Digitaliseren, welk merk decoder?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door EnricoS »

Voor het digitaliseren zijn veel verschillende merken decoders. In mijn H0 tijd zweerde ik bij ESU lokpilot decoders die samen met de ESU lokprogrammer makkelijker in te stellen zijn.

Voor n spoor hoor ik verschillende verhalen en vandaag in Houten ving ik op dat ESU zelfs afgeraden werd, helaas kon ik vanwege een andere afspraak niet aanhaken bij dat gesprek. Nu heb ik op dit moment een aantal locs van Hobbytrain die al gedigitaliseerd waren (geen idee wat voor decoder), een tweetal locs die ik zelf voorzien heb van een ESU (lokpilot V5) en nog een x aantal locs waar de decoder nog in moet.

Eigenlijk een hele simpele vraag: welk merk decoder wordt in N spoor het meest gebruikt en vooral waarom? Ik lees hier en daar op dit forum welke decoders zoal gebruikt worden maar ik zou graag de gedachte erachter horen.

Alvast bedankt voor de reacties.


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1845
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door OBBinN »

In het begin had ik ook veelal ESU decoders. Tegenwoordig prop ik overal Zimo in. De meeste locs lopen daar fijner op, zeker de Fleischmannen.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 461
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door jeemka »

Toevallig stond ik in Houten ook bij dat gesprek. Naast Zimo is ook D&H een aanrader.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door FidOo »

Ik gebruik ook vrijwel uitsluitend D&H of afgeleide daarvan. Daarnaast zimo vooral de sound decoders.

Esu vind ik voor N minder fijn. omdat ze fabrieksaf gewoon wat minder fijn rijden terwijl de bovenstaande dat eigenlijk wel direct doen. Daarnaast zijn doehler-haass decoders en zeker de afgeleide pd10mu goedkoop in vergelijking met overige merken.

Een noemenswaardige ander merk is train-o-matic. Ook goedkoop en de paar die ik inmiddels ingebouwd heb waren ook goed!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door 59erke »

Geen ervaring met ESU maar ook al verhalen gehoord dat deze voor N minder geschikt zijn. Zelf heb ik goede ervaringen met D&H maar de laatste tijd koop ik enkel nog Kuehn decoders tot volle tevredenheid


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door WimR »

Ooit een keer een ESU decoder ingebouwd, wat reed die lok belabberd.
Daarna een Kuehn of D&H ingebouwd, dat was veel beter en goed te regelen.
IK wil dan ook nooit meer een ESU decoder zien en hou het bij Kuehn of D&H.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door EnricoS »

FidOo schreef: 11 nov 2023 18:30 Daarnaast zijn doehler-haass decoders en zeker de afgeleide pd10mu goedkoop in vergelijking met overige merken.
De PD10MU lijkt mij op het oog een prima alternatief. Enig idee wat de PD10MU goedkoper maakt? Ik kan mij voorstellen dat de lagere prijs zorgt voor minder functies oid?


Groet, EnricoS

u43hvs
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door u43hvs »

Geen susi aansluiting https://www.dm-toys.de/de/blogartikel/k ... union.html instellen via een dr5000 gaat wat moeilijker.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door FidOo »

Het is vooral dat de decoder geen sx ondersteuning heeft. Dat zal ongetwijfeld licentie rechten schelen. Daarnaast het stukje wat hisko al aanhaalde.

Kwalitatief maakt het geen enkel verschil. Ik heb er al een stuk of 50 ingebouwd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

piksov
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door piksov »

De PD series van D&H gebruikt een goedkopere microcontroller, heeft wat minder geheugen, daarom heeft ie ook niet alle features die de DH serie wel heeft. Idd geen susi, maar ook niet de uitgebreide functiemapping (alleen bij stilstand lampje aan oid), en geen analog mode geloof ik.
Ook doet ie niet automatisch ontkoppelen, daarvoor heb je echt de DH10 nodig.

De firmware van de PD serie decoders is onderling uitwisselbaar, en er zijn PD decoders die -wel- analoog kunnen, en er zijn er ook die wel SX kunnen. (Je hebt dan wel een D&H programmer nodig, of moet iemand weten die zo'n ding heeft....)

Even uitzoeken welke dingen voor jou van belang zijn en je hebt een hele goedkope decoder die 'alles' doet wat je wilt .

Er is ook een PD18, kost hetzelfde als de PD10MU en heeft dan een next18 stekkertje.

Zimo decoders zijn ook goed, alleen bij de de nieuwe MS sound decoders heb ik zo mijn gedachten .....
Ik hoor te veel 'gedoe' over die MS decoders. Zimo decoders kunnen veel (alles wat je maar zou willen), maar zijn ook duur.
En omdat ze zoveel kunnen zijn er ook heel veel instel mogelijkheden ... Ik durf ze best 'complex' te noemen.

D&H decoders zijn dan veel simpeler in te stellen en zeker de PD decoders bieden heel veel waar voor hun geld.
Bijna al mijn loks (40+) rijden met PD10MU decoders

(en mocht het nog niet duidelijk zijn ... ook hier spreekt een D&H fan ...)

Guus



Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door EnricoS »

Super bedankt voor alle reacties! Hier kan ik wat mee. Afgelopen zaterdag wilde ik een Esu Lokprogrammer aanschaffen maar na het gesprek wat ik opving heb ik dat dus niet gedaan.

Hetgeen ik met de decoders wil doen is rijden via iTrain, lampje aan en uit en dan houd het al snel op. Volgens mij is de PD10MU dan een prima decoder voor mij doeleinden (correct me if I’m wrong).

Het instellen op een DR5000 zal dan wat lastiger zijn wellicht maar voor het gemak schaf ik dan een programmer aan aangezien dat toch al in de planning stond.

Gisteren bleek dat mijn Arnold BR01 niet fantastisch loopt met een Esu decoder, wellicht dat dat beter zal gaan met een D&H decoder erin.

Nogmaals dank en extra info is natuurlijk altijd nog welkom :)


Groet, EnricoS

railrene
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door railrene »

EnricoS schreef: 13 nov 2023 16:51 Super bedankt voor alle reacties! Hier kan ik wat mee. Afgelopen zaterdag wilde ik een Esu Lokprogrammer aanschaffen maar na het gesprek wat ik opving heb ik dat dus niet gedaan.
Kijk eens naar DecoderPro. Gratis, werkt ook met een DR5000 (of YM7001 na upgrade). Scheelt je wellicht de aanschaf van een programmer.

https://www.jmri.org/help/en/html/apps/ ... Tour.shtml

Mvg
René



Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door EnricoS »

railrene schreef: 13 nov 2023 17:51 Kijk eens naar DecoderPro. Gratis, werkt ook met een DR5000 (of YM7001 na upgrade). Scheelt je wellicht de aanschaf van een programmer.

https://www.jmri.org/help/en/html/apps/ ... Tour.shtml

Mvg
René
Dat ziet er erg interessant uit. Hier ga ik de komende dagen eens mee spelen! Bedankt!


Groet, EnricoS

FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door FidOo »

Ik durf je te garanderen dat jouw arnold br01 dikke prima rijdt met die Pd10mu. Groot verschil met de esu!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door EnricoS »

FidOo schreef: 13 nov 2023 22:13 Ik durf je te garanderen dat jouw arnold br01 dikke prima rijdt met die Pd10mu. Groot verschil met de esu!
Inmiddels de bestelde decoders binnengekregen vanuit onze oosterburen. Eerlijk is eerlijk, ik was wat sceptisch maar zojuist de PD10MU in mijn Arnold BR01 gestopt en inderdaad wat een enorm verschil... Enorm bedankt allen!


Groet, EnricoS

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door Wim Ros »

EnricoS schreef: 12 nov 2023 21:25
De PD10MU lijkt mij op het oog een prima alternatief. Enig idee wat de PD10MU goedkoper maakt?
DCC-Only. En minder functies.



Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Digitaliseren, welk merk decoder?

Bericht door EnricoS »

Goedenavond allen,
Op vele aanraden heb ik recent een aantal D&H PD10MU decoders gekocht en in verschillende locs geïnstalleerd. Zoals aangegeven rijden de locs heel netjes met deze decoders, daarover niks te klagen.

Nu mijn baan wat sporen betreft ligt ben ik bezig met de verschillende locs in iTrain te zetten en loop hier tegen wat dingen aan die waarschijnlijk met wat CV's op te lossen zijn maar die ik nog niet heb kunnen vinden.
1. Achteruit loopt de loc ongeveer 15 á 20 km/u (op schaal natuurlijk) harder dan vooruit, ik heb nu 3 locs met de PD10MU getest en bij elke loc is dit het geval. Je kunt de snelheid in zijn geheel wat omlaag halen maar ook specifiek vooruit of achteruit dimmen, echter wanneer ik achteruit probeer te dimmen is ineens alle snelheid eruit en komt de loc niet meer boven ongeveer 90 km/u (op schaal).
2. Op een bepaalde decoder stap zit een enorme snelheidsdip wanneer de loc vooruit rijdt. Welke stap het is verschilt per loc echter het snelheidsverschil tussen deze stappen kan oplopen tot 30 km/u (wederom op schaal). Achteruit is van deze dip dan weer niks te merken waardoor de loc op die specifieke stap dus een nog groter snelheidsverschil heeft tussen vooruit en achteruit.

Zijn er forumleden die tegen ditzelfde ''probleem'' zijn aangelopen en wel de oplossing hebben gevonden? Ik hou mij graag aanbevolen!

Alvast bedankt!


Groet, EnricoS
Plaats reactie