Winterdiorama Monkeberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Winterdiorama Monkeberg

Bericht door FidOo »

Ik heb ooit eens een soort van fotodijkje/diorama gemaakt om wat nieuwe aanwinsten in een wat natuurlijke omgeving te kunnen fotograferen. Waarnaast ook wat te oefenen in ballast leggen, en wat grasspul aan te brengen. Dit was niet zo geslaagd. doordat ik te snel gewerkt heb en het ballast veel te grof vind.
Dus heb ik besloten om met een spuitbus sneeuw en wat sneeuwpoeder proberen de boel op te leuken.. heb geen foto's van de bouw. Maar wilde alvast even een sneak preview geven van hoe het er nu uit ziet...!

Ik zal ook wat fotos maken bij daglicht en zonder trein...maar dat volgt nog.

Hier dus alvast 2 foto's van gisteravond. Met een Br03 en 2 sneltreinrijtuigen die ik van Ger heb mogen overnemen!

Afbeelding

Afbeelding

Nog even wat foto's

1x een totaal overzicht van het diorama in het donker:

Afbeelding

Een foto van hoe het op de kast erbij staat genomen met flits:

Afbeelding

en de br212 ondergesneeuwd met flits:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FidOo op 10 dec 2020 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door Ron »

Hoi Joost,

Ziet er leuk uit, vooral die 212 onder de sneeuw vind ik erg mooi.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door brizbo »

Mooi gemaakt en zeer knappe stoomloc!
Persoonlijk zou ik nog een meranti latje rond je diorama aanbrengen.
Dit zou het een warm en afgewerkt aanzicht geven. ;)


Fabrice
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door Marcel »

Gezellige sfeer met de verlichte perrons en station.


Gebruikersavatar

michel
Berichten: 379
Lid geworden op: 27 sep 2012 20:45

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door michel »

Sfeervol en heel gezellig winterdiorama. :P
Een plezier om naar te kijken.


gr michel

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door jeepney »

Foto 1,2 en 5 zijn precies goed en geven de winterse sfeer uitstekend weer.

henk



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door matthijskuiper »

Erg leuk, maakt je modellen wat tastbaarder.


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door janiegein »

ha joost,
zit net naar je draadje te kijken en krijg eigenlijk een beetje wee gevoel in de nostalgische zin.
Toen ik een jaar of acht oud was kregen we, mijn broer en ik, van onze vader onze eerste Marklin trein.
Voordien hadden we ook een electrische trein maar dat was nog met dat open blikken drierail systeem van merk ?????
welke maatvoering weet ik niet maar zeker twee keer groter dag HO.

waarom dat nostalgische gevoel dan zul je denken wel op de eerste foto die lok was een zelfde type, Drie grote aandrijfwielen met maar één voorwielstel terwijl jou lok twee voorwielstellen heeft maar dat is een detail wat het type aangaat.

toch leuk om dit weer eens na zoveel jaar ( bijna zestig ) weer eens tot me door te laten dringen alleen door het zien.

Dank je wel voor deze mooie herrinering.

gr Janiegein bouwer van de geinbaan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door mikey »

Dat ziet er gaaf uit :!:


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Peter V
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2012 08:33
Locatie: Breda

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door Peter V »

Ziet er goed uit joost


Met vriendelijk groet,

Peter V

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door jeepney »

janiegein schreef:waarom dat nostalgische gevoel dan zul je denken wel op de eerste foto die lok was een zelfde type, Drie grote aandrijfwielen met maar één voorwielstel terwijl jou lok twee voorwielstellen heeft maar dat is een detail wat het type aangaat.

toch leuk om dit weer eens na zoveel jaar ( bijna zestig ) weer eens tot me door te laten dringen alleen door het zien.
Dat was 60 jaar geleden een beste aankoop van je vader. Was toen een gulden of 70, maar dan had je het wel over bijna een half modaal-maandsalaris.

Henk



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door FidOo »

Iedereen bedankt voor de complimenten.

@ron: die 212 is een dummy dus daar kon wel ff een laagje sneeuw overheen. De wagon is ook een kneusje dus dat vond ik ook niet zo erg.

@fabrice: zo'n latje is een goed idee. Dat ga ik misschien voor volgend jaar nog wel doen.

@janniegein: zo'n eerste trein blijft altijd iets speciaals. Ook ik ben ooit begonnen met een Märklin trein toen ik 3was en ook van mn ouders gekregen. Was wel een eenvoudiger lokje dan deze.
Maar ook dit type is speciaal voor mij dit was de eerste stoomlok die ik in n-spoor gekocht heb (dit is de 2e van het zelfde type eigenlijk)

Iemand nog speciale verzoekjes voor foto's? In mn onderschrift staat de keuze...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door janiegein »

Hoi FidOo,

Dat was inderdaad een gevoel wat je eigenlijk niet kan omschrijven het zit diep in je hart en waarschijnlijk de basis waar we nu mee bezig zijn.

afgelopen zaterdag 15-12-12 in houten geweest en naar dat speciale modelletje gezocht in N maar kwam hem niet tegen ook niet in HO maar toch nostalgie he.

overigens dat drierail systeem waar ik het over had voor deze Marklintrein moet ook Marklin geweest zijn gezien de modellen die ook in houten waren.

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door FidOo »

Jan, Märklin is inderdaad 3 rail. Dat kon je toendertijd nog bij de Hema kopen. Voor 35gld had je een simpel lokje.. ik heb een catalogus uit 1963 dacht ik van een speelgoedwinkel in maassluis met de prijzen e.d. supergaaf.

Welk specifiek model zoek je dan eigenlijk? Weetje het type.. Br.... 03 of 01 of miss de Br38???
Misschien dat ik/wij iets voor je kunnen betekenen...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door janiegein »

Hoi FidOo,

Zoeken is een heeeel groot woord om de simpele reden dat de financieen dat niet toelaten.

Was meer nieuwsgierig of ik dat model tegenkwam en wilde weten of deze uberhoubt nog leverbaar zou zijn.

Bij een HO stand aan de praat geraakt met de desbetreffende verkoper die mij wist te vertellen dat het model waar ik naar zocht eigenlijk de laatst gemaakte stoomloc was voor sneltreinvervoer en is eigenlijkk precies het zelfde model als wat jij in jou diorama hebt maar dan met een enkel voorstelwielen terwijl bij jou dat een dubelvoorstelwielen zijn.

Maar maak je er niet druk om ik was gewoon nieuwsgierig.

Gr Jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door FidOo »

Dan zit je meer in deze richting:

Afbeelding

alhoewel dat niet de laatste gebouwde stoomlok is voor personenvervoer.. (en deze is nooit door marklin uitgeleverd vroeger...)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door janiegein »

Hoi joost,

Ja dat was hem maar zonder die zilveren strepen op de ketel an jazeker100 % Marklin want iets anders hadden we niet.
Is deze ook in N leverbaar en onder welk merk.

Gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door FidOo »

Voor 75,- euro heb ik er 1 voor je van het merk Fleischmann in analoge uitvoering.

Digitaal kan eventueel ook maar dan wordt het duurder.

Afbeelding


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door Overdijk »

Kijk anders ff hier -> http://www.modellbau-wiki.de/wiki/BR_23#Spur_N voor de modelnummers. Je kunt die van MTX overslaan, dat zijn €300+ modellen van de vooroorlogse proefserie.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door janiegein »

Hoi Joost,
ik denk niet dat dat het model is nu ik hem beter bekijk maar evengoed dank voor het aanbod.

Over aanschaf had ik toch niet gedacht aangezien afgelopen week er nog zo,n fijne blauwe flop in de bus lag met nog een navordering. Drie keer slikken en doorgaan maar zeker voorlopig niets kopen op hobbygebeid.

nogmaals dank

Rob,
even op jou link gekeken en denk dat het model wat ik bedoel in HO-Marklin de 23014 uit 1954 zou kunnen zijn en in N-Fleisman de 23035 of 023099-5 deze liggen het dichtst bij wat ik nog in mijn geheugen heb zitten.

maar zoals gezegt aan Joost en ook aan FidOo verteld het uitgangspunt was nieuwsgierigheid naar eventueel nog te leveren en in N door wie. Nogmaals aanschaf zit er voorlopig niet in maar ook jij dank voor meedenken.

Gr Jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 19 dec 2012 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door FidOo »

Jan, de foto die ik heb gebruikt komt direct van die link. Dus die Fleischmann waar jij over praat is precies degene van mijn plaatje.. maar niet getreurd deze lok wordt veelvuldig aangeboden voor schappelijke prijzen..

Even op marktplaats gekeken en zag ze zelfs voor 45.. maar of die dan echt goed is weet ik niet..

Ik zal de mijne eens op de gevoelige plaat zetten..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door janiegein »

Hoi FidOo,
ben benieuwd naar die foto.

vraagje ; die fleisman heeft die zijn aandrijving via de grote wielen of via het tenderstel want ik weet nog van vroeger dat als die trein aanzette dan slipten die grote wielen door en dat vond ik toen een prachtig beeld geven,

Als jochie zijnde was ik ook veel te zien langs het spoor bij station Utrecht op het viaduct over de leidsche veer waar die drie damesfiguurbeelden stond daar klom ik dan op en had dan een pracht uitzicht op al dat stoomspul in het echie.

Ook naast mijn school op de vondellaan was regelmatig een rangeerloc bezig en imposant gezicht was dat altijd veel stoom en veel gesis.

gr Jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door Overdijk »

De BR 23 van FLM heeft de aandrijving in de tender.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door FidOo »

Speciaal nog even voor Jan, en andere liefhebbers... nog even de BR23 met Hechtrijtuigen op de foto gezet. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Winterdiorama Monkeberg

Bericht door janiegein »

Hoi Joost,

schitterende mooie foto,s,

Dank je wel


gr Jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie