Whaha mooi levendig draadje

zo als het hoort. Dan komen de disussies tot leven en hopelijk goede ideeen.
Itrain heeft ook mogelijkheid maar dan iets anders. In Itrain kan je locs aan elkaar koppelen en ontkoppelen door een loc op een andere loc te plaatsen in het scherm. Dan zet Itrain de twee locs aan elkaar en probeert hij de snelheid gelijk te houden. Werkt erg goed en de functies blijven apart te schakelen.
Dat betekend wel dat de snelheidsregelaars wel gekoppeld zijn. dus gaat de een rijden, gaat de ander natuurlijk ook.
In Itrain kan je mits je de snelheid hebt geijkt de massasimulatie en maximum snelheden opgeven. Dus grofweg gezegd: Ik kan zelf bepalen in de software wat CV3, 4 en 5 moeten zijn. Ik zou dus in de decoder deze cv's op 0 kunnen laten staan. In de praktijk blijkt dat een combinatie van de beide een mooier effect geeft dan alleen de decoder of alleen Itrain. Ditzelfde geld natuurlijk ook voor de cv's die de snelheid bepalen. In Itrain kan ik per stap in twee richtingen opgeven wat de snelheid moet zijn.
De maximum snelheid in Itrain instellen heeft alleen echt nut bij automatisch rijden. Hij zorgt er dan voor dat de loc niet harder rijd ook al mag het in dat blok wel. Zit er een sleep achter met een lagere maximum snelheid dan houd hij de sleep aan. Blijkt dat de combinatie toch te hard rijd kan ik snel de maximum snelheid van de sleep aanpassen en hoef ik niet te programmeren.
Wat nu mijn idee is om de twee te koppelen in tractie:
Loc BR 212
adres 212
CV's in de decoder ingeregeld.
waardes in Itrain ook ingeregeld.
Snelheid geijkt
Tomix
adres x (n.t.b.)
CV5 op een mooie max. ik lees ongeveer 3/4 van de top
CV6 op de helft van CV5
CV3 op een mooie waarde, in Itrain op 0
CV4 op 15 op een mooie waarde, in itrain op 0
CV58 de rangeersnelheid (50%) op F3
In Itrain stap 0 op 0, de rest op max. snelheid van de loc
Als ik de twee dan koppel en laat rijden begint de tomix te zuigen zodra de loc gaat rijden. Stopt de loc dan stopt ook de tomix.
Door de massasimulatie loopt hij mooi op en af.
Nu moet ik in Itrain natuurlijk alleen bij de loc de simulatie opgeven anders lopen de stappen van de eene loc sneller op/af als de ander in de software. Dan zou je problemen kunnen krijgen. Nu bepaald de loc in Itrain de simulatie en de stappen voor het rijden. De Tomix loopt gewoon op zijn eigen CV waarde op en af.
Ik kan in de routering opgeven dat de loc bij het binnenrijden, uitrijden, of wachten welke functies er worden aangesproken. Zo kan ik ervoor kiezen dat bij het binnenrijden van het station de tomix met F3 op halve snelheid draait bijvoorbeeld.
De loc kan de tomix ook parkeren op een spoor, afkoppelen en zelf verder rijden op deze manier.