Ton1955 schreef:Hier mijn nieuwe baan plan. Het is een kleine baan met een doorgaand station van de Duitse spoorwegen. Het is geen voorbeeld van een bestaand. Het is de bedoeling dat er 2 tot 4 loks in blokken rijden en daar naast wat rangeer werk. Dit alles moet aangestuurd gaan worden met een ESU apparaat die eind van deze maand aangeschaft gaat worden. De achterste 2 sporen worden overdekt net als de lus. Ik had cq heb geen zin in spiralen en/of verdiepingen. Ik heb reeds diverse gebouwen van MZB modellbau aangeschaft (zie fotoboek).

Ton ik heb toch wat meer opmerkingen ten opzichte van je baanplan. Allereerst wil ik zeggen dat ik je plan echt heel goed vind passen bij je uitgangspunten.
Punt1: Je bogen lopen niet parallel aan elkaar. Ik zie dat je netjes R2 als binnenbocht gebruikt hebt wat al prima is, maar de buitenbocht ook maar dan opgevuld met rechte stukjes. Ik zou hier flexrail van FLM in leggen (ik ga er vanuit dat je FLM gebruikt). Hierdoor lopen je bogen veel mooier en parallel naast elkaar.
Punt2: als je de wisselstraat links van het rangeergedeelte (ik ga er vanuit dat de bovenste rooie sporen een rangeergedeelte gaat zijn?) spiegelt kom je veel mooier uit met de aansluiting van je spoor naar de hoofdlijn. En waar dit dan links weer bij het hoofdtraject aansluit, zou ik nog overloopwissels leggen zodat de trein die tegen de klok in rijdt ook direct naar het rangeergedeelte kan rijden.
Punt3: Vermijd engelse wissels zo veel mogelijk. Kijk of je hier en daar niet je wissels zodanig kan aanpassen zodat ze vervallen. T kunnen ondingen zijn. Dit is meer als side-info...
Punt4: Als je de achterste sporen wilt verbergen dan kom je er misschien maar moeilijk bij mocht daar een trein besluiten om buiten zn boekje(sporen) te treden. Je zult dan iets moeten maken zodat je er altijd bij kan. Misschien is het een idee om daar een spoordijk van te maken zodat het traject verhoogd ligt, maar wel in het zicht. (desnoods zet je er een rij bomen voor).
Je zult toch een 'verhoging' moeten maken om je oorspronkelijke plan uit te voeren. Dus waarom niet er bovenop leggen. Je ziet je treinen langer, en je hebt toch een afscheiding in je baan.
Kijk hier eens voor inspiratie:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=100
Dit is wat me zo even te binnenschoot. Mocht je iets onduidelijk vinden hoor ik het graag.