Minitrix 51-2973-00 E75 02 (DRG uitvoering)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Minitrix 51-2973-00 E75 02 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Historie/achtergrond
In 1922 werden door de DRG 37 gelede locomotieven met de as indeling (1B)(B1) bestelt die uiteindelijk de nummering E77 kregen. Echter de locomotief bleek onderhoudsgevoelig door de kabels tussen de drie delen. De mechanische delen tussen de drie delen bleken te zwak en boven de 55km/u waren de ervaringen niet bepaald positief. Dit heeft tot gevolg gehad dat de opvolger de E75 werd, met één chassis en de as opstelling 1'BB1'. Veel onderdelen konden worden uitgewisseld met de E77 omdat eigenlijk alleen het chassis anders was en dat bleek voordelig. Een groot deel van de slechte ervaringen waren hiermee verholpen, maar de rijeigenschappen waren niet echt verbeterd en daarom mocht de locomotief niet harder dan 70km/u, dat was maar 5km/u sneller dan de E77 (pas veel later kwam men tot de conclusie dat stangen aandrijving voor elektro locomotieven niet de juiste richting was). De locomotief was dus goed voor het goederenverkeer en net niet goed genoeg voor het personenvervoer. De locomotief werd spaarzaam ingezet in het personenvervoer en vaak alleen als de trein door de bergen moest. Er is nog een werkend exemplaar bewaard gebleven onder nummer E75 09 in het transportmuseum in Neurenberg.

De locomotief moest het volgende kunnen trekken;
Goederentreinen met 1800 ton treingewicht op een helling van 3‰ met 30km/u
Personentreinen met 500 ton treingewicht op een helling van 3‰ met 60km/u
Goederentreinen met 850 ton treingewicht op een helling van 10‰ met 25km/u
Personentreinen met 500 ton treingewicht op een helling van 10‰ met 50km/u

Het model
De locomotief zit verpakt in de bekende plastic doos. In deze doos een plastic inzet waarin de locomotief past. Geen deksel, geen dunne velletjes plastic folie. In de dagen dat deze locomotief werd uitgebracht werd dat nog niet gedaan. Ook geen plastic zakje met rem slangen of andere aan te brengen delen.
Er wordt een handleiding meegeleverd in de talen Duits, Engels, Frans, Nederlands en Deens of Zweeds. Verder nog een controlepapiertje met een nummer. De inhoud van de handleiding is; Ontstoringsset, Onderhoud loc., Oliën en smeren, Smeren, Kap van de lok verwijderen, Omschakeling voor bovenleidinggebruik, Verwisselen van lampen, De motor vervangen, Koolborstels vervangen en Sleperplaat vervangen. In het Duitstalige deel grote tekeningen en een lijstje met bestelnummers. Wat mij altijd heeft verbaasd is de kleur groen van het papier, ook nu weer. Het is nog een oude verpakking, dus om de plastic inzet zit nog een papiertje met een flap waarmee je het geheel uit de doos kunt tillen zodat de handleiding bereikbaar wordt. Dat papiertje bevat op het bodemdeel nog reclame voor de Ratgeber für Planung, Bau und Fahrbetrieb. Als extra een dubbel gevouwen velletje met ongeveer de breedte van de doos, aan de buitenzijde twee foto's en aan de binnenzijde Die E75 en Technische Daten des Vorbildes. De locomotief is analoog en er staat duidelijk in de handleiding "Voor 12 Volt gelijkstroom".

Afbeelding
Het model van de E75 02

Het model ziet er goed uit, maar ik heb toch nog wel wat puntjes van kritiek. Alleen het lok nummer is scherp, alle andere opschriften zijn of verworden tot een gekleurd streepje of net niet scherp genoeg. Je kunt wel met een vergrootglas het een en ander lezen, maar net niet helemaal. En je kunt het lezen/raden omdat je enigszins weet wat er moet staan. Ik heb foto's van de E75 09 kunnen downloaden, dat zit niet ver van E75 02 af. Een aantal kleine details had beter gekund zoals de leidingen aan de zijkant van de locomotief. Ik heb verder geen storende verschillen gevonden in vergelijk met het foto materiaal. De pantografen zijn fors uitgevallen en laten zich maar moeizaam in een soort van slot duwen. Dit is het opzij duwen van de veren en dan moet een haakje er achter blijven zitten, dus uitklappen super, inklappen zeuren. Het model wordt op vier assen aangedreven en op de twee buitenste assen zit op één wiel rubber, aan de ene zijde links en aan de andere zijde rechts.

De testrun
Het model weegt 82 gram, dit deed vermoeden dat het model gelijke prestaties zou neerzetten in vergelijk met de vorige geteste locomotieven. Dit bleek een onjuiste aanname. De locomotief is beproefd op mijn stokoude testbaan en op mijn trekkracht testbaan. De stokoude testbaan heeft allerlei rariteiten, er zit een boog in met een radius <R1(182), R1(194,6) en R2. Verder twee meegebogen wissels R1/R2 met de scherpe kanten tegen elkaar. Bogen die direct aansluiten op een Engels wissel. Allemaal ingrediënten waarop een locomotief of wagon soms de mist in kan gaan. Deze locomotief gaat niet door de bogen <R1(182) en R1(194,6). De locomotief gaat wel door R2, maar dat kost zichtbaar moeite. Dit was dus einde test op de stokoude testbaan. Meegebogen wissels met R1/R2 worden dus vanwege R1 niet goed bereden en de locomotief ontspoort. Voor het Engels wissel bleek de locomotief gevoelig voor niet goed aanliggende tongen, het Engels wissel is nog een oud model van Roco.

Op de trekkracht testbaan is er getest met de Arnold Ass 7095 transformator. Parallel aan de aansluiting van de rails is een DMM verbonden om de spanning af te lezen. De locomotief eerst wat rondjes alleen laten rijden. Daarna werd er een testsleep aan de haak gehangen oplopend tot 42 wagons. De tijd werd genoteerd en met een programma worden dan de snelheden uitgerekend. De stijging en daling op de trekkracht testbaan loopt van 0,1% tot en met 1,5%, gecontroleerd met een digitale hoekmeter.

Afbeelding
trekkracht testbaan

Die sleep wagons bestaat uit door mij afgekeurde wagons. Ik wil een periode II baan bouwen en daar horen dan geen wagons uit periode III of nog later op rond te rijden. Ook zijn er wagons van de verkeerde maatschappij die nog niet bestond in periode II. De wagons in kwestie zijn over het algemeen Roco wagons die destijds goedkoop in de aanschaf waren. Als je begint moet je wat, vandaar. Dus deze afgekeurde wagons kunnen mooi dienst doen als testsleep. Als je precies wil weten welke wagons dat zijn dan kan dat, in dit draadje https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 07#p275807 kun je dat zien.

Analoog
In de handleiding staat dat analoog 12Volt het maximum is, de trafo gaat niet verder dan 13,5Volt (gevolg van 220 naar 240 als netspanning). Deze transformator heeft in het lage bereik een niet zuivere gelijkspanning, dit heeft tot gevolg dat de motor blijft draaien op lage tot zeer lage snelheden. Met 13,3Volt gaat de locomotief als een TGV over de baan, maar liefst omgerekend 261,61km/u. Het minimum voltage waarbij de locomotief nog zichtbaar vooruit komt is ongeveer 2,2Volt, dit geeft een snelheid van 3,29km/u. Met een sleep van 42 wagons (equivalent van 1260t) haalt de trein bij een baanspanning van 12,95Volt minimaal 174km/u, dat is veel harder dan in het echt. De regelaar teruggebracht naar ongeveer 4,8Volt. Met een sleep van 42 wagons rijd de trein dan 20,12km/u. Ook nog even geprobeerd met een lage spanning. Bij 3,20Volt en 42 wagons als sleep rijd de trein 1,78km/u. Dat gaat redelijk. De locomotief heeft moeite om de toch vrij ruime bogen door te komen en dit heeft dus effect op de minimum snelheid. De trekkracht testbaan wordt met de klok mee gereden, dus rechtsom. Op de helft tot driekwart van de rechter boog komt dan de trein bijna tot stilstand. Dus die 1,78km/u is een gemiddelde. Echt lager kon ik de transformator niet instellen omdat de locomotief het dan laat afweten op de moeilijke passages, dat wil zeggen dat de wielen dan doordraaien.

Het rapportcijfer
In het verleden zijn er al testen geweest waarbij rapportcijfers werden gegeven. Ik heb de huidige opstelling uitgebreid met "bochtengedrag". In de vorige testen kan ik die toevoegen, maar omdat de score daar goed was zal dat op het totaal niet gaan veranderen. Met de nieuwe opstelling kom ik tot het volgende;

Details 9,33
Bouwkwaliteit 9,57
Bedrukking 6,00
Loopeigenschappen 8,75
Bochtengedrag 6,00
Snelheid 10,00
Trekkracht analoog 13,33
Totaal indruk 9,00

Door de manier van noteren in een rekenprogramma wordt enige subjectiviteit onderdrukt omdat genoemde onderdelen bestaan uit meerdere meetpunten. Er zijn wat zaken die een verklaring behoeven. Details 9,33 omdat de leidingen in ene abrupt eindigen. Bouwkwaliteit een 9,57 omdat in het Nederlandstalige deel niet op dezelfde manier naar de tekeningen wordt verwezen als in het Duitse deel. Je moet soms zoeken over welke tekening ze het hebben. Bedrukking een 6,00. Alleen E75 02 is leesbaar, enkele kleine opschriften deels met een vergrootglas en verder is het onleesbaar. De loopeigenschappen is gewaardeerd met een 8,75 omdat de voorloop wielen soms een ander idee hebben. Het is zaak het baanplan volgens de regels op te zetten, dus stukje recht tussen boog en wissel etc. Verder moet de baan er goed bij liggen, dus alles goed aangesloten, een klein gaatje zoals wel eens gezien op het forum kan met deze locomotief tot een ontsporing leiden. Bochtengedrag een 6,00 omdat kleiner dan R2 niet gaat en ook R2 moeizaam gaat. Snelheid een 10,00 terwijl de locomotief als een TGV over de baan vliegt, hoe is dat te rijmen? De locomotief zal hoe dan ook altijd een natuurgetrouwe snelheid kunnen rijden, dat de eigenaar(jij dus) TGV activiteiten wenst is niet de schuld van die locomotief. Je kunt altijd minder spanning toevoeren. Het rapportcijfer voor trekkracht is hoger omdat in deze test naar voren is gekomen dat de locomotief meer trekt dan als voorwaarde gesteld door de DRG(zie boven). De waardering is dan 5 (gedeeld door 3 (de standaard als de locomotief hetzelfde trekt als de locomotief in het grootbedrijf) maal 100%). Door deze extra waardering bij de trekkracht komt de totale waardering uit op een 9,00. Een nette score.

In de DRG periode werd 600 ton gezien als maximum last voor in de bergen. Ik moet nog gaan zien of dit op hellingen echt problemen geeft. Het zijn 20 wagons minder dan de test en de wagons zijn allemaal uit vrij recente producties en zullen dus lichter lopen dan het sleepje wat ik er nu achter had gehangen en die allemaal van minimaal 35 jaar terug dateren. Dit sleepje van 40 wagons is ongeveer 253cm lang. Uit de test blijkt dat de locomotief daar geen probleem mee heeft mits de bogen ruim genoeg zijn. De gevraagde 850 ton op een helling van 10‰ met 25km/u worden dan ook ruim gehaald.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie