GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Als je maar 1 massa draad kwijt kunt, kun je ook overwegen om van de 19 volt uit je laptop voeding een lagere spanning te halen met een spanningsregelaar. Op die manier hou je alles toch soort van bij elkaar op dezelfde massa draad. Een 1,5 Ampere 12v regelaar moet dat wel kunnen. Wel zou ik er dan een koel element opzetten, want die 7 volt verschil wordt omgezet in warmte ....

De wisselstroom vanuit een trein trafo gebruiken lijkt me niet zo handig, omdat je relais graag een gelijkspanning willen hebben.

Als je interesse hebt, heb ik wel een printje over uit een van mijn oude voedingen. Die kan ik afstellen op 12 volt voor je en kan tot 1,5 ampere hebben. Bovendien zit er al een koel element op en hier wordt dat printje niet meer gebruikt.

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Ik bedoel dezelfde aansluiting waar normaal ook wissels mee aangesloten worden = 16 volt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Dat had ik begrepen Jan,

echter op de trein trafo's die ik heb (roco en minitrix) is dat een wisselspanning. Bovendien zit je met 16 volt nog net in wat de relais niet gezellig vinden.

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Moet effe zoeken maar misschien heb ik nog een 12 volts adapter dan zit ik zeker binnen grens


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Moet effe zoeken maar misschien heb ik nog een 12 volts adapter dan zit ik zeker binnen grens

Sorry dubbel geplaatst.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

controlelampje op adapter 12 volt brand niet. uitgang nagemeten = 0,0 dus aannemen kapot.

heb nog wel adapter maar die geeft 13,5 volt is dat beter alternatief of zit ie nog te hoog volgens jouw berekening.

ik hoor wel weer.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Als die 13,5 volt een gelijkspanning is, is dat binnen de marge voor je relais spoelen.

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Fenna,

met alle respect voor jouw elektronicakennis maaaar;

op treintrafo heb ik twee spanningssoorten, de rijstroom = gelijkstroom. , de wisselspanning = wisselstroom. of ben ik gek.

alles wat er op de baan buiten de rails om geschakeld wordt gebeurt wisselstroom waarom moet ik nu met die 13 volt ineens naar gelijkstroom??

die adapter staan drie puntjes met streepje eronder dat is toch wisselstroom.
gelijkstroom wordt toch aangeduid met soort slangetje?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

De drie puntjes met een streepje eronder is een gelijkgerichte spanning zonder afvlakking (bv grote condensator). Het getal 13,5 is daarin redelijk typisch en als je daar een grote condensator bij schakelt, kom je uit op ca 12 volt stabiele gelijkspanning

Wisselspoelen maakt het in principe niet uit of ze op wisselstroom of gelijkstroom geschakeld worden en op treintrafo's zal het wel een kosten overweging zijn geweest. Geen afvlakking en geen gelijkrichting scheelt productie kosten en voor de gemiddelde wisselspoel zal het worst zijn, dus geen probleem.

Anders wordt het bij kleinere relais. Die hebben graag gelijkspanning. Waarschijnlijk heeft dat er mee te maken dat een stabiele gelijkspanning geen brom geeft op de spoel en het relais dus duidelijk aan of uit geschakeld is. Wisselstroom op een relais spoel zou een situatie kunnen opleveren waarbij het relais gaat klapperen op de frequentie van de wisselstroom. Dat is ongewenst.
Daarom dus voor de relais een gelijkspanning (liefst ook gestabiliseerd. Dat is ook wat de fabrikant van de relais voorschrijft en die hebben daar vast wel goed over nagedacht ;) )

De meeste van mijn kleine relais zijn zelfs polariteits gevoelig. Zet ik de plus aan de verkeerde kant, geen sjoege ;)

Fenna


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

even bij elkaar gezet:
- gestabiliseerde gelijkspanning: 2 streepjes boven elkaar
- ongestabiliseerde gelijkspanning: puntjes met een streepje eronder
- wisselspanning: een golfje met een streep door het midden

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Ik ga het gewoon aansluiten.
In het geval het niet klopt heb ik dus twee mogelijkheden;
Of er gebeurt niets of hij veroorzaakt klapperde relais.
Derde mogelijkheid; hij werkt gewoon.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

werkt dus niet.
los relais getest en inderdaad met wisselstroom met moment contact nets aan de hand maar bij vasthouden gaat ie ratelen.

daar zou dus een oorzaak kunnen zitten.

ga nu hoofd bedrading veranderen naar zoals Fenna voorstelde schakelen met gelijkstroom en uitvoering naar wissels met wisselstroom.

betekend wel dat ik complete bedrading opnieuw moet aanleggen.

deze aansturing voor schaduwstation krijgt wel een eigen trafo.

we gaan het zien


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor ik nieuwe bedrading ga maken voor de zekerheid even overleg of dit zo kan en mag.

uitgangspunt is een normale trafo met een wisselstroom en een gelijkstroomaansluiting.

om hier twee synchroon werkende cirquits uit te haken wilde ik de beide massa aansluitingen verbinden en vanuit daar de rest opbouwen.

zie schema;

Afbeelding

of gewoon één van de beide massa's gebruiken.

of ga ik zo een machtige kortsluiting veroorzaken???

ik hoor graag


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

even heel wat anders;

zoals jullie misschien wel weten woon ik in Nieuwegein.

Nieuwegein is ontstaan door het samenvoegen van twee dorpen en wel Jutphaas en Vreeswijk.

deze happening vond plaats in 1971 en vandaar dat wij dit jaar ons 50 jarig jubileum vieren.

tussen de dorpen Jutphaas en Vreeswijk ligt een gebied wat Oudegein heet en in dit gebeid ligt een plas met daar middenin een kasteel.

dit kasteel is daar al van begin 12de eeuw en wordt nog steeds in stand gehouden.

naar aanleiding van dit jubileum jaar is er een bouwplaat van dit Kasteel ( huis ) gekomen.

deze bouwplaat heb ik als rechtgeaarde Nieuwegeiner natuurlijk aangeschaft met als achtergrond gedachte dit in een project op de baan te plaatsen.

over dit kasteel kan ik natuurlijk veel meer vertellen maar dan alleen als jullie dat willen weten.

uiteraard zal de bouw hiervan niet eerder gebeuren dan wanneer ik daaraan toe ben;

hieronder een indruk van hoe dat eruit ziet;

Afbeelding

Afbeelding

voor nu kan ik wel vertellen dat dit project zal komen links achter station Hooggelegen.

maar zoals gezegd dat kan dus nog wel even duren. eerst project luchtballen met daaronder project schaduwstation maken.

maar wordt zeker vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Leuk die bouwplaat! Maar op welke schaal is hij? Kleiner dan N kom je wel mee weg (in de achtergrond), groter is een ander verhaal. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Maarten;

nee hij is zeker niet op schaal.

hieronder nog twee afbeeldingen.

deze van bouwplaat zelf;

Afbeelding

en hier ééntje met daarop een herenhuisje van het dorp geleend;

Afbeelding

ik denk dat dit geplaatst tussen bossen niet verkeerd zal zijn omdat ik denk dat dit maar ietsje groter is dan dat herenhuis en bovendien is een kasteel niet echt aan een maat gebonden denk ik.

maar we gaan het zien als het zover is.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

janiegein schreef: 01 jul 2021 10:08 voor ik nieuwe bedrading ga maken voor de zekerheid even overleg of dit zo kan en mag.

uitgangspunt is een normale trafo met een wisselstroom en een gelijkstroomaansluiting.

om hier twee synchroon werkende cirquits uit te haken wilde ik de beide massa aansluitingen verbinden en vanuit daar de rest opbouwen.

zie schema;

Afbeelding

of gewoon één van de beide massa's gebruiken.

of ga ik zo een machtige kortsluiting veroorzaken???

ik hoor graag
Hallo Jan,

Op een dergelijke manier de massa delen werkt alleen bij 2 keer gelijkstroom handig. Als een ervan wisselstroom is, zou ik het niet doen. Het beste leg je voor de relais een eigen massa draadje aan. Dan heb je 2 zuiver gescheiden stroom kringen. Stuurstroom en schakelstroom volledig apart.

Er zjn wel toepassingen waar wisselstroom en gelijkstroom over dezelfde draadjes gaan, maar dan hebben de gebruikers die op die draadjes aangesloten zijn wel aan de poort wat electronica om te filteren wat ze willen gebruiken. (dat is in essentie hoe radio werkt)

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Oke dank Fenna,

Wordt dus twee gescheiden cirquits.
Ga daar morgen mee aan de slag.

We gaan zien wanneer de vonken me om de oren vliegen :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

met de aansluiting van de relais wil het niet zo lukken domweg omdat mijn lijf niet mee wil werken.

om de tijd toch wat nuttig te willen besteden staat hieronder een plaatje waarop links te zien is hoe ik de onderzijde van de ballon een tapsvormige uitstraling zou kunnen laten geven.

doormiddel van een feestmutsje wat te verknippen kwam ik op dit idee;

Afbeelding

het enige echte bezwaar lijkt mij dat dit ding in zijn totaal te hoog wordt als je hieronder ook nog mandje met personeel bedenkt.

wat denken jullie ?? te groot?? of doorgaan op de ingeslagen weg?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

De ballon is veel te hoog. Het kegelvormige deel is bij een ballon veel korter en het mandje hangt er vlak onder. Dat moet ook, om ervoor te zorgen dat de hitte van de branders in de ballon terecht komt.
Hier een voorbeeld van een ballon met een diameter van 25m (dat is ca. 15 cm in 1:160):
https://www.nemaco.nl/download/?id=17680334&height=334

Een gasballon kan ook. Daarbij hangt het mandje een stuk lager en dat vergt wel gefriemel met veel draadjes ;)
https://www.zak.de/Bilder/So-sieht-der- ... 120417.jpg

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 04 jul 2021 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ja het lijkt nu meer op een softijsje :lol:

moet korter maat is nu van de top tot onderkant tuut 16 cm daar nog mandje onder wordt nog minimaal 3 cm erbij dus veeeels te hoog.

volgende proberen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

krijg die onderzijde niet zoals ik wil dus ga nu proberen er een "gewone "luchtballon van te maken.

bedoel dus met een netomspanning met daaraan de touwen waar mand aanhangt.

we gaan het zien en beleven.

blijven proberen en uiteraard tussendoor verder met de elektronica van schaduwstation.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heren Electro techneuten ik zit met de volgende vraag;

ik wil tijdens het schakelen van de wissels een controlelampje laten branden op het moment dat er met de reed geschakeld wordt.
ik kan namelijk niet controleren wanneer het gehele schaduwstation is ingebouwd of er daadwerkelijk een signaal naar de wissels wordt gestuurd.
ik had bedacht als ik nu buiten het schaduwstation een controlelampje maak wat brand op het moment dat reedcontact de schakeling verricht dat ik dat dan wel zou kunnen zien.
ik pakte een lampje wat rechtstreeks met de stuurstroom( gelijkstroom ) brand maar is erg fel dus zit tegen doorbranden aan.
maar als ik er een weerstand tussen doe brand ie niet meer hoe kan dit. brand ook niet als ik de stuurstroom verhoog, de stuurstroom is rijspanning, wat ik aftak voor deze zes relais en dus zes aparte lampjes wil maken. brand ook niet als ik de polen omdraai.

is daar een verklaring voor????

hoop dat ik mijn vraagstelling weer op mijn jip en jannekes duidelijk heb kunnen maken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik heb bedacht om als ik een extra relais laat mee schakelen die zijn eigen stroom voor de lampjes heeft dat dit dan wel zou moeten werken.

denken jullie dat die gedachte gang klopt ???

dit weer in schetsje;

Afbeelding

graag jullie commentaar


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en voor dat ik uiteindelijk de boel, als alles aangesloten is zoals ik graag wil, kan laten rijden zal ik eerst al mijn 13 locs onderhanden moeten nemen omdat ze gewoonweg niet meer willen rijden door het lange stilstaan en met lang bedoel ik eigenlijk zo ongeveer vanaf eind 2018.

Afbeelding

jawel, zolang is de gehele baan niet meer in bedrijf geweest.
het enige wat tussentijds nog heeft gereden is de trambaan maar ook die staat inmiddels alweer een jaartje droog.

dus dat wordt ongeveer 100 meter rails poetsen/reinigen alvorens er wel weer gereden kan worden.

lang leve de ATF het wondermiddel in deze moderne tijd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie