railbedding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
HeZwi

railbedding

Bericht door HeZwi »

Hallo. Ik heb vraag omtrent railbedding. Heb nu mijn baan liggen op grasmat van Busch. Wil nu de bedding aanleggen. Is het verstandig om er ook nog een kurkmat onder te maken? Kan ik kurk dan gewoon op mat plakken en rails spijkeren? Of rails ook plakken? Dan de railbedding aanbrengen? Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op. Groetjes. Henk.

Lemland

Re: railbedding

Bericht door Lemland »

Als het gaat om demping moet je niet spijkeren maar alles plakken. Anders heb je een brug gemaakt waar het geluid langs gaat. Als het zuiver gaat om een railbedprofiel maken (zo gebruiken wij het) is spijkeren natuurlijk prima. Meer over geluiddemping elders hier (gebruik ff 'kurk' bijvoorbeeld in de zoekfunctie. En kijk eens hier: http://fbn1920.be/tips-en-techniek/demping-rijgeluid

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

Lemland schreef:Als het gaat om demping moet je niet spijkeren maar alles plakken. Anders heb je een brug gemaakt waar het geluid langs gaat. Als het zuiver gaat om een railbedprofiel maken (zo gebruiken wij het) is spijkeren natuurlijk prima. Meer over geluiddemping elders hier (gebruik ff 'kurk' bijvoorbeeld in de zoekfunctie. En kijk eens hier: http://fbn1920.be/tips-en-techniek/demping-rijgeluid
Is het dan,dat ik het kurk kan plakken op de mat met b.v. Patex en de rails gaan plakken met boekbinderslijm?? Gr. Henk.

Lemland

Bericht door Lemland »

Bijvoorbeeld. Maar waarom wil je een kurk bedding?

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

Lemland schreef:Bijvoorbeeld. Maar waarom wil je een kurk bedding?
Ben een beetje aan het twijfelen wat het beste is. Kan natuurlijk baan ook gaan spijkeren en dan bedding erover. Dan langs rails beetje boekbinderslijm

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Henk.

Het beste is om de kurk op de grasmat met flexibele blijvende silicone kit te verlijmen.
Dan je rails even Tijdelijk fixeren met railspijkertjes of schroefjes.
Daarna balasteren je de sporen.
Niet vergeten eerst voor je de ballast gaat inlijmen met boekbinders lijm die verdund is met water en een druppeltje afwasmiddel.
Het ballast even met een plantenspuit met water waar ook een druppel afwas aan is toegevoegt.
De ballast even te bevochtigen.
Als de boel droog is de schroefjes, spijkertjes er weer uit, gaatjes uitvullen.

Martrin de Deugd

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

mdedeugd schreef:Hallo Henk.

Het beste is om de kurk op de grasmat met flexibele blijvende silicone kit te verlijmen.
Dan je rails even Tijdelijk fixeren met railspijkertjes of schroefjes.
Daarna balasteren je de sporen.
Niet vergeten eerst voor je de ballast gaat inlijmen met boekbinders lijm die verdund is met water en een druppeltje afwasmiddel.
Het ballast even met een plantenspuit met water waar ook een druppel afwas aan is toegevoegt.
De ballast even te bevochtigen.
Als de boel droog is de schroefjes, spijkertjes er weer uit, gaatjes uitvullen.

Martrin de Deugd
Bedankt voor je info. Gr. Henk.

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

uote="Lemland"]Bijvoorbeeld. Maar waarom wil je een kurk bedding?[/quote]

Hoi Lemlamd. Heb nog een vraag. Heb plm 26 el.wissels gebruikt. Hoe kan ik ze het beste maken? Heb Minitrix schakelkastjes. Mvg. Henk.

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

HeZwi schreef:uote="Lemland"]Bijvoorbeeld. Maar waarom wil je een kurk bedding?
Hoi Lemlamd. Heb nog een vraag. Heb plm 26 el.wissels gebruikt. Hoe kan ik ze het beste maken? Heb Minitrix schakelkastjes. Mvg. Henk.[/quote]

Ik bedoelde wissels merken.

Lemland

Bericht door Lemland »

Sorry Henk, ik snap je niet. Wat wil je merken?

Bart

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

Lemland schreef:Sorry Henk, ik snap je niet. Wat wil je merken?

Bart
Hoi Bart. Ik wil de wissels nummeren. Van 1 t/m 26.

Lemland

Bericht door Lemland »

Als je fysiek bedoelt: héél klein papiertje, cijfertjes erop, railspijkertje eraan lijmen, er vlak voor in de tafel hameren, kopje eraf knippen, rest eventueel een beetje verven. Bijvoorbeeld.
Als je organisatorisch bedoelt: wat jij handig vindt. Als je digitaal rijdt, is het handig om je organisatorische nummer gelijk te houden aan het te schakelen adres. En verder is groeperen vaak handig. Dus alle wissels van station X laten beginnen met 1 gevolgd door het nummer aldaar. Dan weet je uit het nummer meteen waar het ongeveer is op de tafel. 32? Wissel 2 bij scenery onderdeel 3. Of 312 is wissel 12 enz.

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

Lemland schreef:Als je fysiek bedoelt: héél klein papiertje, cijfertjes erop, railspijkertje eraan lijmen, er vlak voor in de tafel hameren, kopje eraf knippen, rest eventueel een beetje verven. Bijvoorbeeld.
Als je organisatorisch bedoelt: wat jij handig vindt. Als je digitaal rijdt, is het handig om je organisatorische nummer gelijk te houden aan het te schakelen adres. En verder is groeperen vaak handig. Dus alle wissels van station X laten beginnen met 1 gevolgd door het nummer aldaar. Dan weet je uit het nummer meteen waar het ongeveer is op de tafel. 32? Wissel 2 bij scenery onderdeel 3. Of 312 is wissel 12 enz.
Hoi Bart. Bedankt voor je info. Ik rij gewoon analoog. Heb alleen nog ff vraagje over aansluitem wissels. Ga 6 trafo's gebruiken. Kan ik de wissels op 1 trafo aansluiten,of moet ik ze verdelen over meerdere trafo's. Heb veel baanstukken afgeisoleerd. Mvg. Henk.

Lemland

Bericht door Lemland »

26 lijkt mij een behoorlijk aantal maar ik heb daar geen ervaring mee (heb er maximaal een stuk of 12 per trafo). Iemand anders een idee en ervaring qua schaling?

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

Lemland schreef:26 lijkt mij een behoorlijk aantal maar ik heb daar geen ervaring mee (heb er maximaal een stuk of 12 per trafo). Iemand anders een idee en ervaring qua schaling?
Bart bedankt voor alle info. Denk dat ik ze over meerdere trafo's ga verdelen. Als ik nog een keertje wat wil weten mag ik je dan mailen? Mvg. Henk.

Lemland

Bericht door Lemland »

Tuurlijk maar je kan het beter hier stellen want:

1. Ik ben ook maar een beginnend prutser en er zijn vast betere en of meerdere oplossingen en antwoorden op de vragen die je hier dan stelt.
2. Een groot voordeel van een forum is dat we er allemaal van kunnen leren, hoe het moet en soms hoe het niet moet.
3. Dat is gewoon leuk.

Bart

shoven

Bericht door shoven »

HeZwi schreef:Hoi Bart. Bedankt voor je info. Ik rij gewoon analoog. Heb alleen nog ff vraagje over aansluitem wissels. Ga 6 trafo's gebruiken. Kan ik de wissels op 1 trafo aansluiten,of moet ik ze verdelen over meerdere trafo's. Heb veel baanstukken afgeisoleerd. Mvg. Henk.
Als je ze niet tegelijk schakelt kunnen dat er flink wat zijn. Hier hangt alles op 1 trafo, een stuk of 50 wissels (digitaal).

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

shoven schreef:
HeZwi schreef:Hoi Bart. Bedankt voor je info. Ik rij gewoon analoog. Heb alleen nog ff vraagje over aansluitem wissels. Ga 6 trafo's gebruiken. Kan ik de wissels op 1 trafo aansluiten,of moet ik ze verdelen over meerdere trafo's. Heb veel baanstukken afgeisoleerd. Mvg. Henk.
Als je ze niet tegelijk schakelt kunnen dat er flink wat zijn. Hier hangt alles op 1 trafo, een stuk of 50 wissels (digitaal).
Ga het uit proberen. Bedankt. Mvg. Henk.

Plaats reactie