Beste,
Nu dat ik bijna alle rails bij elkaar heb weten te verzamelen kan ik bijna beginnen met de bouw van mijn baan. Gisteravond ben ik opzoek gegaan maar draad voor de baan\bezetmelders\etc. te voorzien van spanning, maar ik zie tussen de bomen het bos niet meer. Ik wil draad gaan gebruiken met een aderdiameter van 2,5 mm, maar dit varieert van +/- 45,- tot 100,- euro en stug en soepel. VD draad is op zich het goedkoopst in aanschaf maar dan ben je weer beperkt in de kleuren. En niet alle kleuren hebben dezelfde diameter. Zo is zwart 1,5 mm
Mijn vraag is wat voor draad gebruiken jullie hiervoor en waar schaven je dat dan aan voor een redelijke prijs.
Groeten Sjoerd
Welk type draad voor baanspanning
Re: Welk type draad voor baanspanning
Sjoerd,
In dit draadje wordt dat uitgebreid besproken. Zoek anders ook even op 'ringleiding' en dat soort woorden.
Zelf gebruik ik voor de ringleiding 2,5 mm2 VD-draad. Geel en bruin voor het DCC-signaal, blauw voor het signaal voor de bezetmelders. Verder nog rood en zwart in 2,5 mm2 (is draad voor autobekabeling zonder vaste/massieve kern) voor 14V voeding voor de elektronica. Gewoon van de bouwmarkt of Conrad. Met dezelfde kleuren maar dan kleinere diameter (0,75 en 0,14 mm2) brei ik verder vanaf de ringleiding tot aan het eindpunt (rails of elektronisch apparaat).
Als het een beetje netjes ordent onder de baan is het allemaal goed te hanteren.

In dit draadje wordt dat uitgebreid besproken. Zoek anders ook even op 'ringleiding' en dat soort woorden.
Zelf gebruik ik voor de ringleiding 2,5 mm2 VD-draad. Geel en bruin voor het DCC-signaal, blauw voor het signaal voor de bezetmelders. Verder nog rood en zwart in 2,5 mm2 (is draad voor autobekabeling zonder vaste/massieve kern) voor 14V voeding voor de elektronica. Gewoon van de bouwmarkt of Conrad. Met dezelfde kleuren maar dan kleinere diameter (0,75 en 0,14 mm2) brei ik verder vanaf de ringleiding tot aan het eindpunt (rails of elektronisch apparaat).
Als het een beetje netjes ordent onder de baan is het allemaal goed te hanteren.

Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier heb ik een tabel geplaats (klik) met de diktes die je theoretisch zou kunnen gebruiken. In de partijk is zelfs 1,5 meer dan genoeg. Andere kleuren haal ik uit het buitenland als ik er toch op vakantie ben. Lekker goedkoop.
Zoals Shoven als aangeeft: leg je bedrading netjes aan. Vroeger of later krijg je een storing of een uitbreiding.... en moet er nog wel een touw aan vast te knopen zijn...... Op http://www.nproject.org/nl/modelspoor/d ... lbaan.html staat het e.e.a van mijn eigen baantje qua aanleg. Tot nu toe bevalt dat prima.

Zoals Shoven als aangeeft: leg je bedrading netjes aan. Vroeger of later krijg je een storing of een uitbreiding.... en moet er nog wel een touw aan vast te knopen zijn...... Op http://www.nproject.org/nl/modelspoor/d ... lbaan.html staat het e.e.a van mijn eigen baantje qua aanleg. Tot nu toe bevalt dat prima.
Bedankt heren, het is mij helemaal duidelijk geworden. Ik ga gewoon VD draad gebruiken met verloop naar dun voor spullen aan te sluiten en ga opzoek naar andere kleuren VD draad in het buitenland.
Groeten Sjoerd
Groeten Sjoerd