hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door michiel m »

halo ik ben michiel en heb een vraag. hoe sop je een trein langzaam. niet dat er in een keer geen stroom op staat maar dat de trein nog even uitrolt? hoe doe ik dat ? en welke materialen heb ik er voor nodig? of moet ik het zelf maken? en weet iemand dan ook hoe?

ik heb electro techniek en heb van alles om het te maken.
wil iemand me hier mee helpen?

michiel


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door shoven »

Rij je analoog of digitaal?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door michiel m »

analoog



Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door Boudewijn »

Kun je analoog op verschillende manieren doen. Stopsecties in rails inbouwen (isolatieverbinding) met daarbij geschakelde langzaamrijweerstanden van b.v. fleischmann (6954) Je kunt ook werken met Viessmann decoders als 5208 (werkt goed) Je hoeft dan niet de rails op verschillende plekken te schakelen met de trafo omdat deze decoder vanzelf een loc detecteert. Geloof dat Fleischmann daarvoor ook EVA had (6990) Die moet ik nog ergens hebben liggen. Enfin het is wat puzzelen met islolatie, denkende wissels etc maar er is ook analoog veel haalbaar.

Vr gr Boudewijn


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door Michiel »

Om analoog geautomatiseerd te rijden, heb je eigelijk niet zoveel nodig. Er ligt een mooie uitdaging voor je: Koploper! Jawel, je hoort het goed, Koploper voor het analoog rijden.

De opzet? Je gebruikt de gebruikelijke stroomdetectie met een feedback systeem. Met Koploper configureer je de logica en alle seinen. Via de seinrelais stuur je de blokken: rood = geen spanning, geel is halve spanning, groen is volle spanning.

Practisch zitten er nog een paar hoofdbrekers in de hele opzet (vb feedback zonder digitrale centrale?,...) maar het lijkt me een leuke uitdaging, en een boeiend avontuur om het werkend te krijgen. Dit louter als ideetje. Misschien spreekt het je aan.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door michiel m »

heel erg bedankt ik ga het proberen en die laatste lijkt me wel leuk ;P
ik ben nog maar 15 en ik kom er denk ik nog op terug voor nog een paar vragen maar nu ben ik al een stuk verder bedankt :D

michiel


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door Cybertinus »

Michiel schreef:Om analoog geautomatiseerd te rijden, heb je eigelijk niet zoveel nodig. Er ligt een mooie uitdaging voor je: Koploper! Jawel, je hoort het goed, Koploper voor het analoog rijden.

De opzet? Je gebruikt de gebruikelijke stroomdetectie met een feedback systeem. Met Koploper configureer je de logica en alle seinen. Via de seinrelais stuur je de blokken: rood = geen spanning, geel is halve spanning, groen is volle spanning.

Practisch zitten er nog een paar hoofdbrekers in de hele opzet (vb feedback zonder digitrale centrale?,...) maar het lijkt me een leuke uitdaging, en een boeiend avontuur om het werkend te krijgen. Dit louter als ideetje. Misschien spreekt het je aan.
Volgens mij heb je het ook over Dinamo nu toch, als systeem tussen Koploper en de treinbaan? Of bedoel je dat de topic starter Michiel een eigen systeem moet gaan bedenken wat tussen Koploper en de treinbaan in zit? Hoe gaat koploper dan snappen wat er terug komt?
Of zijn er nog andere systemen om analoog te kunnen rijden met Koploper?


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door Michiel »

Ik bedoel inderdaad louter analoog, geen hybridesysteem. Er is niet veel extra voor nodig om het werkend te krijgen. Enkel de feedback lijkt me de grote hoofdbreker; hoe krijg je bezetmeldingsignalen in Koploper zonder digitale centrale. De rest lijkt me zo op het eerste zicht vrij evident (MC/OC32 kaart voor seinaansturing via printpoortuitgang,...)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door Detlev »

Op http://www.mrdirect.nl/ staat een schakeling om S88 signalen binnen te krijgen. Ik weet niet of dit rechtsreeks naar Koploper kan maar zou dit kunnen helpen?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: hoe stop je een trein lagzaam en automatisch

Bericht door Michiel »

Detlev, het ziet er naar uit dat je de missing link hebt ontdekt! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie