Minitrix 12851 E44 007 (DRG uitvoering)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Minitrix 12851 E44 007 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Historie/achtergrond
De ontwikkeling van de E44 komt voort uit eigenlijk het mislukte idee om de aandrijving van de stoomlocomotief over te brengen op elektrische locomotieven. Als je de literatuur er op na slaat, dan lees je eigenlijk overal dat dit soort systemen niet beviel. Voor eigen rekening en risico ontwikkelden drie locomotief fabrikanten in 1930/1931 een nieuwe locomotief. De E75 werd gebruikt als uitgangspunt, maar dan met meer trekkracht en ook een hogere snelheid om personentreinen te kunnen trekken. Door de steeds verdere verlaging van het motorgewicht konden draaistellen uitgevoerd worden met een zgn "tramophanging", de motor zit dan aan de assen vast en aan het draaistel (Tatzlagerantrieb). Fabrikant SSW ontwikkelden hun eigen E15 en E16 door naar de E44 001. BMAG en MSW bouwden de E44 101 en BMAG en BEW bouwden de E44 201. De laatste beviel niet en viel in de keuze van de DRG af. De E44 101 kreeg nog een vervolg van nog eens twee maal vier stuks en werden later vernummerd tot 501-509 om ruimte te maken voor de opvolgers van de winnaar E44 001. In totaal werden uiteindelijk 175 locomotieven naar voorbeeld E44 001 geleverd over een periode van 12 jaar. De locomotief moest op alle geëlektrificeerde trajecten van de DRG ingezet kunnen worden. Er moest rekening gehouden worden met;

1200t goederentrein op een 5‰ helling
900t goederentrein op een 10‰ helling
700t reizigerstrein op vlakke trajecten.

De eisen werden;
2000t goederentrein op vlakke trajecten met een snelheid van 75km/u
1190t goederentrein op een 5‰ helling met een snelheid van 65km/u
920t goederentrein op een 10‰ helling met een snelheid van 50km/u en
700t reizigerstrein met 90km/u

De locomotief voldeed aan de voorwaarden en werd door de meervoudige inzet door het personeel bestempeld als "Mädchen für alles". Pas in 1991 werden de laatste exemplaren afgedankt. De maximale snelheid werd vastgesteld op 90km/u.

Het model
De locomotief zit verpakt in de bekende plastic doos. In deze doos een plastic inzet waarin de locomotief past. Geen deksel, geen dunne velletjes plastic folie. In de dagen dat deze locomotief werd uitgebracht werd dat nog niet gedaan. Ook geen plastic zakje met rem slangen.
Er wordt een handleiding meegeleverd in de talen Duits, Engels, Frans, Nederlands en Deens of Zweeds. Verder nog een controlepapiertje met een nummer. De inhoud van de handleiding is; Ontstoringsset, Onderhoud loc., Oliën en smeren, Het overschakelen op bovenleiding, Kap afnemen, Draaistellen vernieuwen, Motor verwisselen, Koolborstels verwisselen en Verwisselen van lampjes. In het Duitstalige deel grote tekeningen en een lijstje met bestelnummers. Wat mij altijd heeft verbaasd is de kleur groen van het papier, het zal wel. Het is nog een oude verpakking, dus om de plastic inzet zit nog een papiertje met een flap waarmee je het geheel uit de doos kunt tillen zodat de handleiding bereikbaar wordt. Dat papiertje bevat op het bodemdeel nog reclame voor een belichtingsset voor een romantische rit in de nacht. Okay, dream on. De locomotief is analoog en er staat duidelijk in de handleiding "Voor 12 Volt gelijkstroom".

Afbeelding
Het model van de E44 007

Het model ziet er goed uit, maar ik heb toch nog wel wat puntjes van kritiek. De opschriften zijn scherp, maar er zijn ook opschriften die ik op foto's niet kan terugvinden. Hele kleine opschriften zoals in welk BW de locomotief is gestationeerd is met een vergrootglas leesbaar. Opschriften op het chassis zijn wat minder. In tegenstelling van Minitrix 16661-1 E44 046 met een gemis aan de draaistellen zijn bij deze locomotief de draaistellen correct. Ik heb weliswaar geen foto van de E44 007 kunnen bemachtigen, wel de E44 002 en dat zit er niet ver van af. De draaistellen van die machine heeft alleen aan de buitenzijde olie- of zandhouders. Van de E44 046 zijn foto's in te zien of te downloaden. Een aantal details had ook los opgezet kunnen worden in plaats van mee gieten. Ik denk dat daar een afweging heeft gelegen in hoeverre wordt het model dan kwetsbaar. Het is wel zo dat je "twee keer" moet kijken voordat je het ziet. Als geheel model vind ik hem wel geslaagd, maar je moet hem niet naast een Brawa (63101 E44 019) zetten of daarmee tandem rijden omdat dan de verschillen wel zichtbaar zijn. De Minitrix 12851 E44 007 is identiek aan de Minitrix 16661-1 E44 046, alleen is dat model digitaal. Buiten de genoemde verschillen heb ik geen andere storende verschillen gevonden. Ik vind de pantografen fors uitgevallen, vreemd genoeg is de balk die tegen de rijdraad drukt dunner, maar het had allemaal meer filigrain kunnen zijn.
De pantografen zijn goed uitklapbaar of inklapbaar. Er is geen slot, door het mechaniek met de veer wordt de pantograaf in de twee standen gedwongen. Als je geen functionerende bovenleiding hebt is het aan te raden om de pantograaf in hoogte te begrenzen, dat kan vrij eenvoudig door te proberen met kleine stukjes plastic sheet in verschillende diktes onder de pantograaf te schuiven om te zien welke het beste resultaat geeft. Je hoeft dan niets te verbuigen of zo aan de pantograaf. Het model wordt op vier assen aangedreven en op één as zijn de twee wielen voorzien van rubber.

De testrun
Wat het model een beetje aan detaillering mist wordt meer dan goedgemaakt met de rijeigenschappen en trekkracht. Het model weegt 80 gram en het chassis ziet er anders uit dan die van de digitale versie. De locomotief is beproefd op mijn stokoude testbaan en op mijn trekkracht testbaan. De stokoude testbaan heeft allerlei rariteiten, er zit een boog in met een radius <R1(182), R1(194,6) en R2. Verder twee meegebogen wissels R1/R2 met de scherpe kanten tegen elkaar. Bogen die direct aansluiten op een Engels wissel. Allemaal ingrediënten waarop een locomotief of wagon soms de mist in kan gaan. Deze locomotief ging goed door de drie bogen, de twee meegebogen wissels op afbuigend wordt zonder ontsporingen genomen! Voor het Engels wissel bleek de locomotief gevoelig voor niet goed aanliggende tongen, het Engels wissel is nog een oud model van Roco, maar voor de rest geen probleem.

Op de trekkracht testbaan is er getest met de Arnold Ass 7095 transformator. Parallel aan de aansluiting van de rails is een DMM verbonden om de spanning af te lezen. De locomotief eerst wat rondjes alleen laten rijden. Daarna werd er een testsleep aan de haak gehangen oplopend tot 42 wagons. De tijd werd genoteerd en met een programma worden dan de snelheden uitgerekend. De stijging en daling op de trekkracht testbaan loopt van 0,1% tot en met 1,5%, gecontroleerd met een digitale hoekmeter.

Afbeelding
trekkracht testbaan

Die sleep wagons bestaat uit door mij afgekeurde wagons. Ik wil een periode II baan bouwen en daar horen dan geen wagons uit periode III of nog later op rond te rijden. Ook zijn er wagons van de verkeerde maatschappij die nog niet bestond in periode II. De wagons in kwestie zijn over het algemeen Roco wagons die destijds goedkoop in de aanschaf waren. Als je begint moet je wat, vandaar. Dus deze afgekeurde wagons kunnen mooi dienst doen als testsleep. Ik kan gaan tot uiteindelijk 50 wagons, maar dan krijg ik te maken met het loskoppelen op willekeurige plaatsen in de trein. Ook werden regelmatig wagons in de boog omver getrokken. Kennelijk zijn 50 tweeassige wagons te veel.

Analoog
In de handleiding staat dat analoog 12Volt het maximum is, de trafo gaat niet verder dan 13,5Volt (gevolg van 220 naar 240 als netspanning). Deze transformator heeft in het lage bereik een niet zuivere gelijkspanning, dit heeft tot gevolg dat de motor blijft draaien op lage tot zeer lage snelheden. Met 13,5Volt gaat de locomotief als een TGV over de baan, maar liefst omgerekend 327,01km/u. De spanning teruggebracht naar ongeveer 4,4Volt en dan gaat het nog steeds hard met 93,43km/u. Het minimum voltage waarbij de locomotief nog zichtbaar vooruit komt is 2,15Volt, dit geeft een snelheid van 4,02km/u. Met een sleep van 42 wagons (equivalent van 1260t) haalt de trein bij een baanspanning van 12,8Volt 218km/u, dat is veel harder dan in het echt. De regelaar teruggebracht naar ongeveer 7,7Volt. Met een sleep van 42 wagons rijd de trein dan 87,2km/u. Ook nog even geprobeerd met een lage spanning. Bij 3,17Volt en 42 wagons als sleep rijd de trein 2,63km/u. Dat gaat redelijk. De locomotief heeft meer moeite bij een spanning van 2,55Volt, maar rijd dan wel 0,72km/u met een sleep van 42 wagons. Echt lager kan ik de transformator niet instellen en je moet met dat soort spanningen echt geduld hebben, soms dacht ik dat de trein stil stond maar dan zag ik toch iets van voorkant aspot, beetje meer naar het midden, het midden van de aspot en zo verder. Ongelofelijk.

Het rapportcijfer
In het verleden zijn er al testen geweest waarbij rapportcijfers werden gegeven. Ik ben daar met de maker van toen nog mee bezig. In mijn huidige opstelling kom ik tot het volgende;

Details 7,50
Bouwkwaliteit 9,29
Bedrukking 8,00
Loopeigenschappen 10,00
Snelheid 10,00
Trekkracht analoog 16,67
Totaal indruk 10,2

Door de manier van noteren in een rekenprogramma wordt enige subjectiviteit onderdrukt omdat genoemde onderdelen bestaan uit meerdere meetpunten.
Er zijn wat zaken die een verklaring behoeven. Snelheid een 10,00 terwijl de locomotief als een TGV over de baan vliegt, hoe is dat te rijmen? De locomotief zal hoe dan ook altijd een natuurgetrouwe snelheid kunnen rijden, dat de eigenaar(jij dus) TGV activiteiten wenst is niet de schuld van die locomotief. Je kunt altijd minder spanning toevoeren. Het rapportcijfer voor trekkracht is hoger omdat in deze test naar voren is gekomen dat de locomotief meer trekt dan als voorwaarde gesteld door de DRG(zie boven). De waardering is dan 5 (gedeeld door 3 maal 100%). Door deze extra waardering bij de trekkracht komt de totale waardering uit op een 10,2 (10,24). Anders gezegd het is een beul van een locomotief.

In de DRG periode werd 600 ton gezien als maximum last voor in de bergen. Ik moet nog gaan zien of dit op hellingen echt problemen geeft. Het zijn 20 wagons minder dan de test en de wagons zijn allemaal uit vrij recente producties en zullen dus lichter lopen dan het sleepje wat ik er nu achter had gehangen en die allemaal van minimaal 35 jaar terug dateren. Dit sleepje van 40 wagons is ongeveer 253cm lang. Uit de test blijkt dat de locomotief daar geen probleem mee heeft. Met 1200 ton de bergen in is ook voor dit model geen probleem omdat er dan tandem gereden werd, dus eigenlijk wordt het dan 2x20 wagons.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie