Rocrail vertaging rijweg

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
gveeninga

Rocrail vertaging rijweg

Bericht door gveeninga »

Afbeelding

Dag allen,
Ik heb een proefbaantje liggen aangesloten op een z21 Start centrale, die ik automatisch aanstuur via rocrail. De terugmelders en wisseldecoders zijn van Yamorc. Zie de bijgevoegde afbeelding voor deel van het baanplan.

Nu ervaar ik op deze baan een vreemd verschijnsel in blok Hb1-bk7 ter hoogte van de rode cirkel op de bijgevoegde afbeelding. Als volgend blok Hb1-bk5 vrij is en wordt gekozen (als bij het binnenrijden van Hb1-bk7 de entermelder wordt geactiveerd), dan rijden de treinen die Hb1-bk7 (vanuit Hb1-bk1 of Hb1-bk2) binnenkomen gewoon op kruissnelheid door. Is Hb1-bk3 (zoals in bijgaande afbeelding) of Hb1-bk4 vrij en wordt die gekozen, dan verlaagt Rocrail heel kort de snelheid van de trein in Hb1-bk7 naar 50%, omdat kennelijk het volgende blok nog niet vrij is. Kort daarna gaat de snelheid terug naar kruissnelheid.
Zelf denk ik dat dit te maken heeft met een langere duur om de rijweg naar Hb1-bk3 of Hb1-bk4 in te stellen t.o.v. de rijweg naar Hb1-bk5, omdat er bij de 2 eerstgenoemde een extra wissel in de rijweg zit.

Heeft iemand enig idee of mij vermoeden juist is en, zo ja, wat ik kan doen om dat te voorkomen?
Of kan dit een andere oorzaak hebben?

met vriendelijke groet,
Gerrit Veeninga

anne w

Re: Rocrail vertaging rijweg

Bericht door anne w »

Als het Duitse seinstelsel van toepassing is dan klopt dat, op een afbuigende wissel geldt een gereduceerde snelheid.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
gveeninga

Bericht door gveeninga »

Anne,

Dank voor je reactie.
Ik denk niet dat ik deze instelling heb. De snelheid gaat ook na een seconde of 2 weer terug van 50% naar kruissnelheid om op kruissnelheid het vervolg van blok Hb1-bk7 te vervolgen en ook blok Hb1-bk3 binnen te komen.

met vriendelijke groet,
Gerrit Veeninga

anne w

Bericht door anne w »

Ik ken Rocrail maar een heel klein beetje, maar ik denk dat het een instelling in Rocrail is, wellicht je vraag stellen op het Rocrail forum.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

ChrisNL

Bericht door ChrisNL »

Hoi,

Veelgehoorde vraag. Meestal helpt het om bij de Rocrail-instellingen de optie 'reserve second next block' aan te zetten. Ook bij de afzonderlijke locs! Als dat niet helpt dan is inderdaad het Rocrail-forum de beste plek om antwoord te krijgen. Je kunt daar ook eenvoudig je baanplan plaatsen zodat anderen even kunnen meekijken.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ro ... next_block

Onderwerp starter
gveeninga

Bericht door gveeninga »

ChrisNL schreef: 26 mei 2025 08:19 Hoi,

Veelgehoorde vraag. Meestal helpt het om bij de Rocrail-instellingen de optie 'reserve second next block' aan te zetten. ...
Hallo Chris,
Het instellen van het reserveren van het navolgende blok was inderdaad de oplossing. Met deze instelling is de rijweg naar Hb1-bk3 of naar Hb1-bk4 ingesteld voordat de trein blok Hb1-bk7 bereikt, waardoor deze in het begin van het laatstgenoemde blok niet meer afremt.
Hartelijke dank voor de informatie.

met vriendelijke groet,
Gerrit Veeninga
Plaats reactie