Nieuw hier
Nieuw hier
Na een aantal maanden hier als gast rondgekeken te hebben, heb ik me toch ook maar aangemeld.
Misschien leuk om me dan ook maar even voor te stellen.
Ik ben 48 jaar.
Bijna 30 jaar geleden ben ik begonnen met N-spoor. Ik wilde meteen wel een baan van aardige omvang en met N kun je dan wat meer dan met HO. Direct bezig gegaan met bergen maken en wat samengeraapt materieel aangeschaft. En toen kwam, net als bij veel anderen, .... de verhuizing. Baan slopen en spullen opbergen. Alleen de platen met de stationssporen heb ik behouden.
Na enkele jaren begonnen de kriebels weer, maar ik wilde iets meer rond een thema werken. Toen heb ik besloten dat het in elk geval een Nederlandse baan moest worden, met uitsluitend Nederlands materieel. Geen bergen, geen buitenlandse treinen. Een Nederlandse sfeer, maar wel fantasie. Erg lang getwijfeld of ik toch niet beter naar HO kon overstappen, daar was veel meer NL-materiaal verkrijgbaar. Uiteindelijk toch bij N gebleven.
Al het niet-nederlandse materieel verkocht en op de zolder ben ik opnieuw begonnen, met de stationsplaten als basis. En toen kwam .... de verbouwing. En in de nieuwe uitbouw was een veel mooiere zolderruimte. Op de oude zolder kon ik net niet staan, op de nieuwe wel. Dus de boel weer verplaatst. Gelukkig zo slim geweest om de delen zo te maken dat ze met beperkte schade uit elkaar te halen waren. Maar de boel heeft weer geruime tijd stil gelegen.
Op de nieuwe zolder een verder uitgewerkt baanplan gemaakt, de baan kon nu wat groter worden. De delen zijn weer opnieuw opgesteld en de schade van de verplaatsing weer gerepareerd. Ook de onderstellen voor de uitbreiding gemaakt. En toen was zo'n 10/12 jaar geleden ineens de lol eraf. Weinig tijd meer. De baan heeft ruim 10 jaar staan te verstoffen. De poezen hebben er op gelopen, geslapen. Geloof me, een orkaan brengt minder schade toe.
Ongeveer driekwart jaar geleden begonnen de kriebels weer. Sindsdien ben ik er weer enthousiast mee bezig. Iets meer tijd, het werken eraan geeft ook wel rust. Eerst alles schoongemaakt. Daarna besloten de baan iets in te korten. De baan heeft een U-vorm. De lange kanten lagen te dicht tegen het schuine dak aan, door de korte kant van de U in te korten is dat op te lossen. Dat verandert ook het baanplan en betekent weer een stuk afbreken. In verband met ergernissen over stilstaande treinen op onbereikbare plaatsen rigoreus besloten het hele traject op het onderste niveau af te sluiten, inclusief het schaduwstation. Daarna gezorgd dat in elk geval alle sporen eens gelegd zijn, zodat treinen rond kunnen rijden. De treinen verdwijnen nu nog maar op hele korte stukjes ondergronds, op redelijk goed bereikbare plaatsen.
Het bouwen is het leukst. Ik heb geen goed doordacht baanplan, maar wel een leuke baan. Een vrij groot station met wat rangeermogelijkheden, dubbele hoofdbaan, enkelsporig trajectje en een trambaan. In het station passen treinen t/m 7 personenwagons. De sfeer is Nederlands, maar er staan ook wel wat minder Nederlands-ogende gebouwen. Om de sfeer te laten proeven zal ik enkele foto's toevoegen. Misschien in de toekomst nog een draadje bij 'mijn N-baan'. Ik hoop dat het verhaal niet te lang is geworden.
Groet,
Jan
Misschien leuk om me dan ook maar even voor te stellen.
Ik ben 48 jaar.
Bijna 30 jaar geleden ben ik begonnen met N-spoor. Ik wilde meteen wel een baan van aardige omvang en met N kun je dan wat meer dan met HO. Direct bezig gegaan met bergen maken en wat samengeraapt materieel aangeschaft. En toen kwam, net als bij veel anderen, .... de verhuizing. Baan slopen en spullen opbergen. Alleen de platen met de stationssporen heb ik behouden.
Na enkele jaren begonnen de kriebels weer, maar ik wilde iets meer rond een thema werken. Toen heb ik besloten dat het in elk geval een Nederlandse baan moest worden, met uitsluitend Nederlands materieel. Geen bergen, geen buitenlandse treinen. Een Nederlandse sfeer, maar wel fantasie. Erg lang getwijfeld of ik toch niet beter naar HO kon overstappen, daar was veel meer NL-materiaal verkrijgbaar. Uiteindelijk toch bij N gebleven.
Al het niet-nederlandse materieel verkocht en op de zolder ben ik opnieuw begonnen, met de stationsplaten als basis. En toen kwam .... de verbouwing. En in de nieuwe uitbouw was een veel mooiere zolderruimte. Op de oude zolder kon ik net niet staan, op de nieuwe wel. Dus de boel weer verplaatst. Gelukkig zo slim geweest om de delen zo te maken dat ze met beperkte schade uit elkaar te halen waren. Maar de boel heeft weer geruime tijd stil gelegen.
Op de nieuwe zolder een verder uitgewerkt baanplan gemaakt, de baan kon nu wat groter worden. De delen zijn weer opnieuw opgesteld en de schade van de verplaatsing weer gerepareerd. Ook de onderstellen voor de uitbreiding gemaakt. En toen was zo'n 10/12 jaar geleden ineens de lol eraf. Weinig tijd meer. De baan heeft ruim 10 jaar staan te verstoffen. De poezen hebben er op gelopen, geslapen. Geloof me, een orkaan brengt minder schade toe.
Ongeveer driekwart jaar geleden begonnen de kriebels weer. Sindsdien ben ik er weer enthousiast mee bezig. Iets meer tijd, het werken eraan geeft ook wel rust. Eerst alles schoongemaakt. Daarna besloten de baan iets in te korten. De baan heeft een U-vorm. De lange kanten lagen te dicht tegen het schuine dak aan, door de korte kant van de U in te korten is dat op te lossen. Dat verandert ook het baanplan en betekent weer een stuk afbreken. In verband met ergernissen over stilstaande treinen op onbereikbare plaatsen rigoreus besloten het hele traject op het onderste niveau af te sluiten, inclusief het schaduwstation. Daarna gezorgd dat in elk geval alle sporen eens gelegd zijn, zodat treinen rond kunnen rijden. De treinen verdwijnen nu nog maar op hele korte stukjes ondergronds, op redelijk goed bereikbare plaatsen.
Het bouwen is het leukst. Ik heb geen goed doordacht baanplan, maar wel een leuke baan. Een vrij groot station met wat rangeermogelijkheden, dubbele hoofdbaan, enkelsporig trajectje en een trambaan. In het station passen treinen t/m 7 personenwagons. De sfeer is Nederlands, maar er staan ook wel wat minder Nederlands-ogende gebouwen. Om de sfeer te laten proeven zal ik enkele foto's toevoegen. Misschien in de toekomst nog een draadje bij 'mijn N-baan'. Ik hoop dat het verhaal niet te lang is geworden.
Groet,
Jan
- Bijlagen
-
- DSC05748-1.jpg (111.1 KiB) 2283 keer bekeken
-
- DSC05749-1.jpg (120.6 KiB) 2283 keer bekeken
Laatst gewijzigd door sparckie op 19 jan 2014 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jan
-
- Moderator
- Berichten: 4737
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Nieuw hier
Welkom op het forum!
En mijnsinziens kan een verhaal niet gauw te lang zijn! Zeer boeiend om dit allemaal te lezen hoe iemand zich 'ontwikkeld' als treinhobbyist!
Veel plezier met je baan en hopelijk komt er een draadje, ben daar altijd benieuwd naar! Doe ik zelf ook weer leuke ideeen bij op én een NL baan is natuurlijk super!!!
Groet,
Hoontje
En mijnsinziens kan een verhaal niet gauw te lang zijn! Zeer boeiend om dit allemaal te lezen hoe iemand zich 'ontwikkeld' als treinhobbyist!

Veel plezier met je baan en hopelijk komt er een draadje, ben daar altijd benieuwd naar! Doe ik zelf ook weer leuke ideeen bij op én een NL baan is natuurlijk super!!!

Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Nieuw hier
Welkom Sparckie,
Leuk om NL te zien
Ben wel benieuwd naar je baanplan na het lezen van jou verhaal
Het heeft mij nieuwsgierig gemaakt, naar meer
Mvg,
Ad
Leuk om NL te zien
Ben wel benieuwd naar je baanplan na het lezen van jou verhaal

Het heeft mij nieuwsgierig gemaakt, naar meer
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Nieuw hier
Welkom mooie baan.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: Nieuw hier
Welkom!
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
-
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Nieuw hier
Sparckie welkom hier op het forum!
Leuk om weer een NS rijder erbij te hebben!
Groeten Richard
Leuk om weer een NS rijder erbij te hebben!
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Nieuw hier
Welkom Sparckie weer een NL rijder er bij op het N - forum te begroeten .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant