Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dubbeldekker
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2022 14:19

Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Dubbeldekker »

Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben sinds kort overgestapt van H0 naar N-spoor en van analoog naar digitaal. Daarvoor heb ik een zwarte Z21 en gebruik ik de Z21 app op de iPhone. Als liefhebber van de Thalys heb ik recent een Kato Thalys PBA 101657 gekocht. Aangezien ik zelf nog geen ervaring heb met het digitaliseren van locs, heb ik de winkel (in dit geval het Duitse DM-Toys die de Thalys nog had) de decoders laten inbouwen. Zij hebben van Doehler & Haas de DH10C in de motorwagen ingebouwd en de FH05B als functiedecoder in de andere stuurstand. Volgens hun documentatie hebben zij een 'funktionstest' gedaan en werkt alles.

Mijn probleem:
Nu ik de trein thuis heb, krijg ik deze echter met geen mogelijkheid aan de praat via de Z21 app. Zodra ik de motorwagen op de rails zet (en verder nog niets doe in de Z21 app), dan schiet die weg. Na een korte tijd stopt de motorwagen weer. Even later gaat die weer snel rijden. Etc. Ik krijg geen controle op de trein en de enige manier om te voorkomen dat die heel snel rondrijdt is de 'stopknop' op de Z21 of de trein van de rails te halen.
Via de Z21 app lukt het me om op een programmeerspoor een aantal cv waardes uit te lezen. Soms herkent die de loc niet, soms wel. Echter, als ik de Thalys met het desbetreffende cv-nummer probeer de bedienen op het hoofdspoor reageert die vervolgens niet. De Thalys begint spontaan af en toe weer uit zichzelf te rijden en valt naar verloop van tijd weer stil.
Kortom, ik krijg de Thalys niet aangestuurd op het hoofdspoor.

Programmeren op hoofdspoor (POM) werkt niet. Programmeren op programmeerspoor werkt deels.
Ik heb ook al meermaals geprobeerd de loc naar fabrieksinstellingen terug te zetten, maar niets werkt.
Ook heb ik geprobeerd om alleen de motorwagen op het spoor te zetten, of zowel de gekoppelde motorwagen met stuurstand (zodat beide wagens met decoders gekoppeld zijn).

Zouden jullie als veel ervarenere digitale N-spoorders mij kunnen helpen?
Hoe krijg ik deze nieuw trein aan de praat via de Z21 app?
Youtube filmpjes en uitleg online helpen me niet verder. Wat moet ik in hemelsnaam doen? Ik begrijp er niets van en de moed zakt me in de schoenen. Hopelijk weten jullie raad.

Mijn specificaties:
- Zwarte Z21, laatste versie van de software (versie 1.41) met WLAN-router en iPhone Z21 app
- Railspanning ± 16 V (wat omlaag gezet voor N-spoor op advies van de winkel waar ik de Z21 heb gekocht - zijn jullie dit met hen eens?)
- Fleischmann N-spoor met bedding
- Kato Thalys PBA 10-1657 met decoders DH10C en FH05B

Bij voorbaat veel dank!
Hartelijke groeten, Daan



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Wim Ros »

Terug naar de leverancier, de decoder is defect.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door WilcoV »

Ik zou hem inderdaad retour leverancier zenden. Het lijkt er op dat hij analoog is geschakeld (het wegschieten zou daar op wijzen), maar dat is een aanname.
De functiedecorder schakelt alleen de front-sluitseinen de juiste wijze, dus die zou je los kunnen testen.
Hetzelfde zou je kunnen doen met de motorwagen dan kan je in ieder geval testen wat niet goed is.

Wat ik mis in je verhaal
- Op welk adres had DM hem gezet (ik neem aan standaard 3, maar dit staat niet vermeld dus is een aanname)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door u43hvs »

Zit de decoder wel goed in de stekker?


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
Dubbeldekker
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2022 14:19

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Dubbeldekker »

Veel dank voor de reacties tot dusver. De decoder vanuit DM-Toys stond volgens hun beschrijving inderdaad op 3. Ook op 3 reageert hij niet…



railrene
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door railrene »

Je geeft niet aan of je behalve deze Thalys ook nog andere lokomtieven hebt... werken die wel? Als je geen andere hebt: Kun je alleen de wagen met de functiedecoder (als je die als enige op de rails zet) WEL programmeren op een ander adres (of wel via POM, of wel via programmeerspoor)? Schakelt de verlichting?



Onderwerp starter
Dubbeldekker
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2022 14:19

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Dubbeldekker »

Aangezien ik net ben omgeschakeld naar digitaal is deze Thalys de eerste die ik digitaal heb gekocht. Ik heb dus verder geen andere locs die ik al kan besturen.
Als ik de wagen met de functiedecoder op de rails zet hoor ik een zacht gezoom, verder niets. Ook geen verlichting…



railrene
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door railrene »

Je zou de wagen met de functiedecoder gewoon moeten kunnen programmeren en aansturen zonder dat de andere (met de motor) ook maar op de rails staat. Ik begin dan eerder te denken aan een probleem met je Z21 (of de instellingen? Ik heb geen Z21 dus kan daar niet mee helpen). Het lijkt niet voor de hand liggend dat er een probleem is met beide decoders. Dat gezoem klinkt ook niet gezond. Is die 16 volt uit je openingspost hierboven eerst veel hoger geweest misschien? 16 volt is op zich prima (ik gebruik een DR5000 met 15 volt). Heb je per ongeluk een 'aansluitrail' gebruikt met een ontstoringscondesator er in? Zo maar een wild idee....



Onderwerp starter
Dubbeldekker
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2022 14:19

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Dubbeldekker »

Dank allen voor de input, heel fijn. Het blijft me tot dusver puzzelen…
Ik heb de Z21 aangesloten op de piccolo-rails met Brawa 0,14 mm2 draad en de Fleischmann 9400 aansluitklemmen. Dit werd mij geadviseerd omdat het geen condensator heeft
Afbeelding

Is er iemand die de Z21 goed kent en mogelijk een idee hier over heeft?
Ik voeg een foto bij van de actuele uitleeswaarden


Afbeelding



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Wim Ros »

Standaard staat het loc adres op adres 3 daar moet de functiedecoder en de locdecoder op reageren zo uit de doos, daar hoef je niets voor te programmeren. Je hoeft alleen een loc met adres 3 te kiezen, en dat is default.
Die waardes die je laat zien zegt helemaal niets, behalve dat ze standaard zijn en dus default. Helemaal niets mis mee.

En wat altijd helpt lees de handleiding en doe wat daar in staat.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door WilcoV »

Dubbeldekker schreef: 16 jan 2022 15:07 Aangezien ik net ben omgeschakeld naar digitaal is deze Thalys de eerste die ik digitaal heb gekocht. Ik heb dus verder geen andere locs die ik al kan besturen.
Als ik de wagen met de functiedecoder op de rails zet hoor ik een zacht gezoom, verder niets. Ook geen verlichting…
Je moet uiteraard wel de functietoets voor de verlichting bedienen.
He kan zijn dat ze front- en sluitverlichting ingesteld hebben, schakelend met de rijrichting maar dat is dan alleen of je front- of sluitverlichting hebt. Dan nog moet je de verlichting wel met de functietoets inschakelen. Het kan echter ook zijn dat de sluitverlichting met een andere functietoets bediend moet worden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door WilcoV »

Ik lees ook niets over je bediening van je spoor. Gebruik je de multimaus of alleen de Z21 app op je telefoon

Het lijkt er namelijk op dat je rijcontrole voluit staat, dus dat je maximaal vermogen op de rails hebt staan.

Op de één of andere manier is je Z21 niet correct met je baan geschakeld heb ik het idee.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Wim Ros »

Digitaal rijden is toch altijd weer iets minder eenvoudig dan je denkt, oftewel je moet wel weten wat je doet en vooral wat je moet doen. Nogsmaal RTFM en DWEIS. Lost 99,9% van de problemen op.

Groetjes.



u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door u43hvs »

Heb je in de z21 app al een loc toegevoegd met adres 3?
En daarbij minimaal de functie toetsen f0 gedefinieerd?
(=licht aan/uit)


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
Dubbeldekker
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2022 14:19

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Dubbeldekker »

Dank voor de reacties!
Ik heb gisteravond ook in de Z21 app handmatig deze trein toegevoegd (met CV1=3) en de functie f0 gedefinieerd (licht). De functiedecoderwagen ook op het programmeerspoor gehad, maar het licht gaat niet aan of uit als ik 'm met de app bestuur.
De hele locomotief wordt door de Z21 niet herkend.

Ik heb de Z21 volgens de handleiding aangesloten. Wlan-router erbovenop en bedienen met de app.
Ik heb de Z21 ook een reset gegeven (5 seconden op de stopknop) en nog steeds herkent de centrale de locomotief niet.
De handleiding die bijgeleverd is heb ik gevolgd maar er staat verder niet heel veel in. Daarom heb ik z21.eu ook bekeken.
Als ik het zo allemaal steeds lees zou het tamelijk eenvoudig moeten zijn: de locomotief op de baan en automatisch uitlezen (bij Fleischmann locs) of handmatig instellen (bij andere merken). Ik krijg de CV waardes echter niet uitgelezen. Als ik het 10x probeer, lukt het 1x. Dan geeft die een willekeurig getal, zoals 63. Probeer ik dan daarmee de trein te besturen, dan gebeurt er nog niets. Klik ik daarna weer op CV-waardes uitlezen (op programmeerspoor) dan geeft die bijv. cijfer 8.
Geen touw aan vast te knopen.

Ik denk dat ik de Thalys ga terugsturen naar DM Toys.
Kan iemand mij misschien vertellen of ik op een of andere manier kan controleren of de Z21 goed is ingesteld. Naar mijn idee heb ik alles juist gedaan en twee keer nagelopen, maar zo te lezen denken jullie dat er mogelijk ook iets met de centrale aan de hand kan zijn. Mijn eerdere printscreen laat wel zien dat de centrale netjes spanning op de baan geeft etc.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Wim Ros »

De Z21 zal je trein nooit herkennen, die decoder zend helemaal niets uit richting je centrale. Dus als het adres niet klopt in de decoder en dus niet op adres 3 staat zal de decoder niet reageren. Probeer het anders eens met adres 1. Dat is een default adres voor selectrix.


Dus sluit een stukje rails aan op de programmeerrails aansluiting en lees de decoder CV#1 uit. dan weet je het adres. Dat uitlezen van de CV waardes gaat niet via POM.

Krijg je via het uitlezen van CV#1 geen waarde of een foutmelding of een Time-Out dan werkt de decoder niet of maakt geen contact, in dat geval retour leverancier (DM).

Groetjes.



Onderwerp starter
Dubbeldekker
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2022 14:19

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Dubbeldekker »

Ik heb de centrale net nogmaals aangezet en de loc op het programmeerspoor gezet. In de app op 'CV lezen' klikken geeft geen resultaat (hij laat geen waarde zien). Als ik zelf CV1= 1 instel, dan gebeurt er helaas ook niets als ik 'm wil bedienen.

Dank allen voor de input. Ik ga de Thalys retour sturen.
Door de suggesties begin ik nu wel te twijfelen of de centrale ook wel in orde is, maar gezien de outputspanning etc. lijkt me dat wel. Ik ga een andere loc uitzoeken.

groet en dank


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door WilcoV »

Ik denk dat er niets mis is met je Z21 en ben bang dat er ok niets mis is met de Thalys. Je zal naast het uitlezen van je CV1 ook die waarde moeten toekennen aan de loc in je app. Ik weet bijna zeker dat ergens een foutje gemaakt wordt maar ook dat door al het geprobeer er onderhand andere zaken mis zijn in de instellingen van de decoder
Probeer echt eerst eens alleen je stuurrijtuig met de functiedecoder of het motorrijtuig uit. Je moet daarna zorgen dat beide decoders op hetzelfde adres komen te staan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Dubbeldekker
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2022 14:19

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Dubbeldekker »

Vanaf het eerste moment dat ik het motorrijtuig op de baan heb gezet (zonder stuurrijtuig met functiedecoder en zonder ook maar iets aan de app te hebben aangeraakt) begon het motorrijtuig uit het niets heel hard een ronde te rijden en viel na verloop van tijd stil.

Ik heb zojuist het stuurrijtuig met functiedecoder alleen op het programmeerspoor gezet. Als ik op 'CV lezen' klik, gebeurt er niets.
Als ik uitga van CV1= 3 of CV1=1 en ik ken dit handmatig toe aan de loc in de app, ook dan gebeurt er niets.
Idem dito na het resetten van de centrale en het terugzetten van instellingen van de loc naar fabrieksinstellingen (met de hoop dat het weer 3 wordt).

Vanaf het allereerste begin is het me niet gelukt om de loc te besturen met de app. Hij reed zelf weg en viel weer stil etc.
Het stuurrijtuig met functiedecoder zoemde in het begin als ik die op het programmeerspoor zette. Nu hoor ik niks meer, maar reageert die ook nog steeds niet.

Retour afzender ben ik bang, had graag gehoopt dat ik zelf iets fout deed, maar wat ik ook probeer - (ook na alle bovenstaande suggesties, waarvoor veel dank) - lukt het me niet.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Wim Ros »

Dubbeldekker schreef: 17 jan 2022 20:19 Vanaf het eerste moment dat ik het motorrijtuig op de baan heb gezet (zonder stuurrijtuig met functiedecoder en zonder ook maar iets aan de app te hebben aangeraakt) begon het motorrijtuig uit het niets heel hard een ronde te rijden en viel na verloop van tijd stil.
Je decoder is overleden, terug naar DM.



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door FidOo »

Wim Ros schreef: 17 jan 2022 22:15
Dubbeldekker schreef: 17 jan 2022 20:19 Vanaf het eerste moment dat ik het motorrijtuig op de baan heb gezet (zonder stuurrijtuig met functiedecoder en zonder ook maar iets aan de app te hebben aangeraakt) begon het motorrijtuig uit het niets heel hard een ronde te rijden en viel na verloop van tijd stil.
Je decoder is overleden, terug naar DM.
Wat Wim zegt. Klinkt als een defecte decoder.. Rottig, maar dat kan gebeuren. Garantie kwestie.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door u43hvs »

Wel apart twee decoders tegelijk overleden. Ik zal wel dom klinken, maar de spanning uit je transformator gaat toch niet gelijk naar de rails, maar keurig via de Z21?


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door Wim Ros »

Hisko,

Geen idee of de functie decoder wel of niet werkt, wat ik wel weet is dat de vraagsteller geen idee heeft hoe het één en ander werkt.
Dus is het kijken in de glazenbol en gissen voor ons, wat hij wel of niet doet en wat hij verkeerd doet. Echte antwoorden komen er ook niet.

Het onmiddellijk weg racen kan ook aan de CV29 instelling liggen (analoog herkenning aan) Zal standaard op waarde 6 staan, moet op waarde 2.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door WilcoV »

Vanaf het eerste moment dat ik het motorrijtuig op de baan heb gezet (zonder stuurrijtuig met functiedecoder en zonder ook maar iets aan de app te hebben aangeraakt) begon het motorrijtuig uit het niets heel hard een ronde te rijden en viel na verloop van tijd stil.
Dat is het typische gedrag van een analoge trein. Ook het gedrag van je stuurrijtuig doet mij vermoeden dat hij analoog is en niet digitaal. Of er is een foutje gemaakt bij DM of er zitten twee decoders los bij zou ik gokken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Digitale loc wordt niet herkend in Z21

Bericht door piksov »

Kip en ei probleem.

Hier kom je zelf niet uit.

Lok even meenemen naar iemand en daar laten proberen.

Groet
Guus


Plaats reactie