Baanplan
Baanplan
Hallo allemaal,
Ik wil gaan beginnen met een N baan. Vroeger met mijn vader heb ik veel aan modelbouw gedaan en hij is sinds een half jaar ook weer druk met een HO baan.
Het is een jaar of 14 geleden dat ik voor het laatst iets met modelspoor heb gedaan dus het meeste ben ik weer vergeten.
Ik heb geen kamer over dus ik ben van plan modules te maken. Eerst eentje van 120x80 ongeveer die ik op kan ruimen.
Ik wil graag een open landschap met 2 niveaus en een soort berglandschap en een tunnel met brug. Als materieel Duitse of NL diesels. Omdat de baan zo klein is vind ik het mooi als de treinen vaak uit het zicht verdwijnen.
Ik ben begonnen met het programma Anyrail maar ik kom niet echt tot een mooie baan. Als rails wil ik Fleischmann Picolo gebruiken en gewoon analoog rijden.
Heeft er iemand zin om wat moois te ontwerpen en me verder te helpen?
Ik wil gaan beginnen met een N baan. Vroeger met mijn vader heb ik veel aan modelbouw gedaan en hij is sinds een half jaar ook weer druk met een HO baan.
Het is een jaar of 14 geleden dat ik voor het laatst iets met modelspoor heb gedaan dus het meeste ben ik weer vergeten.
Ik heb geen kamer over dus ik ben van plan modules te maken. Eerst eentje van 120x80 ongeveer die ik op kan ruimen.
Ik wil graag een open landschap met 2 niveaus en een soort berglandschap en een tunnel met brug. Als materieel Duitse of NL diesels. Omdat de baan zo klein is vind ik het mooi als de treinen vaak uit het zicht verdwijnen.
Ik ben begonnen met het programma Anyrail maar ik kom niet echt tot een mooie baan. Als rails wil ik Fleischmann Picolo gebruiken en gewoon analoog rijden.
Heeft er iemand zin om wat moois te ontwerpen en me verder te helpen?
Re: Baanplan
Hoi vd Wijst.
FF kort samen gevat wat jouw wensen zijn,
Berglandschap met tunnel en een brug, en dan op 2 nivo`s waar treinen veel uit het zicht gaan.
En dat alles op een afmeting van 120 bij 80cm
en modulair.
Ik zal maar gewoon botweg met de deur in huis vallen,
Onmogelijk om hier jouw wensen in weg te werken op z`n toch betrekkelijk kleine ruimte.
Waarom?, nou, een baan met 2 nivo`s vraag om hellingen.
De gemiddelde trein heel een hekel aan een helling van meer dan 3%
Eigenlijk is 2,5% wel z`n beetje max wat je kunt gebruiken.
dus om 2,5 cm hoogte te winnen zul je al een meter rail nodig zijn.
Zodra je moet stijgen in een boog heeft de loc al meer moeite met klimmen dan op een recht stuk.
dus op jouw betrekkelijk kleine afmeting zal die 2,5% al echt maximaal zijn. daar je niet al te ruime bogen kunt maken.
mijn advies, vergeet ff die 2 nivo`s.
Maak dan liever 2 extra eindmodulles met alleen een boog.
Verdeel vervolgens jouw basis module als het ware in 2 delen.
bv zichtbaar deel van 120x60 en achter een dun wandje nog een ruimte van 120x20.
Leg op het smalle deel een schaduwstation,
en maak op het grootste deel een leuk landschapje, je kunt er aan beide kanten een tunnelingang maken,
een klein bruggetje in verwerken, en eventueel nog een heel klein stationnetje.
een soort bergdorpje dus eigenlijk.
Verbind vervolgens via die 2 eerder genoemde eindmodules de zichtbare sporen met de schauwsporen.
en je kunt rond rijden.
Het grote voordeel, treine verdwijnen uit zicht, worden in het schaduwstation afgelost door een daar wachtende trein, en lijkt dus langer weg te blijven.
Door de 2 eindstukken, heb je de mogelijkheid om in de toekomst jouw module uit te bouwen door er 1 of meerdere modules bij te maken,
jouw eindmodules, verschuiven dan gewoon mee naar buiten waardoor toch alles zijn functie blijft houden.
mvg
Freddy
FF kort samen gevat wat jouw wensen zijn,
Berglandschap met tunnel en een brug, en dan op 2 nivo`s waar treinen veel uit het zicht gaan.
En dat alles op een afmeting van 120 bij 80cm
en modulair.
Ik zal maar gewoon botweg met de deur in huis vallen,
Onmogelijk om hier jouw wensen in weg te werken op z`n toch betrekkelijk kleine ruimte.
Waarom?, nou, een baan met 2 nivo`s vraag om hellingen.
De gemiddelde trein heel een hekel aan een helling van meer dan 3%
Eigenlijk is 2,5% wel z`n beetje max wat je kunt gebruiken.
dus om 2,5 cm hoogte te winnen zul je al een meter rail nodig zijn.
Zodra je moet stijgen in een boog heeft de loc al meer moeite met klimmen dan op een recht stuk.
dus op jouw betrekkelijk kleine afmeting zal die 2,5% al echt maximaal zijn. daar je niet al te ruime bogen kunt maken.
mijn advies, vergeet ff die 2 nivo`s.
Maak dan liever 2 extra eindmodulles met alleen een boog.
Verdeel vervolgens jouw basis module als het ware in 2 delen.
bv zichtbaar deel van 120x60 en achter een dun wandje nog een ruimte van 120x20.
Leg op het smalle deel een schaduwstation,
en maak op het grootste deel een leuk landschapje, je kunt er aan beide kanten een tunnelingang maken,
een klein bruggetje in verwerken, en eventueel nog een heel klein stationnetje.
een soort bergdorpje dus eigenlijk.
Verbind vervolgens via die 2 eerder genoemde eindmodules de zichtbare sporen met de schauwsporen.
en je kunt rond rijden.
Het grote voordeel, treine verdwijnen uit zicht, worden in het schaduwstation afgelost door een daar wachtende trein, en lijkt dus langer weg te blijven.
Door de 2 eindstukken, heb je de mogelijkheid om in de toekomst jouw module uit te bouwen door er 1 of meerdere modules bij te maken,
jouw eindmodules, verschuiven dan gewoon mee naar buiten waardoor toch alles zijn functie blijft houden.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Ok, allereerst bedankt voor je reactie. Inderdaad is het onmogelijk om allemaal te maken op zo'n kleine oppervlakte. Ik houd het dus gewoon vlak maar wil wel werken met een tunnel.
Ik ben vandaag even op pad geweest en heb relatief goedkoop een Fleischmann Multimaus gekocht, en wat rails en andere kleine dingen.
Morgen even de plaat op maat zagen en dan eens wat rails gaan neer leggen. En misschien kom ik zaterdag in houten nog wat tegen.
Nieuwe baanplan is 2 ovalen waar de treinen van de ene naar de andere baan kunnen gaan. In het midden een mooi dorp en wat industrie en onderaan de baan wat opstelsporen of komt dat in het midden mooier uit?
Ik kan de plaat eventueel ook 80 diep maken.
Ik ben vandaag even op pad geweest en heb relatief goedkoop een Fleischmann Multimaus gekocht, en wat rails en andere kleine dingen.
Morgen even de plaat op maat zagen en dan eens wat rails gaan neer leggen. En misschien kom ik zaterdag in houten nog wat tegen.
Nieuwe baanplan is 2 ovalen waar de treinen van de ene naar de andere baan kunnen gaan. In het midden een mooi dorp en wat industrie en onderaan de baan wat opstelsporen of komt dat in het midden mooier uit?
Ik kan de plaat eventueel ook 80 diep maken.
Ik zal morgen ff een voorbeeldje maken , met wat ik bedoelde, en wat mss een mooie manier is om mee te beginnen.
Geen idee of je ook om de plaat heen kunt lopen straks, in dat geval zou ik hem op 80cm houden.
Maar ik kom er dus nog even op terug,
Overigens, zou prettig zijn, als je, net als alle anderen hier op het forum, even ondertekend met je voornaam,
maakt het net ff gezelliger, en sneller herkenbaar.
Mvg
Freddy
Geen idee of je ook om de plaat heen kunt lopen straks, in dat geval zou ik hem op 80cm houden.
Maar ik kom er dus nog even op terug,
Overigens, zou prettig zijn, als je, net als alle anderen hier op het forum, even ondertekend met je voornaam,
maakt het net ff gezelliger, en sneller herkenbaar.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Ah ok, alvast bedankt. Ik kan om de plaat heen lopen ja, hij moet zelfs op te bergen zijn onder het bed bijvoorbeeld.
Zaterdag in Houten eens kijken of ze wat voor me hebben. Er komt heel wat bij kijken om te starten met modelspoor. Voordat je ook maar een rails hebt liggen ben je al een paar uurtjes verder maar dat is niet erg.
Gr Stefan
Zaterdag in Houten eens kijken of ze wat voor me hebben. Er komt heel wat bij kijken om te starten met modelspoor. Voordat je ook maar een rails hebt liggen ben je al een paar uurtjes verder maar dat is niet erg.
Gr Stefan
Stefan,
dat je een paar uur bezig bent, voor je een stuk spoorbaan hebt liggen, dat is zeker niet erg,
integendeel zelfs.
ik persoonlijk, en vele anderen met mij, vinden ook het ontwerpen van een baan leuk.
en daar komt echt wel iets meer bij kijken dan ff een paar rondjes tekenen.
Ik wil je niet ontmoedigen, hoor, maar geloof me, jouw eerste ontwerp zal vast niet jouw uiteindelijke baan gaan worden.
sterker nog, ga nu alvast incalculeren, dat als je eenmaal met een baan aan het bouwen bent, je zelf dan nog dingen tegen zult komen die je toch weer wilt veranderen, en zult veranderen.
Maar dat moet je echt positief bekijken, dat is juist leuk, daarmee leer je steeds meer, maar hebt ook nog eens veel langer plezier van de hobby.
Ik ben inm 34jaar modelspoorbouwer.
Ben en diverse keren begonnen met de bouw van een baan, maar heb en net zoveel keren weer afgebroken voordat het ook maar iets op een modelspoorlandschap leek, de ene keer door dit de andere keer door dat.
Maar ik kan er zal er nooit treurig van worden, het is elke keer weer een nieuwe uitdaging om weer iets beters te ontwerpen.
Overigens, zie ik dat je dus een Multimaus hebt gekocht, dus je hebt toch besloten om gelijk digitaal te gaan.
Zeker een goede keus, op een kleine begin baan net zo makkelijk, maar met wel veel meer mogelijkheden
en veel mooiere rij-eigenschappen van de loc`s
mvg
Freddy
dat je een paar uur bezig bent, voor je een stuk spoorbaan hebt liggen, dat is zeker niet erg,
integendeel zelfs.
ik persoonlijk, en vele anderen met mij, vinden ook het ontwerpen van een baan leuk.
en daar komt echt wel iets meer bij kijken dan ff een paar rondjes tekenen.
Ik wil je niet ontmoedigen, hoor, maar geloof me, jouw eerste ontwerp zal vast niet jouw uiteindelijke baan gaan worden.
sterker nog, ga nu alvast incalculeren, dat als je eenmaal met een baan aan het bouwen bent, je zelf dan nog dingen tegen zult komen die je toch weer wilt veranderen, en zult veranderen.
Maar dat moet je echt positief bekijken, dat is juist leuk, daarmee leer je steeds meer, maar hebt ook nog eens veel langer plezier van de hobby.
Ik ben inm 34jaar modelspoorbouwer.
Ben en diverse keren begonnen met de bouw van een baan, maar heb en net zoveel keren weer afgebroken voordat het ook maar iets op een modelspoorlandschap leek, de ene keer door dit de andere keer door dat.
Maar ik kan er zal er nooit treurig van worden, het is elke keer weer een nieuwe uitdaging om weer iets beters te ontwerpen.
Overigens, zie ik dat je dus een Multimaus hebt gekocht, dus je hebt toch besloten om gelijk digitaal te gaan.
Zeker een goede keus, op een kleine begin baan net zo makkelijk, maar met wel veel meer mogelijkheden
en veel mooiere rij-eigenschappen van de loc`s
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Dat is ook zeker niet erg om telkens wat te veranderen, het bouwen is juist erg leuk vooral de scenery vind ik leuk om te doen.
Ik ben inderdaad gelijk voor digitaal gegaan, ook met het oog op de toekomst en als je net begint is het makkelijker (en goedkoper) dan wanneer je eerst alles analoog hebt aangeschaft en achteraf al je locs moet ombouwen. Nadeel is wel dat er niet veel digitale locs 2e hands te krijgen zijn en nieuw zijn ze erg duur.
Ik ben dus nog op zoek naar mijn eerste locje zodat ik ook wat kan testen.
Ik ben inderdaad gelijk voor digitaal gegaan, ook met het oog op de toekomst en als je net begint is het makkelijker (en goedkoper) dan wanneer je eerst alles analoog hebt aangeschaft en achteraf al je locs moet ombouwen. Nadeel is wel dat er niet veel digitale locs 2e hands te krijgen zijn en nieuw zijn ze erg duur.
Ik ben dus nog op zoek naar mijn eerste locje zodat ik ook wat kan testen.
Als je een beetje kunt knutselen met een soldeerbout, dan kun je ook een goedkoop analoog lokje kopen en dan een decoder inbouwen. Dan ben je voor minder dan 100E klaar.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Bijvoorbeeld een Kuhn N025. Maar voordat je beslist een bepaalde lok te kopen, zou ik eerst opzoeken of deze gemakkelijk om te bouwen is. In dit draadje staan 2 links waar je dat op kunt zoeken: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =26&t=3080
Groeten,
Edwin
Edwin
Hallo Stefan, welkom op het forum.
.
Ik heb de plannen ook eens gelezen.
Nivo verschil op een plaat van 150x80 kan wel degelijk.
Let op hoe je dat gaat doen........
Je neemt 2 platen multiplex 150x80, zoals aangegeven
De 1e plaat dient als ondergrond waarop je landschap valei etc ook komen gaat.
Die laat je heel, want daarop komt de rest.
De 2e plaat leg je de sporen op uit zoals je van plan bent, en tekent het uit.
Vervolgens zaag je waar het viaduct etc.. uit.
Dan neem je klosjes hout ter ondersteuning van het trace waar de rails op komt.
Deze zaag je op hoogte die he nodig hebt.
Dan bouw je het berglandschap en tunnels.
Zonder dat je treinen hoeven te steigen of dalen.
Deze manier kun je ook bij je modulen gebruiken.
Martin de Deugd

Ik heb de plannen ook eens gelezen.
Nivo verschil op een plaat van 150x80 kan wel degelijk.
Let op hoe je dat gaat doen........
Je neemt 2 platen multiplex 150x80, zoals aangegeven
De 1e plaat dient als ondergrond waarop je landschap valei etc ook komen gaat.
Die laat je heel, want daarop komt de rest.
De 2e plaat leg je de sporen op uit zoals je van plan bent, en tekent het uit.
Vervolgens zaag je waar het viaduct etc.. uit.
Dan neem je klosjes hout ter ondersteuning van het trace waar de rails op komt.
Deze zaag je op hoogte die he nodig hebt.
Dan bouw je het berglandschap en tunnels.
Zonder dat je treinen hoeven te steigen of dalen.
Deze manier kun je ook bij je modulen gebruiken.
Martin de Deugd
Martin,
Mooie uitleg, en natuurlijk kun je op elke modelspoorbaan, klein of groot bergen bouwen en dus hoogteverschillen
bouwen, maar zoals je al zei, je spoorbaan zelf laten stijgen of dalen, dusdanig dat je op 2 nivo`s kunt rijden, daar heb je iets meer voor nodig.
Stefan,
Het is nog ff niet gelukt om een voorbeeld in elkaar te draaien, er kwamen ff andere werkzaamheden tussendoor.
maar ik ga er zeker nog ff mee bezig en kom er op terug.
mvg
Freddy
Mooie uitleg, en natuurlijk kun je op elke modelspoorbaan, klein of groot bergen bouwen en dus hoogteverschillen
bouwen, maar zoals je al zei, je spoorbaan zelf laten stijgen of dalen, dusdanig dat je op 2 nivo`s kunt rijden, daar heb je iets meer voor nodig.
Stefan,
Het is nog ff niet gelukt om een voorbeeld in elkaar te draaien, er kwamen ff andere werkzaamheden tussendoor.
maar ik ga er zeker nog ff mee bezig en kom er op terug.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
-
hoi stefan
hoogte verschil kun je altijd maken
er hoeft niet persee een trien te rijden
deze weg ligt 40 cm boven het spoor

Gr andy
hoogte verschil kun je altijd maken
er hoeft niet persee een trien te rijden
deze weg ligt 40 cm boven het spoor

Gr andy
-
Top man
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Ok, ik ben even aan stoeien geweest en heb een simpel ovaal uitgelegd en de loc in de multimaus geprogrammeerd. Werkt allemaal goed. Wissels schakelen met reedcontacten is me ook gelukt.
Heb nu het idee om de plaat hout die ik had 120x60, door midden te zagen, dan krijg je 240x30. Deze wil ik aan de muur hangen in de woonkamer, veel makkelijker dan iedere keer het gesjouw met een plaat hout met het risico dat er iets kapot gaat.
Op deze plaat wil ik dan een lang rangeer traject maken dus als iemand daar een leuk idee voor heeft hoor ik het graag.
Ik ga ook bij Wim een startset bestellen om al het rangeer gebeuren vlekkeloos te laten besturen door de pc.
Heb alleen geen idee hoe ik dat aan moet sluiten maar daar kom ik hopelijk wel uit.
Heb nu het idee om de plaat hout die ik had 120x60, door midden te zagen, dan krijg je 240x30. Deze wil ik aan de muur hangen in de woonkamer, veel makkelijker dan iedere keer het gesjouw met een plaat hout met het risico dat er iets kapot gaat.
Op deze plaat wil ik dan een lang rangeer traject maken dus als iemand daar een leuk idee voor heeft hoor ik het graag.
Ik ga ook bij Wim een startset bestellen om al het rangeer gebeuren vlekkeloos te laten besturen door de pc.
Heb alleen geen idee hoe ik dat aan moet sluiten maar daar kom ik hopelijk wel uit.