Fohseer

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Raymond
Berichten: 2439
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Fohseer

Bericht door Raymond »

Mooie sleep Maarten!👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Fohseer

Bericht door Michiel »

Toch wel heel strak ballastwerk! 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Dré
Berichten: 175
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Fohseer

Bericht door Dré »

Hoi Maarten,
Indrukwekkend collectie heb je staan in het schaduwstation.
Is mooi om te zien hoe die lange treinen voorbij rijden.
Een paar berichtjes terug zag ik een foto van de Meanwell voeding, is prima spul.
Gebruiken wij ook regelmatig, alleen jammer dat de 230v aansluiting niet aanrakingsveilig is.
Zou eigenlijk een kapje op moeten, wordt hier als oude elektricien altijd een beetje onrustig van :)



FidOo
Berichten: 6081
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fohseer

Bericht door FidOo »

Die afdekkapje zijn gewoon als los onderdeel te bestellen. (wij gebruiken ze op t werk ook en daar moet je ze los extra meebestellen.)
Vind dat als elektroboer, kabelsjorrer, draadaap of hoe je een elektricien wilt noemen nog steeds een beetje vreemd dat ze die er niet standaard bij doen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Krab schreef: 20 aug 2023 22:32 Mooi filmpje van een lange sleep Maarten ,die RFO loc ziet er ook goed uit
en sterk genoegd kom nog meer ballastwagons op een vlakke baan te trekken .


mvg Sjaak
Klopt Sjaak, dank je.
Komende zaterdag naar Houten dus wie weet of er nog ballastwagons bij komen. :D


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

@Raymond en @Michiel dank voor de complimenten.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Dré schreef: 22 aug 2023 22:10 Hoi Maarten,
Indrukwekkend collectie heb je staan in het schaduwstation.
Is mooi om te zien hoe die lange treinen voorbij rijden.
Een paar berichtjes terug zag ik een foto van de Meanwell voeding, is prima spul.
Gebruiken wij ook regelmatig, alleen jammer dat de 230v aansluiting niet aanrakingsveilig is.
Zou eigenlijk een kapje op moeten, wordt hier als oude elektricien altijd een beetje onrustig van :)
Hoi Dré,
Ja lange treinen daar is de baan voor gebouwd. ;)

Je bedoelt deze voeding.
Afbeelding

Ja daar zit geen kapje op vreemd genoeg. Dank voor de oplettendheid.
De voeding zit goed verstopt onder de baan en er lopen geen kleine kinderen rond hier.
Het gevaar is minimaal maar het hoort niet zo. Ik ga er wat aan doen.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

FidOo schreef: 22 aug 2023 22:29 Die afdekkapje zijn gewoon als los onderdeel te bestellen. (wij gebruiken ze op t werk ook en daar moet je ze los extra meebestellen.)
Vind dat als elektroboer, kabelsjorrer, draadaap of hoe je een elektricien wilt noemen nog steeds een beetje vreemd dat ze die er niet standaard bij doen.
Hoi Joost,

Dat snap ik ook niet, dat de afdekkapjes niet standaard bij de voeding zitten. Voor die paar centen een kleine moeite.
Goed, dan bestel ik er wel ééntje hier: https://www.meanwell-web.com/nl-nl/cove ... 50-tbc--05
Over een paar dagen ligt het in mijn brievenbus.


Maarten

erik-n-fan
Berichten: 1159
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Fohseer

Bericht door erik-n-fan »

Hey! Hoe staat het ervoor met deze baan? Ik heb net je draadje eens goed gelezen. Onder de indruk!


Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Hoi Erik,

Bedankt voor je compliment. Ik ben nog steeds met de baan bezig.
Binnenkort zal ik meer laten zien.


Maarten
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 8452
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fohseer

Bericht door Krab »

Hoi Maarten ben benieuwd naar je foto's van je baan ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Ik ben er nog, alleen was ik niet zo actief op dit forum.
De bouw van mijn baan gaat langzaam, andere dingen in het leven hebben meer prioriteiten.
Het is niet anders.
Heb ik helemaal stilgezeten? Nee natuurlijk niet. Ik was meer op de achtergrond bezig en aan het voorbereiden, uitzoeken, uitpluizen, nadenken, foto’s maken over de komende projecten c. q. scenery die op mijn baan gaan komen.

Verder heb ik mijn modeltreindatabase tussen de bedrijven door een flinke update gegeven.
Vele documenten moesten nog digitaal omgezet worden en een deel van het materieel moest ook nog op de foto gezet worden. Dat is leuk werk maar het was ook veel werk, gelukkig was dat makkelijk in kleine stukjes te hakken om het overzichtelijk te houden.
Nu is de database weer up to date.

Terug naar de ‘projecten’ waar ik mee bezig ben.
1. Op mijn baan moest natuurlijk ook een station komen en dat werd station Tilburg Reeshof.
2. Viaduct Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg over het spoor heen.
3. Over de gehele rijlengte moet bovenleiding komen.

Station Tilburg Reeshof start ik eerst mee, het viaduct en de bovenleiding kom ik later op terug.
Het station, nou ja station, het is meer een grote halte in de wijk Reeshof.
De stationsgebouwen zijn ontworpen door architect Theo Fikkers en is geopend in 2003.
De gebouwen zijn symmetrisch van elkaar. Er is veel gebruik gemaakt van staal en glas wat dus erg ruimtelijk overkomt. Een paar foto’s van het voorbeeld waar ik het over heb.

Een luchtfoto van de situatie.
Afbeelding
©ProRail
Bron
https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_p ... lichtgrijs

De 10 onderstaande foto’s zijn door mij gemaakt.
Afbeelding
Zuidzijde links met tegels

Afbeelding
Zuidzijde rechts met hellingbaan

Afbeelding
Trap opgang links

Afbeelding
Trap opgang rechts met tegels

Afbeelding
Onderzijde dak met verlichting en glas

Afbeelding
Nog een keer zuidzijde rechts

Afbeelding
Noordzijde rechts

Afbeelding
Noordzijde rechts met hellingbaan en plein

Afbeelding
Noordzijde links met trap

Afbeelding
Perron zuidzijde

Tijdens het fotograferen nog aangesproken door twee Boa’s wat hiervan de bedoeling was.
Uitgelegd wat ik aan het doen was en waarvoor. Ze waren het niet mee eens ik moest maar vertrekken. Hoezo dan, het is een openbare ruimte. Nee ik moest gaan. Ik dacht laat maar, die discussie krijg ik niet gewonnen bij hun. Ik kom later wel een keer terug.
Ik draaide mij om, maak nog even een foto het portaal net naast het station, vonden ze niet leuk en ik ging naar huis.

Afbeelding
Eigen foto bovenleiding portaal

Goed, nu op zoek naar bouwtekeningen van het station. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Waar klop ik aan. Eerst maar kijken wie de eigenaar is. Dat is een samenwerking tussen de overheid, NS Stations en ProRail. Laatste twee aangeschreven, de tekeningen waren bij hun bekend maar mochten die niet delen. Naar NS zelf ook maar een mailtje gestuurd, je weet tenslotte maar nooit. Antwoord, ik moest maar informatie vragen bij de gemeente Tilburg. Geen probleem dan doe ik dat toch maar ook die konden de informatie niet delen. Mmm Regionaal Archief Tilburg dan, je raad het al, ook dus niet.

Dat wordt dus internet afstruinen voor informatie. Ik heb een pallet aan foto’s gedownload dat snap je natuurlijk wel. Ik kwam ook bij toeval een 3D tekening tegen, dat is heel handig.
Met een tijdelijk SketchUp account alle onderdelen gedownload.
Bron
https://embed-3dwarehouse-classic.sketc ... rg-Reeshof

Afbeelding
Station Reeshof totaal overzicht ©3D Warehouse

Afbeelding
Spoorzijde west, kijkend naar het oosten ©3D Warehouse

Afbeelding
Spoorzijde oost, kijkend naar het westen ©3D Warehouse

Met Mark van Markenburg (Markenburg.nl) contact gezocht en hij had wel interesse in mijn plan van het station.
Dus informatie gedeeld waar hij mee aan de slag kon.

Echter had Mark nog detailfoto’s nodig van het stationsgebouw. Terug naar het station dus.
ProRail was bezig aan groot onderhoud van de sporen en de bovenleiding, er reden dus geen treinen die week.
Mooie kans voor mij om foto’s te maken. Bij het station aangekomen was het rustig op enkele spoorbouwvakkers na. Het perrongedeelte was wel afgesloten met bouwhekken, dat was jammer.

Afbeelding
Eigen foto kijkend door bouwhekken



Later meer


Maarten

erik-n-fan
Berichten: 1159
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Fohseer

Bericht door erik-n-fan »

Benieuwd Maarten! Leuk dat je je research deelt.


Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 777
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Fohseer

Bericht door mmhajvth »

Dat met die Boa's heb je goed opgelost door op een ander moment gewoon nog eens langs te gaan.
Maar het blijft wel een bijzondere inzet van ze. Want een ieder mag op een station gewoon een paar foto's maken, zolang hij/zij niet gevaarlijk dicht bij de rails gaat staan of andere onverstandige dingen zou gaan doen. (Overduidelijk andere mensen op de foto zetten is meestal ook niet heel verstandig.)

Ik heb wel eens belangstellende ordehandhavers meegemaakt, maar zeker na wat toelichting nooit mensen getroffen die er zo met een gestrekt been in gegaan zijn.

Kleine anekdote is dat ik recent foto's ging maken op een locatie die nog wel in gebruik is maar op de slooplijst staat. De beveiligster van dienst kwam me me al snel vragen wat ik aan het doen was, maar na een goed gesprek en een half uur verder, heeft ze me zelfs op haar initiatief en onder haar begeleiding op het dak laten fotograferen. :Thumb Een kans die ik uiteraard met beide handen heb aangenomen. 8-)

M.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Krab schreef: 05 mei 2025 18:34 Hoi Maarten ben benieuwd naar je foto's van je baan ;)


mvg Sjaak
Geduld Sjaak, komt goed. :D


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

erik-n-fan schreef: 12 mei 2025 06:11 Benieuwd Maarten! Leuk dat je je research deelt.
Ik doe mijn best.
Het lijkt mij wel leuk om van nul naar eindresultaat te laten zien.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

mmhajvth schreef: 17 mei 2025 22:26 Dat met die Boa's heb je goed opgelost door op een ander moment gewoon nog eens langs te gaan.
Maar het blijft wel een bijzondere inzet van ze. Want een ieder mag op een station gewoon een paar foto's maken, zolang hij/zij niet gevaarlijk dicht bij de rails gaat staan of andere onverstandige dingen zou gaan doen. (Overduidelijk andere mensen op de foto zetten is meestal ook niet heel verstandig.)

Ik heb wel eens belangstellende ordehandhavers meegemaakt, maar zeker na wat toelichting nooit mensen getroffen die er zo met een gestrekt been in gegaan zijn.

Kleine anekdote is dat ik recent foto's ging maken op een locatie die nog wel in gebruik is maar op de slooplijst staat. De beveiligster van dienst kwam me me al snel vragen wat ik aan het doen was, maar na een goed gesprek en een half uur verder, heeft ze me zelfs op haar initiatief en onder haar begeleiding op het dak laten fotograferen. :Thumb Een kans die ik uiteraard met beide handen heb aangenomen. 8-)

M.v.g.

Mark
Dank je Mark. het blijft een rare ''ontmoeting'' met die gasten. Mensen op de foto's zetten was al helemaal niet te bedoeling.
Heb ik ook niet gedaan, ik heb gewacht tot de treinen weer vertrokken waren en het perron weer leeg was.
Geeft alleen maar verstoring op de foto's als er mensen op staan, in dit geval dus.

Kijk, zo kan het dus ook als de beveiligster juist na je uitleg, je foto's kan laten maken waar je nooit zou kunnen komen onder normale omstandigheden. 8-)


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Waar begin ik. Nog nooit op deze manier een station gefotografeerd en zeker niet met een rolmaat in de hand.
Eerst nog wat random foto’s gemaakt, beter te veel dan te weinig foto’s.
Alle foto’s zijn nu van de zuidkant van het station gemaakt.
De noordkant en zuidkant zijn gespiegeld van elkaar dus van de noordkant hoeft nu dus niet.

De volgende zes foto’s zijn van mijzelf.
Afbeelding
Één van de vele kolommen

Afbeelding
Volledige rij met aansluitend de hellingbaan
Onderzijde dak zijn bruine panelen met drie rijen lichtspots

Afbeelding
Achterzijde van een glaswand, drie ramen breed (niet tussen de kolommen)
Glaswand gaat door het dak heen

Afbeelding
Glaswand voorzijde, vier rijen hoog

Afbeelding
Volledige glaswand in beeld

Afbeelding
Trap zeven treden, rode, witte en zwarte leuningen

Daarna foto’s gemaakt van de trottoirtegels om de afstanden te berekenen.
De vierkante kolommen, er staan er nog al wat, opmeten. Ik ga ze niet allemaal meten, ééntje is zat,
die zijn allemaal hetzelfde.
De ramen zijn over de hele breedte van het gebouw vanaf perronhoogte tot aan de onderzijde van het dak.

De volgende zes foto’s zijn van mijzelf.
Afbeelding
Achterste rij kolommen die negen tegels uit elkaar staan

Afbeelding
Kolom 18 x 18 cm

Afbeelding
Breedte raam 98cm en dat maal drie

Afbeelding
Hoogte raam 92cm inclusief montage strip

Afbeelding
Wandtegel 15x15cm (slechte foto zeg :lol: )

Afbeelding
Straatniveau tot perronhoogte 7,5 tegel hoog


De detailfoto’s opgestuurd samen met nog wat aandachtspunten naar Markenburg.nl.

A. Perrons zijn 400cm breed (1:1), 13.5 tegel x 30cm, dan kom ik uit op 2,5cm (1:160).
De perrons in de webshop zijn 19mm of 30mm, ik neig naar 19mm want dat is het dichts in de buurt. Of toch 30mm misschien. Kom ik later op terug.
B. De twee liften komen er niet bij het station.
De onderdoorgang (tunnel) naast het station (op de foto's links en op het baanplan rechts) is vervallen. Trappen en de hellingbanen naar de onderdoorgang vervallen dus ook.
De hellingbanen en trappen vanaf de perrons naar het straatniveau wel.
C. Ruimte voor de ledverlichting in de onderzijde van de dakconstructie.
Draden in de dakconstructie.
D. Lengte (breedte) van het dak in verbant met het plaatsen van bovenleiding portaal in de dakconstructie is niet van toepassing. In de foto's zie je het portaal op het perron staan en door het dak gaan. Ik moet rekening houden met de lengte van de Vieschmann rijdraad van maximaal 190-218mm en zelf ter plekke een constructie maken voor het portaal op het dak.
E. De tegeltjes groen en bruin aan de muren zijn 15x15 cm.
F. De ramen zijn 98cm breed x 92cm hoog (3 x 98cm = 294cm breed).
De pilaren zelf zijn 18x18cm en staan 270cm uit elkaar (9 tegels x 30cm).
De totale hoogte van het glas is 92cmm x 4 rijen glas boven elkaar = 368cm.
Er is ook ruimte tussen het glas en onderzijde van het dak, hoeveel weet ik niet, ik kan er niet bij komen.
G. Ramen (glas) zitten niet tussen de pilaren maar er voor/er achter gemonteerd.
Kleine rekensom 270cm (tussenmaat) + 18cm (kolom) = 288cm.
Is een goede schatting dacht ik. 294cm - 288cm is 6cm verschil.
H. In de lengte richting zijn er 3 rijen met kolommen.
1 rij, de middelste, met 18 kolommen (waar het meeste glas is geplaatst)
en 2 rijen met 16 kolommen.
Eerste rij vanaf perronrand is 285cm (16 kolommen), tweede rij is 100cm weer daarachter
(18 kolommen), en de derde rij daar achter is 210cm (16 kolommen).
I. Hoogte perron vanaf straatniveau is 7,5 tegel x 15cm = 112.5 cm.

Hieronder een paar 3D afbeeldingen van het perron, kolommen en het glas.
Het dak is er nu af dan wordt het beter zichtbaar.

Afbeelding
Posities van de kolommen (zuidzijde) ©3D Warehouse

Afbeelding
Posities van de kolommen van boven (zuidzijde) ©3D Warehouse

Afbeelding
Alleen perron zichtbaar (zuidzijde) ©3D Warehouse

Afbeelding
Posities van de glaswanden (noordzijde) ©3D Warehouse

Bron
https://embed-3dwarehouse-classic.sketc ... rg-Reeshof


Later meer.


Maarten
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 8452
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fohseer

Bericht door Krab »

Zo dat is een heel werk als je dat gaat nabouwen ;)
Maar blijf je volgen .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie