Diorama Oelde Landhagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nadat ik van de week van Matthew 2 plan E rijtuigen kon overnemen, kwam gelijk het idee er 2 WAE(Werse Angel Eisenbahn) motorwagens van te maken.
Afbeelding

Afbeelding
Zo moeten de 2 nieuwe motorwagens er dus ook uit gaan zien.

Afbeelding

Afbeelding

Oelde Landhagen is het eind station van de Hoest Oelder Nordbahn een WAE zijlijn met korte treinen maar wel een hoge frequentie. Op het 2 sporige station moet om een 20min dienst met lang kerende treinen mogelijk te maken ook nog 1x per uur een wagen worden omgerangeerd van spoor 1 via de vrije baan naar spoor 2. Daarnaast moet de spoorlijn vroeger door gelopen hebben en ook dat wil ik kunnen weergeven met stukken perron waar geen spoor meer aan ligt. Om het karakter van die station goed te kunnen weergeven heb ik een grote diorama nodig als A4 formaat.

Dit word dus een wat groter diorama met wel wat hoogte verschil maar niet te veel want de omgeving is wel ligt heuvelachtig maar de hoogte verschillen zijn niet heel groot. Ik heb nu een plaat van 80x38cm waar op het diorama komt. Ik ben een beetje met rails, perron, piepschuim en wat gipse bogen gaan schuiven en heb nu een idee hoe het station moet worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De gipse bogen gaan de viaducten voor de wegen worden en op 1 of 2 plekken komen er nog voetgangers bruggen bij omdat de gipse bogen precies genoeg zijn voor 2 rijbanen.

Inmiddels heb ik 2 stukken piepschuim vast gelijmd die het station omgrenzen en daarna heb ik de rails vast gelijmd en gespijkerd.
Afbeelding

Afbeelding
Dit gaat dus m'n grote project worden voor de komende tijd en ja ik had me voorgenomen geen grote diorama's meer te doen maar deze wil ik toch echt. En uiteindelijk gaat het niet zo zeer om het spoor maar om de hele omgeving en ik wil hier op ook meer met winkels gaan doen als hier en daar 1 of 2 winkeltjes. Dit moet een serieus goed diorama worden dat ik hoekje voor hoekje wil gaan opbouwen voor zover dat kan.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 31 jan 2019 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag een top dagje gehad in Lochem en daar m'n moordende bouwtempo maar weer eens laten zien.

Ondertussen ook nog inkopen gedaan, na lang twijfelen uiteindelijk toch bij Hans de laatste 2 Pola Bahnhof Burgstadt bouwpakketten gekocht:
Afbeelding
Pola 320204, Bahnhof Burgstadt
Met deze 2 gebouwen wil ik van alles gaan maken voor dit diorama waaronder iets van een school( gelijk een goede reden dat de spoorlijn nog in gebruik is). Verder even kijken in hoever dit ook helpt bij het bouwen van winkel en/of huizen.

Daarnaast nog 2 Markenburg bruggen die als voetgangers/fietsersbrug gaan dienen op dit diorama:
Afbeelding
Foto van, markenburg.nl

Vandaag ook de 2 rijtuigen in ontvangst genomen, dus binnenkort weer meer over dit diorama, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 11 aug 2017 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben tussendoor ook nog met dit diorama bezig geweest, ik heb de landschaps opbouw inmiddels gemaakt van blokken piepschuim.
Afbeelding

Afbeelding

Word vervolgd, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 31 jan 2019 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door mdedeugd »

Hallo Michiel.

Vakwerk
Heerlijk om ook jou bouwactiva,s zo steets te volgen.
Je maakt het altijd zo onzettend mooi. :o
Complimenten.


Martin de Deugd



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Paul B »

Hoi Michiel,

Vraagje: wat voor soort piepschuim gebruik jij? Ik heb gister een standaard isolatieplaatje van de gamma geprobeerd te snijden, maar het werd een groot drama met al die kleine statische bolletjes...


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door maarten »

@Paul mes niet te bot?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Paul ik gebruik gewoon standaard piepschuim dat mensen in mijn omgeving als verpakkingsmateriaal hebben gehad. Ik denk dat jou probleem vooral bij het mes ligt, dat moet echt heel scherp zijn en ja ik heb ook wel een hoop statische zooi gehad maar de vuilniszak staat er naast en de vloer heb ik een paar keer schoon gezogen.

Maargoed met karton en wijnkurken had het ook gekunt, dus als piepschuim niet bevalt gebruik je dat gewoon.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Paul B »

Ok, ik zal het eens met een scherper mes gaan proberen. Ik wil toch graag piepschuim blijven gebruiken. Mijn plan is om her en der met pur nog wat extra dynamiek aan te brengen en dan de piepschuim met tegelverf te bekladden. Ik neem aan dat de diverse componenten elkaar voldoende aardig vinden om te blijven hangen..


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Paul, tip bekijk dit topic eens, brengt je misschien nog op nieuwe ideeën en zo zijn er nog veel meer verschillende technieken bruikbaar, ik werk steeds weer met ander materiaal, net wat er op dat moment voor handen is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Paul B »

Hogere modelbouwkunst! Vooral die bomen vind ik erg mooi.
Ik ga het een nivootje of tien minder professioneel aanpakken. Wat me trouwens wel opviel, is dat jij de rails al ballast, nog voordat je de verdere scenery hebt gemaakt? Ik lees in andere topics dat men vaak het ballasten als laatste doet?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door shoven »

Het is geen kwestie van ballast als eerste of laatste, maar meer van een handige volgorde. Wat bedekt wat, en wat komt tegen wat aan? Voorbeelden: gras en onkruid langs de baan is makkelijker aan te brengen over de ballast heen, dus eerst de ballast leggen en daarna groenen. Bij perrons ligt de ballast van perron tot perron, dus daar monteer je eerst de perrons en dan ballast je. Daarna groen.
Dus vooral vooraf nadenken over je scenery en de elementen daarin. :ugeek: :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door evo »

Of je er later nog goed bij kunt is ook een overweging.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zoals altijd geld ook hier dat er niet echt een goed of fout is en dat je gewoon moet bekijken wat handig is :ugeek: . In mijn geval is het ballasten meestal het eerste wat ik kan doen nadat ik de rails geschilderd heb. Die volgorde heb ik me aan gewent en meestal gaat dat prima. Het scheelt natuurlijk ook dat ik niks met stroom en draadjes en dat soort onzin te maken heb :mrgreen: ( dat is het in mijn hobby beleving ;) ). Dus ik hoef daar ook niet op te wachten en proef te rijden of electro meuk in te regelen enz.. Want ja als je nog moet solderen wil je geen lijm, verf of strooisel in de buurt, daar krijg je dan van die slechte verbindingen van, maar daar heb ik lekker geen last van 8-) .

Ik haal ook wel eens ergens wat ballast of gras weg als later blijkt dat het in de weg ligt. Ik denk daar dan meestal weer niet helemaal over na en met een beetje water is de lijm zo opgelost en het spul daarna zo weg gehaald.

Paul, wat die bomen betreft die groeien tegenwoordig gewoon hier voor de deur. Na de winter oogsten, even laten drogen, in spuiten met spuit lijm, groen strooisel er overheen, laagje haarlak er overheen, stam nog ff drybrushen( met donker bruin/grijs) en klaar is boom :mrgreen: .

Sinds ik trouwens heb ontdekt dat kieren zich heel makkelijk laten opvullen met struikjes( mixen van strooisels en lijm die ik kant en klaar in potjes heb staan in vele soorten) heb ik in de werkwijze ook veel meer vrijheid. Het hoeft niet allemaal maar naadloos aan te sluiten ook niet met ballasten, huisjes of muren plaatsen enz.. Gewoon een kwak struikjes ervoor en weg is je kier of kale plek ;) :mrgreen: .

Het zijn allemaal van die simpele dingen waar echt de hogere modelbouw school niet voor nodig hebt en waar je vaak alleen even op moet komen of op gewezen moet worden. Modelbouw voor dummy's noem ik dat altijd 8-) , waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan :mrgreen: .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

T.Spat
Berichten: 270
Lid geworden op: 03 jan 2011 22:52

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door T.Spat »

That' s the spirit Michiel :D :D

Mvg,

Tis


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zo even hier wat stof afblazen, ik ben inmiddels weer met dit diorama bezig. Foto's ervan heb ik nog even niet, even nog geen tijd voor nu, maar ik kan wel even m'n werk van vannacht laten zien.

Vannacht heb ik met excel een vertrekstaat zitten maken met een aantal afbeeldingen er in verwerkt. Excel is voor mij hier het beste programma voor omdat ik tekst en de cel en tekst kleuren heel makkelijk aanpassen. Toen hij klaar was heb ik hem gekopieerd en in paint als afbeelding opgeslagen:
Afbeelding
Nu nog zien dat ik hem binnenkort eens uitprint en lamineer, misschien zelf op A4 formaat maar misschien ook wel groter, A3 ofzo, moet kunnen met deze denk ik.

Edit: spreekt voor zich dat deze vertrekstaat dus ook in het klein op het diorama komt te hangen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 31 jan 2019 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door maarten »

Ziet er goed uit Michiel, erg profi! ;)

Als ik je een tip mag geven, als je hem opslaat als PDF dan heb je Paint niet nodig en kun je hem daarna heel makkelijk printen in elk formaat wat je wilt. Opslaan als PDF gaat heel makkelijk met het gratis PDF Creator. Als je deze installeert kun je vanuit elk Windows programma PDF's maken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hier wat foto's van wat ik tot eergisteren heb gedaan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 stukjes keermuur
Afbeelding

Afbeelding

Ik wil eerst de aankleding voor de perrons geheel maken en het behang voor de keermuren er op plakken voor ik perrons en gebouwen op hun plek ga lijmen.

Ps; Maarten bedankt voor jou tip maar dat is iets voor later, eerst één voor één iets met de nieuwe dingen uit jou PB zien te doen, want dat gaat ook niet tegelijk.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 31 jan 2019 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door bob vermeulen »

mooi te zien hoe dit aangekleed gaat worden.
Vind het huisje voorzien van mooie kleuren.

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hier een kleine foto update van de keermuren, ik heb het eerst met verdund licht grijs geschilderd en daarna vlekkerig met verdund wit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan heb ik nog wat borden getekend;
Afbeelding
Ik zie nu dat ik deze nog aan moet passen want op dit bord mag het word "Bahnhof" er nog af, dit is grotendeels een uitsnede van de vertrekstaat.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 31 jan 2019 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben net even bezig geweest met het plamuren en modelleren van een deel van dit diorama. Dit heb ik gedaan met het zelfde spul waarmee ik treinen plamuur; houtlijm, zaagsel, water en muurverf.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 31 jan 2019 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Jeroen »

Michiel,

Ik heb het even gemist, maar waar heb je deze bruggetjes vandaan? Of kan ik beter vragen: hoe heb je die gemaakt?

Afbeelding

En die keermuren, is dat gewoon van dat steentjespapier?

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Jeroen, die keermuren zijn proef stukjes behang van de praxis( de gamma heeft niet veel bruikbaars is mijn ervaring), kan je daar zo gratis halen, ze hebben ook diverse andere soorten behang die zich goed leven voor muren en wegen waarvan in de komende dagen meer voorbeelden.

Die bruggen zijn gipse bogen die jaren geleden door een vriend van mij zijn gemaakt en die ik een maand of 2 terug kreeg omdat hij er niks mee deed. Hoe hij die gemaakt heeft weet ik echter niet maar ik zal hem dat eens vragen. Ik heb er verder alleen 2 strookjes karton tegen aan gelijmd en ze geschilderd. Inmiddels staan 2 van de 3 bruggen op het diorama maar of ik nog aan foto's posten toe kom weet ik niet want ik ben straks nog even een dienst op de bus mee.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jeroen, ik heb even via de mail gevraagd aan die vriend van mij hoe hij die bogen had gemaakt/hoe hij er aan kwam en kreeg het volgende antwoord:
Hoi Michiel,

Ik heb er geen idee van hoe de gipsen bogen precies zijn gemaakt, ze komen uit de etalage-inboedel van Van der Stad uit Nijmegen, waar ze ooit eens als etalageversiering hebben gediend. Via een ex-vriend van mij die daar heeft gewerkt heb ik ze jaren geleden eens gekregen. Maar volgens mij zijn ze gewoon machinaal gegoten in een mal.
Ofwel je/we zullen het zelf uit moeten zoeken, ik heb er nog eentje liggen ergens als het goed is. Als jij of iemand anders zo'n ding zou willen hebben zou je die kunnen gebruiken om een mal mee te maken en hem daarna na te gieten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister avond heb ik nog wat foto's gemaakt van het diorama. De wegen ben ik aan het bestraten met 4 soorten behang dat voor de gewenste structuur zorgt maar nog wel geschilderd en/of verouderd moet worden. Een aantal kleine viaducten bouw ik van grijs karton van 2mm. Verder zoals al eerder behang voor de keermuren.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 31 jan 2019 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3587
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Schachbrett »

Hallo Michiel,

Je diorama begint wel de welbekende goede vormen aan te nemen,mooi om te zien!!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie