Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Beste N-spoorders.

Ik ben op zoek naar wat inspitatie om mijn huidge gebouwde schaduwstation (peco code 55 rails) met 2 helixen te gaan uitbreiden.
Het schaduwstation ligt op -20cm onder maaiveld. Het schadustation is gebouwd op een plaat van 246x47cm.
De rode sporen komen uit op maaiveld, en is het uitgangspunt voor de boven bouw.
De achterzijde van de bovenbouw ligt tegen de schuine zijden van het zolderdak en heeft een breedte van 383cm.
De linker zijde is 185cm lang en de rechterzijde 175cm. De diepte van de tafel is 75cm en volledig verplaatsbaar opgesteld.
Mijn opstellengte op het schaduwstation ligt tussen de 120 en 130cm. Hier kunnen ook een stammetje van 60cm en 60cm staan.
De hoogte tot het schuine dak is +28 boven maaiveld
Op -10 cm wil ik graag nog een klein schaduwstation maken voor langere stammen dan 130cm.
Het huidige schaduwstation is reeds volledig getest door een koppeling van de beide helixen op maaiveld nivo.

Wensen:
Groot station met 2 kopstationnetjes.
Loc depot voor mijn 15 stoomloc's met draaischijf
Rangeerterrein / industrie / goederenstation voor mijn wagons (hout, containers)
Paradespoor
Rij met alle tijdperken van de ICE tot stoomloc's

Hierbij mijn huidige baan in Wintrac getekend.
Mijn huiidge baan
Mijn huiidge baan
De dijk schaduwstation met 2 x helix.png (108.09 KiB) 6854 keer bekeken
Wie kan mij op weg helpen.

Groetjes,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Michiel »

Hallo Wim,

je zal al gemerkt hebben dat het lastig is om een sporenplan te ontwikkelen als je niet bepaalt wat je zou willen. Inspiratie is dan dikwijls zoek, en doelloos sporen leggen is natuurlijk ook geen uitdaging.

Ik stel je voor dat je eens voor jezelf bepaalt welk thema je echt boeit. Bepaal vrij nauwkeurig een geographische streek, een station, een stad,.... een streek naar je hart, dat je steeds heeft aangetrokken.

Bepaal een nijverheid dat je boeit, en dat je erg graag in model zou zien uitgebeeld op je baan. dat kan heel uitlopend zijn, van klassieke thema's zoals bos- of mijnbouw, containeroverslag of havengebied. Maar dat mag (liefst) iets heel exotisch zijn. dat stimilleert de verbeelding.

Bepaal ook een tijdperk. Dat zal de manier beinvloeden waarop je bovenstaande gaat invullen. Een stoomdepot uit 1930 ziet er heel anders uit dan een toeristisch stoomdepot uit 1990.

Je zal merken dat, wanneer je duidelijk specifieert wat je zou willen uitbeelden, het sporenplan dat ook vrij gemakkelijk volgt. EN, dit alles sluit natuulijk niet uit dat je naderhand volledig vrij en vrolijk met alles rondrijdt dat je mooi vind. ;)

Succes met het plannen!
Laatst gewijzigd door Michiel op 30 mei 2011 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Wim,

3 stations is een overkill voor wat je wilt. In samenhang met een 120 cm lange ICE 3 betekend het bijna dat het begin reeds in het kopstation is en het 8erstuk net het station uit.

Ik wil je best ideeën op laten doen maar je zal e.e.a. toch moeten vervatten in iets wat Michiel al schreef.

S6


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door mdedeugd »

:?: Hallo Wim.

Allereest welkom op N spoor forum. ;)
Inspiratie is zo makkelijk, er gaat iets moois uit komen, wat je kunt gebruiken. ;)
Welke voorkeur van land heb je een beetje in gedachten :?:
Rijden wat jij immers mooi vindt, mijn idee, doe ik zelf ook. ;) das een hele soepele inzet.
Maar als je nou een idee hebt, van dit lijkt mij wel iets, zou dit kunnen, lijkt een berggebied bv.jou niet iets, of zo. :?:
Een grensstation Zwitserland, Italie, Duitsland, Oostenrijk.
We gooien er even wat tegenaan, zo uit de losse pols.
Denk er maar eens rustig over na, dan denken wij mee. ;) .
Pluis bijvoorbeeld eens wat na op het internet.
Zet de verdere wensen eens op.
Bij voorbeeld een thema baan.
Auto verladplaats, hout en bulktransport, een toerisen atractie met een lokaalbaan.
Geef je baan een thema, en dat ga je dan bouwen.
Er is zoveel mogelijk.
Het mag ook gerust een bestaande modelbaan, of wat delen ervan zijn. ;)
Sucses ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Hoi Micheal, Rob en Martin,

Ik heb al weken internet afgestruind naar een mooi voorbeeld wat ik als basis kan gebruiken voor mijn baan.
Gelukkig is elke baan uniek en blijkt dat je toch zelf aan het schetsen moet gaan.
Op het N-spoor forum heb ik jullie namen verschillende keren voorbij zien gaan m.b.t. tot het geven van tips en adviezen aan mede n-spoorders.
Ik hoop dat ik van jullie adviezen gebruik mag maken en tot een mooi ontwerp kan komen.

Uiteindelijk mijn huidige schaduwstation in wintrack gezet, wat mijn basis is voor het ontwerp.

Ik zal proberen het een en ander in wintrack te tekenen en hier aan jullie voorleggen.
Als rails ga ik gebruik maken van code 55, hiermee is mijn schaduwstation ook uitgerust.
De bouw van mijn schaduwstation is te zien op de volgende link:

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156

Groet,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door mdedeugd »

Wimpie schreef:Hoi Micheal, Rob en Martin,

Ik heb al weken internet afgestruind naar een mooi voorbeeld wat ik als basis kan gebruiken voor mijn baan.
Gelukkig is elke baan uniek en blijkt dat je toch zelf aan het schetsen moet gaan.
Op het N-spoor forum heb ik jullie namen verschillende keren voorbij zien gaan m.b.t. tot het geven van tips en adviezen aan mede n-spoorders.
Ik hoop dat ik van jullie adviezen gebruik mag maken en tot een mooi ontwerp kan komen.
Hallo Wim.
Mijn aandeel in het geven van tips is niet zo groot.
Maar ach, alle beetjes helpen.
Dus mijn hulp kun je wat mij betreft gewoon krijgen. ;)
Alleen overdags, dan ben ik niet op het forum.
Maar er zijn wel meer hobbyisten die je ook om raad kunt vragen.
Door als je naar de bouwverslagen aan het kijken bent.
En je ziet iets wat je wel wat lijkt, schroom niet maar vraag het gerust. ;)
Zij geven je dan al de info die je wil.
Trouwens ik heb jou deel gezien wat schaduw station aangaat.
En je rijdende matrieel, nou daar staan me een aantal pronkjuwelen op de baan, man, man :o :o
Dus ik zeg al, met die bovenbaan gaat het helemaal goed komen. ;)
Al zal het wel de nodige tijd vragen.
En ja, een hoop, zo niet alles zal uiteraard van jezelf af hangen.
Wat je wil, dat ga je bouwen.. ;)
You are the master of construction ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Beste N-spoorder,

Ik ben druk aan het tekenen in wintrack en de inspiratie begint te komen.
Zoals je aan de tijd ziet ben ik er niet vanaf te slaan, maar ja ik moet morgen om 05:30 er weer uit.

Ik hoop spoedig mijn concept te tonen, zodat jullie hier alvast op kunnen schieten.
Mijn streven is blokken van 100 tot 120 cm te creeren, zodat mijn langste stam in een blok past.

Groetjes,

Wim :D


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Beste N-spoorders,

De afgelopen dagen flink aan het tekenen geweest in Wintrack.
Uiteindelijk ben ik tot het volgende ontwerp gekomem:

1 4 sporing station goed voor een loc met 5 bakken (ongeveer 1 meter).
Het 4 de spoortje is bedoeld voor het locale trein verkeer of laden en lossen van goederen voor het dorpje.
Vanuit het onderliggende schaduwstation kan worden gekozen voor de route langs de haven of naar het station.
Vanuit het station kan worden gekozen voor een route via de helix naar het 2 sporige paradebaan op +17 cm hoogte. Tevens kunnen de 2 kop stationnetjes worden aangedaan door een locaal treintje.
Links is de loc depot aangebracht.
Rechts moet ik nog een industrie gebied maken.
Het grote dorp komt achter het station.

Hierbij mijn tekening van de bovenbaan.

Graag jullie op of aanmerkingen.

Afbeelding

Groetjes,

Wim van Dijk


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door spoor65 »

Wim,

Om een leuke eerste opzet, maar om eerlijk te zijn, wel een erg recht toe recht aan ontwerp, veel sporen recht langs de tafelranden, maakt het toch wat minder spannend.

verder praat je over een station voor het grote dorp, je tekend echter een station met 4 perronsporen, en een stations gebouw alla baden-baden.
Kortom eigenlijk een station voor een middelgrote stad. Ik zou dan liever kiezen voor een station met 2 perronsporen, en een eigen kleine aansluiting voor goederen incl loods of losweg. dat zou veel meer tot zijn recht komen.

Dan nog de 2 in de hoeken weg gedrukte kleine stations. gezien de lengte van de perrons aldaar zul je er met slecht een paar railbussjes de dienst kunnen doen. ruimte voor een klein locje met 3 korte rijtuigjes is er eigenlijk al niet.

Daarnaast komt dan nog, dat aan de ene kant het in het hoekje gedrukt zit naast een groot depot, waardoor het dus echt in het niet valt.
aan de andere kant een gespiegeld net z`n klein station waarnaast je nog industrie wilt plannen, ook daar denk ik dat het station daardoor in het niet gaat vallen.

Mijn advies, vergeet de opzet van 2 kleine stations zoals je ze nu hebt.

Ga terug naar in totaal 2 stations, in jouw geval, maak het depot net ff iets kleiner, het aantal sporen wat je beschikbaar hebt, komt niet echt overeen met een 4 sporen locloods (naar mijn bescheiden mening) dus maak links het depot wat kleiner, en combineer in die hoek een een stukje industrie.
hierdoor krijg je een wat beter beeld passend bij een groot dorp, pas daarbij het grote station een beetje aan, combineer daar bv jouw jouw perronsporen, met het haven deel wat je nog eens onder aan je baan hebt.

Ga vervolgens aan de rechter kant en wat geloofwaardiger klein dorps stationnetje maken, met net ff wat meer perronlengte, en eventueel ook nog een enkel laad/losstraatje voor de plaatselijke houthakker of kolenboer.

Je hebt nu veel te veel losse stukkies willen plannen op een te klein oppervlakte, ga combineren, selecteer wat bij elkaar kan worden geplaatst en je maakt veel meer ruimte voor een speelsere baan zonder daadwerkelijk verlies aan jouw wensen van wat er op de baan te zien moet zijn.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door dentheo »

Voor mij valt vooral op, de eigenaardige overgang van een dubbelsporige baan naar een "enkelsporig" personen station EN een "enkelsporig" goederenstation.
Zeer ongebruikelijk, saboteert de doorstroming. Rangeren of lok wisselen is er niet bij ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door WimC »

Hoi Wim,

Ik ben het met Freddy eens.
En wat is de reden van je relatief korte perronlengtes in het hoofdstation? Je kunt dat station nog langer maken en er dan nog bijna een halve meter perronlengte winnen.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Hoi allemaal,

Ik heb jullie opmerkingen gelezen en zal ze zeker meenemen in een nieuw ontwerp.
De beide kopstationnetjes zullen verdwijnen.
Ook ben ik van mening dat ik de 2 helixen van mijn schaduwstation moet draaien.
Ik ga dan ook de linker en rechter helix met elkaar verwisselen zodat de treien aan de wand zijde naar boven komen.
Voor de bovenbaan ga ik gebruik maken van KATO rails en wissels. Deze wissel kan ik middels het systeem van kees moerman en een OC van van perlo aansturen. Tevens heb ik geen last van de servo motors die afgesteld moeten worden en bij bovenbouw in de weg kunnen zitten.

Zodra het nieuwe ontwerp klaar is zal ik het wederom ter discussie op dit forum neer leggen.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door WimC »

Hoi Wim,

Je hoeft niet beide kopstationnetjes weg te halen. Die aan de rechterkant kun je laten zitten, die zet je b.v. wat hoger op een berg (maar dat zal ook wel je bedoeling zijn).
Die aan de linkerkant idd wel weghalen.
Het station en goederenstation in het midden zou ik combineren tot één station, waarbij ik ook zou proberen de perronlengte groter te maken. Dat kan door de volledige lengte te gebruiken. Nu houdt je je helixen vrij. Daar kun je best een deel van de sporen overheen leggen.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Hoi allemaa,

Wim, wat bedoel je met de opmerking nu hou je de helixen vrij?

Vandaag mijn schaduwstation aangepast m.b.t. de helixen, volgens mij kom ik op deze wijze beter uit op de bovenbaan.
Op het huidge schaduwstation kan ik maximaal 120 cm kwijt kwa lengte. In koploper moet dit dan ook de minimale bloklengte zijn, minus de inrijsectie en stopsectie. Uitgaande van een lengte van 10cm voor de loc en 17cm voor de passasierswagon kan ik dan een loc met 6 passasierswagon's kwijt op het perron.
Ik heb op het schaduwsation nog de mogelijkheid om 2 lange opstelsporen aan te brengen van ruim 250cm voor eventueel een lange ICE op goederen loc. Wel loop ik natuurlijk tegen het probleem op dat ik geen blokken van 250cm kan maken op mijn baan. Geeft dit problemen in koploper? Ik heb 2 verhuisdozen vol met goederen wagons en 1 verhuisdoos met personenrijtuigen dus dat is niet het probleem.
Maar goed.
Het schaduwstation is aangepast een heeft nu in de helix een Bu van R=293 en een BI van R=266,8. De koppeling van de helix naar de opstelsporen bestaat nu uit 2 bogen van R=242mm en R=269.
Mijn vraag is geeft bovenstaande bogen in het schaduwstation geen problemen van bepaalde type's locomotieven. Of kan alles met gemak deze bogen aan.

Hierbij mijn aangepast schaduwstaion:

Afbeelding


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door WimC »

Hoi,

Boven je helixen heb je geen rails liggen. Zoals ik het zie, is je station niet rechtstreeks aangesloten op de helix, maar rijden gaan je treinen vanuit het station eerst naar de poten om via de poten in de helix te komen.
Daar wel rails boven je helix te leggen, creeër je ruimte voor langere perrons.

Zie tekening.

Mocht dat niet kunnen, omdat je je station rechtstreeks opp de helixen hebt aangesloten, dan zou ik dat veranderen. Dus niet vanuit het station rechtstreeks de helix in, maar eerst via de poten en vandaar de helix in.

Groeten,
Wim
Bijlagen
DedijkLaag0254kB.jpg
DedijkLaag0254kB.jpg (53.38 KiB) 5893 keer bekeken


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Hoi Wim,

De beide helixen die je zie is de verbinding naar het paradespoor bovenaan de beide kopspoortjes en het grote station.
Dit spoor ligt op + 75 mm t.o.v. het perron. Het perron ligt dus op maaiveld.
De lengte van de grote perrons is ongeveer 100cm, goed voor een loc met 4 wagons van 17 cm.
Door de aanpassing van het schaduwstation hierboven ga ik proberen de perron te verlengen tot minimaal 1.20m.

Groet,

Tips zijn welkom

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Heren, na aanleiding van jullie opmerkingen heb ik de baan aangepast.
De sporen zijn in dit ontwerp langs de zijkanten blijven liggen, dit om gebruik te maken van de optimale ruimte en geen te krappe bogen te krijgen. Maximale stijging 3%. Minimale boog R=249mm. De bovenbaan wordt uitgevoerd met unitrack rails en wissels.
Als eerste wordt het schaduwstation uitgebreid en aangepast (bestaande helixen worden gedraait). Daarna start ik met de bouw van het station en de koppeling met de helix, dit gezien de financiele kosten die dit project met zich meebrengt. Zie voor de voortgang in dit formum mijn baan "de Dijk". Het ontwerp is gebaseerd op doorgaande sporen, m.u.v. het loc depot, goederenlijntje bij het station, en het kopspoortje bij het industriegebied. Het dorp wordt geplaatst tussen het station en de paradebaan. Vanuit het dorp wordt de haven, loc depot en industriegebied bereikbaar via overwegen en/of bruggen. Het is geen ontwerp met hoge bergen, maar vrij vlak/heuvelachtig landschap.

Station met dubbelsporing gekoppeld met het onderliggende schaduwstation. Het station ligt op een hoogte van 50mm tov maaiveld.
Lengte van 2 sporen 1.60m voor de ICE en de intercity en 2 sporen van 1.60m voor het locale verkeer. Bovenzijde van het station een goederenspoortje voor locale goederen en post. Het onderste spoortje is voor de koppeling met het loc depot, havenlijn en industriegebied. Vanuit het station is alles bereikbaar.
Afbeelding

Schaduwstation, wordt nog uitgebreid met 2 lange opstelsporen van ruim 2 meter, uitgevoerd met PECO code 55 rails en wissels.
Afbeelding

Paradebaan op h=64mm bereikbaar vanuit het station, schaduwstation en industriegebied.
Afbeelding

Locdepot op h=74mm bereikbaar vanuit het station, havenspoorlijn en industriegebied. Opstelgebied voor mijn 15 stoomloc's.
Afbeelding

Koppeling vanuit het schaduwstation naar het station en paradebaan.
Afbeelding

Industriegebied voor containers, kolen, zand, chemie, hout en overige goederen op h=70mm. Bereikbaar vanuit het station, paradebaan en loc depot. Tevens is hier nog een kopstation aangebracht voor het personeel van het industriegebied.
Afbeelding

Havenspoorlijn op h=maaiveld, bereikbaar vanuit het station middels een doorgaande verbinding via de linker aansluiting met de helix en het loc depot.
Afbeelding

Complete overzicht van de bovenbaan met alle koppelingen.
Afbeelding

Compleet overzicht van de bovenbaan met het schaduwstation.
Afbeelding

Graag verneem ik jullie op en/of aanmerkingen, zodat ik eventuele verbeteringen nog kan doorvoeren.


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Hallo,

Ik heb het station nog eens bekeken en tot de conclusie gekomen dat hij wel erg groot is geworden.
Ik heb de opstellengte terug gebracht naar 1 loc met maximaal 6 bakken.
Dus 14 cm voor de loc, 6x 17cm voor de wagons en 2x3 cm veiligheidsmarge.
Totaal 122cm lang.

Het schaduwstation wordt uitgebreid met 2 grote opstelsporen en 4 wissels.
De stabiliteit van het schaduwstation is een must, hiervoor ga ik het lichtsluis systeem vervangen door bezetmelders.
De lichtsluizen ga ik hergebruiken voor mijn omloopspoortjes.

Groet,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door evo »

Hallo Wim,
Het is al eerder opgemerkt, maar ik vind de huidige opzet nogal rechttoe-rechtaan. Je hebt een mooie grote ruimte en je bent begonnen met een goed uitgangspunt qua schaduwstation. Bij zo een grote baan zou je geen kleine boogradii hoeven gebruiken en tot een veel realistischer eindresultaat kunnen komen.
Ik zou een andere opzet kiezen:
  • geen enkel zichtbaar spoor parallel aan de rand van de tafel
  • geen bochten met kleine radius in het zicht.
  • minder (zichtbare) rails, meer landschap
  • een schuin station, bv van linksonder naar rechtsboven, je krijgt dan een grote "driehoek" van ruimte rechtsonder waar je industrie/rangeer en lokloods mogelijkheden hebt.
Maar goed, dat is mijn mening. Doe vooral wat jou leuk lijkt.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft inspiratie voor mijn bovenbaan

Bericht door Wimpie »

Hoi Edwin,

Ik ben het met je eens dat de sporen nogal de randen van van de tafel volgen.
Helaas ontkom ik hier niet aan om gebruik te maken van een minimale radiuw van 249mm.

Het station schuin leggen heb ik al getracht in mijn 1ste ontwerp, helaas brengt dit te veel ontwerp technische problemen met zich mee.

In mijn ontwerp zijn de volgende uitgangspunten ingebracht
1-Groot station goed voor 1 loc met 6 bakken.
Koppeling met 1 of meerdere kleine kopstations.
Industrie gebied voor containers, kolen, zand, hout en chemie.
Paradebaan
Loc depot voor mijn 15 stoomloc's met kolen transport icm de industrie.
Haven met een haven lijntje.
In het station is in een nieuw ontwerp de mogelijkheid gescapen om te rangeren met goederen voor het dorp.
Tevens kan er worden gerangeerd in het loc depot, voor bevoorrading van kolen, zand en dergelijke.
Minimale radius van 249mm
Maximale stijging van de sporen van 3%
Voldoende spoor capaciteit om de benodigde keerlus modules kwijt te kunnen.
Langste trein moet goed in het blok passen tussen de inrijmelder en stopmelder, zeker in de keerlussen.
Rijdbaar ontwerp.
Mijn opzet is veel sporen met veel treinen te kunnen laten rijden, senery is een bijzaak.

Als bijlage het nieuwe ontwerp in een notendop.

Afbeelding

Groet,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Plaats reactie