Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door jordy19 »

wat betreft die kopspoortjes, dat merken bij het bouwen wel :) kan weinig kwaad en is zo verholpen.
het moest aan baan worden waar je veel mee kan rijden maar die ook leuk oogt qua gebouwtjes en straatjes. ben daarom momenteel ook bezig met het maken van het baanplan voor een tram en het inrichten van de gebouwen op de baan.

gr. jordy


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door Lemland »

Ik denk dat dit dan een goede keus is.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1224
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door WimC »

Hoi,

Die wisselverbinding in het binnenste spoor onderin, waar je het station uitrijdt. Daar heb je nu twee wissels achter elkaar met de wisseltongen richting elkaar liggen. Dat gaat niet lekker rijden, denk ik.
Sowieso zou ik kijken of je dan het doorgaande spoor over de rechtdoorgaande tongen kunt laten lopen. Of evt. vervangen door een engels wissel, hoewel ik daar zelf niet zo'n fan van ben.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door spoor65 »

Jordy,

In je nieuwe opzet voor de baan kwa vereenvoudiging kan ik mij vinden, geeft veel meer rust.
Maar de layout van jouw nieuwe ontwerp, dat kan mij helaas niet echt aanspreken.

Doet mij ten eerste teveel denken aan het bekende rondje om de kerk, met al die sporen zo recht langs de tafelranden.
en daarnaast zou ik, met de toch vrij krappe bogen die je hiermee krijgt, zeker het station niet in die bogen willen leggen.
Ook op z`n relatief kort rondje 2 stations te plannen lijkt mij wat te veel van het goede, jouw trein krijgt geen mogelijkheid om eens lekker op snelheid door te rijden. is die al te groot (intercity of lange goederensleep, en zal die dus niets aan het kleine station te zoeken hebben, zal die toch ergens moeten wachten als er wel een kleinere trein staat, want passeren kan daar niet.

Mijn idee, ga eens een station diagonaal over jouw baan leggen, geeft een veel speelsere baan, met meer mogelijkheden, je kunt dan bv ook nog eens, door een terugkerende boog, een leuk paradespoor maken, waar treinen voorbij komen zonder te stoppen.
Tevens geeft een diagonaal veel meer lengte voor een station.

Wil je toch nog een 2e stationetje, maak dan ergens een aftakking naar een kleon pendelbaantje voor een regionale lighttrain.

ff een kleine snelle schets gemaakt als voorbeeld en verduidelijking

Afbeelding

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door jordy19 »

heb het even wat duidelijker voor je uitgewerkt:
6.1.jpg
6.1.jpg (87.63 KiB) 3252 keer bekeken
is zeker geen slecht idee enkel moet ik dan mijn breedte 5 cm groter maken, valt wel te smokkelen maar ja als dat niet lukt heb ik een probleem! ook mooi is dat je hier veel ruimte hebt voor huizen etc.

gr. jordy


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door spoor65 »

Jordy,

Je ziet al dat op deze manier jouw baan een stuk speelser uitziet.

Alleen, je hoopt hierop totaal z`n 7 treinen te laten rijden.
Ik zal gelijk mijn persoonlijke mening maar weer los laten.

Waarom toch kiezen voor een dubbelspoor traject, als je als eerste al niet ze gek veel treinen wilt laten rijden,
en ten 2e gewoonweg niet al te veel ruimte hebt.

Probeer eens, ook kwa sporen verloop iets te tekenen als in mijn snelle schets.
Je hebt dan een station aan een enkelspoors traject, wat het voordeel geeft, dat je dus minder moeilijke wisselstraten hoeft te maken,
waarmee je dus beduidend ruimte zult winnen voor wat langere perronsporen. en eventueel een aansluiting naar een losweg voor jouw goederen.

laat vervolgens die bogen ook eens lopen zoals in die schets, dan krijg je in de voorgrond van jouw baan een leuk stukje paradespoor wat dan op dat stuk wel ff dubbelspoor is. laat dat stuk weglopen naar een nivo lager, en sluit ze daar met zoveel mogelijk rijlengte weer in een lus aan elkaar,
Kun je daar met de over gebleven wissels ook nog een schaduwstation maken, waardoor je een mooie afwisseling opde baan krijgt, met zelfs nog ruimte genoeg voor eventueel meer treinen.

Persoonlijk denk ik namelijk dat op z`n afmeting, een wat eenvoudiger station met wat minder sporen maar wel net ff meer lengte,
veel mooier, en meer op zijn plaats lijkt dan een te groot station, welke je nooit overtuigend kunt aankleden, omdat daar de ruimte voor
ontbreekt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door jordy19 »

het idee van dubbelspoor is dat er dan 2 treinen tegelijk kunnen rijden (bij mij dan hé). op mijn vorige baan had ik het station Bonn van faller ik vind het doodzonde omdat station niet te gebruiken. ook vind ik het niet mooi uitkomen als er maar 2 of 3 banen aanliggen. zo vind ik het juist mooi uitkomen.
ook ben ik het ontwerp verder gaan uitwerken en heb ik er voor gekozen de de baan 4 of 5 cm hoger te leggen dan het bouw niveau zodat wegen er gewoon onderdoor kunnen lopen. het station zelf zal met een weg ervoor ook hoger liggen.
7 treinen heb ik genoemd maar misschien worden dit er wel meer. ligt eraan hoe snel ik aan de juiste wissels voor schaduwstation kan komen.

Eerlijk gezegd denk ik dat het zo wel wat zal worden. ik denk het dus ook zo te laten. enkel als blijkt dat er grote problemen ontstaan op deze baan zal ik nog dingen veranderen.

gr. jordy


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery

Onderwerp starter
jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door jordy19 »

"lol" afgelopen uren heb ik wat rond lopen snuffelen op het internet en schiet me te binnen dat ik een probleem heb met kortsluiting... ik zal dus me baanplan moeten herzien!

gr. jordy


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door spoor65 »

Jordy,

Laat even je gehele plan zien, en geef eens aan waar je kortsluiting hebt.
En herzien is misschien helemaal niet nodig.
Waarschijnlijk zit je ergens met een keerlus, maar daar zijn oplossingen voor beschikbaar.
Modules die dan jouw kortsluiting opheffen dus waarmee je geen ander ontwerp hoeft te maken.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door jordy19 »

het is een keerlus inderdaad. maar nu ik me plan heb herzien heb ik geen keerlus meer. en dat komt eerlijk gezegd mooier uit! ook zitten er nu stukken in met 1 baan zal de 2 pagina's laten zien:
7.0.jpg
7.0.jpg (70.2 KiB) 4089 keer bekeken
7.1.jpg
7.1.jpg (66.13 KiB) 4089 keer bekeken
dit is geloof ik ook meer wat jij ingedachte had freddy. heb er ook een schaduwstation bij met 7 sporen maar dat is verder niet zo interessant :)

nog wat betreft het probleem, dat laat ik voor wat het is.

gr jordy


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door spoor65 »

Jordy,

Ja dit is idd meer de opzet zoals ik het in gedachten had, en spreekt mij zeer aan.

Veel mogelijkheden, ook door het schaduwstation, en daarnaast vooral een veel rustiger aanzicht.
En jouw station, dat kun je zonder probleem hier gewoon bij zetten.

In werkelijkheid staan er her en der voldoende veels te grote stationsgebouwen bij stations,
domweg omdat in de loop der jaren deze stations emplacementen een stuk kleinder zijn geworden door
veranderde omstandigheden op de lijn.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door jordy19 »

als het dan niet meer verandert word het deze! wil dan ook over 3 a 4 weken beginnen met de onderbouw!


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery

Onderwerp starter
jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Tips en ideeenvoor mijn baanplan.

Bericht door jordy19 »

na wat overleg met me vader, hebben we besloten eerst mijn kamer op te knappen voor ik aan de baan begin :? en mijn vader kennende zal dat voorlopig nog wel een maand duren! :shock: zit wel weer een voordeel aan, ik kan lekker sparen voor de extra rails die ik moet inkopen :)

gr. jordy


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery
Plaats reactie