Onder het rondneuzen of het forum kom ik af en toe tegen dat je radius1 beter niet kunt gebruiken maar ik wil een baantje ontwerpen die niet al te breed is. De stap van FLM r1/r2 naar r3/r4 is echter weer een enorm verschil.
Is het echt zo slecht om r1 te gebruiken in je baan of is het pas slecht in bepaalde omstandigheden Bijvoorbeeld in een railspiraal?
Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.
Kevin
vraag over bocht radius...
Re: vraag over bocht radius...
Kevin, er is al veel geschreven over die R1. Met de zoekfunctie kom je al veel teweten. Maar dan hier in een notendop:
- Met R1 bedoelt men bochten met een straal kleiner dan 200mm (in N)
- In R1 bochten komt niet alle materieel door, sommige grote locs of lange wagons kunnen er problemen opleveren.
- Dus, over het algemeen, indien mogelijk is R1 te vermijden
- R1 kan zonder probleem gebruikt worden voor nevenlijnen met korte samenstellingen
- R1 kan, maar hou er dan rekening mee dat sommige aankopen (meestal de duurdere modellen) niet zal kunnen inzetten op je baan.
- De bochtwissel van Fleischmann bevat een R1 bocht in de binnenbocht (dus te vermijden in hoofdbaan)
- Lange rijtuigen komen in R1 bochten erg onnatuurlijk over wegens de grote overhang.
groetjes,
Michiel
- Met R1 bedoelt men bochten met een straal kleiner dan 200mm (in N)
- In R1 bochten komt niet alle materieel door, sommige grote locs of lange wagons kunnen er problemen opleveren.
- Dus, over het algemeen, indien mogelijk is R1 te vermijden
- R1 kan zonder probleem gebruikt worden voor nevenlijnen met korte samenstellingen
- R1 kan, maar hou er dan rekening mee dat sommige aankopen (meestal de duurdere modellen) niet zal kunnen inzetten op je baan.
- De bochtwissel van Fleischmann bevat een R1 bocht in de binnenbocht (dus te vermijden in hoofdbaan)
- Lange rijtuigen komen in R1 bochten erg onnatuurlijk over wegens de grote overhang.
groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Weet er eigenlijk iemand een mooie overzicht op het net van de verschillende R1 tot R10( ?) , en dit voor de verschillende merken ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Nee, maar als jij zo'n overzicht samenstelt zullen velen hier dat zeker waarderen.dentheo schreef:Weet er eigenlijk iemand een mooie overzicht op het net van de verschillende R1 tot R10( ?) , en dit voor de verschillende merken ?

Tip: Lokshop.de heeft veel catalogi online waarin dit soort info staat. Ook Anyrail bevat al flink wat.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Ik zou gewoon Anyrail gebruiken. Kies alle bochten van de leveranciers rail bibliotheken in het programma en leg ze naast elkaar neer om een beter beeld te krijgen. Ook wissels staan er in en geven je dan een beter beeld van wat mogelijk is.
Goed goan!
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Ik ga er rekening mee houden bij het ontwerpen van de baan.
m.v.g. Kevin
m.v.g. Kevin
MSG Haarlemmermeer