Defenitief baanplan.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton1955

Defenitief baanplan.

Bericht door Ton1955 »

Hier mijn nieuwe baan plan. Het is een kleine baan met een doorgaand station van de Duitse spoorwegen. Het is geen voorbeeld van een bestaand. Het is de bedoeling dat er 2 tot 4 loks in blokken rijden en daar naast wat rangeer werk. Dit alles moet aangestuurd gaan worden met een ESU apparaat die eind van deze maand aangeschaft gaat worden. De achterste 2 sporen worden overdekt net als de lus. Ik had cq heb geen zin in spiralen en/of verdiepingen. Ik heb reeds diverse gebouwen van MZB modellbau aangeschaft (zie fotoboek).
Afbeelding :o

Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Defenitief baanplan.

Bericht door martindomburg »

Hoi Ton,

Kan je de lus rechts ruimer maken? Zo ja dan heb je er denk ik meer plezier van om in dat rondje een ringloods met draaischijf te plaatsen ipv een aantal opstelsporen.

Wel mooie lange sporen zo

Groetjes

Onderwerp starter
Ton1955

Bericht door Ton1955 »

Hoi martindomburg,

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar er zit daar een raam en dan krijg ik ruzie met mijn lieve vrouwtje :oops:
En je begrijp natuurlijk wel dat ik daar niet op zit te wachten na ruim 31 jaar getrouwd te zijn. :lol:

Dus ik ben aan strikte regels gebonden. Ben al blij met iets :mrgreen:

Groetjes,
Ton...
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.

Michiel

Bericht door Michiel »

Een beetje een merkwaardig plan, maar gezien je argumenten eigenlijk nog niet zo slecht. ;)

Er ontbreekt nog wel een overloop links, want je kan nu niet als je van beneden uit de lus komt, de zijsporen oprijden. De opstelbundel in de rechter lus zou ik nog eens bekijken.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo

Bericht door FidOo »

Ton1955 schreef:Hier mijn nieuwe baan plan. Het is een kleine baan met een doorgaand station van de Duitse spoorwegen. Het is geen voorbeeld van een bestaand. Het is de bedoeling dat er 2 tot 4 loks in blokken rijden en daar naast wat rangeer werk. Dit alles moet aangestuurd gaan worden met een ESU apparaat die eind van deze maand aangeschaft gaat worden. De achterste 2 sporen worden overdekt net als de lus. Ik had cq heb geen zin in spiralen en/of verdiepingen. Ik heb reeds diverse gebouwen van MZB modellbau aangeschaft (zie fotoboek).
Afbeelding :o
Ton ik heb toch wat meer opmerkingen ten opzichte van je baanplan. Allereerst wil ik zeggen dat ik je plan echt heel goed vind passen bij je uitgangspunten.

Punt1: Je bogen lopen niet parallel aan elkaar. Ik zie dat je netjes R2 als binnenbocht gebruikt hebt wat al prima is, maar de buitenbocht ook maar dan opgevuld met rechte stukjes. Ik zou hier flexrail van FLM in leggen (ik ga er vanuit dat je FLM gebruikt). Hierdoor lopen je bogen veel mooier en parallel naast elkaar.

Punt2: als je de wisselstraat links van het rangeergedeelte (ik ga er vanuit dat de bovenste rooie sporen een rangeergedeelte gaat zijn?) spiegelt kom je veel mooier uit met de aansluiting van je spoor naar de hoofdlijn. En waar dit dan links weer bij het hoofdtraject aansluit, zou ik nog overloopwissels leggen zodat de trein die tegen de klok in rijdt ook direct naar het rangeergedeelte kan rijden.

Punt3: Vermijd engelse wissels zo veel mogelijk. Kijk of je hier en daar niet je wissels zodanig kan aanpassen zodat ze vervallen. T kunnen ondingen zijn. Dit is meer als side-info...

Punt4: Als je de achterste sporen wilt verbergen dan kom je er misschien maar moeilijk bij mocht daar een trein besluiten om buiten zn boekje(sporen) te treden. Je zult dan iets moeten maken zodat je er altijd bij kan. Misschien is het een idee om daar een spoordijk van te maken zodat het traject verhoogd ligt, maar wel in het zicht. (desnoods zet je er een rij bomen voor).
Je zult toch een 'verhoging' moeten maken om je oorspronkelijke plan uit te voeren. Dus waarom niet er bovenop leggen. Je ziet je treinen langer, en je hebt toch een afscheiding in je baan.

Kijk hier eens voor inspiratie: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=100

Dit is wat me zo even te binnenschoot. Mocht je iets onduidelijk vinden hoor ik het graag.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Ton1955

Bericht door Ton1955 »

Hallo Joost,

Misschien wat laat mijn antwoord maar ja het is vakantie tijd. Ik neem jou positieve kritiek serieus dus ga ik kijken wat ik er aan ga doen.
Alleen die achterste 2 sporen gaan onder de dijk cq arcade met een weg plus wat bebouwing cq achtergrond pooster.
Op dit moment ben ik druk bezig met huisjes van MBZ modellbahnzubehor.de in elkaar aan het knutselen.
Dat is allemaal van karton en laser gesneden. Echt gaaf spul en zelf is de verf cq pigment zetten. Ook leuk om te doen.
Er staan een paar foto's in het fotoalbum op deze site.

Groetjes,
Ton...
Plaats reactie