Condensator for Digirails ledstrip

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JeePee
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2011 18:15

Condensator for Digirails ledstrip

Bericht door JeePee »

Ik heb laatst een inbouw verlichtingssetje gekocht van Digirails (DR100) in schaal N. Daar in zaten twee condensators die je op de strip kan monteren om het knipperen van de lichten te voorkomen. Nu blijkt echter dat deze condensator niet past in mijn minitrix IC rijtuig: ik heb noch ruimte om de condensator direct op de strip te monteren (dak gaat niet meer dicht), noch plek in bv het "toilet" van de ruituig.

De vereiste zoals beschreven op de site van Digirails: elektrolytische condensator met een minimale capaciteit van 220uF en een minimale spanning van 16 Volt.

Heeft iemand ervaring met het monteren van een ander, kleiner type condensator?


Onze vereniging: http://www.delftsemodelbouwvereniging.nl (gevestigd in Den Haag)

Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Condensator for Digirails ledstrip

Bericht door Boudewijn »

Daar zijn al andere vragen en ook antwoorden op geweest. Zie forum bij vragen over rijtuigverlichting. 't is een bekend gegeven: de n slepers van digi rails zijn niet echt op maat en de condensators te groot. M.b.t. de laatste, trouwens ook die van andere leveranciers. Ik ga dit weekend kleinere condensators (tantcaps) uittesten. Weet nog niet of die voldoende capaciteit hebben. De slepers haal ik bij easy connect. Die passen wel perfect, maar hebben het nadeel dat ze niet zoals die van digirails meerdere 'uitlopers' hebben.

vr gr Boudewijn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JeePee
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2011 18:15

Re: Condensator for Digirails ledstrip

Bericht door JeePee »

Bedankt voor je reactie Boudewijn. Graag hoor ik ook van je hoe de tantcaps uitpakken, ben zeer benieuwd :-)
Groet JP


Onze vereniging: http://www.delftsemodelbouwvereniging.nl (gevestigd in Den Haag)

Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Condensator for Digirails ledstrip

Bericht door Boudewijn »

Eureka, het werkt !

Wel heel veel gedoe, maar dat komt meer door de wagonopbouw van fleischmann en al het kleine spul.
De beugels van fleischmann wagons (die de verbinding maken met onderstel) zaten of zitten in de weg.
De beugels vooraf ingekort en de strip geknipt tot 4 leds. Deze branden allemaal bij rijden op de baan. Werkt dus goed nu. De strips zelf zijn dus vaak te lang en bij 10 cm te kort. Het vinden van goede (kant en klare) strips met potmeter en gelijkrichter blijft dus nog ff een probleem. Zelf met ledjes weerstanden, gelijkrichters en tantcaps gaan klungelen zie ik niet zitten.

Strips (warmwit)gebruik ik voorlopig nog van Hufing. Tantcaps bij Conrad verkrijgbaar.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=420995 van +/- 7 x 4mm

Alleen wel een maar. Ik rijd lekker ouderwets analoog. Baanspanning is dus anders dan bij digitaal. Ik begreep dat jij digitaal rijdt. Weet dus niet of de tantcaps daar hetzelfde 'vermogen' laten zien.

Groet,

Boudewijn


Plaats reactie