Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ervaringen met "Gray and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Hube »

Hallo,
Ik heb mijn NS mat'36 3D print in Tan FDP van SW binnen.
Op het 1e gezicht ziet het er goed uit:
SW-mat36-tan-1.jpg
SW-mat36-tan-1.jpg (13.74 KiB) 1794 keer bekeken
Het materiaal voelt ook stijver en minder bros aan dan eerdere prints met SFD plastic;
De print wijkt iets naar binnen maar dat trekt de bodemplaat wel recht.

Iets anders is een wittige aanslag op de zijkant van 1 van de kappen. Ik kan zo niet zien of het een plastic of was laag of aanslag is. Het is wel weg te wrijven of schuren. Misschien verdwijnt het al bij het ontvetten.
SW-mat36-tan-2.jpg
SW-mat36-tan-2.jpg (12.62 KiB) 1794 keer bekeken
Storende is, is een "haar" op een zijkant, zie foto. Is dit een reden om te reclameren??
SW-mat36-tan-3.jpg
SW-mat36-tan-3.jpg (11.64 KiB) 1794 keer bekeken


groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Ervaringen met "Gray and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

fijn dat het redelijk naar te vredenheid is. Ik zou deze foto;s toch wel even voorleggen aan de support afdeling, en soms krijg je zelfs van Mitchell Jetten antwoord want die werkt op die afdeling. (Jettuh of dit forum). Wellicht dat ze een nieuwe sturen en hebben ze voordeel van deze feedback.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met "Gray and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Jettuh »

De wittige aanslag dat is het support materiaal (wat om hele model zit bij deze printer), had iets beter schoongemaakt moeten worden.
Kan je met warm water eraf spoelen!


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Ervaringen met "Gray and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

FUD deed ik sowieso altijd een uurtje in een bak lauw water met dreft, en als het om treinkappen gaat waar aflplak werk aan zit, dan ga ik er altijd nog met een tandenborstel met CIF overheen om te zorgen dat je echt goede hechting hebt van de primer aan het materiaal. Eventuele ribbeltjes schuur ik er dan nog af door cirkelachtige bewegingen over te maken met een glasvezel pen.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ervaringen met "Gray and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Hube »

@Jettuh , @Paul_DMV
Bedankt voor jullie adviezen. Ik zal ze toepassen voor het verwijderen van de aanslag.
Voor de haar op het oppervlak heb ik contact met SW.

Dit draadje raakt nu een beetje off-topic. Ik zal het verder opvolgen in mijn eigen draadje(s).

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Hube »

Ik heb inmiddels een nieuwe print in Tan FDP van SW ontvangen.
Het ziet er nu een stuk beter uit; geen aanslag, strakker en geen haar op het oppervlak.
Alleen de zijwanden staan nog een beetje naar binnen maar dat lost zich vanzelf op als de kap op de basisplaat komt te staan.

Dit is de nieuwe print;
NS-MAT36-07.jpg
NS-MAT36-07.jpg (21.71 KiB) 1576 keer bekeken
en de nieuwe en oude print boven elkaar. Op de bovenste is de haar te zien en is het oppervlak veel ruwer.
NS-MAT36-06.jpg
NS-MAT36-06.jpg (16.06 KiB) 1576 keer bekeken
ik ben tevreden.
In de titel mag Gray door Tan vervangen worden...

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Ervaringen met "Gray and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Panzer-Shop »

Maar wel praktisch alle detaillering is eraf zie ik? Outlines rond deuren en ramen zijn allemaal verdwenen.


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Ervaringen met "Gray and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Ipharra »

Viel mij ook op dat alle details door een ijverige poetser om de wanden strakker te krijgen zo goed als helemaal verdwenen zijn. Ben blij dat ik als thuisprinter mijn kappen strakker en gedetailleerder krijg. Ik ben nog steeds niet overtuigd dat deze nieuwe printmethode nou echt een verbetering is. Misschien dat in de toekomst Mitchell meer files beschikbaar gaat stellen om zelf te printen, zoal nu al met de DE1. Hoop dat de DE2 ook beschikbaar wordt, wilde er nog een paar laten printen maar als ik dit resultaat zie laat ik ze voorlopig maar aan mij voorbijgaan.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 23 aug 2023 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Ervaringen met "Gray and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

Ik heb innmiddels ook mijn Tan order gisteren ontvangen. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van het materiaal. Dunne lange items trekken toch nog wel wat krom en zijn fragieler dan in FUD. De seinpalen kwamen eerder gewoon heel aan en nu lijkt het ontwerp toch te dun voor Tan. Ook de stripjes op de wadloper dak zijn krom, maar heb ik in heet water wel weer recht kunnen maken. Voorlopig print ik geen seinpalen meer tot er een beter ontwerp is of, ik moet de hekjes weer dikker maken, maar 1 seinpaal is ook iets krom getrokken, en mogelijk is daardoor het hekje gebroken omdat er dan kracht op het hekje komt als de paal krom gaat trekken.

Sprues trekken krom. De koppelingen zijn prima, maar dit was in FUD altijd recht.
Afbeelding

wadloper daken krom en alle strips zijn van de sprues los gekomen, sommige uitlaten ontbreken
Afbeelding

de kortkoppel mechaniekjes zijn prima, ondanks waarschuwing van te dunne sprues
Afbeelding

1600 onderkantjes, prima gelukt, maar sprues trekken krom, was bij fud niet zo
Afbeelding

4 van de 5 seinen hebben gebroken hekjes en de laatste ook duidelijk een kromme paal
Afbeelding

hieronder een voorbeeld dat het in FUD wel perfect was
Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Hube »

Een paar weken en een hoop frustratie verder mijn eind oordeel over het “Tan Ultra Fine Detail” materiaal van Shapeways:

Waardeloos !!!

Ik heb een paar maanden geleden de kappen voor de NS mat’36 besteld.
Het materiaal is heel erg bros en scheurt en knapt bij de geringste belasting.
Mijn model is nagenoeg af maar zit vol barsten hangt aan elkaar van seconde lijm.
Detailleren is ook veel minder en de het oppervlak is veel ruwer, lees print lijnen, dan mijn ervaring bij andere materialen.
Ik raadt dit materiaal af…. :evil:

Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

ik ben ook helemaal klaar met TAN, zelfs mijn magneet koppelingen braken af op het dikste deel waar je het niet verwacht, allemaal in hetzelfde vlak. Het is gewoon heel erg jammer dat FUD er uit is, de magneet koppelingen maak ik nu in PA12 hotdip black, dat is behoorlijk grof, maar sterk, heb daar wel heel het model voor moeten aanpassen, totaal niet ideaal.

Een deel van mijn assortiment, zoals buffers, sneeuwschuiver, etc, dingetjes die ook gedetailleerd moeten zijn en sterk, is nu zolang de voorraad strekt, daarna is het over en uit zolang er geen echte goede vervanger komt van FUD.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door FidOo »

Ik print magneetkoppelingen gewoon op mn Resin printer.. gaat fantastisch. Helaas, resin is wat broos dus er sneuveld er wel eens een bij het er indrukken van een magneetje, maar goed, ik print er 200+ in 1,5 uur, dus zelfs als er 1 op de 10 kapot gaat...

Het enige waar ik gestoord van wordt is dat bijna elk type wagon net ff andere afstanden heeft waardoor je tig variaties nodig blijkt te hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Pjotr »

Ik print mijn koppelingen ook zelf vanwege de onderlinge afstanden. Om het Resin wat minder broos te maken, mix ik er 10% Siraya Tech Blue doorheen. Belichtingstijd moet je dan wel wat verhogen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Panzer-Shop »

Paul_DMV schreef: 06 dec 2023 10:48 ik ben ook helemaal klaar met TAN, zelfs mijn magneet koppelingen braken af op het dikste deel waar je het niet verwacht, allemaal in hetzelfde vlak. Het is gewoon heel erg jammer dat FUD er uit is, de magneet koppelingen maak ik nu in PA12 hotdip black, dat is behoorlijk grof, maar sterk, heb daar wel heel het model voor moeten aanpassen, totaal niet ideaal.

Een deel van mijn assortiment, zoals buffers, sneeuwschuiver, etc, dingetjes die ook gedetailleerd moeten zijn en sterk, is nu zolang de voorraad strekt, daarna is het over en uit zolang er geen echte goede vervanger komt van FUD.
Stuur anders even een mailtje. Misschien dat we samen een oplossing kunnen vinden!



Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Driesel »

Na al deze berichten hier stond ik ook weigerachtig tov dit nieuwe materiaal. Maar met de 'Black Friday'-actie heb ik het toch eens geriskeerd om iets te laten printen. Ik heb de ontwerpen die ik voordien liet printen in FUD zonder aanpassingen besteld in 'Tan'.
Vandaag stond UPS dan eindelijk aan de deur: ik moet zeggen dat het resultaat eigenlijk best meevalt!

Afbeelding

Geen vervormingen, niks afgebroken en alle details mooi zichtbaar. Wel zijn de printlijnen op sommige vlakken zichtbaar (het valt meer op eens de kap in de primer zit), maar volgens mij nog eenvoudig op te schuren. Dus voor mij is de eerste test alvast positief.

Afbeelding

Voor de wanden gebruik ik minimum 0,7mm dikte: bij de bakwagen kan ik wat beweging krijgen in de zijwanden, zonder dat die breken.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Hube »

Ik heb de bagage bak van mijn mat'36 kap voor de 4e keer laten printen;
- 1e keer in het "oude" materiaal, prima kwaliteit
- 2de keer omdat ik de 1e kap (trein) heb laten vallen; in "Tan Fine Detail Plastic" omdat SW op een ander materiaal is overgestapt.
- 3de keer omdat ik niet tevreden was met de print kwaliteit in Tan Fine Detail Plastic; kostenloos, service van SW.
- 4de keer omdat de kap, nadat ik het model afgemaakt heb, scheuren en breuk vertoont. Nu in "Clear Ultra Fine Detail Plastic"
Deze laatste (!) keer heb ik in overleg gedaan met de Mitchell, de ontwerper. Hij heeft het ontwerp verstevigd; dikkere wanden en meer sprues.

Het resultaat ziet er op het eerste gezicht goed uit en voelt steviger aan. De raamranden zijn nog duidelijk aanwezig; details zijn niet weggepoetst.
Helaas zit er een deukje in het "voorhoofd" van de kap en is de bodemplaat krom;
kap1.jpg
kap1.jpg (12.29 KiB) 798 keer bekeken
kap2.jpg
kap2.jpg (10.87 KiB) 798 keer bekeken
kap3.jpg
kap3.jpg (10.38 KiB) 798 keer bekeken
Ik ga er vanuit dat ik de kromme bodemplaat in warm water wel weer recht kan krijgen. Bovendien wordt deze tegen een messing plaat gelijmd. Daar maak ik me niet zo veel zorgen over.
De deuk kan ik misschien opvullen met wat epoxy en gladschuren.

De ervaringen met SW worden wel steeds minder. Jammer, maar ja....

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Rick »

Bij mijn Mat '36 trok de bodemplaat in FUD ook krom dus wat dat betreft is er niks veranderd. Ik heb een bestelling gedaan in Clear Ultra Fine Detail Plastic van enkele dingen, ik ben benieuwd wat de kwaliteit daarvan is.



Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Jettuh »

Een deuk zou niet moeten, ik raad toch aan om het even te melden bij Customer Service..


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Hube »

Ik heb het bij SW gemeld, wordt er wel een beetje moe van…. |:(

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Hube »

Tja, dat wordt mat’36 bagage bak #5,
De service van SW is prima, de print kwaliteit, mwah….

Wordt vervolgd,

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hube schreef: 25 jan 2024 16:25 Ik heb het bij SW gemeld, wordt er wel een beetje moe van…. |:(
Groetjes, Gerard
Begrijp ik, maar het is wel de manier om bij SW duidelijk te maken dat ze op dit moment geen kwaliteit leveren wat beloofd is. De vraag wordt dan uiteindelijk of SW dit soort werk nog wil gaan uitvoeren, als ze genoeg te doen hebben kunnen ze dit soort activiteiten gewoon laten vallen en afsluiten. Dat heet voor SW ten onder gaan aan je eigen succes. Maar je zit er wel mee....


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Hube »

Ik heb bak #5 al een paar dagen op mijn euro liggen.
Hij ziet er deze keer goed uit, geen deuk, geen haren en ook geen aanslag en de details zijn nog aanwezig.
Hij voelt ook steviger aan. Het zal nog wel even duren voordat ik deze bak ga bewerken, spuiten, etc..:
IMG_8703.jpg
IMG_8703.jpg (69.11 KiB) 397 keer bekeken
IMG_8704.jpg
IMG_8704.jpg (119.45 KiB) 397 keer bekeken
De bodemplaat, die er weer bij zat, lag helaas in stukken. Niet zo'n ramp, ik heb nog een (kromme) bodemplaat, maar het geeft wel aan dat dit materiaal erg bros is en snel breekt. Het model van de bodemplaat is ook wel erg fragiel:
IMG_8705.jpg
IMG_8705.jpg (111.5 KiB) 397 keer bekeken
groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Ervaringen met "Tan and Clear Ultra Fine Detail Plastic" bij Shapeways?

Bericht door Pjotr »

Het nieuwe ShapeWays materiaal is gewoon niet ideaal. Als je ziet welke ontwikkelingen er op het gebied van printharsen momenteel plaatsvinden, blijven ze hierbij toch een beetje achter.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie