Verdikkeme ik doe telkens iets fout.
Ik ben op dit moment enorm aan het prutsen met het schakelen van viessmann daglichtseinen, wissels, reedcontacten en bi stabiel relais. Steeds sluiting. Eerst dacht ik dat de oude fleischmann reedcontacten de boosdoener waren. Dus wat reedcontacten bij conrad besteld. Maar denk dat het nu het bi stabiel relais is of en dat kan natuurlijk ook een verkeerde aansluiting van draden.
Graag ff een check of ik dit goed doe. Ik ben slecht in tekenen dus weer ff een beschrijving
Als ik een reedcontact op twee wissels aansluit en op het bistabielrelais ingang links
als ik een andere reedcontact op twee wissels aansluit en op het bistabielrelais ingang rechts
midden ingang van het bistabielrelais de zwarte draad van de trafo
uitgang bi stabiel relais midden de witte draad van de trafo
uitgang bi stabiel relais links daglichtsein rood/ rood van de ene en groen geel van de andere
uitgang bi stabiel relais rechts daglichtseinen groen geel van de en en rood rood van de andere
Dan zou het toch goed moeten werken ? Maar reedcontact slaat op tilt, de magneetspoelen van de wissel slaan soms op tilt (door reeedcontact volgens mij) Waarmee het reedcontact vooralsnog blijft 'hangen' en moeizaam reparabel is.
Heeft dit nu te maken met de witte draad uitgang relais met de zwarte draad ingang bi stabielrelais of met de kwaliteit van de reeddcontacten ?
Hoor graag van jullie, soms is het voor mij echt een grote puzzel dat modelbouwen.
Vriendelijke groet,
Boudewijn
analoog bistabiel relais, reedcontact, daglichtsein wissels
Re: analoog bistabiel relais, reedcontact, daglichtsein wiss
Boudewijn,
Wat is volgens jouw dan de ingang van een bi-stabiel relais en wat is dan de uitgang van een bistabiel relais.
Welk relais gebruik je en hoe sluit je het aan, maak er eens een tekening van, en geef zoveel mogelijk informatie omtrent het materiaal wat je gebruikt.
Een bistabiel relais is technisch gezien hetzelfde als een wisselaandrijving, of andersom een wisselaandrijving is een bistabiel relais.
Mvg
Wim.
Wat is volgens jouw dan de ingang van een bi-stabiel relais en wat is dan de uitgang van een bistabiel relais.
Welk relais gebruik je en hoe sluit je het aan, maak er eens een tekening van, en geef zoveel mogelijk informatie omtrent het materiaal wat je gebruikt.
Een bistabiel relais is technisch gezien hetzelfde als een wisselaandrijving, of andersom een wisselaandrijving is een bistabiel relais.
Mvg
Wim.
Bijgaand het gevraagde schema, ingang is A, M en B
Voedingsspanning : 14 - 28 V
Schakelstroom Max. : 2 A
Voedingsspanning : 14 - 28 V
Schakelstroom Max. : 2 A
- Bijlagen
-
- schema
- schema.jpg (11.22 KiB) 2115 keer bekeken
Advies: zorg eerst dat het bistabiele relais schakelt zoals je wenst (dat kun je horen)
Dus zonder de lichtaansluitingen.
Werkt dat zoals gewenst, dan sluit je de lichtjes aan...
Dus zonder de lichtaansluitingen.
Werkt dat zoals gewenst, dan sluit je de lichtjes aan...
Laatst gewijzigd door dentheo op 06 mei 2011 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Die seintjes met leds kunnen wel wat hebben, daar ligt 't niet aan. En dat is de volgorde eigenlijk altijd... op het laatst de seinen aansluiten. Dus nee 't zit 'm meer in het bistabielrelais (denk ik) of de aansluiting daarvan. De reedcontacten heb ik inmiddels uitgetest en vernieuwd. Vaak zijn dat de schuldigen maar dit keer dus niet. Enfin ga morgen verder met puzzelen.
Het wat het bi stabiel relais, alles werkt inmiddels naar behoren. Dank voor het meedenken. Al is hier meer digitaal an analoog geluid te horen. Maar goed forums als deze blijven interessant