seinafstand

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
janiegein

seinafstand

Bericht door janiegein »

Bij de voorbereidende werkzaamheden voor mijn baan en het uitdenken van van de benodigde bedrading kom ik ook op de zo realistisch mogelijk werkende seinen voor wissels en baanvakken.

voor de wissels wil ik gewoon rood en groen gebruiken voor stoppen of vrije baan en deze komen gewoon naast de desbetreffende wissel te staan. in welke vorm dat wordt, nog geen idee omdat ik die zelf wil fabrieken uit allerlei losliggend materiaal wat zo om mij heen slingert en daar dan de inspiratie uit wil halen.

maar voor de baanvakken heb ik eigenlijk geen idee hoever de seinen uit elkaar moeten staan als ik de seinen wil laten werken volgens het principe rood - rood - geel - groen , dat zijn dan vier blokstukken dus de vraag over welke lengte moet ik dit minimaal realiseren zodat als alles normaal rondgaat er onderling zo min mogelijk verstoord wordt.

wil overigens de lampjes van kersboomverlichting gebruiken voor de seinen gewoon wit en dan het desbetreffende kleurtje geven. gebruik de lampjes uit snoeren van 12 lampjes per snoer dus kunnen niet doorbranden met 16 v spanning.

ze zijn dan misschien wel wat groot van formaat maar ik denk aan die driehoekseinen die op de grond staan en dus de behuizing daarvoor te kunnen camoufleren in de scenery.

zeg dit misschien in verkeerde bewoordingen maar weet niet hoe dit anders uit te leggen.

ik hoor graag

janiegein

gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Overdijk

Re: seinafstand

Bericht door Overdijk »

In principe is een blok +/- 1000m in het echt, dat komt neer op 6,25m -> 625cm blokafstand op schaal als ik mijn wiskunde nog goed in mijn hoofd heb zitten (was nooit mijn sterkste vak :mrgreen: ). Zulke lange blokken zijn voor de meeste niet weggelegd, dus ( ook ik ) hou aan dat mijn langste trein er comfortabel moet kunnen stoppen in het blok. Ik rij met stammen van max 9 rijtuigen + loc = voor het gemak 10 * 16,5cm = 1,65m. Door blokafstanden van 2m tot 2,5m minimum te gebruiken ben ik verzekerd dat alles er in theorie in past.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

oke dank je wel.
als ik je dus goed begrijp zou ik om de twee meter een sein neer moeten zetten en dat dan steeds herhalen langs de gehele baan tot ik weer rond ben.
oke dat vergt wat rekenwerk en improvisatie als je dit uitlegt op mijn plan in de topic baanplan/collectie/geinbaan, voor zover dat zichtbaar is in het gefotografeerde basisplan.

maar goed heb een uitgangspunt dank je wel

janiegein

gr jan

we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

je kan natuurlijk op lange stukken iets smokkelen en minder plaatsen en op drukke stukken meer seinen. ligt een beetje aan je ontwerp.

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

inderdaad een beetje misschien beetje veel smokkelen moet kunnen maar het is wel een uitdaging om dit geheel zelf in elkaar te knutselen inclusief het benodigde schakelmateriaal zoals voelers en relais.

we zullen zien

gr janiegein

gr jan

P Bender

Bericht door P Bender »

Ik weet niet of je Nederlands / Duits / anders gaat rijden, maar in Nederlands kan je ook de volgende seinvolgorde hebben:
- groen
- dubbel geel / geel cijfer
- geel
- rood

Deze variant wordt gebruikt wanneer om wat voor reden dan ook de seinafstand korter wordt dan de remafstand. Heirmee kan je seinen dus een stuk dichter op elkaar zetten. In het grootbedrijf gebruiken ze dit enkel wanneer het niet anders kan, omdat het een wat duurdere oplossing is dan de standaard afstand op "remafstand +", maar daar we in model meestal toch enkel stations en hun directe omgeving namaken kom je er wel mee weg.

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

hoi Paul,
ik heb geen idee of ik Nederlands,Duits of welke vorm dan ook ga proberen uit te beelden.
de praktijk zal uitwijzen waar het uiteindelijk een beetje op gaat lijken, voor mij is het belangrijkste dat ik bezig ben met wat knutselwerk in en aan elkaar aan het bouwen ben met gewoon van alles wat ik maar kan bedenken om het geheel op te leuken met een realistisch uiterlijk.

Dat spreekt misschien elkaar wel wat tegen maar na voorgaande antwoorden nog eens goed tot mij door heb laten dringen is één ding duidelijk treinen met een rijlengte van loc+negen pers.wagons nee die zullen er bij mij nooit rijden, hooguit loc + vier pers.wagons dus max. 1 meter lang dus zou mijn blokken kunnen inkorten tot 1.25 meter dat is altijd nog drie meter tussen het eerste en laatste rode blok.
Als ik vervolgens dat rood-rood-geel-groen aan zou houden denk ik dat het een goed effect zal hebben.

dan wanneer ik er aan toe ben zal dat tot uiting komen in het vervolg van de topic in mijn N baan/collectie/geinbaan

groeten Janiegein

gr jan

P Bender

Bericht door P Bender »

Ik snap jou volgorde rood-rood-geel-groen niet goed. Dat is nooit je aanrijvolgorde.

Als je al in een volgorde werkt is het (vanaf de stuurstand van de achteropkomende trein)
- groen
- ......
- groen
- geel
- rood
- trein

En in Nederland (omdat we hier niet met doorschietruimte werken) mag de trein direct met z'n achterkant achter het rode sein staan.
De enige situatie waarbij je rood-rood kan krijgen is wanneer de kop van de trein in het volgende blok zit en de staart nog in het oude blok (Kortom wanneer een trein zich ter hoogte van het sein bevindt)

Paul Bender

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Ik denk dat ik sein volgorde verkeerd heb uitgelegd

Trein komt voor groen nummer 1 en deze wordt na passage rood.
Het volgende sein nummer twee is groen en wordt rood en nummer 1 blijft rood.
Sein nummer 3 is groen wordt rood en nummer 1 wordt geel nummer 2 blijft rood.
Sein 4 is groen wordt rood , 3 blijft rood, 2 wordt geel en nummer 1 weer groen.

Hoop dat dit duidelijker is . ALS JE EEN CIRKEL TEKEND EN DAAR NUMMER 1 T/M 4 OMHEEN ZET BEGRIJP JE MISSCHIEN BETER WAT IK BEDOEL.
Gr janiegein.
Laatst gewijzigd door janiegein op 13 nov 2012 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

gr jan

V.Prins

Bericht door V.Prins »

Even inhakend op jou laatste voorbeeld; als sein 2 word afgereden, kan sein 1 al geel gaan tonen als het blok leeg is.
Hiervoor hoeft niet per se sein 3 afgereden te worden. Anders zouden er immers nooit twee treinen achter elkaar in
twee achtereenvolgende blokken kunnen staan.

Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Klopt Vincent,
Ik hoop ook te bereiken dat er altijd een leeg blok tussen blijft zodat je nooit het effect krijgt van het echt achter elkaar blijven rijden ( hangt natuurlijk weer af van het aantal treinen die rondrijden ) maar hoop hiermee een vloeiender verloop te creëren , neemt natuurlijk wel meer ruimte in.
Gr janiegein

gr jan

P Bender

Bericht door P Bender »

Mag je zo doen, alleen dan doe je het wel anders als in het grootbedrijf.

Die prakken treinen bij opstoppingen gewoon blok achter blok.

Om nog maar te zwijgen over Block Permissive zoals ze dat in Frankrijk kennen/ kende. Dan kwamen de treinen bij P seinen echt kop aan staart, waarbij de voorste trein stond voor een Block Absolute. Is deels vergelijkbaar met de Nederlandse P seinen :roll:

Paul Bender

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

oke en dank Paul.

ik zie op mijn comp dat het nu 12.32 uur is jij stuurt jou bericht om 13.06 uur nog op zomertijd ???

gr janiegein

gr jan

P Bender

Bericht door P Bender »

Bij mij staat de postingstijd keurig op 12:06 en m'n klok in de taakbalk staat ook goed. Kan het zijn dat bij jou je tijdzone van je forum instellingen "anders" staan?

Paul Bender

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Paul, uit forum berichten blijkt dat dit kennelijk een al lang bestaand probleem is als je in de zoekterm zomertijd invult krijg je een jarenlange discussie hierover dus kennelijk bekend probleem.

Niet meer op letten dus.

gr janiegein

gr jan

Hookies

Bericht door Hookies »

Rechtsboven staat een knopje Gebruikerspaneel. Even aanklikken, dan naar foruminstellingen en daar de juiste tijd zoeken. Simpel.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Hr.. Hookies,
Het blijkt dat ik niet alleen een oen in houtbewerking, elektra en nog meer van die knutsellinkerhanden heb maar moet dus nu ook bekennen :oops: niet goed met foruminstellingen te kunnen omgaan.

Maar niet getreurd gezocht en gevonden.

Hr. Paul sorry voor opmerking over tijdsaanduiding bovenstaand spreekt voor zich.

Gaarne weer terug naar het onderwerp seinafstand want daar ging dit draadje om nietwaar.

gr janiegein.

gr jan

Plaats reactie