Schaduwstation - Duwen en trekken

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door PaulRoman »

Hi all,

In mijn nieuwe baanplan overweeg ik een schaduwstation in de vorm van het bijgevoegde plaatje. Het hele plan ligt horizontaal, dus nergens hoogteverschillen. Radius van de bochten ~32.5 cm.
Treinen komen getrokken binnen bij A, rijden op in poot B, worden geduwd van B naar een spoor in schaduwstation C en vertrekken weer getrokken van C naar A.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie. Met name met het ontsporingsgevaar bij het duwen van B naar C. Of zie ik dat te zwart in ? Treinlengte zal niet meer zijn dan ongeveer 1 m. In het gehele schema komt (oude) Arnold rails en wissels te liggen. Tot nu toe heb ik daar nooit problemen mee gehad.

Dat er in de hele contraptie een keerlus zit is mij bekend. De oplossing is mij ook bekend. Dat gaat geen problemen geven. Mijn vraag gaat dus puur over eventuele mechanische problemen. Alvast bedankt voor jullie repons.

Goet,

Paul
Afbeelding


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Sporen C en B ruim nemen zodat er nog recht overblijft voor het wissel. Neem GEEN R1. Zorg voor stukjes recht voor en na het wissel.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door PaulRoman »

Ha Joop,

Bedankt voor je advies. In mijn hele baanontwerp komt R1 niet voor. Mijn minimale boogstralen zijn 25-30 cm. Voor dit schaduwstation heb ik R=32.5 cm in gedachten. De Arnold wissels zijn 15 graden. Boogstraal is 43 cm. Met het stuk recht van voldoende lengte (20 cm ?) tussen C en de keerdriehoek zou het dus wel moeten lukken ?

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door PaulRoman »

Of bedoel je ook de sporen in het schaduwstation verder uit elkaar leggen, zodat er ook hier een klein stukje recht tussen de wissels zit ?


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ook als je trein geparkeerd staat op B of C heb je een klein stukje recht nodig voor de wissel. Dit heeft te maken met het "zetten" van de wielen, vooral dan als er gedrukt wordt. Het stukje recht heeft dus de functie van wielenrichter. Een paar centimeter is vaak voldoende, denk aan 4 tot 5 cm, soms kan het nog kleiner. Met je vraag over de opstelsporen, lijkt mij verstandig om tussen elk wissel een klein stukje recht te zetten, zie hierboven voor de lengte. De reden daarvoor ligt gelegen in het feit dat je een boog tegenboog combinatie hebt. Dat speelt natuurlijk minder bij het bovenste spoor en helemaal niet bij het onderste spoor. De twee tussenliggende sporen kunnen hierdoor problemen geven. Kunnen, want ik weet niet hoe gevoelig jouw wagonnetjes zijn.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door PaulRoman »

De sporen B en C worden ruim bemeten. Aan een stuk recht voor de wissel kom ik zeker.
Boog en tegenboog bij het inrijden van het schaduwstation ga ik dan maar uitgebreid testen. Een stukje recht tussen de wissels wil ik wel invoegen, maar ik moet kijken of alles dan nog gaat passen in de beschikbare ruimte.
Joop, bedankt.


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door bpieters »

Hoewel ik het idee prima vind denk ik dat lok-wisseling qua ruimte economischer is.Ontkoppelrails aan het eind van de kopsporen en een naast A een paar korte kopspoortjes voor loks toevoegen.Dat voorkomt achteruit rijden met complete treinen.Voordeel is dat het op een smalle plaat kan.Verder heb ik op mijn baan de ervaring dat mn achteruitrijden met een sleep goederenwagens niet altijd lekker gaat.



Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door Zolderspoor »

Servus,

Ik durf in te schatten dat wat je wilt zonder poespas met rechte stukjes prima gaat lukken. Ik rij op Arnold rails en een groot deel van mijn maximaal acht rijtuigen lange treinen komen binnen op een der 11 kopsporen. Vergelijkbaar met situatie B op jouw tekening. Na het aankoppelen van een andere loc worden deze treinen in radius 4 door de 90° boog de “tuin” in getrokken en geparkeerd op een van de 6 kopsporen als op situatie C. Op afroep wordt zo’n trein terug geduwd naar het kopstation. In de boog en aansluitende wisselstraat liggen een schuine kruising, Engelse wissels en linkse resp. rechtse wissels.
95% van de geduwde ritten verloopt probleemloos. Als het al fout gaat ligt dat volgens mijn ervaring meer aan het merk van de rijtuigen: Sommige wagentjes houden niet van elkaar. Zelfs niet als ze allemaal van dezelfde fabrikant zijn.
Overigens, mijn korte lokaalgoederentrein (14 assen, merendeel 2-assig) wordt probleemloos achteruit gezet.

Groetend,
Rob


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door bpieters »

Afbeelding

Dit bedoelde ik met lokwisseling.
Poot B wordt overbodig (scheelt aardig wat ruimte) en geen keerdriehoek.
Nadeel is wel dat je een extra lok nodig hebt.
Daar staat tegenover dat je geen hele trein hoeft te keren.
Bovendien is dit wat meer werkelijkheidsgetrouw.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door bpieters »

En dan nog een minder ruimte innemend alternatief maar wel met achteruit inrijden naar C met B als uithaalspoor.
Afbeelding

Bijkomstigheid is de doorrij- en keermogelijkheid door de keerlus.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door PaulRoman »

Hallo,

*Rob: Bedankt voor je informatie. Doe jij het ontkoppel/koppelen automatisch? Op basis van jouw informatie zou ik mijn ontwerp geloof ik wel aandurven.Daarin wordt ueberhaupt niet ont-/gekoppeld.
*Bert: Kun je aangeven in welke situaties(s) het opduwen van een sleep goederenwagons bij jou fout gaat ?
*Bert: Een leuke, nieuwe variant. Je somt de voordelen al op: Geen complete opgeduwde treinen, smaller baanontwerp, meer werkelijkheidsgetrouw.
Maar het betreft hier een automatisch schaduwstation. Dat automatisch had ik er nog niet bij vermeld. Ontkoppelen gaat wel lukken. Opnieuw aankoppelen heb ik mijn twijfels over. En ik moet zorgen voor gereedstaande loks, met de neus -vooral voor stoomloks met tender- in de juiste richting. En ik heb aan het eind van elk opstelspoor een extra blok nodig om de ontkoppelde lok in op te vangen.
Jouw suggestie bracht me wel op het volgende idee. Zie onderstaand plaatje.

Afbeelding

Zodra de wachtende lok in B zich voor een rij wagons/rijtuigen in schaduwstation C heeft gesteld, en is vertrokken naar A kan de dan "bevrijde" lok van het schaduwstation C, achteruit richting A, vooruit naar B rijden, en daar gaan staan wachten.
Dit is allemaal wel automatisch te realiseren, echter het automatisch ontkoppelen/koppelen blijft wel een punt.

Groet,

Paul

*Bert: Ondertussen zie ik jouw aanvulling van 13:30. Maar voor iets dergelijks heb ik geen plaats. De keerlus is onmogelijk te realiseren op de ruimte die ik heb. Dus deze variant valt af.


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door bpieters »

Hoi paul,
Bij mij is het af en toe een probleem met de standaard koppelingen bij lichte 2-assige goederenwagen als er een boog-tegenboog in een wisselstraat . Ik denk door het drukken dat er dan te weinig speling in de koppelingshouder zit.(het veertje wordt dan immers ingedrukt waardoor de koppeling te star wordt)
Gelukkig gebeurt het niet vaak maar bij een geautomatiseerd systeem is het wel vervelend.
Wagons met draaistellen geven geen problemen.
Het aankoppelen gaat bij mij overigens prima op een recht stuk.
jouw laatste voorstel is wel een mooi idee.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door PaulRoman »

Als ik de problemen met geduwde treinen tot nu toe lees, treden deze voornamelijk op bij 2-assige (goederen)wagons bij een directe boog-tegenboog combinatie. Ik kan mijn ontwerp zo aanpassen dat er tussen boog en tegenboog een stuk recht van ongeveer 10 cm zit. Dan zou het probleem opgelost moeten zijn. Overigens gebruik ik Fleischmann profi-koppelingen. Als het probleem soms, zoals Rob aangeeft, zit in het feit dat sommige wagonnetjes elkaar niet "verdragen" dan de ongewenste combinaties simpelweg vermijden.
Ik heb voldoende ruimte voor spoor B, dus de variant met ontkoppelen/koppelen gaat het denk ik niet worden. Zou wel aardig zijn omdat de stammen dan in omgekeerde volgorde weer terugkeren. Maar het levert wel weer problemen op om het juiste type lok voor de stam te krijgen. Ik zou dan zeker meer lok-opstelspoortjes bij B willen hebben.

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door bpieters »

Zoals gezegd met de standaard arnokd-koppeling gaat het aankoppelen soepel met nauwelijks beweging in de wagons.
Bij de Fleischmann-koppeling is er denk ik meer kracht nodig om te koppelen.
Ik heb 1 treincommbinatie met de Fleischmannen en dat is een behoorlijk verschil tov de standaard.
Automatisch koppelen zonder verpkaatsing van de wagons gaat dan waarschijnlijk niet lukken.
Dan is je duw/trek oplossing inderdaad beter denk ik.
Een proefopstelling wijst wel uit of het werkt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door PaulRoman »

Ik denk dat het inderdaad de trek-duw oplossing gaat worden. Maar eerst ga ik maar eens een proefopstellinkje fabriceren.
Allen bedankt voor de input.

Paul


Schäßburg an der Kokel

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door Arjuna »

Paul

Volgens mij gaat dat lukken als antwoord op de eerste vraag
Ik zou dan de voortgang van de trein laag houden en niet full power


Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Schaduwstation - Duwen en trekken

Bericht door PaulRoman »

Alles met beleid, Arjuna. Rustig optrekken en rustig rijden en afremmen. Na nieuwjaar ga ik eens wat testjres uitvoeren.


Schäßburg an der Kokel
Plaats reactie