Ik bouw mijn baan op in modules (zie “Vriezenveen in N”).
Ik zoek een eenvoudig schakelingetje om:
- een Arduino Nano aan DCC te koppelen om
- via een frontpaneel met drukknoppen
- max. 8 wissels via DCC aante sturen
Alvast bedankt!
Opmerking moderator
De bedoeling is om de (max 8) drukknoppen aan de Nano te knopen, en de Nano een DCC commando op de lijn te latenzetten, waar dan de wisseldecoder (1 per wisselmotor - MTB DP4) op reageert.fenix schreef: ↑27 apr 2025 09:26 Hallo Gerard,
Over DCC weet ik weinig, wel het een en ander over programmeren van diverse microcontrollers, hoewel dat met mijn huidige wollige brein op een wat lager pitje is komen te staan.
Mijn vraag is, wat wil je precies gaan doen met de arduino nano? komen de wissels aan de nano, komen de knoppen aan de nano, komen de knoppen en de wissels aan de nano, en ligt er een mogelijk conflict op de loer tussen je Z21 en de nano in de aansturing van de wissels?, hoe kom je uit met de diverse pinnen die je nodig hebt? hoe wil je de indicatie van de terugmelding hebben? (denk ook weer in aantal en soort van beschikbare pinnetjes op de nano)
zelf ben ik erg fan geworden van kleine I2C aangestuurde Oled display modules, maar die hebben al snel meer rekenkracht nodig dan de nano je kan bieden. Voor mij was dat ook een van de redenen om naar raspberrypi pico's over te stappen. (sidenote: die zijn ook goedkoper dan de nano's die ik nog voorbij zie komen, maar draaien op 3,3v logische niveau's tov de 5v van de standaard nano)
Wat ik met de OLed display opmerking wil zeggen, is dat je voor je hele weergave van terugmelding nog maar 2 pinnen nodig hebt en wat fantasie hoe je het over de beschikbare pixels wilt weergeven.
Als je wat meer wilt weten over de aansturing van Oled display's kan ik de u8g2 library van Olikraus van harte aanbevelen, hoewel je voor arduino nano (en vergelijkbare uno) beter bij de niet grafische u8x8 variant kunt blijven vanwege de eerder genoemde beperkte rekenkracht
Fenna
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn.
Wat denk je, gaan die twee centrales elkaar niet 'bijten' ?
Het motorschild zet normaal de spanning op de rails, nu zul je die alleen op je wissels aansluiten. Hier gaat dan je dcc signaal over. Dan is het een gescheiden systeem en bijt ook niet met de andere centrale.GerardWassink schreef: ↑27 apr 2025 11:49 Wat denk je, gaan die twee centrales elkaar niet 'bijten' ?
[edit]
Waar hebben we dan een motorschild voor nodig?
[/edit]
De LED's kan ik laten aansturen door het tweede wisselcontact van de wisselmotoren,
Ah, ik snap je.
GerardWassink schreef: ↑27 apr 2025 14:42De LED's kan ik laten aansturen door het tweede wisselcontact van de wisselmotoren,
De Arduino Mega 2560 R3 kan ik vinden, ongeveer voor de prijs die je aangaf, maar het motor-schild niet.
Hallo, in het sub-forum Digitale Vraagbaak zie ik het niet in de index, kan dat?
https://nl.aliexpress.com/item/1005007170206027.htmlGerardWassink schreef: ↑28 apr 2025 13:36De Arduino Mega 2560 R3 kan ik vinden, ongeveer voor de prijs die je aangaf, maar het motor-schild niet.
Heb je misschien een link voor me?
Dankjewel, gevonden!kootje007 schreef: ↑28 apr 2025 15:25https://nl.aliexpress.com/item/1005007170206027.htmlGerardWassink schreef: ↑28 apr 2025 13:36 De Arduino Mega 2560 R3 kan ik vinden, ongeveer voor de prijs die je aangaf, maar het motor-schild niet.
Heb je misschien een link voor me?