baanplan ???

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mnitrixpim
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2011 22:40

baanplan ???

Bericht door mnitrixpim »

hallo ik zal me even voorstellen ik ben pim en ben 17 jaar ik ben zoeen 2 jaar geleden besmet geraakt met deze geweldige hobby. :oops: :D
Ik had er toen 1.5 jaar niks meer mee gedaan en heb een maand geleden mijn HO baan verkocht met alles erbij. :o

Nu wil ik weer beginnen maar dan in N-spoor ik wil een standaard multiplex plaat gerbuiken van 122 cm lang/breed en 244 cm lang/breed (hoe je het zelf wilt zien natuurlijk) van 15 mm dikte alleen ik heb totaal geen inspiratie op dit moment hebben jullie een idee om een middel (niet te makkelijk :ugeek: maar ook niet te moeilijk :geek: ) baan hebben dit zou ik graag met N-spoor analoog doen omdat je dan een veel mooier en realistischer beeld hebt omdat de omgeving groter kan zijn dan . er mogen hellixen in zitten en dat soort dingen :)

ik hoor graag van jullie


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: baanplan ???

Bericht door shoven »

Ik zou zeggen: zoek eerst eens even flink rond op internet. Het stikt van de baanplannen, en dan kun je eens een 1e indruk krijgen van wat je leuk vindt en wat niet.
En vervolgens: hoe wil je je baan hebben? Vooral veel rangeren, of veel lange stukken, welk tijdperk, enzovoorts. Dat helpt ons om jou te helpen...
Over je ondergrond: 1.22m diepte is te veel (ik spreek uit ervaring), tenzij je er aan de achterkant bij kunt. Denk daar nog eens over na, en lees vooral veel draadjes hier door met ervaringen van mensen; je leert het meest van de fouten die jijzelf en anderen maken. ;)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: baanplan ???

Bericht door Sweex »

Ik ben begonnen met kijken wat voor treinstellen ik mooi vind. Daarbij kwam ik op veel diesel materiaal uit. Toen ben ik op plaatjes en websites gaan zoeken van deze treinen en locs en zo kwam ik op een omgeving waar deze zoal rijden. Zo kwam ik stapje voor stapje dichterbij een idee voor m'n baan en daarmee het soort trajecten wat ik zou willen. Daarmee een baanplan en omgeving bedacht. Het is maar een idee! ;)

(Ik kwam via onder andere de BR 614 en V100's in het Pegnitztal uit!)


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanplan ???

Bericht door Michiel »

Om inspiratie op te doen voor een sporenplan, begin jezelf te ondervragen: waarom ben je zo gefacineerd door modeltreinen? Zijn het die supersnelle Eurostars? Die diesels in de haven? Die bergtreintjes die moeizaam naar boven puffen? ... Graaf in jezelf, en zoek naar wat je het meeste boeit met die treintjes. Eenmaal je een houvast hebt, kan je proberen om dit basisidee uit te werken tot een totaalconcept en sporenplan. Je mag gerust hier je ideeen voorleggen. Mogelijk via wisselwerking en alternatieven kom je misschien tot je thema en sporenplan. Succes!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: baanplan ???

Bericht door Thrilly »

Uiteraard kun je ook eens met anyrail of soortgelijk programmatje gaan stoeien.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanplan ???

Bericht door Michiel »

Met potlood, gom en papier kan je veel sneller ideeen neerzetten, aanpassen, verfrommelen en opnieuwbeginnen. Je bent veel vrijer en het werkt veel sneller dan om het even welk computerpakket. Eenmaal je een goed en degelijk idee hebt waar je best tevreden over bent, kan je een computerprogramma opstarten, en uitzoeken hoe je bochten, hellingen en andere technische dingetjes kan nakijken of het past en probleempjes oplossen. Dat is mijn idee erover, maar je bent natuurlijk helemaal vrij het te doen zoals jij dat het leukst vindt.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie