Stroomvoorziening wissels e.d.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Jelle »

Ik zit met een 'probleem/vraag' voor wat betreft de stroomvoorziening voor wissels en andere wisselspanning gebruikers op mijn in aanbouw zijnde baan.

Normaal gesproken bij een analoge baan kan je dit doen door middel van je treintrafo.

Ik ga digitaal rijden en zie het eigenlijk niet zo zitten om een batterij aan treintrafo's op mijn tafel te zetten om alle wissels e.d. van stroom te voorzien.
Nu zat ik te bedenken om zelf een trafo-kast te maken met als centrale voedingsbron een 'normale trafo' die een groot aantal verschillende spanningen kan leveren met secundair een capaciteit van 10A bij 16V.
Echter, overal lees ik eigenlijk alleen maar over ringkerntrafo's die gebruikt worden voor de modelspoorbaan.

Mijn probleem dus; kan je een 'normale trafo' gebruiken voor de modelspoorbaan of is dit af te raden? En als het niet kan waarom dan niet?
(ik heb namelijk nog behoorlijk wat trafo's liggen die nergens anders meer voor gebruikt worden)


Voor alle LED-verlichting wil ik overigens een 'normale trafo' gebruiken met gestabiliseerde uitgangsspanning. Dat kan volgens mij geen enkel probleem opleveren.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Michiel »

Je kan zonder probleem je oude transformatoren recupereren, en gebruiken om de verschillende voedingslijnen te voeden. Wat je niet kan, is verschillende zwakke transformatoren samen "knopen" om er 1 sterke van te maken. Dat levert alleen maar ellende op met spookstromen, hoogspanningen en brandgevaar.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Jelle »

Heel hartelijk bedankt voor het antwoord Michiel.

Ondanks dat ik een ver verleden een elektrotechnische opleiding heb gehad, kon ik me geen wezenlijke verschillen meer herinneren tussen 'normale' en ringkern trafo's. (Je wordt ouder en vergeet de dingen)
Maar ik heb nog heel wat trafo's die er maar liggen het word nu eens tijd dat die zich nuttig gaan maken denk ik.

Maar ik twijfelde doordat eigenlijk overal gesproken word over specifiek ringkerntrafo's en ik nog niets tegen was gekomen over het gebruik van de huis-tuin-en-keuken trafo. :?

En trafo's koppelen is natuurlijk helemaal uitgesloten. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er iemand zou zijn die dat zou doen. :shock:


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Michiel »

Op een ander forum is iemand toch op het idee gekomen! 1 trafo liet de trein niet vlot rijden, dus heeft hij er een tweede parallel op aangesloten. Het is niet om de spot te drijven met deze modelspoorliefhebber. Hij deed het vertrekkende van zijn logica, en zin om te experimenteren. Het blijft natuurlijk fout en mogelijk zelfs gevaarlijk, waar hem op gewezen werd.

Het gebeurt dus! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Cybertinus »

Nou, als je ze in serie zet (de - van de een aansluiten op de + van de andere) dan heb je meer volt natuurlijk (30 ofzo :P) en rijden je treinen harder :). Maar of je dan meer vermogen op je baan krijgt... Ik betwijfel het.
Al is 30V natuurlijk veel en veel te veel. Het blijft dus nog steeds een slecht idee om te doen.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Frank_N »

Het verschil tussen een ringkerntrafo en een ijzerkern trafo is het rendement.
Een ringkerntrafo bestaan uit een ringvormige kern, waarop alle wikkelingen over elkaar gelegt zijn. Gevolg: minder strooiveld en lager gewicht.

Voor de wissels en mechanische seinen op mijn baantje gebruik de "Switch-Witch" een condensator ontlading schakeling, in combinatie met een diode matrix.
Link: http://home.roadrunner.com/~jimngage/TR ... wartcl.htm

Voor zelfbouw is hier een voorbeeld: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/b ... ng.html#04

Je hebt dan nog slechts een heel kleine trafo nodig om hele wisselstraten om te schakelen.
Het omschakelen gebeurd door een korte puls van een paar miliAmpere.
De schakeling word steeds na een "shot" langzaam opgeladen. Dat kost weinig stroom.
Je kan zo met een puls van 20 mA gerust 20 wissels tegelijk omzetten, in een klap!


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Jelle »

Dat is zeer zeker de moeite waard om eens dieper in te duiken.

De hele werking is me nog een beetje onduidelijk, maar daar gaan we gewoon even op studeren.
Een beetje hobbyen met elektronica is ook wel leuk.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Frank_N »

Als je meer info wil, Jelle stuur gerust pm ;)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door evo »

Cybertinus schreef:Nou, als je ze in serie zet (de - van de een aansluiten op de + van de andere) dan heb je meer volt natuurlijk (30 ofzo :P) en rijden je treinen harder :). Maar of je dan meer vermogen op je baan krijgt... Ik betwijfel het.
Vermogen is spanning*stroom, dus 2 trafo's in serie is het dubbele vermogen, 2 trafo's parallel is ook het dubbele vermogen ;)
vermogen (P in Watt) = stroom (I in Ampere) * spanning (U in Volt)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Jelle »

evo schreef:
Cybertinus schreef:Nou, als je ze in serie zet (de - van de een aansluiten op de + van de andere) dan heb je meer volt natuurlijk (30 ofzo :P) en rijden je treinen harder :). Maar of je dan meer vermogen op je baan krijgt... Ik betwijfel het.
Vermogen is spanning*stroom, dus 2 trafo's in serie is het dubbele vermogen, 2 trafo's parallel is ook het dubbele vermogen ;)
vermogen (P in Watt) = stroom (I in Ampere) * spanning (U in Volt)
Volgens mij maak je een vergissing... in serie, gaat de spanning in de 2e trafo verder naar beneden en stroom omhoog, dus zelfde vermogen. (in theorie)
Alleen zal de trafo smelten... een knallend succes. :D


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Michiel »

Het koppelen van 2 identieke transfo's zou eventueel nog gaan. In serie heb je dubbele spanning met dezelfde maximale stroom, en in parallel dezelfde spanning met een verdubbeling van stroomcapaciteit. In beide gevallen heb je dus een verdubbeling van het vermogen. Maar dat is theortisch.

In praktijk zijn transfo's nooit identiek, en is het koppelen van transformatoren niet verstandig, en kan het tot gevaarlijke situaties leiden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Detlev »

Ik denk dat hij bedoelt dat je de ene plus aan de andere min koppelt, niet de uitgang van de een aan de stekker van de ander ;)
Dan zal inderdaad de som van de spanning gegeven worden bij gelijke stroom, dus dubbele vermogen. Dit werkt natuurlijk alleen als de min niet is doorverbonden met de aarde. En je zou het ook voor de wisselspanningsuitgang kunnen doen alleen moet je dan verdomd goed opletten dat de fase gelijk is.

Ik heb ooit nog een boek gehad waarin dit zo'n beetje als standaardoplossing werd beschreven. Vóór de tijd van boosters en dergelijke had je niet zoveel opties.

edit: En het is natuurlijk in alle gevallen af te raden, gescheiden blokken is een veel simpeler en veiliger methode.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door evo »

Jelle schreef: in serie, gaat de spanning in de 2e trafo verder naar beneden en stroom omhoog, dus zelfde vermogen. (in theorie)
Alleen zal de trafo smelten... een knallend succes. :D
Voordat er te veel onzin in dit draadje komt te staan:

Het is in theorie geen probleem om 2 trafos parallel te schakelen als ze gelijke spanning zijn. De maximale stroom is dan de som van beide maxima (zelfs al zijn deze verschillend). De trafo's moeten wel in fase staan (even meten). Het vermogen is de som van beide vermogens (en dus het dubbele als ze identiek zijn).
In de praktijk is het niet aan te raden om 2 trafos parallel te schakelen als hun VA rating (vermogen) meer dan een factor 2 van elkaar afwijkt - er treden in dat geval te veel verliezen op.

Het is in theorie ook geen probleem om 2 trafos in serie te schakelen als ze gelijke stroom leveren. De spanning is dan de som van beide spanningen (zelfs al zijn deze verschillend). Ook hier moeten beide trafos in fase staan en is het totale vermogen de som van beide vermogens). De primaire windingen staan natuurlijk gewoon parallel.
Als beide trafos verschillende maximale stroom ratings zouden hebben, kan het ook, maar is de totale maximale stroom de kleinste van de twee!

Of bovenstaande in de praktijk aan te raden is, hangt van de situatie af, maar smeltverhalen zijn overdreven als e.e.a. met beleid gebeurt.

We hebben het hier trouwens over wisselspanning, dus + en - zijn geen zinvolle termen.

<edit>
Ik begrijp nu pas de 1e zin in detlev's verhaal. Dit heeft niks met serie of parallel te maken. Dat soort experimenten zijn niet verstandig als je niet exact weet wat je aan het doen bent. Knoeien met netspanning is trouwens sowieso af te raden als je daar niet de vereiste kennis/ervaring voor hebt.
</edit>


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Detlev »

Evo, ik ben het helemaal met je eens. Voor mij is het wat lang geleden dat ik dit allemaal leerde, maar goed uitgedrukt.

Wat betreft die eerste zin: Ik probeerde daarmee alleen aan Jelle duidelijk te maken dat dat NIET was wat jij en Cybertinus bedoelden ;)


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Stroomvoorziening wissels e.d.

Bericht door Frank_N »

Jelle schreef:Ik zit met een 'probleem/vraag' voor wat betreft de stroomvoorziening voor wissels en andere wisselspanning gebruikers op mijn in aanbouw zijnde baan.

Normaal gesproken bij een analoge baan kan je dit doen door middel van je treintrafo.

Ik ga digitaal rijden en zie het eigenlijk niet zo zitten om een batterij aan treintrafo's op mijn tafel te zetten om alle wissels e.d. van stroom te voorzien.
Nu zat ik te bedenken om zelf een trafo-kast te maken met als centrale voedingsbron een 'normale trafo' die een groot aantal verschillende spanningen kan leveren met secundair een capaciteit van 10A bij 16V.
Echter, overal lees ik eigenlijk alleen maar over ringkerntrafo's die gebruikt worden voor de modelspoorbaan.

Mijn probleem dus; kan je een 'normale trafo' gebruiken voor de modelspoorbaan of is dit af te raden? En als het niet kan waarom dan niet?
(ik heb namelijk nog behoorlijk wat trafo's liggen die nergens anders meer voor gebruikt worden)


Voor alle LED-verlichting wil ik overigens een 'normale trafo' gebruiken met gestabiliseerde uitgangsspanning. Dat kan volgens mij geen enkel probleem opleveren.
Nu dan een mogelijk antwoord:

Het is geen enkel probleem een ouderwetse treintrafo te gebruiken voor je verlichting, vooral als je leds gebruikt kun je er nogalwat aankoppelen. Per led gaat het om (maximaal) zo'n 10mA. Reken maar ff uit hoeveel je er op een treintrafo van 1 Amp aan kan sluiten.Met gloeilampjes (hoewel het licht van die dingen veel mooier is, vooral als je ze op een te lage spanning aansluit) kan je beter oppassen. Een fietslampje verbruikt al zo'n 25 tot 50 mA. Dan zit je treintrafo al snel vol...

Zoals ik je aangaf in mijn reactie (en schema's doormailde) kun je met een beetje electronica veel wissels tegelijk schakelen zonder probleem, met heel weinig stroom. Dit laatse kan met een eenvoudig netadaptortje, Zelf zou ik NOOIT trafo's parallel of in serie plaatsen!!

Mijn advies is derhalve: gebruik een 12 Volt halogeentrafo, voor je scenery/wissels/(mechanische) seinen waarbij je de uitgang door bv stuk of zes zekeringen gaat scheiden in groepen. Als je nu daarop lampjes aansluit welke bedoeld zijn voor een hogere spanning, zul je zien en merken dat die dingen niet alleen mooier oplichten maar ook langer mee gaan. Het is maar een tip ;)

Edit: voor mijn huisjes etc. gebruik ik 24 V telefoonlampjes. En dan op 12V. Als ze niet genoeg licht geven, schakel ik er meerdere parallel. Het geeft een warm en goedgespreid licht!


Groet van Frank
Plaats reactie