schakelaar of je relais allemaal nog goed werken (10 tot 15 volt)
Verder denk ik dat je er ook verstandig aan doet om met een gewone schakelaar te testen of met de aparte voedingen de wissels netjes omgaan voordat je het via een reedcontact laat schakelen. Op die manier kun je stap voor stap bekijken waar het nog goed gaat en waar het eventueel verkeerd gaat.

Fenna

edit: ik schrijf schakelaar, maar een drukknop is beter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Dank Fenna,
Dat is duidelijke informatie wat ik uiteraatd ga probreren.

Mijn wetenschap op relais dat ie geschikt moet zijn voor resp 5, 12 en 24 volt.

Kan zo 123 niet bij beschrijving relais, antwoord nu vanaf fone.
Zal morgen kopie plaatsen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Onmogelijkhier »

Neem ook zekeringen op in de stroomkring dat kan veel ellende besparen.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

De leek vraagt dan; hoe en waarmee doe/maak je dat dan????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

van de reedcontacten die ik in gebruik heb daar heb ik alleen de volgende info over;

Y213 Reed Magnetische Schakelaar 2*14 Mm Normaal Open Magnetische Inductie Schakelaar.

van de realis het volgende;

5PCS JZC-32F 5V 12V 24V Power Relais JZC-32F-005-ZS3 JZC-32F-012-ZS3 JZC-32F-024-ZS3 10A 250VAC 5PIN

Afbeelding

heb dus de 12volts uitvoering hiervan.

dan over voorgestelde zekering inbouwen denk ik aan steekzekering die ook in de auto wordt gebruikt en dan de lichtste uitvoering.
deze tussen de aanvoer van de plusdraad plaatsen lijkt me een goede plaats.
moet alleen nog uitzoeken hoe zwaar deze zekering zou moeten zijn. hebben jullie dar suggestie over???


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Het relais datablad dat ik heb gevonden gaat inderdaad over het relais dat jij hier laat zien. De 12 volt variant mag maximaal 15,6 volt hebben op de spoel. Je 19 volt zit dus aan de ongezellige kant.

Van je reedcontact heb ik net achterhaald dat die maximaal 550mA mag hebben, dus die moet zonder probleem de schakelstroom voor het relais kunnen afhandelen. Zelfs als dat bij 19volt gebeurd. Bron: https://alltopnotch.co.uk/product/5-x-y ... ally-open/

Dan over zekeringen. Daar is zeker wel wat voor te zeggen. Of je dat gaat redden met steek zekeringen voor auto's vraag ik me af. De stroomwaardes die in auto's gebruikt worden, zijn aanzienlijk hoger dan de stroompjes die je in deze schakeling gebruikt ;) Ronde glaszekeringen hebben voor dit werk betere opties, zoals bij een van mijn gebruikelijke verdachten als ik op 'zekering' zoek: https://www.bitsandparts.nl/Zekeringen- ... VXNVgyME1N.

Aan de andere kant, als je met een zekering beschermt op een maximale stroom, kan er nog steeds een te grote spanning op het geheel staan die alsnog schade oplevert.

Zoals ik eerder al voorstelde: probeer eerst eens je relais met een lagere spanning aan te sturen (10v tot 15v) en kijk of dat al helpt.

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

oke Fenna,

om dat wat je voorstelt uit te voeren had ik bedacht om dan de aansturing van de de relais af te takken van de wisselsstroomzijde van de trafo en geeft dan net geen 16 volt.

dan inderdaad de verbindingsdraadjes op de relais vervallen tussen 2 en 3 en dan op drie die 19volt handhaven maaaaar dan kom ik tegen dat ik maar één massa draad kwijt kan want de massa zoals die ligt wordt dan benut door 16 volt voor de relais maar waar haal ik dan de 19 volt massa voor de wissels vandaan.

andere kant is als ik alleen de 16 volt voor alles gebruik hoef ik alleen de hoofdvoeding van het geheel te veranderen en blijft alles verder zoals het was. maar haal ik daar het bestaande probleem mee weg??


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie