Mini-baantje... Het einde van de lijn

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Mini-baantje... Het einde van de lijn

Bericht door Jesse »

Beste allemaal,
Ik ben de afgelopen tijd wat aan het schetsen geweest voor een (heel) klein baantje. Door ruimtegebrek en een groot aantal andere modelspoorprojectjes (sommige af, sommige niet...) kwam ik al vrij snel uit bij wat de engelsen een shelf switcher noemen, een lang maar ondiep ontwerp.

Mijn uitgangspunten zijn de volgende:
  • Nederlands voorbeeld, tijdperk zo jaren '80/begin jaren 90
    Het baantje moet een eindstation uitbeelden met zowel reizigers- als sporadisch goederenvervoer
    Ik heb wat tweedehands Fleischmann railmateriaal en wissels (een engelsman), daar wil ik het mee doen, dus low budget
    Voor het afwisselen van materieel is een schaduwstation een must
    Korte treintjes zijn geen probeem, wel is het leuk enige rangeermogelijkheden te hebben
Mijn interesse ligt voornamelijk bij de noordelijke diesellijnen, dus ik kwam al snel uit op iets dat lijkt op Roodeschool of Harlingen Haven. De goederendienst kan dan uitgevoerd worden met bijvoorbeeld VAM-wagens (pluspunt: een VAM-verlading kan op een klein oppervlak en de wagens zijn zo leuk kleurrijk!), gesloten (koel)wagens voor bijvoorbeeld aardappelvervoer, kolenwagens of misschien wel sporadisch scheepsmotorenvervoer (ik noem maar wat). Reizigersvervoer vindt uiteraard plaats per Wadloper.

Anyway, ik ben uiteindelijk op onderstaand ontwerp uitgekomen, hier moet je links nog een schaduwstation met een 4-sporige traverser bij denken. De treinen komen links vervolgens via een dijkcoupure het toneel op. De rode rechthoek is een stationsgebouw en de bruine de VAM-verlading. Enig nadeel is dat de locomotief voor het goederenvervoer niet om kan lopen. Misschien dat ik het linker kopspoor doortrek naar het schaduwstation (en het omlopen dus via de traverser plaatsvindt) en de VAM naar het bovenste spoor verhuist. Hierdoor wordt het baantje wel wat breder )en hebben de wachtende passagiers enige extra stankoverlast). Maarja, ik moet toch concessies doen :P

Ik zou enig commentaar op dit ontwerp erg waarderen. Ik stort mij intussen op de bouw van het station en de VAM bunker. More to come!
Bijlagen
idee 1.jpg
idee 1.jpg (67.5 KiB) 2977 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse
Plaats reactie