Euregiobaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Euregiobaan

Bericht door Overdijk »

Hallo allemaal,

Gaarne presenteer ik U allen, De Euregiobaan

Het project is aan panoramabaan naar Nederlands voorbeeld, gesitueerd in de heuvelachtige grensstreek in het zuiden des lands. De gehele baan is opgezet als een grote verstrengelde ovaal, met 2 doorverbingen op het laagste niveau. De sporen op de achtergrond doen dienst als IC/HSL spoor, het spoor op de voorgrond is een oude stijl baan met mogelijk gotische bogen. Dit spoor heeft de 2 aftakkingen/doorverbindingen om stoptrein en goederen materiaal op deze oude lijn te houden. De aftakkingen zullen aan de ene kant naar NMBS voorbeeld worden uitgevoerd aan de andere kant naar DB AG voorbeeld. Het rollend materiaal bestaat uit vnl. NS materiaal, maar ook de NMBS en DB zullen goed vertegenwoordigd zijn. (zie mijn intro draadje met materieelbestand) Tijdperk is IV/V/VI, maar het locdepot is bestemd voor een riant spoorwegmuseum die in de toekomst ook vele tijdperk II treinen zullen laten rijden.

Totale Baanplan
Afbeelding

1ste verdieping
Afbeelding
De 1ste verdieping bestaat uit het grote schaduwstation op de achtergrond en een opstelstation op de voorgrond. Het grote schaduwstation heeft spoorlengtes van +/- 2.40m genoeg voor lange IC/HSL/vracht stammen. Er zijn 5 sporen voorzien en staat in verbinding met het IC/HSL traject. Het opstelstation zal worden uitgebeeld als rangeerterrein en is bedoeld als vertrek punt van alle treinen die hier op de rails worden gezet. Heeft een stam voldoende rondjes gereden, zal hij hier van de rails worden gehaald of voorzien worden van een andere loc. Spoorlengtes varieren van 1.70m tot 2.80m. De gebouwen behoren tot verdieping 3.

2de (tussen)verdieping
Afbeelding
De 2de verdieping is een semi-tussenverdieping. Het bestaat uit het kleine schaduw station en twee hoogte-overgangstrajecten. Het kleine schaduwstation zal ongeveer op dezelfde hoogte ligen als verdieping 1. Dit schaduwstation is bedoeld voor de kortere EC/vracht stammen alswel stop- en sneltreinen. Denk aan 2 gekoppelde ICM3 en dergelijke. De 5 spoorlengtes zijn +/- 1.50m. Het stukje in de zuidwest hoek is bedoeld als hoogteverzakking van het verdieping 3 spoor wat hier onder andere sporen doormoet. De lus aan de westkant idem.

3de verdieping
Afbeelding
De 3de verdieping is de belangrijkste verdieping met het meeste leven. Dit is vnl. het traject van de "oude" lijn. Deze slingert zich door het landschap, de contouren volgend. Dit zal straks het drukste stuk spoor worden waar alles zo`n beetje overheen rijd. Ten westen takt een NMBS lijn af die in een cirkel, onder het hoofdspoor door, weer terug zal lijden naar de "oude" lijn. In het oosten ligt eenzelfde DB aftakking. Deze cirkels hebben als doel om het "langzame" verkeer op de "oude" lijn te houden. Verder naar het westen ligt een kort stuk met aansluiting op deze hoogte om de aansluiting van beide schaduwstations en opstelstation te realiseren op het HSL traject. Het korte stuk in de noordoost is onderdeel van het IC traject wat steeds verder zakt om onder het HSL traject te kruisen en dan de ondergrondse lus in te gaan met de andere aansluitingen van het grote schaduwstation en opstelstation. In het zuiden is dan nog een groot locdepot voorzien, met draaischijf/ringloods voor stoom- en dieseltractie en een aparte werkplaats voor E-locs. Door iets wat plaatsgebrek zijn de inloop sporen voor de stoomtractie met bekoling en bezanding in een knik gelegd. Dit depot zal de thuisbasis zijn van een groot museumdepot, die zijn sporen zal moeten delen met modernere tractie. Het locdepot zal ook speciaal werk verrichten aan buitenlandse tractie, dus men zal hier in de toekomst wellicht ook engelse, zwitserse en andere locs zien. Ten noorden van de dubbele kruising in het oosten is de aftakking en overbruging naar het kleine schaduwstation. De doorgaande stukken achter de aftakkingen sluiten aan op de IC/HSL trajecten.

4de (tussen)verdieping
Afbeelding
De 4de verdieping is een echte tussenverdieping. De diversen stukjes zijn hoogte overbrengingsstukken voor de diverse trajecten of bedoeld om voldoende ruimte te creëren voor onderliggende kruisende sporen.

5de verdieping
Afbeelding
De 5de verdieping zijn de IC/HSL trajecten. Het stuk in het westen is het IC traject, gewone baan maar zo recht mogelijk door het landschap voor hogere snelheden. Het stuk in het noordoosten en oosten is het HSL traject, dat conform HSL eisen met moderne tunnels en brug zal worden uitgevoerd. Er is bewust voor gekozen deze twee trajecten overlappend aan te legen om diversiteit te creëren zonder dat de baan te druk word met tig achter elkander in het zicht ligende sporen te tonen.

Mijn vraag aan jullie.
Heb ik nog dingen over het hoofd gezien en is het idee wat? Heb je vragen of opmerkingen laat me het weten. Ook als je eventuele technische fouten ziet.

Er is bewust gekozen voor een panorama baan zonder passagiers stations, aangezien ik maar weinig goed uitziende NL stations ben tegen gekomen in spoor N. Om toch wat actie te hebben is daarom gekozen voor een relatief groot locdepot in "the middle of nowwhere". Een eventueel later in te bouwen goederencomplex (containerterminal of iets dergelijks) met aansluiting op de "oude" lijn in het westen is een mogelijkheid waar ik rekening mee zal houden met de landschapsbouw in dat gebied. Ik heb er zoveel mogelijk op gelet dat er geen wissels op module grenzen liggen en ook geprobeerd de rails zoveel mogelijk recht over module grenzen te krijgen. Uiteraard is dat niet altijd mogelijk en in de bochten zal ik goed geconstruëerde verbindingsrails moeten maken. De modules zijn allemaal van die grote dat ik ze zonder "zaagwerk" door de vlieringstrap kan krijgen bij eventueel verhuizen. De in het zicht liggende radiussen zijn +/- 400mm, alleen de inloopsporen van het locdepot zijn krapper (tot +/- 300mm), maar hier ligt de rijsnelheid uiteraard veel lager. De niet zichtbare sporen hebben als krapste radiussen +/-300mm. Alle radiussen zijn hierdoor groter dan R2 van Minitrix.
De baan wordt in principe opgebouwd volgens de Berhard Stein methode, open spanten raamwerk met gips op gaas. Het spoor wordt gelegd met PECO 55, uitgezonderd de draaischijf met ringloodssporen (FLM). De besturing wordt digitaal met ondersteuning van Koploper.

Greets Ron


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

heilko
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 dec 2009 20:14

Re: Euregiobaan

Bericht door heilko »

WAUW!



Rikkie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2009 21:25

Re: Euregiobaan

Bericht door Rikkie »

Bonk,............... ben van m'n stoel gevallen :shock:

Rikkie


N - analoog - TER bloksysteem

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Euregiobaan

Bericht door henry »

ron,
zo op het eerste gezicht een prachtig plan.
een vraag, kun je overal wel goed bij als het klaar is, ik zie een tafel van 110 cm diep.
als alles is opgebouwd lijkt het me niet fijn om zover te moeten rijken, nu ben ik een klein opdondertje maar toch ;)

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan

Bericht door Overdijk »

Gelukkig heb ik lange armen ;) , maar ff zonder gekkigheid. De diepte is uitgezonderd de lange kant 100cm en dat is nog te overzien. De lange kant is inderdaad 110cm, maar het opstelstation ligt ongeveer 10cm lager dan het gedeelte erboven. Er komt een arkaden of betonmuur tussen. Verder staat de baan niet al te hoog van de vloer, doordat bij mij de zolder vanaf de vloer schuin in een punt loopt. Verder zal ik mij in de hoeken inderdaad met een opstapje moeten behelpen. Verder zal in de hoeken een gedeelte van het landschap (+/-30x30cm) afneembaar worden gemaakt. Zodoende kan ik het afneembare paneel weghalen en dan van onderen via het gecreëerde toegangsgat bij de sporen komen die bovengronds liggen. De ondergrondse sporen kan ik van onderen bij komen dankzij de open raam contructie van de opbouw. Vooral in de noordoost en noordwest hoeken zal zo`n toegansluik er moeten komen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3255
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Euregiobaan

Bericht door Michiel »

Waaaauw!!! :o :o :o


Wat een project! Indrukwekkend!!!

Maar je zit waarschijnlijk te wachten op constructieve feedback. Hier is dan mijn bijdrage:

De bereikbaarheid wordt je grootste vijand. Dat kan ik je nu al meegeven. Als je niet alle kanten vrij hebt staan, dan ga je ergernissen tegemoed. Mijn voorstel is om de segmentencombinatie eenvoudiger te maken en regelmatiger van geometrische indeling. Want als je de volle diepte van 110cm wilt behouden, zal je heel dikwijls je segmenten in- en uitelkaar gaan nemen. Zorg dan ook meteen voor een betrouwbare railverbinding tussen de segmenten. Overal met variorails gaan werken is op deze baan geen doen meer. Dat worden er teveel, en teveel gepriegel om die segmenten steeds weer te demonteren en monteren. Kortom, je gaat een hoop ergernis tegemoed als je geen oplossing vindt voor een goede bereikbaarheid van je baan. Mogelijk een beetje van alles: iets smallere baan, een standaard segmentafmetingen voor de eenvoud van samenstellen, en een paar strategische mangaten?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan

Bericht door Overdijk »

Alle railovergangen tussen de verschillende modules (recht of schuin) zijn gepland op de N-project methode, voor een gemakkelijk kunnen scheiden van de modules. De maten van de modules zijn tot stand gekomen aan de hand van het spoorplan. Tussen de wissels doorwerken om het zo maar te zeggen. Nu gebied mij de eerlijkheid te zeggen dat het houtwerk voor de raamwerken van de modules al is gekocht en op maat is gezaagd (+/- 350 euries), dus ik zal aan die maten niet veel meer kunnen wijzigen. Dus goede railovergangen zullen een must worden, samen met de mangaten.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Euregiobaan

Bericht door martindomburg »

Alderbarsten :shock: respect :P


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: Euregiobaan

Bericht door haverkatrans »

I have a dream :) fantastisch :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan

Bericht door Overdijk »

Vandaag nog eens het plan volledig doorgemeten, en nog eens doorgemeten om alle stijgingspercentages te controleren. Er moesten een paar kleine wijzigingen gamaakt worden, maar al met al klopte de percentages. Het IC-tunnel traject in het noorden moest iets naar het zuiden verplaatst worden om niet meer onder het HSL-traject te liggen. Daarop sluitend is het in de NO-hoek iets noordelijker gelegd, om met een scherpere bocht onder de brug door te gaan. Hiermee creëerde ik iets meer ruimte om de noordelijke aftakkingsboog naar het kleine schaduwstation, ruimer aan te leggen. Desondanks heeft dit stukje het grootste % op de baan, 3.10%. Dit is echter niet zo erg aangezien dit stukje dalend is. De set-up van de baan is immers eenrichtingsverkeer per spoor. Het grootste stijgingspercentage is 2.46% in een radius van 400mm.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Euregiobaan

Bericht door nico42 »

Tjonge dit word een indrukwekkende baan super ;)


Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Euregiobaan

Bericht door ouwerling »

Hi Ron,

Fantastisch plan.
Met welk programma heb je dit baanplan gemaakt?
Kun je het originele file hiervan posten?

Bedankt

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan

Bericht door Overdijk »

Het is gemaakt in Wintrack 9.0, maar het baanplan wordt inmiddels al grondig door mij verbouwd. Dit naar aanleiding van het grondig door worstelen van het Boppard draadje hier en op het andere forum. Zodra de het gewijzigde baanplan gereed is zal ik het hier posten.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan nieuw baanplan

Bericht door Overdijk »

Zoals aangekondigd, hier het vernieuwde baanplan ver.5. Less is more, dus het locloods gedeelte is verdwenen. Ook de schaduwstations zullen anders worden opgebouwd. Maar eerst hier het nieuwe plan:

Afbeelding

Ik heb de kleuren aangepast en een leganda staat in de tekening.

Waar de locloods zich bevond ligt nu een spiraal naar beneden, de spiraal zal aansluiten op een simpele plaat +/- 40cm lager waar het schaduwstation op komt (zuid-west niet ingetekend). Deze plaat zal ook dieper liggen door het schuine dak. Verder hoe ik de mogelijkheid open om eventueel het schaduwstation verder uit te breiden langs de westzijde, door een plaat toe te voegen. Indien ik dan nog ruimte te kort kom in de toekomst, kan ik nog platen langs de noordzijde aanbrengen.

Er is aan de westzijde een fly-over gekomen om de rijrichting te kruisen voor het NMBS-traject. (er is een klein foutje, het traject tegen de muur aan de zuid-westzijde wordt geen NMBS, maar NS-traject) Verder is er een klein station ingepland, in het verlengde van de fly-over. De perronlengtes zijn nu nog te lang, deze moet ik nog exact berekenen. De perrons komen aan de buitenzijde, met de doorgaande sporen in het midden.

De doorschijnende sporen zijn niet zichtbare sporen, de exacte tunnelingangen zullen ietwat anders komen te liggen.

Het landschap zal glooiend heuvellandschap worden, zoals dat in het zuiden des lands te vinden is of bijv in Groot-Brittanië.

De bakindelingen moeten nog aangepast worden aan het nieuwe baanplan. Het losse vlak zijn de afmetingen en plaats van de vliesotrap.

En nu is de bal aan jullie kant, kom maar op met opmerkingen, positieve en negatieve kritiek en tips.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Euregiobaan

Bericht door nico42 »

Nou ik vind het een prachtig ontwerp ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan

Bericht door Overdijk »

Goed versie 5.1. De (voorlopig) definitieve versie, mits er geen suggesties c.q. foutjes meer door jullie worden aangedragen.

Ik kwam er achter dat er nog een meetfoutje zat aan de korte zijdes van het geheel. Korte kanten moesten met 5cm iedere kant worden ingekort ivm schuine dak. Bakindelingen zijn nu correct en het station is nu op maat (perronlengte 950mm, 5 dubbeldekrijtuigen + loc max.).

Afbeelding
Link naar groter plaatje:Afbeelding

Ook het schaduwstation is uitgetekend. Dit worden gewone platen, die op strategische plaatsen doorgezaagd worden. Er zijn 4 lange sporen bovenaan, waar door middel van wisselstraten per spoor 2 IC (9 rijtuigen + loc (+/-1650mm)) achter elkander kunnen staan of een lange HSL (complete ICE 1 (2238mm), ICE 2 (2570mm), Eurostar (2460mm) en een RE (+/- 950mm). Verder op dezelfde vertakking nog 6 sporen voor IC. Daaronder ligt nog een vertakking met 10 IC sporen en 10 RE sporen. De vrachttreinen zullen op basis van lengte hun plekje krijgen. Totaal kan ik nu 34 stammen kwijt. Dat moet toch voldoende zijn voorlopig. De FLM versie werkt met R3 & R4 bochten, de Peco versie met een minimum radius van 250mm.

Versie Fleischmann rails:
Afbeelding

Versie Peco rails:
Afbeelding

Op basis van kosten is besloten om het schaduwstation ook in Peco 55 uit te voeren, nieuwprijs verschil (exclusief verzendkosten, wisselaandrijvingen) is 1450,- euro!!!!!


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Euregiobaan

Bericht door nico42 »

Mooi hoor en 34 treinen dat zal toch wel lukken ik heb er pas twee :mrgreen:


Plaats reactie