Zoldertal

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Zoldertal

Bericht door stefanW »

Goedemorgen,

Eindelijk tijd en ruimte om een grotere baan te gaan bouwen. Afgelopen 2 jaar wat geoeffend op een 'kleine' plaat. Maar deze moest ik steeds in de woonkamer neerzetten om er mee aan het werk te gaan. Niet bepaald ideaal. Nu de zolder aangepakt en ruimte om hier een baan op te bouwen.

Afmetingen ca. 337cm lang en 80cm diep. En dan nog een stuk van 109x60. Ruimt genoeg lijkt mij.

Bedoeling is om de achterkant van de baan een lange berg te maken. Waar een spoor doorheen rijdt en via een brug naar een ander stuk berg komt. In het dal zal dan een klein treintje rijden, deels door een tunnel. Hier zal evt. Ook wat industrie langs kunnen. Zat te denken om op het stuk van 109×60 industrietie te gaan maken met wat rangeer mogelijkheid.

Het station zal een prominente plek op de baan krijgen en redelijk wat ruimte innemen. Er moet in ieder geval een rheingold set kunnen staan.

Hieronder de eerste opstelling van het station.


Afbeelding


Tips zijn welkom!


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Zoldertal

Bericht door bpieters »

Mijn tip is om de wissels die daar liggen te gebruiken voor het onzichtbare deel en voor het station peco-wissels te nemen met ondervoeraandrijvingen.
Dat oogt veel beter en er zitten geen aandrijvingen in de weg bij perrons e.d.
Verder is het sporengedeelte prima met denk ik een middenperron.



Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Zoldertal

Bericht door stefanW »

Bert,

Inderdaad in het midden komt een perron. Heb nog wat zitten spelen om eventueel 3 ipv 4 uitgaande sporen te doen. Heb ner anyrail gedownload, werkte eerst met scram maar dat beviel niet. Eerst maar wat langer prutsen op de computer denk ik.

Ik had al een partij roco rails, vandaar dat ik daarmee verder ga. Kan evt. Deze wissels ook uitvoeren met een wisselaandrijving via de onderkant. Zit hier nog over te twijfelen. Eerst maar verder ontwerpen op de pc. Hoop deze week een 2 tal ontwerpen grof klaar te hebben. Zal deze dan ook zsm op het forum zetten.



Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Zoldertal

Bericht door stefanW »

Hierbij het eerste ontwerp. Heb ervoor gekozen om de baan een heel rondje te laten gaan. Bedoeling was eigenlijk om het smallere stuk te gebruiken voor industrie. Echter moet de trein dan onder het hoofdspoor door rijden. Omwille van de lengte van de baan naar het station zou dit te stijl worden naar mijn idee. Heb eerst de lange sneltreinbaan gemaakt. De rest volgt later. Wellicht dat er nu al genoeg tips komen om e.e.a. aan te passen. Het spoor loop vanaf station met ca. % omhoog een tunnel in. Verder op het rechte stuk zal het spoor uit de tunnel komen via een brug naar een andere tunnel. Bij de bocht zal het spoor weer in het zicht komen en vervolgens langs de achterwand weer zakken. Na de bocht zal het ongeveer weer op level zitten. In het midden komt dan een rangeer terrein met industrie.


Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zoldertal

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Je zit overal erg tegen het randje aan van de tafel. Als een keer iets ontspoort is net als in het echt de schade niet te overzien. Een benadering van je station kan zijn om alle hoofdgebouwen of beeld bepalende gebouwen neer te zetten, dus juist ook die een spooraansluiting krijgen. Je ziet dan direct of iets wel of niet kan. Ik zou het perron aan de andere kant leggen en de twee sporen vrij houden van het station, maar ik weet niet of dat past met de treinen die gaan rijden.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Zoldertal

Bericht door stefanW »

Zaunkönigs Bahn schreef: 24 nov 2023 16:38 Je zit overal erg tegen het randje aan van de tafel. Als een keer iets ontspoort is net als in het echt de schade niet te overzien. Een benadering van je station kan zijn om alle hoofdgebouwen of beeld bepalende gebouwen neer te zetten, dus juist ook die een spooraansluiting krijgen. Je ziet dan direct of iets wel of niet kan. Ik zou het perron aan de andere kant leggen en de twee sporen vrij houden van het station, maar ik weet niet of dat past met de treinen die gaan rijden.
Dank voor je antwoord. Aan de achterkant van de baan zit een muur cq wordt een achterplaat gemonteerd. Hier dus geen problemen met het ontsporen. Voorkant heb je wel gelijk aan. Op het lange stuk is wel wat ruimte. Op het kortere stuk niet zoveel omwille van de max diepte van 60cm en toch nog een redelijk mooie bocht te kunnen leggen.

Wat bedoel je precies met de 2 sporen vrijhouden van het sation? En het perron dus aan de rand van de tafel, en dan in het midden 2 doorgaande sporen, waarbij 1 aftakt naar het perron en 1 naar het station?


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zoldertal

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

stefanW schreef: 25 nov 2023 23:42 Wat bedoel je precies met de 2 sporen vrijhouden van het sation? En het perron dus aan de rand van de tafel, en dan in het midden 2 doorgaande sporen, waarbij 1 aftakt naar het perron en 1 naar het station?
Om het probleem te ontlopen dat treinen altijd door het station moeten rijden. Meer niet. Maar als je lange treinen gaat rijden kan dat mogelijk niet omdat de lengte voor het station ontbreekt.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Zoldertal

Bericht door stefanW »

Ik wil sowieso een perron hebben van ca. 90cm voor mijn rheingoldset. Vandaar ook de opstelling zoals getekend. Onderste spoor is doorloopspoor en komt dusbook niet langs het perron. Moet de rheingold wel stoppen dan is het eennkwestie van wissel omzetten. Overige sporen kan ik nog wel mee gaan spelen. Denk dat de opzet van de grote baan wel goed is op deze manier. Houd dan in principe nog genoeg breedte over om nog een paar buurt/industrie spoortjes te maken. Inmiddels wat flex rails bij besteld om de lange baan te gaan maken. Heb nu eerst "weekend" dus morgen ochtend eens beginnen met wat hout te zagen om de helling te maken. En dan eens kijken hoe het uitkomt op de baan.


Plaats reactie